• Evert2

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • EnAnonumius
    trollhona skrev 2019-03-04 00:24:59 följande:

Danmark har i flera års tid haft en lag som handlar om Landsförräderi. De som lämnar Danmark för att leka i sanden med IS stämplas som "Landsförrädare", så river de upp ditt danska medborgarskap, i dina papper står det att du har medborgarskap i "Khalifatet IS", och du portas från att beträda dansk mark på livstid.

Det fungerar utmärkt för dem.

Varför skulle Sverige på något sätt agera annorlunda än Danmark i detta sammanhang?????

Håller helt med. Det borde klassas som landsförräderi.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Kawthar skrev 2019-03-04 16:29:26 följande:
    Jag har aldrig påstått att vi skulle hämta hem fängslade fångar! Var har jag skrivit det? Jag skrev att dom kan enkelt gå över gränsen till turkiet och israhell.. det har dom gjort tidigare. När dom väl når ambassaderna är dom på svensk mark. Du kan inte neka dom då. Förstår du? Kurderna med hjälp av usa såklart, släppte precis tusentals syriska fångar som satt i läger eftersom dom var ?våra syriska bröder?... och en av de kurdiska ledarna sa att dom inte kan hålla dessa läger hur länge som helst och värnade för deras hemländer att ta emot sina medborgare.
    Kan ju uttrycka det så här.
    Varför skall man ta dig på och allvar och seriöst? När du skriver "Israhell"?

Bara för att du inte gillar Israel, och anser att de är på ett sätt, och anser att Israel inte är en egen stat, enligt dina subjektiva tyckande (tillsammans med majoriteten av muslimer), så behöver du inte var så  och skriva "Israhell" för den saken skull.  Det ger ett mycket omoget, rent av barnsligt intryck.
    Kawthar skrev 2019-02-27 11:37:00 följande:
    Tänker inte använda tråden till att diskutera israhell

Jag bad dig inte diskutera Israel. Jag bad dig komma med bevis.  Signifikant stor skillnad.  Du vet objektiva källor.  Du kan ju också passa på att skicka dessa objektiva bevisen till FN (också), då Israel är en av medlemsstaterna just i FN. För den som har kunskap om FN vet att "låtsas stater" inte kan bli upptagna som medlemsstat i FN.

Seså har du bevis eller inte? Eller skall du fortsätta med dina vaneförställningar, tolkningar och fantasier att "be om bevis" är samma sak som att diskutera?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Evert2

Någon som ens förvånas längre i det dumsnällaste landet i världen?

• trollhona
    Flash Gordon skrev 2019-03-04 12:21:14 följande:
    Sverige har också en lag mot landsförräderi. Men den gäller bara i krigstid.

Problemet är att medan islamisterna anser att de befinner sig i krig med oss så anser inte våra styrande att vi är i krig med dem.

Det finns en juridisk anledning till att man i exempelvis USA definierat tillståndet som "the war on terrorism".

.
    Rent krasst så har Sverige idag för svaga lagar för att kunna agera adekvat.

Vi hade varit i ett avsevärt bättre läge om politikerna hade vågat ta tag i frågan redan 2013 när det började dyka upp lagförslag på området, men då var det den här biten med alla dem som utmålade sådana förslag som "rasism" och deras upphovsmän som "rasister" ...

Där kan vi tala om kontraproduktivt beteende. Och det enbart i godhetssignaleringens namn.
    Jo precis. Att någon kör över fem människor på en gata i Stockholm i IS namn anser jag är en krigsförklaring.
    Att någon spränger en byggnad i Malmö i IS namn anser jag vara en krigsförklaring.

Att ett u-båtsliknande föremål kan ha sett i svenska skärgården anser politikerna kan vara en krigsförklaring...från Ryssland.

