• Anonym (Betald tro!)

Ska folk få BE på arbetstid?

Eller annat som har med religion att göra.

Vad tycker ni? Ska andra som inte är religiösa få den tiden till godo på annat sätt.
    Rökning är ju t ex helt förbjudet.

• Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?
  • Crash Man
    Ocdkille skrev 2019-07-11 23:04:26 följande:
    Dom borde då vara konsekventa och förbjuda rökning m.m eftersom det är samma sak. Dessutom var det och har aldrig varit något problem med muslimer som ber. Det är det man retar sig på att dom inriktar sig på att visa att muslimer ska hållas på plats. Det är ju det som det handlar om. SD är ett nazistparti och kommer alltid vara det.
    Rökning är förbjuden på arbetstid i Bromölla kommun, så du kan knappast anklaga dem för att vara inkonsekventa. Läs intervjun med kommunalrådet jag länkade i tidigare inlägg. Om det aldrig var ett problem med muslimer som ber så är det ingen som påverkas negativt av detta beslut och därmed finns det ingen stor anledning att gnälla över det.

Jag har nämnt det tidigare; detta är en icke-fråga för mig. Jag bryr mig inte om det finns ett böneförbud eller ej. Det är dock märkligt att det väcks så pass starka känslor för att man inte får avvika från sina arbetsuppgifter på betald arbetstid.
    Åsa skrev 2019-07-11 23:04:29 följande:
    Kristenheten är inte homogen. Det är inte så väldigt ovanligt att be en halvtimma eller mer om dagen bland devota kristna. Du behöver inte gå till katolska gamla tanter, du hittar det likaväl i svenska frikyrkor som bland amerikanska protestanter. En bekant jobbar på ett företag i Västsverige grundat av missionare. De börjar arbetsdagen med en halvtimmas andakt, även anställda som inte är församlingsmedlemmar.

Katolska kyrkan har för övrigt bönetider vid fasta klockslag under dagen.
    Visst finns det kristna som tar bönen mer seriöst och muslimer som tar bönen mindre seriöst. Därmed är det inte helt orimligt att det finns ett böneförbud på betald arbetstid.
    Ocdkille skrev 2019-07-11 23:08:22 följande:
    Ha ha för att vara gymnasielärare verkar du ha dålig koll. Och jag tror inte att du har bättre koll än imamer eller universitetsprofessorer. Sen ska jag vara ärlig vad jag minns av mina lärare i religion så hade dom koll på kristendomen men inte mycket koll på dom andra religionerna förutom det mest grundläggande. Jag misstänker att du dessutom är obehörig lärare men det är ett antagande bara.

Så du anser alltså att du är kapabel att avgöra mina kunskaper om islam efter tre inlägg på familjeliv. Kul för dig. Jag tror själv att mina kunskaper om religion är betydligt större än många andra gymnasielärares.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2019-07-11 23:40:40 följande:
    Du förutsätter att folk på arbetet kan/får ta dessa pauser?

Fundera exempelvis på jobb inom vården där man i vissa situationer och moment förutsätts vara minst två och där både kollega och patient skulle få vänta om det tas paus mitt i, för böner kan ibland vara tidsbestämda, medan andra behov av pauser kan anpassas utefter när det passar med arbetet och av samma skäl också helt utebli.

Jo även personal inom vården får ta exempelvis toalettpauser. 

Jag arbetar i ett stort företag med tusentals anställda och ett flertal är kristna eller muslimer. Bön på arbetstid har aldrig orsakat några problem men är övertygad om att det har inträffat när det funnits utrymme för det. 

Politikerna i Bromölla har bekräftat att man inte har haft problem med böner på kommunens arbetsplatser. Ändå har man beslutat att "Bönestund på betald arbetstid är inte tillåtet".  Kommunen har alltså förbjudit anställda att under arbetstid be en stilla bön i avskildhet. Det ska bli mycket intressant att se vad som händer med den kristna socialsekreterare i Bromölla som anmält sig själv. Om inte kommunen agerar så är det nära till handla att tro att kommunen ser mellan fingrarna när det handlar om kristen bön och att förbudet är riktat mot bön inom andra religioner och då hoppas jag att DO agerar.

