• Fruffe

Vi som försöker skaffa vårt första barn 2019

Hej!

Jag är ny här på familjeliv.

Jag och min man försöker skaffa vårt första barn. Vi gifte oss i lördags och hade sex på bröllopsnatten, det var dock dagen efter ÄL, men enligt min app är man fertil då också. Vet någon något om detta? Snälla skriv isåfall.

Har BIM om 8 dagar. Så vi får väl se...

Hade varit så kul om fler som planerar sitt första barn hänger med i tråden så vi kan stötta/ hjälpa/ tipsa varandra! Och såklart följa varandras resor.

Jag har beställt hem ÄL stickor och tänkte börja köra på detta. Vad är era tips? Vad fungerar bäst?

• Svar på tråden Vi som försöker skaffa vårt första barn 2019
  • Steeph

Jag fyller snart 27 och min sambo är 29 år. Vi ska börja försöka med vårat första barn efter våran större resa i höst. Vi tänker runt oktober. Känns sååå sjukt då jag längtat många år. Jag har varit på gynundersökning där det gjordes VUL pga ägglossningssmärtor. Allt såg fint ut och jag har regelbunden mens trots minipiller. Berättade om våra planer och gynekologen sa att jag redan kan börja äta folsyra vilket jag gjort sedan 6 månader tillbaka. Sedan äter både jag och sambon omega 3, zink samt D vitamin :)

• Anonym (Anonym K)

Såg att jag hoppade in här någon dag efter vårt tragiska missfall 28/5. Hade hcg kvar i kroppen till ca 18/6 så kroppen behövde få sin mens, den kom 24/6. När den slutade kom ÄL som vanligt dag 10-11 och vi lyckades! så 6 veckor senare har vi nu plussat vi igen. <3 

• Anonym (Hoppas)

Är 22 år och jag och min sambo på 29 år har precis börjat försöka att skaffa vårt första barn. Har varit gravid en gång för 1,5 år sedan men gjorde då abort. Så hoppas nu innerligt på ett plus som skulle göra oss oerhört glada, istället för panik-känslan jag hade vid min förra graviditet när jag fick plus på stickan.. har inte ätit p piller sedan februari men det är nu denna månad vi har börjat försöka, så har använt ägglossningsstickor och skulle ha min mens igår enligt mina beräkningar, men ingenting än. Hoppas dock inte på någonting, är beredd på att det kan ta lång tid men jag är ung och har tiden på mig! Vill inte stressa så jag mår dåligt av det , vill att detta ska bli en fin tid!

• rhubarb82

En till här. Har haft 5 försök hittills och är på sjätte nu. Äl + 11 idag så hoppas sååå himla mycket att det tagit sig denna gång.

• Anonym (Hoppas)

Plussade en dag efter jag skrev detta inlägg här, testade eftersom mensen inte kom när jag trodde och hade test hemma så kände varför inte? Vi blev så oerhört chockade och glada då vi inte hade förväntat oss att det skulle bli denna månad eftersom det var första riktiga försöket för oss! Men fick tydliga starka streck och gravid 2-3 veckor på clearblue digital! Nu får vi bara hoppas att graviditeten vill stanna, jobbiga veckor när man oroas för missfall..

Hoppas alla ni andra också plussar! Lycka till <3

• rhubarb82

Åh vilken tur ni har. Grattis!! Känns verkligen inte säkert att det ska gå att bli gravid.

• Fruffe

Jag har varit på semester och inte varit så aktiv i tråden, men nu är jag tillbaka. Inget pluss än så länge men hade utslag för ägglossning i förrgår och igår så vi körde på som bara den.

Hoppas det leder till pluss denna gången. Nu är det ju bara o vänta. BIM 18/8... hoppas det går snabbt haha! Vill inte heller testa för tidigt. Jag köpte även en fertilitetsmonitor från clearblue. Blev så otålig med testen som var svåra att läsa av. Nu har den koll på allt och säger till när jag ska görs test osv. Tycker än så länge den funkar skitbra, lite dyr men värt det om det funkar.. vi får se, håller er uppdaterade.

Hur går det för er? Någon annan som också använder monitor?

• Nextchapter

Hejsan!

Är också inne på vårt första försök och väntar nu tålmodigt till BIM 14/8. Hade ÄL 31/8 enligt min app P-Tracker som jag loggat min mens i i ett par år nu.

Vi lyckades inte superbra att få till det nära ÄL pga sv semester och sovförhållandena men 4 dagar innan beräknad ÄL och 3 dagar efter. Vi får se hur det går :)

Till saken hör dock att jag de senaste dagarna haft lite molvärk i tjejmagen och ner mot ljumskarna och lite stickningar plus ömma bröstvårtor vilket jag aldrig brukar ha. Värk har har ju haft lite innan men bara vid mens. Idag är värken ännu värre så är säker på att det inte bara var inbillning, vilket jag trodde först.

Tycker dock det verkar va lite väl tidigt att känna av symptom?

Nån mer som upplevt samma eller har nån fundering på vad det kan va och om det ens kan va riktiga symptom?

