• Anonym (Frågetecknet)

Tror du att alla kan vara otrogna?

Tror du att vem som helst kan vara otrogen trots att många är övertygade om att de aldrig skulle kunna vara det?

Jag menar inga extrema saker som världens undergång, epidemier osv. Tänk dig världen som idag. Vad hade då kunnat få dig eller din partner att vara otrogen? Hade du varit trogen oavsett?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?
  • Konservativ
    Anonym (Frågetecknet) skrev 2019-05-09 17:51:37 följande:
    Kan du resonera mer kring dina tankar? Varför tror du att det är så?
    Tja, ganska många anser att äktenskapet är heligt. Sen under just krig eller världens undergång kanske man har annat att tänka på, hur konstigt det än verkar för FL-folk.

En delmänniskor har starka ideal som de lever efter.

En del har depression, PTSD eller annat.
  • Anonym (Statistikern)
    Konservativ skrev 2019-05-09 18:28:02 följande:
    Tja, ganska många anser att äktenskapet är heligt. Sen under just krig eller världens undergång kanske man har annat att tänka på, hur konstigt det än verkar för FL-folk.

En delmänniskor har starka ideal som de lever efter.

En del har depression, PTSD eller annat.

Hur spelar det fetade in?

• Elefantmannen2
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-09 14:44:51 följande:
    Ja, men försöker man styra sin partners FANTASIER så är man ju paranoid och extremt kontrollerande. Dessutom finns det ingen möjlighet att det skulle gå - hur skulle du kunna veta om din partner hade även andra fantasier, även om hon berättade om vissa för dig? Låter helt sjukt!

...och jag hävdar för övrigt fortfarande att man inte ska använda ord fel. Otrohet är sex, punkt. I den artikel som du länkade till förut (med de fem punkterna), menade ju artikelförfattaren att man kunde vara otrogen med Instagram om partnern kände sig försummad, och då har ju ordet "otrogen" förlorat sin laddning. Däremot kan man såklart säga till sin partner precis det, att "jag känner mig försummad om du sitter så mycket på nätet, spelar så mycket golf, är ute och fiskar så mycket, umgås så mycket med ditt grabbgäng, pratar så mycket hemligheter med din syster som inte jag får veta". Men det är fortfarande inte "otrohet". 

Begreppet "känslomässig otrohet" kan jag dock acceptera, även om det inte förekommit sex, om det handlar om en man och en kvinna som har ett nära vänskapsförhållande och utvecklar romantiska känslor för varandra utan att "göra något". Och då inte bryter vänskapsförhållandet, utan i stället fortsätter att träffas och gottar sig i de romantiska känslorna, kanske till och med talar öppet om dem. Anförtror varandra saker som inte partnern därhemma fått veta, sådana saker.

Fast om ovanstående bara sker på nätet, och personerna aldrig träffat varandra IRL, så skulle jag inte kalla det ens för "känslomässig otrohet". Då är det bara en lek, en del av fantasilivet - som alla måste få ha. Höll min man på med sådant, skulle jag bara sucka och vänta tills det gick över... men ändå vara lite extra vaksam, ifall han skulle ha börjat träffa kvinnan IRL trots allt.

Det spelar ingen roll för gemene man hur du personligen vill definiera otrohet. Inga stora bokstäver, utropstecken eller "punkt slut" kommer att påverka det. Artikel var för påvisa detta. Två gånger. 

Ja, det finns oerhört kontrollerande människor, normer och betingelser. Att projicera sin egen osäkerhet och maniska tankar på sin partner för att sedan fysiskt och/eller psykiskt misshandla denne är tyvärr alldeles för vanligt. 

Att känna sig försummad, sviken, förminskad, kränkt etc. är vad vissa behöver för att känna att partnern är "otrogen". Den känslan väcks vid olika stadier hos olika personer, och den känslan blir deras definition.
    Vissa tycker att partnern tittar på porr är otrohet. Det gör inte jag, men jag kan fortfarande inte förminska känslan eller argumentera mot den?

