sextiotalist skrev 2019-02-06 09:06:31 följande:
Jag vet skillnaden, jag vet vad äktenskapsbalken säger. Men det är ändå så att, det står också i äktenskapsbalken, att var och en äger sina egna tillgångar och förfogar över dessa.
Men fortfarande, gemensam ekonomi krävs inte för att leva på samma levnadsstandard, det fungerar faktiskt utmärkt att göra det även med separat ekonomi.
Så fortfarande, så är det upp till partnerna att ha den typen av ekonomi som passar båda och fortfarande är det ett aktivt beslut av båda att ha gemensam ekonomi och även om Pelle har 3 millioner på ett konto, så har hans fru Lisa inte rätt till dessa pengar.
Jag håller med dig. Min man har runt en miljon tack vare arv, föräldrars sparande och eget sparande. Han har lärt sig hur man sparar i aktier. Gick fyra år på högskolan utan studielån, bodde i föräldrarnas stuga utan rinnande vatten... Så han har inga skulder, och hög lön. Till skillnad mot mig som slarvade bort två års studielån, gjorde inte ens hälften. Däremot skulder och lägre lön.
Men nu när vi köpte bostadsrätt ville jag veta hur det låg till. Om han hade skulder. Då tycker jag att det angår mig, när man köper något tillsammans för flera miljoner. Jag är ju försörjningsskyldig.
Jag frågade om vi skulle lägga in minimum som kontantinsats eller om han skulle lägga in alla sina pengar. Det gynnar honom för då får han också lägre ränta. Han föreslog det sista. Helt upp till honom, hans pengar är hans.