• Fruffe

Vi som försöker skaffa vårt första barn 2019

Hej!

Jag är ny här på familjeliv.

Jag och min man försöker skaffa vårt första barn. Vi gifte oss i lördags och hade sex på bröllopsnatten, det var dock dagen efter ÄL, men enligt min app är man fertil då också. Vet någon något om detta? Snälla skriv isåfall.

Har BIM om 8 dagar. Så vi får väl se...

Hade varit så kul om fler som planerar sitt första barn hänger med i tråden så vi kan stötta/ hjälpa/ tipsa varandra! Och såklart följa varandras resor.

Jag har beställt hem ÄL stickor och tänkte börja köra på detta. Vad är era tips? Vad fungerar bäst?

• Svar på tråden Vi som försöker skaffa vårt första barn 2019
  • Fruffe
    stärkande skrev 2019-05-28 10:43:49 följande:

Hehe ja så är det=) Jag är 29, han 48.

Hur går det för dig, har du några symtom? Du hade väl inte många dagar kvar till BIM?=))

Asså inga speciella symptom.. lite konstiga flytningar, typ genomskinliga.. men ingen mens än. Tog ett test igår men det var negativt... så tror säkert mensen kommer snart. Durå? Hur går det?
  • stärkande
    Fruffe skrev 2019-05-28 21:16:10 följande:

Asså inga speciella symptom.. lite konstiga flytningar, typ genomskinliga.. men ingen mens än. Tog ett test igår men det var negativt... så tror säkert mensen kommer snart. Durå? Hur går det?

Håller tummarna för att det inte är så att den kommer snart för dig:( Jobbigast är nog när det är nära och det känns som mensen ska komma lärsom,man vill bara att den ska komma igång så man kan gå vidare igen.

Jag har ca 8 kvar till BIM. Jag känner inget, eller idag har jag haft samma känsla som ägglossningssmärta.
  • Fruffe
    stärkande skrev 2019-05-28 22:16:56 följande:

Håller tummarna för att det inte är så att den kommer snart för dig:( Jobbigast är nog när det är nära och det känns som mensen ska komma lärsom,man vill bara att den ska komma igång så man kan gå vidare igen.

Jag har ca 8 kvar till BIM. Jag känner inget, eller idag har jag haft samma känsla som ägglossningssmärta.

Tack! Ja asså känner väl lite att isf kan den komma nuuu så man kan försöka igen snart haha :p

Ah, men det är väl ett vanligt symptom eller? Håller alla tummar för dig :)
  • stärkande
    Fruffe skrev 2019-05-29 10:26:14 följande:

Tack! Ja asså känner väl lite att isf kan den komma nuuu så man kan försöka igen snart haha :p

Ah, men det är väl ett vanligt symptom eller? Håller alla tummar för dig :)

Precis, jag tänker att vad chockad man kommer att bli den månaden som man är inställd på att mensen kommer och sen kollar man kalendern och planerar för ett försök igen, och så behöver vi inte det. Då blir man väl helt förvirrad och har inte en aning om vad man ska göra istället =)

Inte en aning,då hoppas jag på att det är ett tecken. Haha
  • Mima93

Jag hoppar in här! Vi har försökt sen i december men än har inget hänt :( Har hyfsat regelbunden mens, kan diffa några dagar bara och brukar märka när jag har ÄL. Denna månaden var första med ÄLtest men de visade svagt streck hela tiden, antar att jag missat eller testade fel... Vi provade båda att äta rosenrot denna månaden, det har tydligen hjälpt många till plus. Äter massa vitaminer och tillskott och tvingar i fästmannen också för att optimera chanserna. Har en vecka till BIM nu. Tycker mig känna lite symptom som sura uppstötningar, magont oså. Men kommer väl bli besviken igen som vanligt.

Min fästmans bästa kompis ringde för några dagar sen o berättade att han ska bli pappa. Han har bara varit tillsammans med tjejen några månader o det var oplanerat. Tydligen har de redan gjort en abort men nu kände de att de inte kunde göra en till. Både jag o fästmannen blev såå irriterande, det är så himla oröttvist att de som inte ens vill blir gravida!

• stärkande
    Mima93 skrev 2019-05-29 12:58:01 följande:

Jag hoppar in här! Vi har försökt sen i december men än har inget hänt :( Har hyfsat regelbunden mens, kan diffa några dagar bara och brukar märka när jag har ÄL. Denna månaden var första med ÄLtest men de visade svagt streck hela tiden, antar att jag missat eller testade fel... Vi provade båda att äta rosenrot denna månaden, det har tydligen hjälpt många till plus. Äter massa vitaminer och tillskott och tvingar i fästmannen också för att optimera chanserna. Har en vecka till BIM nu. Tycker mig känna lite symptom som sura uppstötningar, magont oså. Men kommer väl bli besviken igen som vanligt.

