• Omstart2019

Gravid BF juni 2019, del 2

Jag har letat och letat men kan verkligen inte hitta vår BF-tråd! Jag läste i den för några timmar sedan och tänkte gå in och skriva i den nu.

Om nån vet var den är så får ni säga till, annars kör vi väl på denna nu.

2007, 2010, och BF 190610
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-27 09:37
    Nu hittade jag hur man uppdaterar ts.

Här är BF-listan hur den ser ut idag 27/5:

29 maj Beasmith86 snitt (BF 9 Juni)

31 maj Dessiire, Värmlandsjänta

3 juni Omstart (snitt) , franksmatte

7 juni BernieLollo

10 juni Ninjara

11 juni isa94

12 juni LillaMy08

13 juni Canama

15 juni Tiddelipom, Linda2barnsmamma

19 juni ksrg8887, Anatomy, JHJ

20 juni Leeandra

27 juni Zary

29 juni Syndrom
  • Svar på tråden Gravid BF juni 2019, del 2
  • Leeandra
    Anatomy skrev 2019-07-01 22:24:10 följande:

Jag kan inte amma. :( Min dotter är två dygn nu och har gått ner 300 gram hittills.

Hon ammade nästan direkt hon kom ut kl 19.. Kom då råmjölk.

Ammade i stort sett hela natt nr 1. Kom råmjölk men mindre. Hon sov nästan inget men bajsade 3-4 gånger.

Dag 1 sov hon 4 timmar i sträck och sen dess har det inte fungerat. Vi har ammat och ammat och ammat. Hon blir jättetrött och arg men kan inte sova.

Natt nr 2 fick hon 20 ml stöddos och sov sen 3 timmar. Är nu hemma med två blå-lila bröstvårtor som pulserar och en upprörd bebis.

Ringde BB som rekommenderade att testa amningsnapp, pumpa, handmjölka och kämpa. Men jag kan inte få fram någonting över huvudtaget. Inte en enda droppe. Inte konstigt hon är trött som hon kämpat.

Ringde BB igen så nu har hon fått 20 ml Semper nr 1 med kopp och spruta. Sover som en stock hos pappa, har bajsat och är helt nöjd. Ska nu ge henne 30 ml var 3:e timma i nappflaska och sen diskutera det på återbesöket som är onsdag morgon.

Kan vara det att jag gjort en bröstförstoring men tycker ni annars att jag ger upp för lätt? Är inte så viktigt för mig egentligen. Hade varit bra med ev hjälp inför viktnedgång bara. Min man är mest glad för han vill mata han också.

Det är helt normalt för bebisar att gå ner i början, så det är inget att hänga upp sig på. Mjölken brukar ju inte rinna till förrän på 3:e dygnet ( ibland senare om man är stressad ) så det är heller inte konstigt att känna att de ammar och ammar utan att det kommer så mycket. En del barn tar tid på sig att komma upp i födelsevikt igen även om inget är fel.

Om du verkligen vill amma ( oavsett vad din man och övrig sjukvårdspersonal tycker ) så tycker jag att du ska ringa Amningshjälpen för att få bra råd. Det finns alldeles för många inom vården med bristfälliga kunskaper om amning.

Det är inte alla som kan pumpa heller, det bästa är att bebisen får amma själv.
  • Syndrom
    Linda2barnsmamma skrev 2019-07-01 17:21:41 följande:

Okej, men då e de snart din tur ja kände heller inget innan. Så de kan komma från ena minuten till den andre.. Hihi

Ja visst är det skönt när de sparkar vid revbenen.. Saga är 3 veckor o ja är fortfarande öm lite överallt i magen där hon låg o sparka som mest.

Vaaa, fortfarande öm? Haha, vad de ställer till det de små ^_^ Jag hoppas att det kommer igång av sig självt denna gången. Gärna denna veckan, foglossningen blir ju bara värre och värre.
  • Syndrom
    Leeandra skrev 2019-07-01 20:06:24 följande:

Ja, sista lilla junibebisen blir en julibebis . Blir spännande att se när h*n dyker upp!

Hade mer känningar, förvärkar tex, för en 10 dagar sedan. Men det ger sig :) Barnmorskan imorgon igen. Min farfar fyllde år 6 juli, kan ju vara nåt att pricka in, så slipper jag tänka på 14 juli som slutdatum :P
  • Leeandra
    Tiddelipom skrev 2019-07-02 01:05:58 följande:

Vi har det också kämpigt med amningen. Min tjej hade gått ner en hel del på återbesöket och är inte uppe i födelsevikten än, iallafall inte på 2 veckorsdagen. Det var lite knäckande för mig då jag kämpat som sjutton med amningen och såriga bröstvårtor första dagarna. Problemet är att hon somnar vid bröstet och inte suger ordentligt. Hon snuttar mest.

Nu ger vi ersättning efter amning och jag måste väcka henne så hon får mat var tredje timme och känner mig väldigt osäker på om hon får i sig det hon ska. Hon har också varit lite förstoppad och knappt bajsat överhuvudtaget.