Som jag sagt flera gånger tidigare så är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet på en arbetsplats och det fungerar oftast utmärkt. Om en anställd har önskemål om att be under arbetsdagen kan arbetsgivaren och arbetstagaren komma överens om formerna för detta men skulle detta av någon anledning inte fungera så är det arbetsgivarens beslut som gäller. 

Varför vill SDs politiker införa förbud mot något som inte är ett problem? Som jag sagt tidigare så handlat detta om populistisk signalpolitik. Att SD har förbjudit något som är en del av de mänskliga rättigheterna för tankarna till den gamla Sovjettiden och till Nordkorea. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Oschlaka
    Crash Man skrev 2019-07-11 15:31:32 följande:

Jag har inga problem med ett böneförbud på arbetstid; jag tycker snarare att det är logiskt. Det känns dock som om många missförstår vad böneförbudet egentligen handlar om.

1. Detta gäller bara de som är anställda inom kommunens verksamheter. Inte den privata sektorn.

2. Det gäller böneförbud under betald arbetstid - en person får fortfarande be på sin rast.

Man kan dessutom inte jämföra den kristna bönen med den muslimska. Den kristna bönen innebär att man knäpper fingrarna och ber tyst i femton sekunder. Den muslimska bönen kräver för det första att man ska ha ett eget rum, man ska tvätta sig, rulla ut en bönematta. En bön tar c:a tio minuter.

Jag hoppas att fler kommuner tar efter Bromöllas förbud. Lite lustigt även att godhetsvänstern är väldigt snabba på att poängtera hur pass elaka sverigedemokraterna är som vill förbjuda folk från att inte utöva sitt arbete, men när vänsterstyrda Filipstad körde kommunens ekonomi i botten hördes inte ens syrsorna.

gjorde du en pudel på mina frågor? :P
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2019-07-12 02:12:28 följande:
    Jag menar att kan inte en person gora en sak en dag gors det av en annan som kan. Den som inte kan gor en annan uppgift.
    Förutsatt att det går. Det kräver nog en större arbetsplats med många anställda och en ytterst välorganiserad arbetsledning.
  • Ocdkille
    Tom Araya skrev 2019-07-12 01:25:58 följande:
    Det blir förstås en helt annan sak om en s-politiker vill förbjuda bön på arbetstid...!?
    Ocdkille skrev 2019-07-12 00:57:40 följande:
     Vilket det inte var i kommunen.
    Du vet hur det fungerar på kommunens arbetsplatser och hur deras kollegor upplever det?Vad mer störande planeras att förbjudas nu med det nya rökförbudet som trädde ikraft den 1/7?
    Ocdkille skrev 2019-07-12 00:57:40 följande:
    Sen är koranen tydlig på dom punkterna det är bara för dom att läsa innantill.
    Det vore ju i så fall lite udda...

Kanske är det bara enligt din tolkning...

Som i så mycket annat vad det gäller Islam så är inte bara Koranen styrande, utan även Muhammed som föregångsman (Sunna).

Det finns även S politiker tyvärr som är rasister framförallt i Skåne som tyvärr har blivit Sveriges motsvarighet till den amerikanska södern och rasismen där.

Var inga klagomål innan dom genomförde förbudet mot bön så uppenbarligen var det inget problem. SD har förbjudit saker som inte varit problem förr bara för att det varit invandrare som varit inblandade. Var väl en SD kommun där dom förbjöd tiggare trots att det inte fanns några tiggare där.

Sen är reglerna tydliga och det fungerar uppenbarligen eftersom det fungerat tills nu och det fungerar i hela den muslimska världen. Och även den kristna för även kristna ber på arbetstid.
  • Ocdkille
    Crash Man skrev 2019-07-12 08:52:03 följande:
    Rökning är förbjuden på arbetstid i Bromölla kommun, så du kan knappast anklaga dem för att vara inkonsekventa. Läs intervjun med kommunalrådet jag länkade i tidigare inlägg. Om det aldrig var ett problem med muslimer som ber så är det ingen som påverkas negativt av detta beslut och därmed finns det ingen stor anledning att gnälla över det.

