Stridslystna är de än:
twitter.com/LizSly/status/1101196566822641665
"Some of the foreign ISIS wives taken to Al-Hol camp set fire to the tents of ordinary Syrian refugees and called them infidels, so they had to be put in a separate section."
.
"Berättelserna ändras efterhand"
sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7166577
"Alla säger att de ångrar sig, för att utmåla sig själva som oskyldiga."
"Ingen av dem medger att de har deltagit i strider, eller skurit halsen av någon eller hängt folk."
"Sedan är det påfallande hur berättelserna ändras efterhand, för jag mötte IS-kvinnor som just hade kommit ut ur Homs, där de sista striderna pågår, och de visade ingen som helst ånger, trots att deras barn varit nära att svälta ihjäl. Tvärtom sade de att IS-kalifatet inte kan dö. "Det som sker nu är Guds vilja, men kalifatet kommer att återuppstå, och vi kommer att uppfostra våra barn till jihadister", sade de."
"Men kvinnor som har varit ute i någon vecka i läger, de har möjligen insett att de har en framtid bakom galler. De har börjat vädja till omvärlden, till sina europeiska hemländer via oss journalister, och säger att de ångrar sig, att de inte har deltagit i några övergrepp, och utmålar sig själva som offer."
"Jag skulle nog säga att det handlar om att man efter ett tag inser att om man ska kunna rädda sitt eget skinn och komma till Europa, om man har europeiskt medborgarskap, så handlar det om att tala om för alla journalister att "nu ångrar jag mig"."
"Men det som slog mig var att ingen verkade ha tänkt på att europeiska länder, om de nu skulle ta emot dem, sannolikt skulle ta ifrån dem vårdnaden om barnen, att de inte är lämpliga som föräldrar. Alla kvinnor jag talade med, från Tyskland, Nederländerna, Sverige, Irland, Filippinerna och Trinidad, såg chockade ut när jag sade "ni är olämpliga som föräldrar, ni kommer inte att få ta hand om era barn i framtiden om ni kommer till Europa" ... "