• Omstart2019

Gravid BF juni 2019, del 2

Jag har letat och letat men kan verkligen inte hitta vår BF-tråd! Jag läste i den för några timmar sedan och tänkte gå in och skriva i den nu.

Om nån vet var den är så får ni säga till, annars kör vi väl på denna nu.

2007, 2010, och BF 190610
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-27 09:37
    Nu hittade jag hur man uppdaterar ts.

Här är BF-listan hur den ser ut idag 27/5:

29 maj Beasmith86 snitt (BF 9 Juni)

31 maj Dessiire, Värmlandsjänta

3 juni Omstart (snitt) , franksmatte

7 juni BernieLollo

10 juni Ninjara

11 juni isa94

12 juni LillaMy08

13 juni Canama

15 juni Tiddelipom, Linda2barnsmamma

19 juni ksrg8887, Anatomy, JHJ

20 juni Leeandra

27 juni Zary

29 juni Syndrom
  • Svar på tråden Gravid BF juni 2019, del 2
  • Omstart2019
    värmlandsjänta skrev 2019-07-27 22:44:13 följande:

jag har bara haft mössa på min lilla om det är typ blåsigt eller under typ 15 grader ute. har gått på min egen känsla och ingen har sagt varken bu eller bä.

tog första doppet nu ikväll, så himla skönt!! men var lika varm igen efter 5 minuter. kunde inte sova nånting natt till idag pga värmen... lillan sov iaf som en stock så det var ju bra! kändes ok att bada nu då det var många veckor sen avslaget var färdigt, eller vad man ska säga. kommer nog dock inte våga ha sex förrän efterkontrollen är gjord, men då har det redan hunnit gå 10 veckor sen förlossningen.

en konstig sak som hänt de senaste dagarna är att min tjej redan börjat vända sig på mage (hon blir 7v på tisdag) och det är lite oroväckande för en förstagångsmamma som är livrädd för PSD. hon ska prompt sova på sidan och välter jag över henne på rygg så vänder hon sig ändå på sidan, och nu även mage... hon liksom bökar med ansiktet och trycker det ner i madrassen. lyckas inte riktigt hitta någon med erfarenhet kring detta och vad man kan göra åt det. när jag googlar får jag bara träffar på bebisar som är 4-6 månader och de kan ju oftast vända från mage till rygg tillbaka, så då ska man tydligen inte behöva oroa sig. men jag då?! hon kan definitivt inte vända tillbaka till rygg från mage.

Emil har också börjat göra det! Han blir 8 veckor imorgon. Först gjorde han det bara i soffan när han låg i lite lutning, men i morse gjorde han det på plant underlag i sängen. Jag har läst att man kan lägga t ex en ihoprullad handduk på vardera sida om bebisen. Kanske du kan testa det?
    2007, 2010, och 3/6 2019
  • Omstart2019

Och Leeandra och värmlandsjänta, jag förstår er båda och tycker inte nån av er är knäpp. Ibland fungerar helt enkelt inte amningen och/eller ger mycket mer stress än vad som är sunt. Och det är inte alltid helt lätt att hantera det dåliga samvetet, särskilt inte när man kanske får ?goda råd? både från höger och vänster. Och samtidigt som Leeandra säger så verkar okunskapen vara stor, där många verkat tro att man har för lite mjölk bara för att barnet vill äta ofta. (Detta säger jag alltså INTE var fallet här). Men jag förstår att Leeandra säkert har upplevt väldigt mycket sådant, och känner en frustration över att vissa ger upp en helt normal amning.

Emil har för övrigt ätit väldigt ofta, och min mamma trodde därför att jag hade för lite mjölk och tyckte jag skulle avsluta amningarna med ersättning. Och i just vårt fall var det ju inget problem med amningen så då kan ju ett sådant råd ställa till det i onödan.

2007, 2010, och 3/6 2019
  • Syndrom

Tack för alla grattis :) Tjejen blir 2 veckor imorgon och heter Inez. Igår hade hon en riktig sovdag och jag fick pumpa ut och idag är en vaken snuttdag. Så olika det är från dag till dag :)

Inez sover också bra, ca 22-07 med oftast en, ibland två matningar och blöjbyte. Känner mig bortskämd.

Vill också bada! Bara lite färgade flytningar kvar typ, kanske blir det bad om en vecka.

Har timeat in en del kiss på toa vid blöjbyte, hon är en riktig skötbordskissare, men pottar inte på rutin än. Mycket bajsblöjor på en dag men det är ju bara att hysta in blöjor med amningsbajs i tvättmaskinen.