Jag har nämnt det tidigare; detta är en icke-fråga för mig. Jag bryr mig inte om det finns ett böneförbud eller ej. Det är dock märkligt att det väcks så pass starka känslor för att man inte får avvika från sina arbetsuppgifter på betald arbetstid.
    Åsa skrev 2019-07-11 23:04:29 följande:
    Kristenheten är inte homogen. Det är inte så väldigt ovanligt att be en halvtimma eller mer om dagen bland devota kristna. Du behöver inte gå till katolska gamla tanter, du hittar det likaväl i svenska frikyrkor som bland amerikanska protestanter. En bekant jobbar på ett företag i Västsverige grundat av missionare. De börjar arbetsdagen med en halvtimmas andakt, även anställda som inte är församlingsmedlemmar.

Katolska kyrkan har för övrigt bönetider vid fasta klockslag under dagen.
    Visst finns det kristna som tar bönen mer seriöst och muslimer som tar bönen mindre seriöst. Därmed är det inte helt orimligt att det finns ett böneförbud på betald arbetstid.
    Så du anser alltså att du är kapabel att avgöra mina kunskaper om islam efter tre inlägg på familjeliv. Kul för dig. Jag tror själv att mina kunskaper om religion är betydligt större än många andra gymnasielärares.

Fast varför ska man förbjuda något som inte är ett problem och aldrig varit det och varför bara inrikta sig på muslimer? Nu fick dom iofs problem när en kristen anmälde sig själv. Problemet med förbudet är att dom införde det för att peka ut muslimer som ett problem. Fast dom aldrig varit det. Är det inget problem varför du införa ett förbud.

Uppenbarligen är det inte en ickefråga för dig och gissar jag rätt är du en SD anhängare som inte gillar muslimer men kör med standardfrasen "Jag är inte rasist men". Sen återigen om man ska förbjuda en sak som inte är ett problem då får man vara konsekvent och förbjuda allt som inte är jobb på arbetstid. Prata med varandra, hämta kaffe, ta en bensträckare m.m

Jag kan basera dina kunskaper baserat på dina inlägg och att dom är tvärs emot vad imamer säger och var professorer säger. Och jag baserar det på min erfarenhet av religionslärare som jag haft. Dom har alltid varit kristna och alltid haft väldigt basal kunskap om andra religioner än kristendomen. Skulle tro att det är samma med dig.
  • Kverulant67

Varför jämföra rökning med bön???
    Alla har rätt till 5 min i timmen att göra något helt annat, Vi som röker brukar ta ett bloss vilket stör väldigt många PK-muppar. Men att ta en halvtimma "för annat" stör inte samma skara, skumt.....

• Oschlaka
    Kverulant67 skrev 2019-07-13 00:43:09 följande:

Alla har rätt till 5 min i timmen att göra något helt annat, Vi som röker brukar ta ett bloss vilket stör väldigt många PK-muppar. Men att ta en halvtimma "för annat" stör inte samma skara, skumt.....

Att be är en av de finaste sakerna man kan göra!
    Det är ren meditation och efter bönestunden jobbar man effektivare har många studier visat. Alla vi behöver paus( då menar jag paus och inte massa måsten ringa röka surfa mm)  en 5-10 min var 40:e minut.

Fattar inte att folk är emot meditation när hela forskarvärlden och eliten i samhället redan gör detta i sin vardag.

Att röka är snart förbjudet på alla plan!Allt som skadar kroppen medmänniskor planeten skall förbjudas! Och DU som är emot detta håll käften och ställ dig in i ledet!!!
  • KillBill

Nej, alla har inte rätt att göra vad de vill 5 minuter i timmen. I Bromölla har SD bestämt att det ska vara förbjudet att be även om detta sker under en kort 5-minuters paus under arbetstiden. SD blir mer och mer totalitärt.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Smecker

Nej, alla har inte rätt till 5 min i timmen till att göra något helt annat. Ännu en som missförstått det.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
Svar på tråden Ska folk få BE på arbetstid?