• Anonym (Frågetecknet)

Tror du att alla kan vara otrogna?

Tror du att vem som helst kan vara otrogen trots att många är övertygade om att de aldrig skulle kunna vara det?

Jag menar inga extrema saker som världens undergång, epidemier osv. Tänk dig världen som idag. Vad hade då kunnat få dig eller din partner att vara otrogen? Hade du varit trogen oavsett?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?
  • Elefantmannen2
    Anonym (OT) skrev 2019-05-08 23:11:11 följande:

Det går ju inte att förbjuda att man chattar med någon av det motsatta könet. Innan kärlek uppstår borde det inte vara någon svårighet med att vara ärlig med att man chattar med en annan tjej/kille. 

Det är när samtalet börjar komma in på att man vill ha sex eller är kär i den personen som det blir värre:Känslor kan ju faktiskt uppstå en lång tid efter det man endast tror är vänskap. Oftast vet man när man passerar den gränsen, och det är då det blir viktigt att fatta ett beslut hur man ska göra. Den gränsen brukar också vara rätt avgörande för om man skulle kunna låta sin partner läsa vad man chattat om eller inte. Om man inte vågar visa, så har man troligen gått över gränsen.

Att bara chatta med motsatta könet är inte otrohet. Då är det snarare svartsjuka och kontrollbehov det handlar om.

Ovan är återigen din definition av vad som är otrohet och inte. Partners förbjuder långt mildare än så. Andra tillåter långt mer än så. 

Läs gärna artikeln.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Tror inte det) skrev 2019-05-08 18:21:30 följande:
    Den som ogillar inlägget.

Hur ska dessa personer vara otrogna då?

Förklara exakt vad du menar?
    Jag förstod hur du menade i alla fall. Jag tror att vissa gör en dygd av nödvändigheten. Man vet egentligen innerst inne att man inte skulle få någon partner-in-crime, men då intalar man sig att man är en väldigt moralisk person som aldrig skulle göra så. För att det känns bättre så.  
    Anonym (Frågetecknet) skrev 2019-05-08 21:18:48 följande:
    Väldigt intressant inlägg!

Jag är själv vegetarian och skulle aldrig äta kött. Jag skulle heller aldrig VILJA vara otrogen. Men jag lärde känna och blev kär i min nuvarande sambo under tiden jag var i en relation. För en del innebär det otrohet även fast vi aldrig sågs i verkligheten förrens efter jag separerat. Jag var på väg att avsluta förr eller senare så det var bara en tidsfråga. Han dök upp i rättan tid då jag var i valet och kvalet att avsluta. Han tog mig över till ^lämna^-sidan.

Blev du kär i henne innan du hade träffar henne i verkligheten? Det här är lite OT, men jag är nyfiken i alla fall. Blev du kär i hennes personlighet, efter vad hon skrev på ett forum, eller? Och det fanns inget hos henne som förstörde känslan när du träffade henne i verkligheten? För i min erfarenhet är det ofta så, att man blir kär i en fantasibild när man blir kär i någon på nätet, och sedan blir man besviken på personens kroppsform eller sätt att gå eller röst eller lukt eller något. 
  • Anonym (Kvinna)
    Elefantmannen2 skrev 2019-05-08 22:02:59 följande:

Att utveckla något med någon annan "bakom ryggen" på sin partner tror jag många anser är otrohet. Såvida Frågetecknet inte varit helt öppen med sin partner om att hon chattade med en annan man och i rätt skede talade om att hon utvecklat känslor för honom är det väl enligt din egen definition?
    "medvetna lögner, svek och avsiktligt dubbelspel."

Eller missuppfattar jag dig?

Skumt, jag fick intrycket att frågetecknet är en man. 
  • Anonym (Kvinna)
    Elefantmannen2 skrev 2019-05-08 22:02:59 följande:

Att utveckla något med någon annan "bakom ryggen" på sin partner tror jag många anser är otrohet. Såvida Frågetecknet inte varit helt öppen med sin partner om att hon chattade med en annan man och i rätt skede talade om att hon utvecklat känslor för honom är det väl enligt din egen definition?
    "medvetna lögner, svek och avsiktligt dubbelspel."

Eller missuppfattar jag dig?

Fast chatta med en person av motsatt kön måste man väl få göra? Det är ju det vi gör här och på andra forum också! Och visst kan kärlek uppstå så, till och med innan man ens vet vad han heter på riktigt eller har sett ett foto. Om man tycker att han är trevlig och rolig och intelligent, och att man får till ett bra samtal som återkommer kväll efter kväll...

Men jag ser inte riktigt hur man skulle kunna förbjuda det, man måste ju få chatta på forum år 2019? Även med dom av motsatt kön. Om man inte medvetet letar en partner, utan det bara smyger sig på en. När tycker du att man ska vara tvungen att berätta för sin partner? När man börjar se fram emot att chatta med honom på kvällen? När man chattar mycket mer med honom än med någon annan? När man tar reda på hans riktiga namn och skickar en vänförfrågan på Facebook? När man börjar googla efter mer information och foton på honom? När går gränsen då man måste berätta för sin partner?

