• Evert2

Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • FDFMGA
    Nimzay skrev 2019-03-02 18:48:13 följande:
    Förstod vart du ville komma. Men tyckte för min del att det lät aningen komiskt att du själv, i samma inlägg som du anklagade andra för att ha svårigheter med att förstå saker, gav ett visst intryck av att även du lida av någon form av diskussionsautism i lite liknande stil med den du försökte applicera på andra. Var mer det jag tänkte på.
    Ja, jag är medveten om att det finns personer som inte förstår skillnaden mellan åsikt och person.

Personligen är jag fullständigt övertygad om att de som är föremål för trådens ämne - IS-terroristerna inte har förmåga att begripa detta.

Skulle man kunna få dem att förstå skillnaden vore det ett stort steg tillbaka till mänskligheten för dem - men politisk och religiös autism lockar ju till sig enkelspåriga människor så jag tror inte det vore möjligt.

En lämplig första övning kanske vore att börja med uttrycket "Israhell" att diskutera varför varför det kan ses som en förolämpning av somliga, till och med som ett exempel på rasism och varför andra kan se det som en träffande beskrivning - att få lära sig hur andra tänker och resonerar brukar ibland kunna fungera som en buffert mot blind fanatism.
  • Feminina

Märkligt!  De lämnar Sverige för att de vill leva i ett kalifat, och ser Sveriges kultur som ett skräckexemplar på hur man inte ska leva. När det inte går som de tänkt sig passar det att gråta om att få komma tillbaka!

De hade inga betänkligheter att lämna för att slippa leva i demokrati, och en kultur som de anser vara promiskuös. Nu vill de helt plötsligt inget annat än att leva ett normalt liv?

Vore mycket naivt att gå på det.

Varför känns det som att det skrivs snyftreportage om IS-terrorister? Jag kommer aldrig tycka synd om någon som valt att medverka i barbariska massmord av andra människor. 

"Vi vill bara komma tillbaka!" 
    Jaha, vad tråkigt för er då....

Det som skrämmer mig mest är att alldeles för få kommer att få straff, samt att straffen kommer vara löjliga i proportion till det de åsamkat. Lite likt straff för våldtäkter som kan vara skrattretande låga.

• RebeckaZ70
    Kawthar skrev 2019-03-01 16:15:26 följande:
    Försöker igen...

Man kan vara emot den ockuperade otillåtna staten utan att vara antisemit. Vad kallar du alla judar som är emot den staten? Sionism är en politisk rörelse och har inget med den judiska folkgruppen att göra. Lär dig skilja mellan dessa!

Har du svårt för begreppen jude och sionist??
    Vad kallar du de araber/muslimer/druser/kristna som är sionister och bla.tjänstgör i IDF/IAF?
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
  • EnAnonumius
    Kawthar skrev 2019-03-01 16:11:54 följande:
    Värda att komma tillbaka? Är det ett privilegium att som svensk få återvända till sitt land? Du har jävligt höga tankar om dig själv och Sverige. Har du en aning om att just SVERIGE skickade vapen till daesh och bistår saudi (du vet landet som rensar Jemen just nu) med vapen? Att just SVERIGE köpte oljan som pumpades ut gratis från Irak när det olagligt invaderades? Tror du vi är oskyldiga i detta?? Kliv ner från dina höga hästar och vakna upp istället!
    Jag inleder med att säga så här, man kan inte välja vilket medborgarskap man FÖDS med. Lika lite som man kan välja vilka som blir ens föräldrar innan man föds. Med det sagt.

Notera att jag INTE skriver kön så följande text gäller både män och kvinnor.

Om en muslim kommer till Sverige som flykting (eller arbetskraft invandring) och det styrks, h*n får uppehållstillstånd. Senare så ansöker hen och blir svensk medborgare. Hen blir Svenskmedborgare. Helt plötsligt så beslutar sig muslimen för att åka ned och bli medlem i IS och väljer självmant att krigar/jobbar då för den Islamistiska Staten, av någon anledning. Jag anser då att den muslimen har förverkat rätten att få behålla sitt svenska medborgarskap. Det skall rivas och den personen skall bli permanent utvisad från Sverige och skall inte få ens komma på besök.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Flash Gordon

Stridslystna är de än:
    twitter.com/LizSly/status/1101196566822641665

"Some of the foreign ISIS wives taken to Al-Hol camp set fire to the tents of ordinary Syrian refugees and called them infidels, so they had to be put in a separate section."

.

"Berättelserna ändras efterhand"
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7166577

"Alla säger att de ångrar sig, för att utmåla sig själva som oskyldiga."

"Ingen av dem medger att de har deltagit i strider, eller skurit halsen av någon eller hängt folk." 

