Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Rataxes skrev 2023-12-02 19:07:07 följande:
    Var det inte SIDA själva som granskat?

Att det skedde på uppdrag av regeringen  är ju hur idiotiskt som helst. Det skulle ha gjorts av någon oberoende.

Nu var det flera år sedan jag läste något från den där fånen du nämnde...
    Du behöver inte läsa vad jag skriver, men det minsta att förvänta sig är att du läser det du skriver, det du citerar och det du länkar Solig
  • Padirac
    Mentat skrev 2023-12-04 20:34:17 följande:
    Fascinerande. Muslimer röstar tydligen på (sd). Det hade jag inte väntat mig! Enligt Forum för levande historias rapport, som KillBill refererar till med bild men inte länk (Se rapport-antisemitism-i-sverige-2020.pdf (levandehistoria.se)) är antisemitismen när man delar upp efter religion i det närmaste uteslutande något man hittar bland muslimer, se figur 8.1 sid 78.

Sedan ställer jag mig en smula tveksam till metoden, där motvilja mot finansmannen George Soros, som tydligen är jude, är ett viktigt kriterium för antisemitism. Det kan dock i lika hög grad vara motvilja mot internationell finansspekulation, han tjänade bra med pengar på att svenska kronan störtdök när man släppte valutakursen fri 1992. Forum för levande historia nämner särskilt att han är avskydd på högerkanten vilket kan vara något som ökar siffrorna för (sd). Låter iofs märkligt, det brukar vara vänstern som avskyr finansspekulationer men det är vad Fflh själva skriver. Fast (sd) har väl gott om väljare som gör skillnad på "eliten" och "folket" och ogillar de förra, oavsett religion eller nationalitet.
    Det har skrivits i tråden tidigare- den politiska antisemitimen än inte samma sak som den antisemitism som är en följd av konflikten mellan muslimer och israeler.

Så bra att du upptäckt det själv nu.

Vänsterns ogillande av internationall finansspekulation är inte samma sak som att ogilla en finansman för att han är judisk och tro på en massa världskonspirationer.  Vad skulle vara märkligt med den distinktionen? 

Hatet mot judarna, som enligt rasister och nazister och alt right m.fl, ligger bakom globalism och eliter är en högerextrem åsikt som bygger på antisemitism.  Nazisterna menade att både kommunism och kapitalism var judiska konspirationer för att ta makten över och kontrollera världen, kulturer och ekonomier.

SD kommer från nazister och facister, att de pratar och vill lägga motioner om att judiska familjer inte får äga press och bokförlag är en direkt följd av deras antisemitiska arv, en del av SDs ideologiska arv är motsättningen mellan folket och eliten, makthavarna, globalisterna, bilderberggruppen, judarna... 

Här finner du kanske lite intressant läsning som sätter en del av det du tänker på i realtion med historien.

www.dn.se/kultur/de-tyska-reaktionarernas-tankar-overlevde-krigen/
  • Padirac
    Mentat skrev 2023-12-04 21:49:11 följande:
    Spelar det någon roll? Antisemitism som antisemitism som jag ser det. KillBill klipper enbart ut den bild som visar att man hittar antisemitism hos (sd), i viss mån bland några andra, men hoppar lägligt nog över den bild som visar på att antisemitismen i det närmaste enbart finns hos muslimer.

Jag ställer mig en smula tvivlande till den metod som kommer fram till sådana resultat.
    Du kan säkert läsa på levande historia om vad som driver olika gruppers antisemitism. 

Det är nog inte så att det bland SDs antisemitiska sympatisörer är en fråga om att de är muslimer, de har sitt politiska arv från nazismen som var en stor del av deras politiska ideologi.

Antisemiter finns överallt, i alla samhällsgrupper och med olika politiska övertygelser.  SD är det enda partiet i sveriges riksdag som är grundat av nazister, fascister, rasister och vitmakt och med politiska mål och motivation som bygger på dessa föreställningar.

Hos SD finns antisemitism överrepresenterat.

Att det diskuteras vilka politiska partier som har mest antisemiter på forumdelen samhälle/POLITIK ser jag inte som konstigt.

Om vi ska diskutera vilka religioner eller kulturer med olika religiös bakgrund som är antisemitiska så är väl kristendomen en lågoddsare, de kristna förbjöd den judiska befolkningen att bo var de ville, ha vilka yrken de ville, förföljde och fördrev dem för att till sist genomföra ett systematiskt folkmord på dem. 

Under det osmanska rikets styre var inte muslimer förföljda även om det förekom på olika håll ungeför samtidigt som de krista korstågen mot muslimer. Det var bland annat till det osmanska riket de judiska folken flydde från de kristnas förföljelser på 1400-talet. 

