• Johnnyorange

Greta Thunberg är överskattad

Är så jävla trött på att höra allt tjat om henne. Jag har inget emot henne personligen. Men att strejka varje fredag med etablissemangets välsignelse är ingen stor bragd. Hon har blivit som någon sorts helig ko. "Hur kan man attackera ett barn" Var det någon kolumnist på Aftonbladet som skrev.

Men man måste ju få ha rätt att kritisera även det barn och ungdomar gör. Så länge man håller sig saklig. Nej kan inte se varför hon förtjänar så här mycket uppmärksamhet.

• Svar på tråden Greta Thunberg är överskattad
  • klyban
    Anonym (Micke) skrev 2019-08-30 10:56:34 följande:
    var det din bästa bortförklaring ?  sorgligt, svårt att ta dej på allvar

JA, det är osannolikt och se en båt för många många miljoner är ute och tränar mer än sina hemmavatten.
    Detta verkar vara ett oöverkomligt steg för dig att greppa att man tränar, och att man byter besättning.

Faktum kvarstår, Gretas resa genererar noll co2.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (Micke) skrev 2019-08-30 10:36:58 följande:
    Hela ditt resonemang faller ju på att du påstår att " dom ändå skulle över"
    Så var ju inte fallet. Tränar gör dom tydligen i Frankrike enligt Tyska media.

Klart att dom kört motor några timmar om dagen, dom måste köra motorn för
    att ladda batterier.
    Samma sak när dom kom fram till New York. Man seglar inte in i Hudson,
    man revar och går för motor.

Man laddar batterierna av en state of the art solpaneler på 1,3kw.
    Så har vi den ur världen också 0 noll co2.

Även var motorerna som man måste ha förseglade, så de inte gick använda utan att bryta.
    I hamn måste dessa användas, men om de gjorde detta i Gretas fall, låter jag vara osagt, för den vet jag inte.
    Utan motor är inte båten tillåten, dock förseglad.

Men det skulle innebära nån km in till kaj, och den co2 har flygplanet gjort åt med råge genom bara tänka på starta planet.
    Och ens innan planet börjat röra sig, så är det överträffat med råge i co2.

Greta är ett geni, och resan var zero emission.

• klyban
    Anonym (Micke) skrev 2019-08-30 10:36:58 följande:
    Hela ditt resonemang faller ju på att du påstår att " dom ändå skulle över"
    Så var ju inte fallet. Tränar gör dom tydligen i Frankrike enligt Tyska media.

Klart att dom kört motor några timmar om dagen, dom måste köra motorn för
    att ladda batterier.
    Samma sak när dom kom fram till New York. Man seglar inte in i Hudson,
    man revar och går för motor.

De tränar för Vendee Globe in 2020, denna har två sträckor i Atlanten.
  • Anonym (Micke)
    klyban skrev 2019-08-30 11:39:28 följande:
    De tränar för Vendee Globe in 2020, denna har två sträckor i Atlanten.
    Påhitt ! 

Boris Herrman, skipper ombord säger

SPIEGEL ONLINE: Du säger, Greta förändrar inte världen. Ändå har du börjat på denna resa. Kritiker talar om ett PR-kupp.

Herrmann: Nej, det är inte poängen alls. Jag tror att det inflytande som Greta Thunberg och rörelsen bakom henne har på vår medvetenhet om klimatskydd är enorm. Det är också sant för mig. Att vi åker på denna resa är otroligt. Om du hade frågat mig för två år sedan, "Gör du en politiskt motiverad resa till klimatskydd?", Skulle jag ha svarat: "Nej, vi är ett tävlingslag, det är väldigt långt borta." Greta är en otrolig katalysator för dessa idéer. Denna politiska rörelse har en styrka som inte har funnits under de senaste åren.

Inte ett ord om träning utan att resan att det är en politiskt motiverad resa. 

+

I seglingstidningen Tip & Shaft säger Herrman den 25/6 i år:

"Malizia is a boat owned by a German owner, I am German, based in Hamburg, but we prepare and train in Brittany and we are often in Monaco whose colors we wear"

( med Brittany avses Bretagne )

• klyban
    Anonym (Micke) skrev 2019-08-30 12:43:46 följande:
    Påhitt ! 

Boris Herrman, skipper ombord säger

SPIEGEL ONLINE: Du säger, Greta förändrar inte världen. Ändå har du börjat på denna resa. Kritiker talar om ett PR-kupp.

