Halva hyran - snåljåpar?
Om man väljer att ha gemensam eller delad ekonomi kan ju bero på en mängd olika saker.
Med min första sambo så valde vi att ha delad ekonomi. Han tjänade betydligt mer än vad jag gjorde. Han betalade faktiskt också mer än vad jag gjorde vad gällde restaurangbesök och liknande, men de fasta utgifterna: hyra, el, hemförsäkring etc betalade vi exakt 50% var av. Bilen och motorcykeln stod han för, eftersom jag inte har körkort. Han hade mer pengar än jag till resor etc. men det berodde ju på att vi faktiskt delade alla kostnader 50%
Med min nästa sambo valde vi att ha gemensam ekonomi, just för att vi på kronan tjänade lika mycket. Dessutom fick vi barn ihop så det var mer praktiskt. För min del visade det sig att det skulle bli katastrof. Vi hade ganska dåligt med pengar och jag vände och vred på varenda krona. Jag köpte inte ett enda klädesplagg till mig själv på fem år, eftersom pengarna åts upp av fasta utgifter, saker till barnet och mat. Trodde jag. Hur mycket jag än försökte tänka ekonomiskt, så gick vi aldrig plus. Jag var sjukt frustrerad, för jag förstod inte vad som var fel. En dag insåg jag att min sambo köpte godis på macken VARJE dag för minst 100 kronor. Dessutom betalade han aldrig en räkning i tid så jag vet inte hur många inkassoavgifter han betalade utan att säga något. Om det fanns pengar kvar på kontot i slutet av månaden så blåste han kontot genom att köpa skitsaker, eller plötsligt bjuda på en dyr middag "eftersom ekonomin såg bra ut." När jag valde att flytta ifrån honom hade han kreditskulder på 200.000 som jag aldrig hade hört talas om tidigare.
Sedan dess har jag beslutat att jag ALDRIG kommer att ha gemensam ekonomi igen och det handlar inte om att jag är snål.