Anonym (Micke) skrev 2019-08-30 12:43:46 följande:
Påhitt !
Boris Herrman, skipper ombord säger
SPIEGEL ONLINE: Du säger, Greta förändrar inte världen. Ändå har du börjat på denna resa. Kritiker talar om ett PR-kupp.
Herrmann: Nej, det är inte poängen alls. Jag tror att det inflytande som Greta Thunberg och rörelsen bakom henne har på vår medvetenhet om klimatskydd är enorm. Det är också sant för mig. Att vi åker på denna resa är otroligt. Om du hade frågat mig för två år sedan, "Gör du en politiskt motiverad resa till klimatskydd?", Skulle jag ha svarat: "Nej, vi är ett tävlingslag, det är väldigt långt borta." Greta är en otrolig katalysator för dessa idéer. Denna politiska rörelse har en styrka som inte har funnits under de senaste åren.
Inte ett ord om träning utan att resan att det är en politiskt motiverad resa.
+
I seglingstidningen Tip & Shaft säger Herrman den 25/6 i år:
"Malizia is a boat owned by a German owner, I am German, based in Hamburg, but we prepare and train in Brittany and we are often in Monaco whose colors we wear"
( med Brittany avses Bretagne )
Du kan kolla själv hur det racet(Vendee Globe in 2020) går, det har två sträckor genom Atlanten.
Och man tog två flugor i en smäll, segelbåten har även forskningsutrustning för ändamålet klimat och se hur det ser ut där man åker.
Elen får man via solpaneler, och motorn var förseglad under övergången.
Och sure, PR-kupp får man på köpet, då det ena inte utesluter det andra.
Och så var resan gratis på detta. Båten är köpt begagnad.
Båten har även syftet för forskning och utbildning.(där har man verkligen lyckats), då ni pratar som galningar om, segelbåten som inte skapar någon CO2 på resan. Ja, det är en tävlingsbåt, och de var ute och tränade.
Då de har två uppkommande sträckor på Atlanten i tex (Vendee Globe in 2020), och säkerligen fler tävlingar som jag inte ens orkat titta efter.
google translate