• Evert2

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • RebeckaZ70
    trollhona skrev 2019-03-04 00:24:59 följande:

Danmark har i flera års tid haft en lag som handlar om Landsförräderi. De som lämnar Danmark för att leka i sanden med IS stämplas som "Landsförrädare", så river de upp ditt danska medborgarskap, i dina papper står det att du har medborgarskap i "Khalifatet IS", och du portas från att beträda dansk mark på livstid.

Det fungerar utmärkt för dem.

Varför skulle Sverige på något sätt agera annorlunda än Danmark i detta sammanhang?????

Det låter utmärkt tycker jag.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • Nimzay
    Evert2 skrev 2019-03-03 20:38:52 följande:

Dom börjar bli många nu snyftreportagen om "svenskar" som ångrar sig och vill tillbaka till det samhälle som dom föraktar. Men som man bäddar får man ligga som det heter.

Men åååh, hon hade ju sååån förhoppning om hur bra det skulle vara att leva under IS, hon ville ville ju liksom bara få det bra helt enkelt och komma iväg från förskräckliga landet Sverige. Det e väl liksom klart att man aaalltid, oavsett vad man gjort eller stått för, ska få möjligheten att ångra sig ifall saker inte gått exakt som man tänkt sig och hoppats på. Inte ska hon riskera att behöva leva ett helt liv i totalt lidande bara för att hon gjorde ett lite väl dumdristigt försök att slippa hemska Sverige med sin fasansfulla rasistiska människosyn. Så sjääälvklart ska stackarn få komma tillbaka och få den mest silkeslena behandling det kan fungera att möjliggöra, samt så mycket hjälp med att bilda sig ett behagligt liv det bara går att ge. Sam giiivetvis en massa ekonomisk hjälp, i form av enorma mängder pengar, så att hon kan trösta sig efter allt hemskt hon upplevt genom att kunna köpa nästan vad helst hon vill. Är väl inget annat än självklart att hon ska få aaallt hon önskar, liksom hur kan man bara va så känslokall att man kan vilja neka henne det...?!!!!! Hon är ju också, precis som oss andra en, MÄÄÄÄÄÄÄÄNNISKAAA!!!!!!!!!!!! Hur kan man bara va så fruktansvärt hemsk och hjärtlös att man vill neka en annan MÄÄÄÄÄÄÄÄNNISKAAA möjligheten till att skapa sig ett bra liv...?

GRÅÅÅTER GråterGråter
  • Nimzay

Danmark har i flera års tid haft en lag som handlar om Landsförräderi. De som lämnar Danmark för att leka i sanden med IS stämplas som "Landsförrädare", så river de upp ditt danska medborgarskap, i dina papper står det att du har medborgarskap i "Khalifatet IS", och du portas från att beträda dansk mark på livstid.

Varför skulle Sverige på något sätt agera annorlunda än Danmark i detta sammanhang?????

Därför att Sverige är så mycket mer snälla, goda, humana osv än Danmark...
  • K Kalle
    Feminina skrev 2019-03-02 20:00:00 följande:

Märkligt!  De lämnar Sverige för att de vill leva i ett kalifat, och ser Sveriges kultur som ett skräckexemplar på hur man inte ska leva. När det inte går som de tänkt sig passar det att gråta om att få komma tillbaka!

De hade inga betänkligheter att lämna för att slippa leva i demokrati, och en kultur som de anser vara promiskuös. Nu vill de helt plötsligt inget annat än att leva ett normalt liv?

Vore mycket naivt att gå på det.

Varför känns det som att det skrivs snyftreportage om IS-terrorister? Jag kommer aldrig tycka synd om någon som valt att medverka i barbariska massmord av andra människor. 

"Vi vill bara komma tillbaka!" 
    Jaha, vad tråkigt för er då....

Det som skrämmer mig mest är att alldeles för få kommer att få straff, samt att straffen kommer vara löjliga i proportion till det de åsamkat. Lite likt straff för våldtäkter som kan vara skrattretande låga.

Precis! De har kvar samma förakt för det liberala, öppna, jämställda och demokratiska samhället som de hade innan. Det är välfärdssystemet de vill åt.

Som sagt, vi kan ta emot barnen och låta bli att ta emot föräldrarna. Dessa skulle ändå få barnen omhändertagna.
  • Flash Gordon

Sverige har också en lag mot landsförräderi. Men den gäller bara i krigstid.

Problemet är att medan islamisterna anser att de befinner sig i krig med oss så anser inte våra styrande att vi är i krig med dem.

Det finns en juridisk anledning till att man i exempelvis USA definierat tillståndet som "the war on terrorism".

