• Anonym (Betald tro!)

Ska folk få BE på arbetstid?

Eller annat som har med religion att göra.

Vad tycker ni? Ska andra som inte är religiösa få den tiden till godo på annat sätt.
    Rökning är ju t ex helt förbjudet.

• Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?
  • Tow2Mater
    KillBill skrev 2019-07-10 21:54:23 följande:

Sveriges Kommuner och Landsting, Läkarförbundet, Vårdförbundet, Svenska Barnmorskeförbundet, Svensk Förening för Obstetrik & Gynekologi är alla starkt kritiska och är av uppfattningen att svensk abortvård kommer försämras med SDs förslag

SDs förslag kommer leda till mycket större problem än vad bön på arbetsplatserna någonsin resulterat i.
    Konstigt det fungerar bra i Norge och Danmark.

Sverige stänger ute alla utom en typ av t ex barnmorskor; kanske därför förlossningvården i dag är under all kritik...
  • Åsa
    Tow2Mater skrev 2019-07-10 21:34:44 följande:
    Ser du det hända i Sverige? Att många läkare och barnmorskor kommer vägra att befatta sig med den typen av uppgifter?
    OT Svårt att veta. Själv är jag inte i den svängen men skulle inte frivilligt befatta mig med arbetsuppgifter runt att utföra aborter.
    Maya84 skrev 2019-07-10 16:04:05 följande:
    Nu finns det ju dessa som kräver att få be på arbetstid i andra företag, oavsett vad som sker på din arbetsplats.
    Det har ju hänt att arbetsgivare blivit anmälda till diskrimineringsombudsmannen, eftersom arbetsgivaren inte accepterade att låta någon springa till mosken på arbetstid.

Verkar märkligt då mainstreamislam godkänner att förlägga bönestunder till annan tidpunkt när det inte går att hålla dem på ordinarie tider, t ex pga jobbtyp eller arbetsrutiner  i ickemuslimska länder. Gissar därför spontant på en vandringsmyt. Men om det verkligen hänt  så innebär en anmälan till DO inte att vederbörande skulle fått gehör där, lika lite som en anmälan till polis, IVO m fl  leder till någon påföljd där det saknas grund, och grund saknas i det fall du nämner.

På sin rast (icke arbetstid) får man lämna arbetsplatsen och göra vad man vill. På sina pauser (arbetstid) ska man återhämta sig och kan lämna arbetsplatsen om arbete och chef så tillåter. Man får använda sunt förnuft. Givetvis är bönestund i avskilt område/rökpaus på rökområdet hundra meter bort/privata telefonsamtal instängd där man inte syns/ inte lämpade i yrken där man måste vara tillgänglig på sina pauser. På jobb som mitt där man i teorin är tillgänglig på pausen men i praktiken styr sin tid spelar det ingen som helst roll om man sitter i fikarummet eller stänger dörren till sitt kontor och gör något annat en stund. Jag vet inte om någon av mina muslimska arbetskamrater ber på dagtid (eller alls, någon av dem är tämligen sekulär) men om de gör det är det inget som påverkar jobbet på minsta sätt. Inte heller om ovannämnda matta skulle användas. Många på jobbet har ståmattor och små skumgummimattor för träning på sina rum. Kan inte se någon principiell skillnad mot att ha en bönematta där så länge den precis som andra mattor  är upphängd/upplagd och inte i vägen för städet när den inte används.
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2019-07-10 22:11:01 följande:

Sverige stänger ute alla utom en typ av t ex barnmorskor; kanske därför förlossningvården i dag är under all kritik...
    Det stämmer inte. I Norge t.ex har sjukvården problem att schemalägga personal för att upprätthålla en god abortvård. Problemen uppstår oftast på mindre orter. och det är sannolikt att samvetsfrihet även skulle skapa problem på mindre orter i Sverige. 

Huvudfrågan är varför SD (och KD) anser att vården ska kunna anpassas utifrån de anställdas religion även om det sker på bekostnad av de kvinnliga patienternas behov. Det är ju helt vansinnigt!

Vill man inte utföra aborter så är det bara att söka sig till andra delar av vården där aborter inte ingår i arbetsuppgifterna. Det borde vara självklart för alla. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Ocdkille
    Tow2Mater skrev 2019-07-10 22:11:01 följande:

Varför ska hon få skippa en stor del av vad hennes arbete går ut på bara för att hon inte gillar det. Gillar hon inte att syssla med aborter då finns det gott om andra arbeten där hon inte behöver göra det. Sd är så jävla hycklare. Dom vill få igenom sån skit men ger sig på folk som ber utan att det stör någon. Blir intressant hur dom ska hantera den kristna handläggaren som anmält sig själv eftersom hon bett på arbetstid. Faktum är att det var inget problem innan dom skapade det. Sen om det är ett stort problem då antar jag att dom även kommer förbjuda rökning på arbetstid också för rökare tar mer pauser än dom som ber. Och är dessutom sjuk mer ofta.
  • Crash Man

Jag har inga problem med ett böneförbud på arbetstid; jag tycker snarare att det är logiskt. Det känns dock som om många missförstår vad böneförbudet egentligen handlar om.

