• Meili

Halva hyran - snåljåpar?

Har länge funderat då både vänner och kollegor som har sambos pratar om att man delar lika på allt, eller att "man betalar halva hyran var".

Jag och min man båda arbetar och har vad man kan säga medelinkomster och tjänar ungefär lika mycket. Hos oss har det aldrig varit detta med att tex att han betalar in hyran och jag sen ska skicka/swisha över exakta halva beloppet. Så är det inte med några av våra kostnader.

Vi har sen tidigare våra mobilabonnemang som dras från varsitt håll, och han har ett CSN lån. Men majoriteten av våra kostnader/räkningar dras från hans konto för vi satte helt enkelt upp det så, och jag har mer pengar kvar efter utgifterna är betalda, dem väljer jag att slänga undan på ett sparkonto som vi kan ha till något kul i framtiden.

Hur gör ni andra? Det förbluffar mig att folk som lever som sambos/gifta splittar lika på allt i minsta detalj och att man har "sina egna pengar", typ mitt är mitt och ditt är ditt tänk. Är det att vara snåljåp?

• Svar på tråden Halva hyran - snåljåpar?
  • riboflavin

Är det så att de har det osmidiga systemet att swisha varandra hälften för alla utgifter, Eller menar de att de delar lika på kostnader?

Vi delar (procentuellt) på alla gemensamma kostnader, helt enkelt genom att ha en månatlig fast överföring till ett gemensamt utgiftskonto.

Rent konkret (om du inte är en pengagalen toka som kommer blåsa honom) så gör ni ju likadant, delar på "utgifter" men du lägger pengar på ett håll och han en liknande summa på något annat.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (M)

Jag kan inte fatta att man kan ha så mycket synpunkter kringa andras upplägg. Man har ingen aning om varför vissa gör på ett visst sätt. Att kalla andra för snåljåpar är fräckt.

Man kan ha gemensam ekonomi utan att ha ett enda gemensamt konto. Det räcker alldeles utmärkt att samarbeta.

• Anonym (K)

Vi får våra löner på varsitt eget konto sedan sätter vi in en lika stor summa på ett gemensamt konto som alla räkningar dras ifrån, som vi köper all mat från, gör gemensamma nöjen som familj (vi har 2 barn) och lägger undan en summa till gemensamt sparande. De pengarna vi har kvar på våra egna konton betalar vi våra egna räkningar och nöjen med. Min man har t ex en dyr hobby medan jag gärna äter lunch ute lite då och då. Vi har även egna sparanden utöver det gemensamma. Så här ser det ut när vi båda jobbar. Nu har vi haft några år med föräldraledighet och just nu pluggar min man och då är det den som jobbar som betalar det mesta av det gemensamma. Vi har inte heller några problem att använda våra egna sparade pengar till någonting gemensamt, t ex en resa för hela familjen. För oss fungerar det här alldeles utmärkt och vi känner att vi får väldigt bra koll på våra utgifter.

• GGN

För mig är det lika märkligt att folk inte har egna pengar...

Jag tror inte du förstått hur det går till rent praktiskt. Vadå swisha? Vi sätter in samma summa på gemensamma kontot. Därifrån betalar vi mat, el och hyra. Så det är inte som att en äter oxfilé och den andra gröt...

Jag är med i facket så där har vi hemförsäkring, han betalar internet istället.

Vidare har vi ett gemensamt sparande.

Resten av pengarna behåller vi själva.

Om någon är arbetslös eller sjukskriven så tar den andra största lasset. Naturligtvis.

• Anonym (R)

Kör exakt som ovan.

Har hört folk som delar på allt som gnäller på när den ena blåser alla pengar på selfie pinnar och kläder osv.

Vi sätter in det mesta på ett gemensamt konto.

Sparar några tusen som hon köper väskor och skor för medans jag köper gitarrer och annat skit för.

Ett lätt och smidigt sätt som båda är nöjda med.

• Anonym (olika)

Om man väljer att ha gemensam eller delad ekonomi kan ju bero på en mängd olika saker.