Om det inte är så viktigt för dig med amningen så tycker jag inte du ger upp för lätt. Jag är själv så nära att strunta i amningen fast jag absolut helst vill amma.

Jsg hade flaggat för att jag skulle behöva hjälp med amningen i början mem tycker inte jag fick det stöd jag behövde ändå. Särskilt inte när jag ser hur dåligt det gått. Det känns tråkigt att hon varit hungrig och inte fått i sig när jag trodde att det gick ganska bra där i början.

Hur går det nu då? Säger som till Anatomy, tveka inte att kontakta Amningshjälpen om du behöver råd och stöd. Amningsutbildning är av någon märklig anledning inte högprioriterat varken hos BM eller BVC, hoppas att det ändrar sig. Min BVC-sköterska fick läsa in en massa extra kurser i amning utöver sin vanliga utbildning.

Det är ju ändå så viktigt att man känner att man har rätt stöd och får rätt råd när amningen krånglar.
  • Linda2barnsmamma
    Syndrom skrev 2019-07-02 10:44:46 följande:

Vaaa, fortfarande öm? Haha, vad de ställer till det de små ^_^ Jag hoppas att det kommer igång av sig självt denna gången. Gärna denna veckan, foglossningen blir ju bara värre och värre.

Haha ja men de e nog för ja fick en fraktur med barn nr 2.. Hon sparka så dant att de gick sönder .. Sen barn nr 3 va också på vänster revben o nu nr 4 också.. Förstår inte varför de inte kunde byta sida.. Haha

Ja ja vet hur de e med foglossningen.. Känner av den ganska mycket fortfarande, men de kan ju ta tid innan den försvinner.. Tyvärr.. Blä
  • Anatomy
    Linda2barnsmamma skrev 2019-07-02 10:18:36 följande:

Så härligt så länge det känns bra för er så ska ni göra som ni vill.

Ja visst är det skönt när man får sova mer en 1 timme i sträck.. Hihi

Saga sover oftast från 22 - 03, o sen från 03.15 - 6.30 sen brukar ja sova en stund på förmiddagen med henne o sonen. Har gjort så dom sover samtidigt på förmiddagen. Så det är skönt.

Mår du bra o så efter allting nu då?? :)

Ja, jag mår jättebra! Från sekunden huvudet var ute så har jag varit jätteglad. Mådde så dåligt under graviditeten med all svullnad och så. Känner att jag och min man verkligen blivit starka tillsammans genom det hela också. Vi hade det superbra innan men nu är vi som oskiljaktiga.

Fick två minibristningar bara. Så har 4 stygn totalt. Blöder väldigt lite och kan börja gå korta promenader med hundarna imorgon sa de.
  • Anatomy
    Leeandra skrev 2019-07-02 10:30:01 följande:

Det är helt normalt för bebisar att gå ner i början, så det är inget att hänga upp sig på. Mjölken brukar ju inte rinna till förrän på 3:e dygnet ( ibland senare om man är stressad ) så det är heller inte konstigt att känna att de ammar och ammar utan att det kommer så mycket. En del barn tar tid på sig att komma upp i födelsevikt igen även om inget är fel.

Om du verkligen vill amma ( oavsett vad din man och övrig sjukvårdspersonal tycker ) så tycker jag att du ska ringa Amningshjälpen för att få bra råd. Det finns alldeles för många inom vården med bristfälliga kunskaper om amning.

Det är inte alla som kan pumpa heller, det bästa är att bebisen får amma själv.

Är just det att om det kommit lite men inte tillräckligt hade jag nog kört på. Men det kommer absolut inget.

Att amma känns inte viktigt för mig. Att ha en unge som är mätt och nöjd är viktigt och just nu är det toppen. :)
  • Leeandra
    Syndrom skrev 2019-07-02 10:47:32 följande:

Hade mer känningar, förvärkar tex, för en 10 dagar sedan. Men det ger sig :) Barnmorskan imorgon igen. Min farfar fyllde år 6 juli, kan ju vara nåt att pricka in, så slipper jag tänka på 14 juli som slutdatum :P

Ja, den 6 juli blir jättebra . Hade mer känningar en vecka innan allt satte igång än precis innan så kroppen kan ju verkligen luras
  • Leeandra
    Anatomy skrev 2019-07-02 11:43:55 följande:

Är just det att om det kommit lite men inte tillräckligt hade jag nog kört på. Men det kommer absolut inget.

Att amma känns inte viktigt för mig. Att ha en unge som är mätt och nöjd är viktigt och just nu är det toppen. :)

Om det inte är viktigt för dig och du mår bra och är nöjd så är det ju det som räknas, .
  • Isolinde
    Hej!

Jag ville bara tipsa om denna Facebookgrupp som är till för ALLA föräldrar, oavsett familjekonstellation. Så länge man har fått eller ska få barn någon gång under 2019. Det finns ju många grupper för gravida på Facebook, men inte så många där även partners är välkomna. Så gå gärna med och bjud även in era partners :D

https://www.facebook.com/groups/674758679630640/
Svar på tråden Gravid BF juni 2019, del 2