1. Detta gäller bara de som är anställda inom kommunens verksamheter. Inte den privata sektorn.

2. Det gäller böneförbud under betald arbetstid - en person får fortfarande be på sin rast.

Man kan dessutom inte jämföra den kristna bönen med den muslimska. Den kristna bönen innebär att man knäpper fingrarna och ber tyst i femton sekunder. Den muslimska bönen kräver för det första att man ska ha ett eget rum, man ska tvätta sig, rulla ut en bönematta. En bön tar c:a tio minuter.

Jag hoppas att fler kommuner tar efter Bromöllas förbud. Lite lustigt även att godhetsvänstern är väldigt snabba på att poängtera hur pass elaka sverigedemokraterna är som vill förbjuda folk från att inte utöva sitt arbete, men när vänsterstyrda Filipstad körde kommunens ekonomi i botten hördes inte ens syrsorna.

• KillBill
    Crash Man skrev 2019-07-11 15:31:32 följande:

Jag har inga problem med ett böneförbud på arbetstid; jag tycker snarare att det är logiskt. Det känns dock som om många missförstår vad böneförbudet egentligen handlar om.

1. Detta gäller bara de som är anställda inom kommunens verksamheter. Inte den privata sektorn.

2. Det gäller böneförbud under betald arbetstid - en person får fortfarande be på sin rast.

Man kan dessutom inte jämföra den kristna bönen med den muslimska. Den kristna bönen innebär att man knäpper fingrarna och ber tyst i femton sekunder. Den muslimska bönen kräver för det första att man ska ha ett eget rum, man ska tvätta sig, rulla ut en bönematta. En bön tar c:a tio minuter.

Jag hoppas att fler kommuner tar efter Bromöllas förbud. Lite lustigt även att godhetsvänstern är väldigt snabba på att poängtera hur pass elaka sverigedemokraterna är som vill förbjuda folk från att inte utöva sitt arbete, men när vänsterstyrda Filipstad körde kommunens ekonomi i botten hördes inte ens syrsorna.

Många pauser under en arbetsdag är betalda. Det gäller tex kaffepaus, rökpaus, toalettpaus, paus för att kolla mobilen, paus för att ta ett samtal med skola eller dagis o.s.v Att just paus för bön ska vara förbjudet är befängt.

SD politikerna i Bromölla har har troligen hämtat inspiration till sitt böneförbud från gamla kommunistdiktaturer som sovjet och Nordkorea där mänskliga rättigheter inte respekteras.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Crash Man
    KillBill skrev 2019-07-11 18:24:52 följande:
    Många pauser under en arbetsdag är betalda. Det gäller tex kaffepaus, rökpaus, toalettpaus, paus för att kolla mobilen, paus för att ta ett samtal med skola eller dagis o.s.v Att just paus för bön ska vara förbjudet är befängt.

SD politikerna i Bromölla har har troligen hämtat inspiration till sitt böneförbud från gamla kommunistdiktaturer som sovjet och Nordkorea där mänskliga rättigheter inte respekteras.
    Ska jag vara helt ärlig bryr jag mig egentligen inte om det finns ett böneförbud eller inte. Det är på gränsen till en icke-fråga för mig. Det är dock kul att se reaktionerna från alla politiskt korrekta muppar.

Alla arbetsplatser tillåter inte rökpaus, eller paus för att använda mobilen för privata samtal oavsett om det är till ungarnas dagis eller ej, vilket jag anser att arbetsgivarna ska ha rätt att förbjuda. Vill man röka/ringa eller be så bör det ske på obetald rast, vilket även kommunalfullmäktigen har gett klartecken för.

Det här böneförbudet på arbetstid, vad är det som gäller egentligen?

? Obetald rast har vi inga synpunkter på. Det är under betald arbetstid som detta gäller, säger Eric Berntsson.

Det är märkligt att det väcks så starka känslor över att en kommun inte tillåter att man avviker från sitt arbete under betald arbetstid.

Är det verkligen rimligt att jämföra detta med Sovjetunionen eller Nordekorea? Är förbud mot att be på betald arbetstid verkligen att jämföra med att bli bortrövad av röda armén mitt i natten och förd till Gulag?

• Oschlaka
    Crash Man skrev 2019-07-11 15:31:32 följande:

Sprider du lögner eller har noll kunskap??
    Har du någon seriös källa på vad muslimska bönen kräver???
  • Crash Man
    Oschlaka skrev 2019-07-11 22:01:35 följande:
    Sprider du lögner eller har noll kunskap??
    Har du någon seriös källa på vad muslimska bönen kräver???
    Jag är gymnasielärare i religion så jag antar jag har viss kunskap om religion.
Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?