• molly50

Han vill inte ha barnet!

Anonym (Lene98) skrev 2019-07-20 20:04:24 följande:
    Det står ju klart och tydligt överväga abort, inte springa iväg till abortkliniken bums och få det överstökat. Att diskutera något med sin man, tänka, vrida och vända på det, handlar om respekt och förnuft.

Att direkt utesluta ett alternativ fast man ser att ens man mår så dåligt är respektlöst. Lika respektlöst som det vore att tvinga någon till abort. Som ingen här har förespråkat.

Som sagt, att överväga olika alternativ och inte direkt utesluta något är det bästa i längden. Inte göra något förhastat utan tänka igenom olika scenarier. Varav abort är ett. Prata med sin man så han känner att han är inkluderad och lyssnad på, inte överkörd.
    TS har ju övervägt det och insett att hon inte klarar av det.
    TS är också en människa med känslor. och likaväl som det kan sluta med skilsmässa för att hon behåller,likaväl kan det sluta med skilsmässa om hon tvingas till abort mot sin vilja.
    Nu har ju TS man ställt sig på kö till sterilisering. Men tills dess så får han väl använda kondom om han absolut inte vill ha fler barn.
    Han är vuxen och borde veta vad sex kan leda till.
  • molly50
    Anonym (Åke) skrev 2019-07-20 20:46:21 följande:

Du får göra abort för husfridens skull. Det är din uppoffring som du får göra och som kommer spela till din favör i framtiden.

Och kvinnan ska väl samtidigt ställa upp på sex för husfridens skull? Eller?
    Onödig kommentar.
  • molly50
    Bagar Bengtsson skrev 2019-07-21 12:13:53 följande:

De använde kondom. Han tog sitt ansvar men kanske skulle de kört med dubbla preventivmedel.

Till TS: Jag är man och kan förstå din mans situation. Han känner sig maktlös men han förstår ju att det måste vara du som bestämmer i detta fall. Han kommer kanske må bättre när barnet föds men det är ingen självklarhet. Detsamma gäller dig, du kommer vid en abort må dåligt och ingen vet hur länge du kommer göra det, en månad, ett år eller hela livet?

Det finns inget svar på din fråga och ingen kan svara på hur det kommer bli beroende på utfall. Det ni kan göra är att komma överrens om att så gott det går stötta varandra.

Ok. Då har jag missat det. Ber om ursäkt för det.
    Jag håller med om att dubbla preventivmedel kanske hade varit bra tills han är steriliserad.
  • molly50
    Anonym (Förkrossad) skrev 2019-07-21 14:11:46 följande:
    Som jag skrev här uppe så funkar inga andra preventivmedel för mig pga hälsoskäl så vi har skyddat oss bäst vi kan. Haft på kondomen från start men ändå blivit bebis.
    Ja,jag missade att du hade skrivit det. Ber om ursäkt för det.
    Inga skydd är ju 100 % säkra. Så alternativet är ju då total avhållsamhet från sex tills han har steriliserat sig.
    Och det är kanske inte heller ett alternativ för er.
  • molly50
    BurningDiamond skrev 2019-07-21 21:51:52 följande:
    Jag tror inte vi läst samma tråd, för jag känner inte igen något av vad du skriver. Det är ingen, eller möjligtvis något udda fåtal (har inte läst om hela tråden på nytt så jag vågar inte säga 100% säkert) som anser att "kvinnan ska gå emot sina drömmar för att behaga mannen".

Det är precis lika "synd om" mannen som TS i denna situation, för de har gemensamt fattat alla beslut som lett upp till den. TS och mannen var överens om att inte skaffa fler barn. Alltså så har det inte varit TS "dröm" att skaffa fler barn, och beslutet att "nöja sig" med de två existerande har varit ett gemensamt och inte TS som "behagar" mannen.

TS och mannen var överens om att använda kondom och inget annat av den enorma mängd p-metoder som finns , både med och utan hormoner. Detta valet har lett till en situation som inte kommer gå att lösa utan att en av dem kommer få "offra sig".
    De var kanske överens om att inte skaffa fler barn. Men graviditeter kan komma oplanerat. 
    Och TS har varit tydlig med att om det skulle ske så skulle hon inte klara av att göra abort. Mycket pga hur dåligt hon mådde efter sitt missfall.
    Med den vetskapen så hade TS man kunnat välja att dra sig ur innan han kommer eller lägga sin sats någon annanstans tills han är steriliserad.
    Nu gjorde han inte det.  Och där står de nu.
    Vill man absolut inte ha fler barn så måste man göra allt för att det inte ska bli så.
    TS man är vuxen och borde veta vad sex kan leda till.
  • molly50
    BurningDiamond skrev 2019-07-21 22:27:16 följande:
    TS är också en vuxen kvinna som vet hur barn blir till.

Båda var överens om hur de skulle skydda sig, båda var överens om att inte skaffa fler barn, båda är ansvariga för den uppkomna graviditeten.

Men allt detta är fullkomligt irrelevant eftersom det finns en graviditet.

TS ska göra det val hon kan bäst leva med. Ingen ska göra en abort om man inte är 110% övertygad om att det är det rätta valet.
    Ja,absolut. Men hon hade varit tydlig med sin man om att hon inte kommer att göra en abort om hon skulle bli gravid. Så han visste förutsättningarna.
    Han valde ändå att komma i TS. Då får han också ta konsekvenserna av det.
    Han ansvarar för var hans sperma hamnar. TS är ansvarig för sin kropp.

Det sista stycket håller jag med dig om.
Svar på tråden Han vill inte ha barnet!