• Anonym (.)
    Nextchapter skrev 2019-08-05 22:32:44 följande:

Hejsan!

Är också inne på vårt första försök och väntar nu tålmodigt till BIM 14/8. Hade ÄL 31/8 enligt min app P-Tracker som jag loggat min mens i i ett par år nu.

Vi lyckades inte superbra att få till det nära ÄL pga sv semester och sovförhållandena men 4 dagar innan beräknad ÄL och 3 dagar efter. Vi får se hur det går :)

Till saken hör dock att jag de senaste dagarna haft lite molvärk i tjejmagen och ner mot ljumskarna och lite stickningar plus ömma bröstvårtor vilket jag aldrig brukar ha. Värk har har ju haft lite innan men bara vid mens. Idag är värken ännu värre så är säker på att det inte bara var inbillning, vilket jag trodde först.

Tycker dock det verkar va lite väl tidigt att känna av symptom?

Nån mer som upplevt samma eller har nån fundering på vad det kan va och om det ens kan va riktiga symptom?

Varje gång vi försökt har jag fått så, men aldrig när vi inte försökt. Jag är helt säker på att det är ett befruktat ägg jag känner av (fast folk påstår ofta att det inte är möjligt..) :) Tyvärr var det många månader då jag fick mens sen ändå, att ägget inte lyckades fästa/utvecklas, men nu senast så kände jag likadant och då blev jag gravid :)
  • Nextchapter
    Anonym (.) skrev 2019-08-06 06:11:32 följande:

Varje gång vi försökt har jag fått så, men aldrig när vi inte försökt. Jag är helt säker på att det är ett befruktat ägg jag känner av (fast folk påstår ofta att det inte är möjligt..) :) Tyvärr var det många månader då jag fick mens sen ändå, att ägget inte lyckades fästa/utvecklas, men nu senast så kände jag likadant och då blev jag gravid :)

Okej, jag förstår. Så förvirrande med symtom man inte känner igen. Ja nått skumt och annorlunda är det iallafall, får väl se om några dagar om det visar sig vara nått som fastnat :)
  • Anonym (.)
    Nextchapter skrev 2019-08-06 07:11:09 följande:

Okej, jag förstår. Så förvirrande med symtom man inte känner igen. Ja nått skumt och annorlunda är det iallafall, får väl se om några dagar om det visar sig vara nått som fastnat :)

Ja det är bara att hålla tummarna :D det är en jobbig väntan, särskilt när man känner massa saker och börjar hoppas!
  • Nextchapter
    Anonym (.) skrev 2019-08-06 07:49:55 följande:

Ja det är bara att hålla tummarna :D det är en jobbig väntan, särskilt när man känner massa saker och börjar hoppas!

Ja verkligen!

Får se om jag kan hålla mig till BIM eller om jag testat i helgen, har test där det står att man kan testa 6 dagar innan och på söndag är det 4-5 dagar innan. :P
  • Anonym (.)
    Nextchapter skrev 2019-08-06 10:20:52 följande:

Ja verkligen!

Får se om jag kan hålla mig till BIM eller om jag testat i helgen, har test där det står att man kan testa 6 dagar innan och på söndag är det 4-5 dagar innan. :P

Jag har testat tidigt många månader och analyserat test efter svaga streck.. den här månaden var jag utomlands och kunde inte testa, så fick testa en dag efter bim när mensen var sen. Då fick jag ett staarkt plus som man inte kunde tvivla på, det var väldigt skönt! Men jag vet ju själv att det är nästan omöjligt att hålla sig om man har möjlighet att testa;)
  • Nextchapter
    Anonym (.) skrev 2019-08-06 10:27:24 följande:

Jag har testat tidigt många månader och analyserat test efter svaga streck.. den här månaden var jag utomlands och kunde inte testa, så fick testa en dag efter bim när mensen var sen. Då fick jag ett staarkt plus som man inte kunde tvivla på, det var väldigt skönt! Men jag vet ju själv att det är nästan omöjligt att hålla sig om man har möjlighet att testa;)

Haha ja, vi får se om vi kan hålla oss, det gäller att inte öppna paketet med de 2 testen i bara, haha! Men synd att ?slösa? ett för tidigt bara för att man är så nyfiken ;)
  • Anonym (.)
    Nextchapter skrev 2019-08-06 11:46:13 följande:

Haha ja, vi får se om vi kan hålla oss, det gäller att inte öppna paketet med de 2 testen i bara, haha! Men synd att ?slösa? ett för tidigt bara för att man är så nyfiken ;)

Ja, och blir det negativt blir man besviken men samtidigt finns hoppet att det var för tidigt! ^^ lycka till iallafall :)
  • Nextchapter
    Anonym (.) skrev 2019-08-06 11:51:50 följande:

Ja, och blir det negativt blir man besviken men samtidigt finns hoppet att det var för tidigt! ^^ lycka till iallafall :)

Haha ja exakt, har inte ens berättat symtomen för sambon förutom bröstvårtorna då jag tror att jag inbillar mig :)

Tack! :)
Svar på tråden Vi som försöker skaffa vårt första barn 2019