• Anonym (Betald tro!)

Ska folk få BE på arbetstid?

Eller annat som har med religion att göra.

Vad tycker ni? Ska andra som inte är religiösa få den tiden till godo på annat sätt.
    Rökning är ju t ex helt förbjudet.

• Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?
  • oanonym
    Oschlaka skrev 2019-07-13 11:26:30 följande:

Att be är en av de finaste sakerna man kan göra!

Det är ren meditation och efter bönestunden jobbar man effektivare har många studier visat. Alla vi behöver paus( då menar jag paus och inte massa måsten ringa röka surfa mm)  en 5-10 min var 40:e minut.

Fattar inte att folk är emot meditation när hela forskarvärlden och eliten i samhället redan gör detta i sin vardag.

Att röka är snart förbjudet på alla plan!Allt som skadar kroppen medmänniskor planeten skall förbjudas! Och DU som är emot detta håll käften och ställ dig in i ledet!!!

Det är oftast skillnad på bön och meditation.
  • Crash Man
    Ocdkille skrev 2019-07-12 23:41:15 följande:
    Fast varför ska man förbjuda något som inte är ett problem och aldrig varit det och varför bara inrikta sig på muslimer? Nu fick dom iofs problem när en kristen anmälde sig själv. Problemet med förbudet är att dom införde det för att peka ut muslimer som ett problem. Fast dom aldrig varit det. Är det inget problem varför du införa ett förbud.

Uppenbarligen är det inte en ickefråga för dig och gissar jag rätt är du en SD anhängare som inte gillar muslimer men kör med standardfrasen "Jag är inte rasist men". Sen återigen om man ska förbjuda en sak som inte är ett problem då får man vara konsekvent och förbjuda allt som inte är jobb på arbetstid. Prata med varandra, hämta kaffe, ta en bensträckare m.m

Jag kan basera dina kunskaper baserat på dina inlägg och att dom är tvärs emot vad imamer säger och var professorer säger. Och jag baserar det på min erfarenhet av religionslärare som jag haft. Dom har alltid varit kristna och alltid haft väldigt basal kunskap om andra religioner än kristendomen. Skulle tro att det är samma med dig.
    Den kristna personen som anmälde sig själv kommer inte få några negativa konsekvenser, precis som om en muslim inte skulle få några konsekvenser. Böneförbudet känns mer som symbolpolitik än något verkligt lagstiftande vilket är en av anledningarna till varför det blir en icke-fråga. Jag är inte särskilt förtjust i symbolpolitik oavsett om det kommer från Sverigedemokraterna eller Miljöpartiet. Det jag gillar med detta förslaget är att det fick några politiskt korrekta muppar att gå i taket.

Du har hälften rätt av de fyra påståendena du gjorde om mig. Jag är en SD-anhängare som ogillar islam, men jag använder aldrig frasen "jag är inte rasist men.." och jag tycker detta är en icke-fråga. Det är en icke-fråga eftersom det inte ger några reella konsekvenser och för att det inte påverkar mig. Mitt liv blir varken bättre eller sämre för att de kommunanställda inte får be på arbetstid därmed förblir det en icke-fråga.

Även om jag röstar SD så delar jag inte deras åsikter i alla frågor; jag är inte det minsta socialkonservativ, utan snarare liberal. Men eftersom det inte finns några liberala partier så är SD det som står mig närmast. Jag har egentligen ingenting emot invandrare - jag är emot en invandringspolitik Sverige bedriver. Vilket jag är långt ifrån ensam om att tycka. SD är till exempel det tredje största partiet bland utrikesfödda.

Om man ägnar stor tid åt att prata med sina arbetskamrater istället för att jobba så är det ett problem, nu menar jag givetvis inte om man pratar om arbetet eller om man arbetar samtidigt som man pratar. Men om man sitter i kafferummet och snackar skit i tio minuter istället för att jobba är det givetvis ett problem, precis som om det är ett problem att man avviker från sitt arbete för att be i tio minuter. Det samma gäller med bensträckare. Sträcker man på benen i en halvminut - inget problem. Ställer man sig och stretchar i tio minuter så är det ett problem.