Det är något mentalt fel på den masspsykos våra politiker lever i där man är fast i 40talet och helt ärligt tror att Ryssland är ett problem, medan våldshandlingar mot kvinnor och barn på hemmaplan utförda av människor som uttryckligen säger att deras syfte är att döda så många som möjligt, ska accepteras för att "det är fint med kulturella sätt att uttrycka sig"
  • trollhona
    Evert2 skrev 2019-03-04 18:51:28 följande:

Fast de flesta är inte svenska medborgare, de har aldrig ansökt om medborgarskap. De har PUT, permanent uppehållstillstånd, vilket borde dras in så fort de lämnar landet.

De som är svenska medborgare är de fåtalet idioter som är födda här och som lärt sig hata Sverige från föräldrar och omgivning. För det finns ju inget bra med Sverige, deras egna hemländer är ju bäst. När man sedan frågar varför deras föräldrar kom hit om det nu var så mycket bättre i hemlandet så blir man kallad svensk hora och rasist.
  • Kacka inte i eget bo
    trollhona skrev 2019-03-04 22:38:41 följande:
    Fast de flesta är inte svenska medborgare, de har aldrig ansökt om medborgarskap. De har PUT, permanent uppehållstillstånd, vilket borde dras in så fort de lämnar landet.

De som är svenska medborgare är de fåtalet idioter som är födda här och som lärt sig hata Sverige från föräldrar och omgivning. För det finns ju inget bra med Sverige, deras egna hemländer är ju bäst. När man sedan frågar varför deras föräldrar kom hit om det nu var så mycket bättre i hemlandet så blir man kallad svensk hora och rasist.
    Radikaliserade individer som hatar Sverige kan dock komma att bli ett problem om de bor här. Vi får se vad som händer helt enkelt.
  • Kacka inte i eget bo
    Evert2 skrev 2019-03-04 18:51:28 följande:

Frågan är om någon ledare någonsin uppmätt ett lägre iq.
  • K Kalle
    trollhona skrev 2019-03-04 22:38:41 följande:

Ja uppenbarligen ville de inte ha med Sverige eller svenska värderingar att göra. Det var därför de lämnade landet för att ansluta sig till IS kalifat. Då får de också stå sitt kast. Om de har dubbla medborgarskap är det inte konstigt att de fråntas det svenska. De borde ha avsagt sig medborgarskapet själva så fort de bestämde sig för att lämna landet.
  • Evert2

En skakande berättelse från en kvinna som under fyra år hölls som sexslav av IS och tillsammans med sina barn tvingades att se sin man halshuggas. Är det rätt att dessa bödlar går fria och kan återvända till länderna dom kommer ifrån?

• Flash Gordon
    Kawthar skrev 2019-03-04 16:29:26 följande:
    textvägg
    Du skriver ordagrant: "Känner familjer som bott här länge och som kom hit för 20-30 år sedan vars barn gått med is."

På svenska är det svårt att tolka det som något annat än att du personligen känner dessa familjer. Gissningen då, när du skriver att deras barn gått med i IS är att du även känner barnen i den familjen. Oklart hur pass väl du känner dem.

Är det något annat du menar, som till exempel att att "jag har hört tals om/jag känner till" så är det bättre att du skriver det.

---

Nä, du har inte svarat på vad du VILL. Du har bara svarat på vad Sverige "måste" göra eftersom de är svenska medborgare. Du fått gärna svara på vad DU, personligen, VILL att Sverige ska göra.

--- 

Jag har aldrig någonsin yttrat ett ord emot verkligt livstidsstraff så jag tillhör inte de där "många" som du skriver om. Tvärtom tycker jag det är stötande när "livstid" förvandlas till 10-15 år som det länge gjort i Sverige. Vad gäller dödsstraff så är jag velig (för eller emot) men jag kan förstå behovet av att få ta blodshämnd på denna typ av exceptionella terrorister. Straff handlar i väldigt hög grad om att ge offren återupprättelse.

---

Tror du att domstolar i Raqqa och Mosul skulle kunna döma de svenska medborgare som direkt, eller indirekt, har stötta till exempel massmorden på kristna?
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?