Med min första sambo så valde vi att ha delad ekonomi. Han tjänade betydligt mer än vad jag gjorde. Han betalade faktiskt också mer än vad jag gjorde vad gällde restaurangbesök och liknande, men de fasta utgifterna: hyra, el, hemförsäkring etc betalade vi exakt 50% var av. Bilen och motorcykeln stod han för, eftersom jag inte har körkort. Han hade mer pengar än jag till resor etc. men det berodde ju på att vi faktiskt delade alla kostnader 50%

Med min nästa sambo valde vi att ha gemensam ekonomi, just för att vi på kronan tjänade lika mycket. Dessutom fick vi barn ihop så det var mer praktiskt. För min del visade det sig att det skulle bli katastrof. Vi hade ganska dåligt med pengar och jag vände och vred på varenda krona. Jag köpte inte ett enda klädesplagg till mig själv på fem år, eftersom pengarna åts upp av fasta utgifter, saker till barnet och mat. Trodde jag. Hur mycket jag än försökte tänka ekonomiskt, så gick vi aldrig plus. Jag var sjukt frustrerad, för jag förstod inte vad som var fel. En dag insåg jag att min sambo köpte godis på macken VARJE dag för minst 100 kronor. Dessutom betalade han aldrig en räkning i tid så jag vet inte hur många inkassoavgifter han betalade utan att säga något. Om det fanns pengar kvar på kontot i slutet av månaden så blåste han kontot genom att köpa skitsaker, eller plötsligt bjuda på en dyr middag "eftersom ekonomin såg bra ut." När jag valde att flytta ifrån honom hade han kreditskulder på 200.000 som jag aldrig hade hört talas om tidigare. 

Sedan dess har jag beslutat att jag ALDRIG kommer att ha gemensam ekonomi igen och det handlar inte om att jag är snål.

• Stephanie08

Vi är sambos, inga barn.

Hyra, internet, hemförsäkring samt billån dras från den enas konto och den andra swishar för halva kostnaden. Allt övrigt som gör tillsammans tex mat, bensin, restaurang och nöjen turas vi om att betala (alltså den som har mest pengar för tillfället osv, vi håller inte räkningen utan har mest en "känsla" av vems tur det är typ, vi är aldrig snåla mot varandra).

Vi har även separata sparkonton vilket jag ser som en självklarhet. Det är viktigt att båda är självständiga och att vi inte är tillsammans pga att någon är beroende av den andre.

Kanske ser vi annat på saken om vi skulle få barn, vem vet :)

• Anonym (Helt gemensam)

Vi har helt gemensam ekonomi, där alla pengar är bådas. Vi har våra egna lönekonton, men tillgång till varandras konton. Jag har fullmakt för att komma åt sparandet i fonder/isk i min mans namn. Det spelar ingen roll vem som betalar vad. För oss funkar det utmärkt, men det är framförallt pga följande skäl:

Vi har samma syn på ekonomin. Vi diskuterar större inköp och har oftast ungefär samma åsikt om vad vi vill lägga pengarna på.

Vi har överskott i ekonomin och kan spara pengar. Det är mycket lättare att komma överens när man inte behöver vända på slantarna och prioritera bland utgifterna.

Vi tjänar ungefär lika mycket. Min man har högre lön, men är några år äldre. Men lönerna ligger i samma kategori, inte så att en av oss tjänar minimilön och den andra börsVD-lön.

Med olika syn på ekonomin, en spara och en slösa, eller att en har en dyr hobby, till exempel, förstår jag att man har vissa utgifter gemensamma och andra separat. Eller familjer där det finns barn sedan tidigare, eller behov/förväntningar på att hjälpa andra familjemedlemmar (som en gammal mamma med usel pension eller släktingar i utvecklingsland eller liknande). Det finns hur många skäl som helst till att ha helt eller delvis separat ekonomi, och även om jag själv aldrig skulle vilja ha det så respekterar jag andras val fullt ut. Jag tycker inte att man per automatik är en snåljåp.

• Vinterankan
    GGN skrev 2019-02-04 20:53:18 följande:

För mig är det lika märkligt att folk inte har egna pengar...

Jag tror inte du förstått hur det går till rent praktiskt. Vadå swisha? Vi sätter in samma summa på gemensamma kontot. Därifrån betalar vi mat, el och hyra. Så det är inte som att en äter oxfilé och den andra gröt...

Jag är med i facket så där har vi hemförsäkring, han betalar internet istället.

Vidare har vi ett gemensamt sparande.

Resten av pengarna behåller vi själva.

Om någon är arbetslös eller sjukskriven så tar den andra största lasset. Naturligtvis.

Samma här. Under en period när vi hade lite mindre pengar så körde vi helt gemensamt utan egna konton med sparande och det slutade bara med att vi båda blev extremt snåla mot oss själva, ingen ville ta av de gemensamma pengarna och lägga på saker som bara var till en själv. Nu tar vi några tusenlappar till oss själva varje månad som vi kan spendera helt och hållet på oss själva utan att bry oss om den andres synpunkter och resten har vi gemensamt där vi tar gemensamma beslut om större utgifter.
  • Anonym (X)

Varför har ni mitt och ditt istället för gemensamt konto Ts?

Svar på tråden Halva hyran - snåljåpar?