Jag tror att mina kunskaper om islam är större än vad det är hos gemene man eftersom jag tänkt lite mer utanför boxen. Islam är inte en monolitisk religion. Det finns tolkningar som är fredliga och det finns tolkningar som är mindre fredliga. När jag läste religionsvetenskap på universitetet lärde vi oss att de flesta troende inte är radikala. Du vet den där politiskt korrekta smörjan om att religioner i själva verket står för kärlek, fred och gemenskap. Det är bullshit. Jag var till exempel över trettio år när jag slutligen insåg att nästan hälften av USAs befolkning tror att jorden är 6000 år gammal, och när det kommer till islam. Låt oss säga att det är inte 1-2% av världens muslimer som är radikaliserade, all forskning visar att det är mellan 40-50%.

Så: ja. Jag är emot islam - vilket alla rationella människor bör vara.

• KillBill
    Crash Man skrev 2019-07-13 13:07:44 följande:
    Den kristna personen som anmälde sig själv kommer inte få några negativa konsekvenser, precis som om en muslim inte skulle få några konsekvenser. Böneförbudet känns mer som symbolpolitik än något verkligt lagstiftande vilket är en av anledningarna till varför det blir en icke-fråga. Jag är inte särskilt förtjust i symbolpolitik oavsett om det kommer från Sverigedemokraterna eller Miljöpartiet. Det jag gillar med detta förslaget är att det fick några politiskt korrekta muppar att gå i taket.

Du har hälften rätt av de fyra påståendena du gjorde om mig. Jag är en SD-anhängare som ogillar islam, men jag använder aldrig frasen "jag är inte rasist men.." och jag tycker detta är en icke-fråga. Det är en icke-fråga eftersom det inte ger några reella konsekvenser och för att det inte påverkar mig. Mitt liv blir varken bättre eller sämre för att de kommunanställda inte får be på arbetstid därmed förblir det en icke-fråga.

Även om jag röstar SD så delar jag inte deras åsikter i alla frågor; jag är inte det minsta socialkonservativ, utan snarare liberal. Men eftersom det inte finns några liberala partier så är SD det som står mig närmast. Jag har egentligen ingenting emot invandrare - jag är emot en invandringspolitik Sverige bedriver. Vilket jag är långt ifrån ensam om att tycka. SD är till exempel det tredje största partiet bland utrikesfödda.

Om man ägnar stor tid åt att prata med sina arbetskamrater istället för att jobba så är det ett problem, nu menar jag givetvis inte om man pratar om arbetet eller om man arbetar samtidigt som man pratar. Men om man sitter i kafferummet och snackar skit i tio minuter istället för att jobba är det givetvis ett problem, precis som om det är ett problem att man avviker från sitt arbete för att be i tio minuter. Det samma gäller med bensträckare. Sträcker man på benen i en halvminut - inget problem. Ställer man sig och stretchar i tio minuter så är det ett problem.

Jag tror att mina kunskaper om islam är större än vad det är hos gemene man eftersom jag tänkt lite mer utanför boxen. Islam är inte en monolitisk religion. Det finns tolkningar som är fredliga och det finns tolkningar som är mindre fredliga. När jag läste religionsvetenskap på universitetet lärde vi oss att de flesta troende inte är radikala. Du vet den där politiskt korrekta smörjan om att religioner i själva verket står för kärlek, fred och gemenskap. Det är bullshit. Jag var till exempel över trettio år när jag slutligen insåg att nästan hälften av USAs befolkning tror att jorden är 6000 år gammal, och när det kommer till islam. Låt oss säga att det är inte 1-2% av världens muslimer som är radikaliserade, all forskning visar att det är mellan 40-50%.