• Toktös

Hej alla fantastiska mammor! Jag födde för fem veckor sedan och fick en bristning grad 2. Stygnen är fortfarande kvar samt en mindre svullnad/hinna i mellangården. Det svider även fortfarande väldigt mycket. Är det normalt att fortfarande ha såna här problem fem veckor efter förlossningen? Funderar på om jag ska kontakta min barnmorska eller avvakta min efterkontroll i september.

• LillaMy08
    Toktös skrev 2019-07-28 20:02:53 följande:

Hej alla fantastiska mammor! Jag födde för fem veckor sedan och fick en bristning grad 2. Stygnen är fortfarande kvar samt en mindre svullnad/hinna i mellangården. Det svider även fortfarande väldigt mycket. Är det normalt att fortfarande ha såna här problem fem veckor efter förlossningen? Funderar på om jag ska kontakta min barnmorska eller avvakta min efterkontroll i september.

Jag har bara varit med om en förlossning, så jag vet inte riktigt vad som är normalt och inte. Men jag fick också bristningar och fick sy, då sa de till mig att jag skulle återkomma om stygnen inte lossnat inom två veckor. Det slutade svida inom några dagar för mig, däremot kunde jag känna av stygnen ibland och det irriterade. Jag hade hellre ringt och kollat en gång för mycket än att vänta i onödan till september. Dom är ju där för att hjälpa dig :)
  • Linda2barnsmamma

Hallå alla...

En väldigt äcklig fråga!

Saga blir 8 veckor på söndag. Idag har ja haft vidrigt tjocka slemmiga flytningar.. Inget ont eller så och är doftfria, vet att man kan få flytningar efter avslaget slutat men kommer inte ihåg att de va så här!!!

Usch. Känns ju som ja kissar på mig ibland... Haha

På tal om annat, känne är mig ganska återställd nu, framfallet / slidväggarna känns inte lika buktande längre.. Får bara se till att ja inte blir förstoppad...

Hur mår ni??

Ja de va kvällens vidriga frågor och mående hihi

• värmlandsjänta
    Linda2barnsmamma skrev 2019-07-30 21:28:14 följande:

Hallå alla...

En väldigt äcklig fråga!

Saga blir 8 veckor på söndag. Idag har ja haft vidrigt tjocka slemmiga flytningar.. Inget ont eller så och är doftfria, vet att man kan få flytningar efter avslaget slutat men kommer inte ihåg att de va så här!!!

Usch. Känns ju som ja kissar på mig ibland... Haha

På tal om annat, känne är mig ganska återställd nu, framfallet / slidväggarna känns inte lika buktande längre.. Får bara se till att ja inte blir förstoppad...

Hur mår ni??

Ja de va kvällens vidriga frågor och mående hihi

har tyvärr ingen aning om det där med flytningen men man kanske kan ringa 1177 alternativt din barnmorska på VC och fråga, bara för säkerhets skull? låter ju lite otrevligt men säkert inget farligt :) va skönt att allt verkar gå åt rätt håll! gör du något aktivt för att återställa, typ knipövningar, yoga eller liknande? jag känner att jag borde börja med nåt mer än bara promenader nu för musklerna i kroppen är väl snart helt förtvinade...

jag mår oförskämt bra just idag, så njuter för fullt. när lillan mår bra mår jag bra! är dock också på gränsen till förstoppad hela tiden (dricker antagligen inte tillräckligt fast jag försöker), så vågar verkligen inte äta Niferex fastän jag gärna skulle.
  • Linda2barnsmamma
    värmlandsjänta skrev 2019-07-31 23:09:14 följande:

har tyvärr ingen aning om det där med flytningen men man kanske kan ringa 1177 alternativt din barnmorska på VC och fråga, bara för säkerhets skull? låter ju lite otrevligt men säkert inget farligt :) va skönt att allt verkar gå åt rätt håll! gör du något aktivt för att återställa, typ knipövningar, yoga eller liknande? jag känner att jag borde börja med nåt mer än bara promenader nu för musklerna i kroppen är väl snart helt förtvinade...

jag mår oförskämt bra just idag, så njuter för fullt. när lillan mår bra mår jag bra! är dock också på gränsen till förstoppad hela tiden (dricker antagligen inte tillräckligt fast jag försöker), så vågar verkligen inte äta Niferex fastän jag gärna skulle.