Den antisemitism som kommer ur konflikten Palestina/Israel är en relativt ny företeelse jämfört med nära 2000-år av kristen förföljelse.

antisemitismdaochnu.se/judisk-historia/
  • Padirac

Antisemitism och annan rasism måste bekämpas oavsett politisk färg, religion eller annan övertygelse.

Hur många antisemiter det finns i de olika partierna är inget som beror på vad du eller jag tror. 

Det fanns väl siffror längre upp i tråden.   Ska jag eller dimu citera dem som ett svar på din tro?

TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-05 08:25:23 följande:
    Att SD har ett antal antisemiter är jag inte överraskad över. 
    Jag tror dock att mycket få som röstar på de gamla allianspartierna är antisemiter, efter andra världskriget och förintelsen. 
    Idag verkar många inom S och V vara antisemitiska, säkert beroende på konflikten ja, men det hemska är att de plockar upp urgamla antisemitiska idéer och konspirationsteorier. Antisemitismen måste bekämpas oavsett politisk färg. 
  • Padirac
    Mentat skrev 2023-12-05 10:14:40 följande:
    Goddag yxskaft. Jag är väl bevandrad i historia, tack, men det är just det: Historia.
    Ser du inget problem med en metodik som antyder att muslimer i mycket hög grad skulle rösta på (sd)? Hos mig väcker resultatet frågor.
    Antyder? Är det nån historiemetodik som du är bevandrad inom?

Eller är det någon av din antagandens premisser som leder dig till en slutsats som du inte kan eller vill förklara eller säga i klartext?
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-12-05 21:17:41 följande:
    Bra då kan du börja med att bekämpa den antisemitism och rasism som frodas inom den breda vänstern.
    Vems antisemitism och vems rasism anser du vara sist i kön att bekämpas då?  

Du verkar ju ha en prioritetsordning?
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-12-05 22:13:18 följande:
    Uppenbarligen är det vänsterns antisemitism och rasism som står längst bak i din kö. Så långt bak att du inte ens ser den.
    Uppenbarligen är det SDs nazism och rasism som står längst ned på din lista i fråga om att bekämpa 

Är jag inte lika duktig på att läsa dina tankar och föreställningar som du är på att läsa mina tankar och föreställningar  ..

Var det för svårt att svara på den direkta frågan så att du fick lov att kasta ur dig påståenden om andra personer...  stark argumentation där 
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-12-05 22:13:18 följande:
    Uppenbarligen är det vänsterns antisemitism och rasism som står längst bak i din kö. Så långt bak att du inte ens ser den.
    Materialet finns tidigare referat till i tråden - det går att dra fler slutsatser av materialet och de påståenden du gör.

Läs texten i länken eller titta i alla fall på bilderna

www.levandehistoria.se/wp-content/uploads/2022/11/rapport-antisemitism-i-sverige-2020.pdf

s 80

s 85

s 87 och 88

• Padirac

Ser du det på insidan av dina ögonlock så är det dig själv du ser.

Rapporten från levande historia är tydlig med att du har fel i sak om det du påstår om politiska sympatiers kopplingar till antisemitism.  Är såväl SD som M och KD ytterkanten på högern enligt din uppfattning?  Vilka borgerliga partier är inte på högerns ytterkant enligt din uppfattning då?

Att du anser saker om vad jag har för åsikt är som sagt dina egna åsikter.

Läs rapporten som det länkats till så kanske det blir mindre av egna åsikter och alternativa fakta och mer verkliga fakta i debatten. 

nattuw skrev 2023-12-05 23:12:54 följande:
    Jag ser att din åsikt att "Antisemitism och annan rasism måste bekämpas oavsett politisk färg, religion eller annan övertygelse." inte inbegriper den antisemitism och rasism som frodas inom den breda vänstern.

Högern tränger ut antisemitismen och rasismen till ytterkanten. Vänstern låter antisemitiska och rasistiska åsikter florera fritt. När så någon pekar på hur den breda vänstern inte har något ideologiskt problem med antisemitism och rasism så börjar de vanliga försöken att rikta uppmärksamheten åt något annat håll.
  • Padirac
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-06 07:23:33 följande:

Partifärgen spelar ingen roll. All antisemitism bör bekämpas. Alla riksdagsmän med antisemitiska åsikter bör stängas av och uteslutas av sina partier. Det gäller både SD likväl som S, och alla övriga partier. 

Tråden handlar om antisemitismen i vänstern. Detta har tidigare inte uppmärksammats i lika stor grad som antisemitismen i extremhögern. 

Ja, antisemitism är ett problem oavsett det är politisk eller religiöst eller geopolitiskt och det avsett vilken politisk färg eller religion eller region det handlar om. 

Att antisemitism är utbredd inom extremhögern och den breda högern och inom muslimska befolkningar undantar inte den breda vänstern från att den antisemitism som finns där också behöver adresseras och inte accepteras på samma sätt som det inte ska accepteras från SD, M eller KD.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?