Min fästmans bästa kompis ringde för några dagar sen o berättade att han ska bli pappa. Han har bara varit tillsammans med tjejen några månader o det var oplanerat. Tydligen har de redan gjort en abort men nu kände de att de inte kunde göra en till. Både jag o fästmannen blev såå irriterande, det är så himla oröttvist att de som inte ens vill blir gravida!

Håller tummarna att det är gravidsymtom du känner!

Vet exakt hur du menar över besvikelsen och orättvisan att andra blir gravida utan att ens försökt. Jag försökte fråga min syster angående ägglossning och sånt, tänkte att hon kanske har koll efter att ha fått sex barn. Men nej, för hon har heller aldrig planerat och försökt utan det har "bara" hänt. Senast förra våren när hon var gravid skickade hon sms till mig och berättade för hon visste hur 'besviken' jag skulle bli då jag längtat i flera år. Jag började gråta och fick vänta ett par dagar innan jag svarade för att kunna samla mig och visa glädje. Jag skäms över reaktionen, och jag tror inte såna som hon förstår reaktionen. Ni är absolut inte ensamma om att känna besvikelse.
  • Anonym (Anonym K)

Hoppar in här... har precis gått igenom något som vi hoppas att vi aldrig får uppleva igen. Hur som började vi iallafall försöka i slutet av december 2018. Dock använde vi RFSU ägglossningstest till en början vilket vi märkte var lite vilseledande och testade därför Clearblues test istället, och vi blev då gravida på "första" försöket feb/mars 2019 med detta test. Kan verkligen rekommendera dessa, där får man ju ett tydligt ":) eller :(". Dock gick det inte vägen med denna graviditet och den avslutades i vecka 9. Såklart blir man förkrossad, men vi blickar framåt och hoppas på en 2020 bebis så snart det känns rätt. <3 

• Anonym (Becca)

Jag å min sambo är inne på månad 3 som vi försöker och står som sagt utan resultat. Den här gången bestämde jag mig för att testa äl.test.

Men! Alltså. Jag skulle börja på dag 28 enligt antal dagar i menscykeln. Men räknade uppenbarligen fel i huvudet och började 2 dagar tidigt.

Det som är då, är att testet visar enbart negativt.

Kan det ha å göra med att jag började 2 dagar för tidigt ? Eller ska det alltid visa negativt först å dagarna? Skulle vara otroligt tacksam om någon ville svara ..

• stärkande

Hur går det för alla? Någon son fått plus eller symtom?

För mig är det ett par dagar kvar till BIM. Det molvärker lite ibland, men ganska ofta hugger precis ovanför blygbenet speciellt när jag rör mig. Jag är extremt trött. Annars inget annat.Tempen har varit uppe på som högst 36.42 men nu pendlar den mellan 36.21-36.31 så antar att mensen kommer snart. Men man kan ju alltid hoppas:)

• Nellyros
    stärkande skrev 2019-06-02 16:29:03 följande:

Hur går det för alla? Någon son fått plus eller symtom?

För mig är det ett par dagar kvar till BIM. Det molvärker lite ibland, men ganska ofta hugger precis ovanför blygbenet speciellt när jag rör mig. Jag är extremt trött. Annars inget annat.Tempen har varit uppe på som högst 36.42 men nu pendlar den mellan 36.21-36.31 så antar att mensen kommer snart. Men man kan ju alltid hoppas:)

Håller tummarna att det bara är en dipp och att den snart stiger igen! :) brukar du känna att det hugger ovanför blygdbenet innan mens?

Jag gissar att min nya BMI är runt 6/6, räknat ut från när jag tror jag hade ägglossning. Har av olika anledningar inte kunnat mäta sedan i tisdags morse och då låg den på 36.36. Den brukar stiga sakta efter ägglossning och i vanliga fall hade den varit uppe på 36.50-36.60 på onsdagen. Men jag har inte kunnat mäta så vet inte, vilket är både skönt och frustrerande ;)

Har dock känt lite värk ovanför blygdbenet så som du beskriver, vilket jag inte brukar ha och lite lätt molvärk. Annars ingenting, har svårt att avgöra om jag är tröttare för att jag har sovit oregelbundet eller om det är något annat.

Veeet att man inte kan tempa på dagen men gjorde det innan efter att jag vilat i soffan och då låg den på 37.23?? När jag tempar mig på dagen efter sjukdom och är feberfri ligger jag alltid på 36.8-37.0. Brukar aldrig ligga över 37 ens på dagen. Vet att det inte är något ?tecken? men det gav mig iaf liiite hopp :)

Vill också veta hur det går för alla :)
Svar på tråden Vi som försöker skaffa vårt första barn 2019