Ja funderar på om det är ägglossning som är på gång. Har alltid fått första mensen exakt 12 veckor efter förlossningen med alla barnen. Och saga blir ju 8 veckor nu så de kanske håller på o e på gång. :-P

Nja ja går mest bara, sen jagar 18 månaders sonen om dagarna.. Haha. Har haft lite sådär med fogarna så tar det fortfarande lungt ändå. Ska börja lite mer i september där efter efterkontrollen :)

Skönt att du mår bättre. Går ju lite upp o ner första tiden. Är ju mycket o vänja sig vid. :)

Mina barn är ju, 9, 8, 18 månader o så lillfisen så man hinner inte reflektera så mycket under dagarna. Haha
  • franksmatte

Hej, allihopa! Idag är jag så otroligt ledsen, eller rättare sagt arg så jag gråter. Jag har märkt och haft mina aningar om att vi inte blir inbjudna eller tillfrågade av vänner att umgås längre för att vi har barn. Jag har ett par vi kan kalla dom för vänner A som jag har känt i många år, sedan finns det ett annat gäng som vi kan kalla för B, jag introducerade dom här för varandra på en fest det är 2 par, vi har umgåtts alla 6 innan vid fester och nu senast när jag även var gravid när vi väl anordnade något. Men när par A inte kan träffas, och inte heller par B och ursäktar sig med att dom är upptagna på varsitt håll, när jag sedan får reda på att dom umgås genom en tredje part C som inte visste om att par A och B hade sagt att dom var upptagna. jag blir besviken och ledsen speciellt när dom inte kan vara raka mot oss. Vi skall på födelsedagsfest på lördag till par A, jag har köpt present sen långt innan och förberett barnvakt för 2 åringen men nu så vet jag inte om jag änns vill gå...jag vet att jag bör inte lägga energi på sån här skit, det faller sig kanske naturligt att par utan barn söker sig till varandra men jag hade någon idé att mina vänner skulle vara precis som förrut även om vi skaffade bäbis nr2 nu då, dom fanns ju där efter barn nr 1 så jag förstår inte vad som händer. Vad tycker ni vad skall jag göra eller Inte göra? Någon mer som märkt att vänner försvinner?

• Canama
    franksmatte skrev 2019-08-07 22:34:28 följande:

Hej, allihopa! Idag är jag så otroligt ledsen, eller rättare sagt arg så jag gråter. Jag har märkt och haft mina aningar om att vi inte blir inbjudna eller tillfrågade av vänner att umgås längre för att vi har barn. Jag har ett par vi kan kalla dom för vänner A som jag har känt i många år, sedan finns det ett annat gäng som vi kan kalla för B, jag introducerade dom här för varandra på en fest det är 2 par, vi har umgåtts alla 6 innan vid fester och nu senast när jag även var gravid när vi väl anordnade något. Men när par A inte kan träffas, och inte heller par B och ursäktar sig med att dom är upptagna på varsitt håll, när jag sedan får reda på att dom umgås genom en tredje part C som inte visste om att par A och B hade sagt att dom var upptagna. jag blir besviken och ledsen speciellt när dom inte kan vara raka mot oss. Vi skall på födelsedagsfest på lördag till par A, jag har köpt present sen långt innan och förberett barnvakt för 2 åringen men nu så vet jag inte om jag änns vill gå...jag vet att jag bör inte lägga energi på sån här skit, det faller sig kanske naturligt att par utan barn söker sig till varandra men jag hade någon idé att mina vänner skulle vara precis som förrut även om vi skaffade bäbis nr2 nu då, dom fanns ju där efter barn nr 1 så jag förstår inte vad som händer. Vad tycker ni vad skall jag göra eller Inte göra? Någon mer som märkt att vänner försvinner?

Usch vad tråkigt! Och att de inte bara kan vara ärliga... Jag har inte haft jättebra kontakt med mina vänner alls de senaste åren. Dock klarar jag mig rätt bra ?utan dom?, har väldigt nära kontakt med min familj bland annat. Jag trodde faktiskt att jag skulle komma närmre mina vänner som har barn efter att jag fick barn men så blev de inte! De har nästan hållit sig borta mest och haft ursäkter som ?ja, ni har väl så mycket besök sådär i början?. Men de har vi inte haft. För de mesta sitter jag ensam med bebisen medans sambon är på jobb.... och de vänner som inte har barn tycker att vi ?ska gå ut och festa? när jag känner mig redo. Känner verkligen NOLL intresse för att dricka alkohol och gå på nattklubb.........
Svar på tråden Gravid BF juni 2019, del 2