.
    Rent krasst så har Sverige idag för svaga lagar för att kunna agera adekvat.

Vi hade varit i ett avsevärt bättre läge om politikerna hade vågat ta tag i frågan redan 2013 när det började dyka upp lagförslag på området, men då var det den här biten med alla dem som utmålade sådana förslag som "rasism" och deras upphovsmän som "rasister" ...

Där kan vi tala om kontraproduktivt beteende. Och det enbart i godhetssignaleringens namn.
  • Pilsner
    Nimzay skrev 2019-03-04 10:26:48 följande:
    Därför att Sverige är så mycket mer snälla, goda, humana osv än Danmark...
    Ironi i skriven form kan lätt missuppfattas. Ta med en smiley nästa gång.
  • Kawthar
    Flash Gordon skrev 2019-03-02 07:05:27 följande:

Du säger att du personligen känner deras familjer. Ska jag tolka det som att du känner deras mammor, pappor, syskon, mostrar och kusiner men inte just de individer som åkt iväg?

Om de är svenska medborgare eller inte har inget att göra med om de är värda att få komma till Sverige. De kan ju lika gärna dömas till livstidsfängelse i Irak och Syrien och sitta inlåsta där tills de dör. Det är en lösning jag föredrar.

.

Men vad vill du med dem?

OK, vi säger att du inte känner just dessa individer så du kan inte ha en åsikt om du tror att de verkligen ångrar sig eller om de kommer att börja om igen när de kommer till Sverige.

Men tycker du att de skall få komma hit överhuvudtaget?

Du behöver inte tolka någonting, med tanke på att dina tolkningar är baserad på dina fördomar och blir då uppenbarligen väldigt fel.

Det har ju allt med detta att göra. Hade dom inte varit svenskar så skulle vi inte behöva ta emot dom öht och vi skulle inte haft denna diskussion. Vidare fanns det ingen lagstiftning mot terrormedverkan tidigare så söker sig dessa individer till en ambassad i Turkiet eller israhell (det skulle inte vara första gången dom vandrar fritt över gränserna) så kan vi inte mkt göra än att ta emot dom.

Om dom ska dömas i Irak eller Syrien krävs det av sverige att samarbeta med regimerna där. Något som inte kommer ske då dom, liksom resten av europa och usa, ligger till grund för alla dom rebeller som härjat där under olika namn.

Men oj, livstids fängelse tills dom dör. Så ociviliserat av dig... bättre då att dom mer ociviliserade muslimska barbarerna tar tag med hårdhandskarna va?! (Grov ironi) för den som inte fattar!

Jag har redan skrivit vad jag tycker ska ske, du har bara ignorerat mitt svar.. inte första gången
  • Flash Gordon
    Kawthar skrev 2019-03-04 13:19:55 följande:
    Du behöver inte tolka någonting, med tanke på att dina tolkningar är baserad på dina fördomar och blir då uppenbarligen väldigt fel.
    Du skriver såhär: "Känner familjer som bott här länge och som kom hit för 20-30 år sedan vars barn gått med is. "

Du känner alltså personligen folk som gått med i terrorgruppen IS - om än snarare som barn till dina vänner än som dina egna bästa kompisar.

Det tycker jag är intressant för jag har aldrig träffat någon som säger sig känna dessa individer och då frågar jag om DU tror att de skulle utgöra ett hot mot Sverige om de kom hit.

Det är helt OK om du inte vill svara på det men jag var genuint nyfiken på vad du tror.

Och jag kan inte se att du svarat på frågan om du VILL ta emot dem. Däremot ser jag att du har skrivit att vi är "tvungna vare sig vi vill eller inte". Skillnad det och jag undrade över din personliga inställning till saken.
    Det har ju allt med detta att göra. Hade dom inte varit svenskar så skulle vi inte behöva ta emot dom öht
    Vi behöver inte ta emot dem vare sig de är svenska medborgare eller inte. De kan faktiskt sitta i fängelse i de länder där de begått sina brott mot mänskligheten.

Kommer en svensk medborgare till den svenska gränsen kan vi inte neka denne inträde i landet, men vi behöver inte hämta hem svenska medborgare som sitter i fängelse utomlands. Här kan Sverige jobba för att de döms i Syrien och Irak.
    Men oj, livstids fängelse tills dom dör. Så ociviliserat av dig... bättre då att dom mer ociviliserade muslimska barbarerna tar tag med hårdhandskarna va?! (Grov ironi) för den som inte fattar!

Den där får du jättegärna förklara vad du menar med. Den flyger ovanför mitt huvud.

