• Anonym (Betald tro!)

Ska folk få BE på arbetstid?

Eller annat som har med religion att göra.

Vad tycker ni? Ska andra som inte är religiösa få den tiden till godo på annat sätt.
    Rökning är ju t ex helt förbjudet.

• Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?
  • oanonym
    KillBill skrev 2019-07-14 13:43:06 följande:

Det finns en del främlingsfientliga som menar att IS utför muslimska terroristbrott men det är lika fel som att hävda att Anders Behring Breivik och Brenton Tarrant (attentatet i Christchurch) utfört kristna terroristbrott. 

De i IS verkar övertygad om att de gör Guds vilja, samt att de kommer belönas i efterlivet. Det är i alla fall min uppfattning. Hur övertygad Breivik var/är vet jag inte.

Och man behöver knappast vara främlingsfientlig för att anse att IS har med islam att göra. De hittar ju stöd i koranen och hadither. Att vara kritisk till åsikter, ideologier, religioner, o.s.v. har inget med främlingsfientlighet att göra (för mig i alla fall).
  • oanonym
    KillBill skrev 2019-07-14 13:47:59 följande:

Ja sharia är exempel på att lagstiftningen styrs/påverkas av religionen. När SD vill ändra lagen så att vårdpersonal i Sverige  ska ha rätt att vägra utföra arbetsuppgifter baserat på religion och moral så är det exempel på något liknande. 

Jag jämför ändå inte. Det är helt ok att du gör det.
  • Padirac
    oanonym skrev 2019-07-14 14:42:35 följande:
    Jag jämför ändå inte. Det är helt ok att du gör det.
    Om du menar att IS enbart 'är' Sharialagar och att SD enbart 'är' en fråga om rätten av för en kristen tro avstå vissa yrkesrelaterade uppgifter så är det rimligt att du påstår att KillBills inlägg är en jämförelse av IS och SD.

Om du menar att IS och SD är mer än dessa frågor så är det naturligtvis inte ett rättvist påstående att IS och SD jämförs.

Jag uppfattar KillBills inlägg som att SD har (en eller flera) värderingar som befinner sig i samma kvadrant på WVS värdekarta som en del av IS värderingar befinner sig. Det är iofs inte ngn nyhet, att SD inte är i takt med den större delen av 'de Svenska Värderingarna'  enligt WVS

• KillBill
    Padirac skrev 2019-07-14 15:47:38 följande:
    Om du menar att IS enbart 'är' Sharialagar och att SD enbart 'är' en fråga om rätten av för en kristen tro avstå vissa yrkesrelaterade uppgifter så är det rimligt att du påstår att KillBills inlägg är en jämförelse av IS och SD.

Om du menar att IS och SD är mer än dessa frågor så är det naturligtvis inte ett rättvist påstående att IS och SD jämförs.

Jag uppfattar KillBills inlägg som att SD har (en eller flera) värderingar som befinner sig i samma kvadrant på WVS värdekarta som en del av IS värderingar befinner sig. Det är iofs inte ngn nyhet, att SD inte är i takt med den större delen av 'de Svenska Värderingarna'  enligt WVS

Precis.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    oanonym skrev 2019-07-14 14:40:55 följande:
    De i IS verkar övertygad om att de gör Guds vilja, samt att de kommer belönas i efterlivet. Det är i alla fall min uppfattning. Hur övertygad Breivik var/är vet jag inte.

Och man behöver knappast vara främlingsfientlig för att anse att IS har med islam att göra. De hittar ju stöd i koranen och hadither. Att vara kritisk till åsikter, ideologier, religioner, o.s.v. har inget med främlingsfientlighet att göra (för mig i alla fall).

Islam har lika lite koppling till IS som Kristendomen har koppling till Anders Bering Breivik.

• oanonym
    KillBill skrev 2019-07-14 16:04:12 följande:

Islam har lika lite koppling till IS som Kristendomen har koppling till Anders Bering Breivik.

Det köper jag absolut inte. Det finns stöd i koranen och hadither.

Man kan även jämföra Jesus med Muhammed, som dessa två religioner följer, så ser man en stor skillnad. Dock har jag problem med båda religionerna, men det är en annan sak.
  • KillBill
    oanonym skrev 2019-07-14 16:37:46 följande:

Man kan även jämföra Jesus med Muhammed, som dessa två religioner följer, så ser man en stor skillnad. Dock har jag problem med båda religionerna, men det är en annan sak.

Du påstår att det finns stöd i koranen för terrorism. Det stämmer inte, men du får gärna länka till källor för ditt påstående. Muslimer tror också på Jesus.
  • Oschlaka

vad du sprider lögner och hat!
    det är flera gånger nu du påstår saker om islam och bön m.m. som du inte kan länka till mer är sidor som fd avpixlat! 
    För mig börjar detta ämne spåra ur som SD gör.
  • Padirac
    IS förhållande till Islam kan väl i någon mening liknas vid inkvisitionens (välj själv lämplig) förhållande till Kristendom.

De 3 abrahamitiska religionerna har samma gud, änglar och delvis profeter och grundtankar -  så det är inte orimligt att du har problem med inte bara en av dem  - om du nu inte är som SD som är en del av en 'värdegrupp' som hatar andra som befinner sig i samma 'värdegrupp'. Med 'värdegrupp' menar jag att värderingar finns i en specifik del av WVS-kartan. 

• oanonym
    KillBill skrev 2019-07-14 17:25:10 följande:

Du påstår att det finns stöd i koranen för terrorism. Det stämmer inte, men du får gärna länka till källor för ditt påstående. Muslimer tror också på Jesus.

Jag vet att muslimer tror på Jesus. Men Muhammed går före.

Terrorism har jag inte nämnt, men att döda otroende står det om i koranen. Och andra hemskheter. Lägg även till hadither som vissa följer.
Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?