• Konservativ
    Anonym (Statistikern) skrev 2019-05-10 00:42:52 följande:

Hur spelar det fetade in?

Jag är inte psykiater men om man har depression eller psykiska trauman så är det svårare att göra saker. Har jag fel?
  • Anonym (trogen man)

Nej det är inte alla som skulle vara otrogen, att "tillfället gör tjuven" är en lögn som endast människor som kan tänka sig att vara otrogen säger för att försvara sin egen brist på moral, lika som psykopater påstår att alla människor är kapabla till ondska när det egentligen är bara de själva som är det.

• Anonym (Statistikern)
    Konservativ skrev 2019-05-10 10:23:46 följande:
    Jag är inte psykiater men om man har depression eller psykiska trauman så är det svårare att göra saker. Har jag fel?
    Ja, det finns ett motstånd. Men man kan fortfarande vara otrogen och ha sex. Det kan till och med hjälpa någon ur en depression.
  • Anonym (Statistikern)
    Anonym (trogen man) skrev 2019-05-10 11:32:46 följande:

Nej det är inte alla som skulle vara otrogen, att "tillfället gör tjuven" är en lögn som endast människor som kan tänka sig att vara otrogen säger för att försvara sin egen brist på moral, lika som psykopater påstår att alla människor är kapabla till ondska när det egentligen är bara de själva som är det.

Är det bara psykopater som är kapabla till ondska? Hur definierar du ondska då?
  • Anonym (Kvinna)
    Elefantmannen2 skrev 2019-05-10 01:24:13 följande:

Vissa tycker att partnern tittar på porr är otrohet. Det gör inte jag, men jag kan fortfarande inte förminska känslan eller argumentera mot den?

Det är väl klart att det inte är "otrohet" att kolla på porr? Jag tror vi talar förbi varandra. Jag förnekar inte, att en kvinna kan bli ledsen och osäker på sin mans kärlek, om hon får veta att mannen runkar till filmer med unga kvinnor med perfekta kroppar - när hennes egen kropp förfulats av barnafödande och åldrande. Likaså kan en man känna sig försummad, om hans fru sitter uppe på nätterna och chattar med en man i Australien. Men varför skulle man kalla det för "otrohet"? Man kan ju bli kränkt, sårad, ledsen, känna sig försummad o.s.v. ändå, menar jag. 

Som jag har skrivit tidigare, i de länder där otrohet är olagligt, eller påverkar mannens underhållsskyldighet till exfrun (om det blir skilsmässa p.g.a. att frun är otrogen, så blir inte mannen underhållsskyldig - helt rätt för övrigt), så betyder "otrohet" definitivt sex och inget annat. Det vore ju väldigt rättsosäkert annars, om parterna skulle få bestämma själva vad som är "otrohet" för dom. När det gäller straff, i värsta fall dödsstraff i vissa muslimska länder, eller åratal med underhåll - eller inget underhåll. 
  • Elefantmannen2
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-11 04:28:58 följande:
    Det är väl klart att det inte är "otrohet" att kolla på porr? Jag tror vi talar förbi varandra. Jag förnekar inte, att en kvinna kan bli ledsen och osäker på sin mans kärlek, om hon får veta att mannen runkar till filmer med unga kvinnor med perfekta kroppar - när hennes egen kropp förfulats av barnafödande och åldrande. Likaså kan en man känna sig försummad, om hans fru sitter uppe på nätterna och chattar med en man i Australien. Men varför skulle man kalla det för "otrohet"? Man kan ju bli kränkt, sårad, ledsen, känna sig försummad o.s.v. ändå, menar jag. 

Som jag har skrivit tidigare, i de länder där otrohet är olagligt, eller påverkar mannens underhållsskyldighet till exfrun (om det blir skilsmässa p.g.a. att frun är otrogen, så blir inte mannen underhållsskyldig - helt rätt för övrigt), så betyder "otrohet" definitivt sex och inget annat. Det vore ju väldigt rättsosäkert annars, om parterna skulle få bestämma själva vad som är "otrohet" för dom. När det gäller straff, i värsta fall dödsstraff i vissa muslimska länder, eller åratal med underhåll - eller inget underhåll. 