Så: ja. Jag är emot islam - vilket alla rationella människor bör vara.
    Kan du utveckla vad du menar när du på tal om radikaliserade muslimer påstår att "all forskning visar att det är mellan 40-50%" ? Sa du att du var lärare i religionskunskap? Förvånad
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Crash Man skrev 2019-07-13 13:07:44 följande:

Vad anser du förresten om SDs  förslag att anställda inom vården ska ha rätt att vägra utföra arbetsuppgifter genom att hänvisa religiös övertygelse? Tycker du att det är rimligt att kristna och muslimer ska ha rätt att vägra delta i en abort eller preventivmedelsförskrivning?

• oanonym
    KillBill skrev 2019-07-13 13:34:39 följande:

Kan du utveckla vad du menar när du på tal om radikaliserade muslimer påstår att "all forskning visar att det är mellan 40-50%" ? Sa du att du var lärare i religionskunskap? 

Antagligen menas de undersökningar som gjorts i olika länder. Men problemet är att de flesta drar linjen alldeles för sent, för vad de anser vara radikalt. De värsta islamistiska grupperna blir ju som ett skydd för de som ?bara? är lite radikaliserade.

Jag tycker det är radikalt att se ner på kvinnor, utbildning, homosexualitet, medans andra tycker att det inte blir radikalt förrän man blivit terrorist.
  • KillBill
    oanonym skrev 2019-07-13 14:00:23 följande:

Antagligen menas de undersökningar som gjorts i olika länder. Men problemet är att de flesta drar linjen alldeles för sent, för vad de anser vara radikalt. De värsta islamistiska grupperna blir ju som ett skydd för de som ?bara? är lite radikaliserade.

Jag tycker det är radikalt att se ner på kvinnor, utbildning, homosexualitet, medans andra tycker att det inte blir radikalt förrän man blivit terrorist.

Är du Crash Man?
  • KillBill
    oanonym skrev 2019-07-13 14:00:23 följande:

Är du Crash Man?
  • oanonym
    KillBill skrev 2019-07-13 14:11:34 följande:

Är du Crash Man?

Nej, hur så?

Jag svarar på vad jag vill. Skicka privat till Crash Man om du vill prata ostört.
  • Padirac
    Kverulant67 skrev 2019-07-13 00:43:09 följande:
    Varför jämföra rökning med bön???
    Alla har rätt till 5 min i timmen att göra något helt annat, Vi som röker brukar ta ett bloss vilket stör väldigt många PK-muppar. Men att ta en halvtimma "för annat" stör inte samma skara, skumt.....
    Det där med vad 5 minuter per timme är och att få göra ngt helt annat verkar vara en sammanblandning mellan rast och paus.  Så här beskrivs skillnaden till exempel

https://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Rast-och-paus/

"Det är skillnad på rast och paus, men de är båda viktiga för en bra arbetsmiljö. Med rast menas ett längre avbrott, till exempel en lunchrast. Under rasten får man fritt förfoga över sin tid och kan lämna arbetsplatsen. Rasten räknas inte som arbetstid.

Utöver rasterna ska de anställda kunna göra kortare avbrott från arbetet, pauser. Under en paus får man inte lämna arbetsplatsen, och pausen räknas som arbetstid. Arbetstidslagen anger inte hur många eller långa pauserna ska vara, utan säger rent allmänt att det är tillåtet att koppla av från arbetet då och då, i den mån det är möjligt."

• KillBill
    oanonym skrev 2019-07-13 14:15:49 följande:

Nej, hur så?

Jag svarar på vad jag vill. Skicka privat till Crash Man om du vill prata ostört.

Under åren har det visat sig att homofobi, antisemitism, islamofobi, förnekande av klimatforskning, föraktfullhet mot kvinnor är rätt vanligt bland manliga SD väljare. Jag antar att du delar min uppfattning om att dessa SD sympatisörer är radikaliserade.
Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?