Om JAG är ociviliserad ... vad ska i så fall det hela lämpas över på de ociviliserade muslimska barbarerna (dina ord) för? Jag får verkligen inte ihop den meningen.

Inte för att jag tycker att livstids fängelse är ociviliserat jämfört med vad IS-terroristerna har gjort mot andra ...

Skulle du motsätta dig att de dömdes i domstolar i Mosul och Raqqa?
  • Kawthar
    Flash Gordon skrev 2019-03-04 13:48:47 följande:

Du skriver såhär: "Känner familjer som bott här länge och som kom hit för 20-30 år sedan vars barn gått med is. "

Du känner alltså personligen folk som gått med i terrorgruppen IS - om än snarare som barn till dina vänner än som dina egna bästa kompisar.

Det tycker jag är intressant för jag har aldrig träffat någon som säger sig känna dessa individer och då frågar jag om DU tror att de skulle utgöra ett hot mot Sverige om de kom hit.

Det är helt OK om du inte vill svara på det men jag var genuint nyfiken på vad du tror.

Och jag kan inte se att du svarat på frågan om du VILL ta emot dem. Däremot ser jag att du har skrivit att vi är "tvungna vare sig vi vill eller inte". Skillnad det och jag undrade över din personliga inställning till saken.Vi behöver inte ta emot dem vare sig de är svenska medborgare eller inte. De kan faktiskt sitta i fängelse i de länder där de begått sina brott mot mänskligheten.

Kommer en svensk medborgare till den svenska gränsen kan vi inte neka denne inträde i landet, men vi behöver inte hämta hem svenska medborgare som sitter i fängelse utomlands. Här kan Sverige jobba för att de döms i Syrien och Irak.Den där får du jättegärna förklara vad du menar med. Den flyger ovanför mitt huvud.

Om JAG är ociviliserad ... vad ska i så fall det hela lämpas över på de ociviliserade muslimska barbarerna (dina ord) för? Jag får verkligen inte ihop den meningen.

Inte för att jag tycker att livstids fängelse är ociviliserat jämfört med vad IS-terroristerna har gjort mot andra ...

Skulle du motsätta dig att de dömdes i domstolar i Mosul och Raqqa?

Igen.. jag känner personligen inte personerna som gått med daesh. Vi tar det enkelt... du känner en person, som du känt i några år- betyder det att du personligen känner personens barn, svärmor, farbror och kusins fru?? Och du behöver inte initiera att jag undviker frågan-jag undviker att TRO en väldigt massa saker om personer jag inte känner helt enkelt. Hur dom är, tänker eller tror vet jag inte. Det är nog skillnaden mellan mig o dig. Jag baserar mina svar på FAKTA istället för dina TOLKNINGAR, FANTASIER eller VANFÖRESTÄLLNINGAR baserade på dina FÖRDOMAR.

Igen.. jag har redan svarat på vad jag tycker vi ska göra med dessa svenska medborgare. Har du svårt att scrolla upp och läsa till dig svaret?

Jag har aldrig påstått att vi skulle hämta hem fängslade fångar! Var har jag skrivit det? Jag skrev att dom kan enkelt gå över gränsen till turkiet och israhell.. det har dom gjort tidigare. När dom väl når ambassaderna är dom på svensk mark. Du kan inte neka dom då. Förstår du? Kurderna med hjälp av usa såklart, släppte precis tusentals syriska fångar som satt i läger eftersom dom var ?våra syriska bröder?... och en av de kurdiska ledarna sa att dom inte kan hålla dessa läger hur länge som helst och värnade för deras hemländer att ta emot sina medborgare.

Ja många som är så kritiska till hur muslimer anpassar sina lagar i de muslimska länderna och anser att civiliserade länder inte befattar sig med dödsstraff eller livstidsstraff som faktiskt betyder just livstid och inte 10-15 åt , och att allt annat är barbariskt i samma andetag tycker att dessa lagar passar utmärkt när dom anser att det behövs. Du är en av dom som ständigt kritiserar just muslimer så tyckte att det hela var väldigt roande bara. Jag menar, antingen är man för lagarna i sig , och som isåfall skulle gälla alla, eller så är det dubbelmoral att tycka att det är ok sålänge något annat land tar itu med det.

Jag har skrivit det redan men tar om det, jag tycker sverige med övriga europa skulle be Syrien och Irak på sina blodstänkta knän om att dessa daesh-parasiter skulle få en rättegång och ett straff utdelat i just dom länderna. INTE för sveriges skull, utan för alla dom familjer i Syrien och Irak som drabbats.
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?