Nej, vi pratar inte om varandra. 

DIN definition av otrohet överensstämmer inte med den stora massans. Du kan inte tala om för dem att de har fel och tvinga dem att acceptera din definition. Det omöjliggör en diskussion i ämnet. Det är då man talar om varandra. För att man inte är ense om grundförutsättningarna för en diskussion. Det är min poäng. 

Du kan fortfarande inte ändra på vad olika människor anser är otrohet. Det var, återigen, varför jag länkade artikeln. Det du kan köpa in och sätta ord på(kränkt, försummad etc.) kommer alltid att vara otrohet för andra. En del håller med dig i detta forum, andra inte. Det är inte facit på något vis. Men det finns studier, rapporter, enkäter utförda på korrekt vis med stora populationer som visar att det är så. 

Du vill så gärna stoppa in en massa konstiga exempel i en diskussion för att övertyga folk att just din uppfattning är den rätta. Och för sakens skull är gränsen för otrohet inte enbart sex i de muslimska länder du hänvisar till. Om du läser på lite inser du det och att argumentet då faller. Även där finns det olika gränser. Liksom ett flertal gränser för andra bestraffningar. Syftet är ju att hålla kvinnor i tukt och förmaning och markera mannens överlägsenhet.

• Anonym (OT)
    Elefantmannen2 skrev 2019-05-11 15:19:45 följande:

Nej, vi pratar inte om varandra. 

DIN definition av otrohet överensstämmer inte med den stora massans. Du kan inte tala om för dem att de har fel och tvinga dem att acceptera din definition. Det omöjliggör en diskussion i ämnet. Det är då man talar om varandra. För att man inte är ense om grundförutsättningarna för en diskussion. Det är min poäng. 

Du kan fortfarande inte ändra på vad olika människor anser är otrohet. Det var, återigen, varför jag länkade artikeln. Det du kan köpa in och sätta ord på(kränkt, försummad etc.) kommer alltid att vara otrohet för andra. En del håller med dig i detta forum, andra inte. Det är inte facit på något vis. Men det finns studier, rapporter, enkäter utförda på korrekt vis med stora populationer som visar att det är så. 

Du vill så gärna stoppa in en massa konstiga exempel i en diskussion för att övertyga folk att just din uppfattning är den rätta. Och för sakens skull är gränsen för otrohet inte enbart sex i de muslimska länder du hänvisar till. Om du läser på lite inser du det och att argumentet då faller. Även där finns det olika gränser. Liksom ett flertal gränser för andra bestraffningar. Syftet är ju att hålla kvinnor i tukt och förmaning och markera mannens överlägsenhet.

Men då så! Då är jag en sjutusan till kvinna eftersom jag tillåter min man ha ögonkontakt med andra kvinnor. Han får hälsa och prata med dem också. 

Om definitionen för otrohet kan vara allt som folk kan störa sig på. Då måste gränsen bli otroligt snäv, ja till och med kvävande. För om gränsen ska tas i hänsyn för alla människor i Sverige, så måste även salafisters och andra strängt religiösa människors åsikter räknas med?

I sådana fall kan man med enkelhet konstatera att alla kan vara otrogna. Ja, till och med jag som trodde mig vara emot otrohet!

Jag håller i övrigt med kvinnas definition . Detta trots att jag anses vara väldigt anti mot otrohet.

Någon frågade tidigare om jag var väldigt försiktig i val av partner. (Jag glömde besvara det) Konstigt nog är jag inte det. Jag är inte alls rädd att bli bedragen, utan är bara emot att själv vara otrogen. Är dessutom helt ointresserad av att vara det:

Dock skulle jag aldrig förlåta en otrohet, utan bara lämna direkt eftersom den personen har helt andra värderingar än mig

Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?