Själv tycker jag egentligen inte att man behöver berätta någonting sådant, så länge som man inte går ut och träffar honom IRL. Så länge som det bara är på nätet, så hör det till fantasilivet, som man har inne i huvudet... och fantasier måste man ju få ha. Det har nog alla människor. 
  • Anonym (C)

Jag tror framför allt inte att alla ,änniskor vill vara otrogna. Så nej, tror inte det finns yttre omständigheter som gör att alla människor väljer att vara otrogna.

• Anonym (Frågetecknet)
    Anonym (Kvinna) skrev 2019-05-09 04:22:16 följande:

Jag förstod hur du menade i alla fall. Jag tror att vissa gör en dygd av nödvändigheten. Man vet egentligen innerst inne att man inte skulle få någon partner-in-crime, men då intalar man sig att man är en väldigt moralisk person som aldrig skulle göra så. För att det känns bättre så.  Blev du kär i henne innan du hade träffar henne i verkligheten? Det här är lite OT, men jag är nyfiken i alla fall. Blev du kär i hennes personlighet, efter vad hon skrev på ett forum, eller? Och det fanns inget hos henne som förstörde känslan när du träffade henne i verkligheten? För i min erfarenhet är det ofta så, att man blir kär i en fantasibild när man blir kär i någon på nätet, och sedan blir man besviken på personens kroppsform eller sätt att gå eller röst eller lukt eller något. 

Jag förstod att du uppfattade mig som man. Jag är kvinna jag med :)

För att svara på din fråga så var det han som tog första kontakten på ett helt neutralt ställe men som har med vår gemensamma hobby att göra. Det blev naturligt att skriva till varandra. Jag satt sidan om mitt ex när vi fick kontakt. Han läste allt vi skrev till varandra till en början. Men han brydde inte sig. Var ingen svartsjuk typ och litade på mig.

Jag hade heller inga baktankar utan tyckte det var en trevlig person bara. Men så eskalerade det. Jag kände förtroende för honom och blev förälskad i hans personlighet. Vi chattade i säkert ett halvår innan vi träffades. Han hittade mig på fb och såg hur jag såg ut. Och jag fick se bilder på honlm. Och ärligt så tyckte jag inte att han var så snygg. Han var en nörd ;)

Men jag var kär och är det fortfarande. Det kvittar hur han hade sett ut. Nu tycker jag såklart att min karl är den vackraste och hetaste som finns!

Däremot tror jag oxå att det är vanligt när man ses på nätet att man målar upp en illusion och sen blir besviken. Eller som i mitt fall, det går så långt innan man ses irl att utseendet inte längre spelar roll.

Som kvinna tänkte jag mycket på vad han skulle tycka om min kropp när vi träffades. En bild säger så lite liksom. Speciellt mina! :)

Men när vi närmade oss första dejten så hade vi inte hört varandras röster ens så båda var extremt nervösa om vad den andre skulle tycka. Vi bestämde därför ett kodord som vi skulle säga om det inte klickade så behövde den andre inte oroa sig hela kvällen. Ändå tror jag att han var mest nervös innan men jag blev mer nervös på dejten.
  • JennyJizz

En man eller kvinna som verkligen vet hur han/hon ska lägga orden eller koppla på charmen kan nog få den mest trogne att vara otrogen, tror jag tyvärr.

• Anonym (Frågetecknet)
    Elefantmannen2 skrev 2019-05-08 22:59:52 följande:

Din definition. I samtliga trådar om otrohet här på FL kan du läsa många med en annan åsikt. Jag brukar ofta hamna i just diskussioner om definitioner och diskrepans angående det mellan partners. 

Att chatta intimt med andra ser många som svartsjuka är mitt intryck. Att hemlighålla sådant för sin partner framförallt. 

Här är en artikel:

www.mabra.com/5-typer-av-otrohet-och-vad-du-behover-veta-om-dem/ 

Vad har du för åsikt? Inte vad du läst eller vet utan vad du tycker? Din moral och definition om otrohet?

Är det otrohet oavsett om jag separerade innan vi hörde varandras röster eller träffades i verkligheten? Tycker du att jag var otrogen för att min dåvarande inte tyckte om att jag chattade eller för att du trodde att han inte visste det? Alltså att jag gick bakom hans rygg. (Det gjorde jag ej) han hade tillgång till konversationen ett par månader när det låg på vänskapligt plan. Berätta gärna
  • Anonym (Nicht)
    JennyJizz skrev 2019-05-09 06:03:43 följande:

En man eller kvinna som verkligen vet hur han/hon ska lägga orden eller koppla på charmen kan nog få den mest trogne att vara otrogen, tror jag tyvärr.

Nja, den charmige kan säkert få många att vara det, men inte alla.
  • Anonym (gäsp)
    JennyJizz skrev 2019-05-09 06:03:43 följande:

Tror inte jag. En charmig person kan säkert få fler svaga personer att vackla. Men för många handlar det inte om hur charmig den andra är utan om vilken slags person de själva vill vara. Vissa kan tänka sig tumma på det och vara "flexibla" med sin självbild, oftast genom att rationalisera bort allt för sig själva och intala sig själva att de trotts allt ändå är samma goa pålitliga person som tidigare trotts lite svek och lögner. Andra vill inte vara den som sviker och ljuger oavsett vad som lockar.
Svar på tråden Tror du att alla kan vara otrogna?