Flash Gordon skrev 2019-02-28 08:30:49 följande:
Både den stora och lilla bilden visar att även du ställer en massa "om" och "men" för att låta dessa barn gå i ditt barns klass.
Fullt förståeligt.
Var ställer jag dessa "om" och "men"? Jag skrev
Skillnaden mellan dig (och några andra till) och mig är att jag aldrig skulle kunna tillskriva barn vuxna egenskaper.
Flash Gordon skrev 2019-02-28 08:30:49 följande:
Om samhället misslyckas med att "omforma" endast ett enda av dessa barn blir kostnaden för det misslyckandet större än någon i ansvarig ställning någonsin vill vara ansvarig för.
Samhället misslyckas redan idag med att "omforma" långt mycket mindre hjärntvättade barn från svåra sociala miljöer.
Att tro att samma samhälle skulle kunna hantera en åttaåring som, reciterande koranen, framför kamera skurit halsen av bakbundna krigsfångar är optimistiskt.
De som har ansvaret för barnen är föräldrarna i första hand. Straffa dem, kanske med rent av fängelse.
Du skriver väldigt abstrakt och svepande. Inga konkreta exempel ger du.
Dessa "mindre hjärntvättade barn från svåra socialmiljöer" är det du syftar på som man har misslyckats med att "omforma"? Inga konkreta exempel ges så man har inget att bemöta i det stycket. Så hur hade du tänkt att man skall få något att tänka på och eventuellt bemöta det?
Vi har faktiske s.k "avprogrammerare" i Sverige.
Dessa avprogrammerar jobbar i regel med att avprogrammera folk som varit med i (religiösa sekter). Det finns även länder som har erfarna avprogramerare som jobbar med folk som man plockat ut från terrororganisationer.
Sedan så kan du fundera en smula på också varför jag skrev "med övervakning", (jag ser att det var dumt att skriva "kankse med", jag skulle ha skrivit att det SKA vara med övervakning), efter att de har gått i terapi. Det jag aldrig har skrivit är att det är en snabb process. För det är det inte utan det är en långvarig process som kommer att ta några år som får bearbetas ordentligt.