Anatomy skrev 2019-07-01 22:24:10 följande:
Jag kan inte amma. :( Min dotter är två dygn nu och har gått ner 300 gram hittills.
Hon ammade nästan direkt hon kom ut kl 19.. Kom då råmjölk.
Ammade i stort sett hela natt nr 1. Kom råmjölk men mindre. Hon sov nästan inget men bajsade 3-4 gånger.
Dag 1 sov hon 4 timmar i sträck och sen dess har det inte fungerat. Vi har ammat och ammat och ammat. Hon blir jättetrött och arg men kan inte sova.
Natt nr 2 fick hon 20 ml stöddos och sov sen 3 timmar. Är nu hemma med två blå-lila bröstvårtor som pulserar och en upprörd bebis.
Ringde BB som rekommenderade att testa amningsnapp, pumpa, handmjölka och kämpa. Men jag kan inte få fram någonting över huvudtaget. Inte en enda droppe. Inte konstigt hon är trött som hon kämpat.
Ringde BB igen så nu har hon fått 20 ml Semper nr 1 med kopp och spruta. Sover som en stock hos pappa, har bajsat och är helt nöjd. Ska nu ge henne 30 ml var 3:e timma i nappflaska och sen diskutera det på återbesöket som är onsdag morgon.
Kan vara det att jag gjort en bröstförstoring men tycker ni annars att jag ger upp för lätt? Är inte så viktigt för mig egentligen. Hade varit bra med ev hjälp inför viktnedgång bara. Min man är mest glad för han vill mata han också.
Kämpa om DU vill, inte för att bm och andra säger det. Ja ammade 1 vecka, pumpade 1 vecka, och ger nu enbart ersättning (Nan sensitive 1) till Saga.
Ja har ärrvävnad i vänster bröst så får ingen mjölk där. Så kände att ja kämpade och pumpade o gav i flaska så ja va helt öm i händerna och brösten.
De på BB visste om min problematik med amningen då det varit så med alla barnen utom ett av dom. De sa att ja skulle känna efter helt själv och göra valet själv.
Personligen tycker jag det är sån frihet just nu att kunna ge flaska då min man kan va lika delaktig och ja kan vara mer med min son under kvällen.
Vet att amning är det bästa, men mår man inte bra av det, kämpat ihjäl sig eller att det inte fungerar så ska man INTE känna skam eller att man misslyckas.
Du gör det du tycker känns bäst

heja dig.