"Sedan är det påfallande hur berättelserna ändras efterhand, för jag mötte IS-kvinnor som just hade kommit ut ur Homs, där de sista striderna pågår, och de visade ingen som helst ånger, trots att deras barn varit nära att svälta ihjäl. Tvärtom sade de att IS-kalifatet inte kan dö. "Det som sker nu är Guds vilja, men kalifatet kommer att återuppstå, och vi kommer att uppfostra våra barn till jihadister", sade de."

"Men kvinnor som har varit ute i någon vecka i läger, de har möjligen insett att de har en framtid bakom galler. De har börjat vädja till omvärlden, till sina europeiska hemländer via oss journalister, och säger att de ångrar sig, att de inte har deltagit i några övergrepp, och utmålar sig själva som offer."

"Jag skulle nog säga att det handlar om att man efter ett tag inser att om man ska kunna rädda sitt eget skinn och komma till Europa, om man har europeiskt medborgarskap, så handlar det om att tala om för alla journalister att "nu ångrar jag mig"."

"Men det som slog mig var att ingen verkade ha tänkt på att europeiska länder, om de nu skulle ta emot dem, sannolikt skulle ta ifrån dem vårdnaden om barnen, att de inte är lämpliga som föräldrar. Alla kvinnor jag talade med, från Tyskland, Nederländerna, Sverige, Irland, Filippinerna och Trinidad, såg chockade ut när jag sade "ni är olämpliga som föräldrar, ni kommer inte att få ta hand om era barn i framtiden om ni kommer till Europa" ... "

• Nimzay
    Feminina skrev 2019-03-02 20:00:00 följande:

Märkligt!  De lämnar Sverige för att de vill leva i ett kalifat, och ser Sveriges kultur som ett skräckexemplar på hur man inte ska leva. När det inte går som de tänkt sig passar det att gråta om att få komma tillbaka!

De hade inga betänkligheter att lämna för att slippa leva i demokrati, och en kultur som de anser vara promiskuös. Nu vill de helt plötsligt inget annat än att leva ett normalt liv?

Vore mycket naivt att gå på det.

Varför känns det som att det skrivs snyftreportage om IS-terrorister? Jag kommer aldrig tycka synd om någon som valt att medverka i barbariska massmord av andra människor. 

"Vi vill bara komma tillbaka!" 
    Jaha, vad tråkigt för er då....

Det som skrämmer mig mest är att alldeles för få kommer att få straff, samt att straffen kommer vara löjliga i proportion till det de åsamkat. Lite likt straff för våldtäkter som kan vara skrattretande låga.

Håller verkligen med.
  • Evert2

Dom börjar bli många nu snyftreportagen om "svenskar" som ångrar sig och vill tillbaka till det samhälle som dom föraktar. Men som man bäddar får man ligga som det heter.

• trollhona
    Evert2 skrev 2019-03-03 20:38:52 följande:

Dom börjar bli många nu snyftreportagen om "svenskar" som ångrar sig och vill tillbaka till det samhälle som dom föraktar. Men som man bäddar får man ligga som det heter.

Expressen bör lägga ned reportagen därifrån för inga snyfthistorier i välden kommer övertyga mig om att hon, hennes avkomma och pappan till sagda avkomma ska komma hit och leva på bidrag medan de planerar nästa attack eller spottar efter människor som är naiva nog att hjälpa.
  • trollhona

Danmark har i flera års tid haft en lag som handlar om Landsförräderi. De som lämnar Danmark för att leka i sanden med IS stämplas som "Landsförrädare", så river de upp ditt danska medborgarskap, i dina papper står det att du har medborgarskap i "Khalifatet IS", och du portas från att beträda dansk mark på livstid.

Det fungerar utmärkt för dem.

Varför skulle Sverige på något sätt agera annorlunda än Danmark i detta sammanhang?????

• Flash Gordon
    trollhona skrev 2019-03-04 00:21:40 följande:
    Expressen bör lägga ned reportagen därifrån för inga snyfthistorier i välden kommer övertyga mig om att hon, hennes avkomma och pappan till sagda avkomma ska komma hit och leva på bidrag medan de planerar nästa attack eller spottar efter människor som är naiva nog att hjälpa.
    De kan gärna rapportera men inte om terroristernas "umbäranden" och "lidande" utan om dessa individer ihop med berättelser om deras övergrepp.

De behöver jobba på ordförrådet också. "Heba" i artikeln ovan "flydde" inte från Sverige. Ingen jagade iväg henne.  Hon planerade inte en "flykt" utan en resa. Hon reste frivilligt och medvetet till Syrien för att delta i IS terror.
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?