Herrmann: Nej, det är inte poängen alls. Jag tror att det inflytande som Greta Thunberg och rörelsen bakom henne har på vår medvetenhet om klimatskydd är enorm. Det är också sant för mig. Att vi åker på denna resa är otroligt. Om du hade frågat mig för två år sedan, "Gör du en politiskt motiverad resa till klimatskydd?", Skulle jag ha svarat: "Nej, vi är ett tävlingslag, det är väldigt långt borta." Greta är en otrolig katalysator för dessa idéer. Denna politiska rörelse har en styrka som inte har funnits under de senaste åren.

Inte ett ord om träning utan att resan att det är en politiskt motiverad resa. 

+

I seglingstidningen Tip & Shaft säger Herrman den 25/6 i år:

"Malizia is a boat owned by a German owner, I am German, based in Hamburg, but we prepare and train in Brittany and we are often in Monaco whose colors we wear"

( med Brittany avses Bretagne )

Du kan kolla själv hur det racet(Vendee Globe in 2020) går, det har två sträckor genom Atlanten.
    Och man tog två flugor i en smäll, segelbåten har även forskningsutrustning för ändamålet klimat och se hur det ser ut där man åker.

Elen får man via solpaneler, och motorn var förseglad under övergången.
    Och sure, PR-kupp får man på köpet, då det ena inte utesluter det andra.

Och så var resan gratis på detta. Båten är köpt begagnad. Båten har även syftet för forskning och utbildning.(där har man verkligen lyckats), då ni pratar som galningar om, segelbåten som inte skapar någon CO2 på resan.

Ja, det är en tävlingsbåt, och de var ute och tränade.
    Då de har två uppkommande sträckor på Atlanten i tex (Vendee Globe in 2020), och säkerligen fler tävlingar som jag inte ens orkat titta efter.

google translate

• Anonym (Hepp)
    klyban skrev 2019-08-29 12:58:53 följande:

Segelbåten skulle ändå över, och har du hört talas om träning?

Greta har gjort allt rätt.

Länken du gav, den saknade en hel del sån information.
    Förstår inte varför man glömt den.

Som sagt jättebra, men vi andra kunde haft ännu mer nytta om vi fått ett riktigt tips på hur man tar sig till USA utan att flyga. Som är realistiskt för en vanlig medelsvensson.
  • Anonym (Hepp)
    klyban skrev 2019-08-30 13:51:37 följande:

Du kan kolla själv hur det racet(Vendee Globe in 2020) går, det har två sträckor genom Atlanten.
    Och man tog två flugor i en smäll, segelbåten har även forskningsutrustning för ändamålet klimat och se hur det ser ut där man åker.

Elen får man via solpaneler, och motorn var förseglad under övergången.
    Och sure, PR-kupp får man på köpet, då det ena inte utesluter det andra.

Och så var resan gratis på detta. Båten är köpt begagnad. Båten har även syftet för forskning och utbildning.(där har man verkligen lyckats), då ni pratar som galningar om, segelbåten som inte skapar någon CO2 på resan.

Ja, det är en tävlingsbåt, och de var ute och tränade.
    Då de har två uppkommande sträckor på Atlanten i tex (Vendee Globe in 2020), och säkerligen fler tävlingar som jag inte ens orkat titta efter.

google translate

Så när jag ska hälsa på mina släktingar i USA nästa år ska jag försöka hitta nån som kan köra över mig i segelbåt? Eller hur ska jag göra? Min rullstol måste också komma med förutom det vanliga bagaget.

(och jag är inte en man f.ö)
  • klyban
    Anonym (Hepp) skrev 2019-08-30 14:25:13 följande:
    Som sagt jättebra, men vi andra kunde haft ännu mer nytta om vi fått ett riktigt tips på hur man tar sig till USA utan att flyga. Som är realistiskt för en vanlig medelsvensson.

Det är nått man får arbeta på, ingen som ens sagt man löst alla frågor före.
    Dock så är Gretas resa lugn ur CO2.

Och frågor har man att arbeta på, det är ingen hemlighet precis.

• klyban
    Anonym (Hepp) skrev 2019-08-30 14:30:22 följande:
    Så när jag ska hälsa på mina släktingar i USA nästa år ska jag försöka hitta nån som kan köra över mig i segelbåt? Eller hur ska jag göra? Min rullstol måste också komma med förutom det vanliga bagaget.

(och jag är inte en man f.ö)

Är du anti mot klimatet, så gör du ändå som du vill.
    Är du för att skydda klimatet, så kanske du åker mer sällan.

Dock din person ädnrar inget om Gretas opinionsbildning, eller frågans viktighet.
    Men prata om att vi inte vet hur ska lösa det, att detta skulle innebära vi inte gör nått åt klimatet.
    Sånt inställnig är bara absurt, och frågorna kommer få svar med tiden.

Svar på tråden Greta Thunberg är överskattad