• Meili

Halva hyran - snåljåpar?

Har länge funderat då både vänner och kollegor som har sambos pratar om att man delar lika på allt, eller att "man betalar halva hyran var".

Jag och min man båda arbetar och har vad man kan säga medelinkomster och tjänar ungefär lika mycket. Hos oss har det aldrig varit detta med att tex att han betalar in hyran och jag sen ska skicka/swisha över exakta halva beloppet. Så är det inte med några av våra kostnader.

Vi har sen tidigare våra mobilabonnemang som dras från varsitt håll, och han har ett CSN lån. Men majoriteten av våra kostnader/räkningar dras från hans konto för vi satte helt enkelt upp det så, och jag har mer pengar kvar efter utgifterna är betalda, dem väljer jag att slänga undan på ett sparkonto som vi kan ha till något kul i framtiden.

Hur gör ni andra? Det förbluffar mig att folk som lever som sambos/gifta splittar lika på allt i minsta detalj och att man har "sina egna pengar", typ mitt är mitt och ditt är ditt tänk. Är det att vara snåljåp?

• Svar på tråden Halva hyran - snåljåpar?
  • sextiotalist
    Anonym (Var man är i livet) skrev 2019-02-06 08:52:07 följande:

Nja, man har ett ganska stort ansvar för att berätta för varandra om sina tillgångar när man är gift, och man har också försörjningsskyldighet för varandra. Det står i lagen att man och hustru ska leva på samma levnadsstandard, och att hemarbete räknas lika mycket som lönearbete i det gemensamma arbetet för familjen. Det är alltså enligt lag INTE OK att mannen köper oxfilé till sig och låter frun leva på potatisskalen (för att hårdra det lite), även om frun inte drar in några pengar. 

Sambos har dock inte det ansvaret för varandra. Enda undantaget är inför soc. Om den ena blir arbetslös så kan han eller hon inte gå till soc och få försörjningsstöd bara för sig, utan bådas inkomster och bådas utgifter räknas ihop av soc, och om det då inte blir ett underskott så får paret ingenting. I det läget blir den som tjänar pengar I PRAKTIKEN försörjningsskyldig för den andra ändå, trots att de inte är gifta. (Men vad lagen skulle säga om X vägrade att ge Y några pengar och bara köpte mat till sig själv, vet jag faktiskt inte.)

Jag vet skillnaden, jag vet vad äktenskapsbalken säger. Men det är ändå så att, det står också i äktenskapsbalken, att var och en äger sina egna tillgångar och förfogar över dessa.
    Men fortfarande, gemensam ekonomi krävs inte för att leva på samma levnadsstandard, det fungerar faktiskt utmärkt att göra det även med separat ekonomi.
    Så fortfarande, så är det upp till partnerna att ha den typen av ekonomi som passar båda och fortfarande är det ett aktivt beslut av båda att ha gemensam ekonomi och även om Pelle har 3 millioner på ett konto, så har hans fru Lisa inte rätt till dessa pengar.
  • GGN
    sextiotalist skrev 2019-02-06 09:06:31 följande:

Jag vet skillnaden, jag vet vad äktenskapsbalken säger. Men det är ändå så att, det står också i äktenskapsbalken, att var och en äger sina egna tillgångar och förfogar över dessa.

Men fortfarande, gemensam ekonomi krävs inte för att leva på samma levnadsstandard, det fungerar faktiskt utmärkt att göra det även med separat ekonomi.

Så fortfarande, så är det upp till partnerna att ha den typen av ekonomi som passar båda och fortfarande är det ett aktivt beslut av båda att ha gemensam ekonomi och även om Pelle har 3 millioner på ett konto, så har hans fru Lisa inte rätt till dessa pengar.

Jag håller med dig. Min man har runt en miljon tack vare arv, föräldrars sparande och eget sparande. Han har lärt sig hur man sparar i aktier. Gick fyra år på högskolan utan studielån, bodde i föräldrarnas stuga utan rinnande vatten... Så han har inga skulder, och hög lön. Till skillnad mot mig som slarvade bort två års studielån, gjorde inte ens hälften. Däremot skulder och lägre lön.

Men nu när vi köpte bostadsrätt ville jag veta hur det låg till. Om han hade skulder. Då tycker jag att det angår mig, när man köper något tillsammans för flera miljoner. Jag är ju försörjningsskyldig.

Jag frågade om vi skulle lägga in minimum som kontantinsats eller om han skulle lägga in alla sina pengar. Det gynnar honom för då får han också lägre ränta. Han föreslog det sista. Helt upp till honom, hans pengar är hans.
  • Anonym (50/50)
    Anonym (Var man är i livet) skrev 2019-02-06 08:20:04 följande:

Jag tycker att detta beror på var man är i livet. Om man träffas som unga, börjar med "fyra tomma händer", och ingen har barn sedan tidigare, och man ämnar (tror det då i alla fall) leva tillsammans livet ut. Då tycker jag att det är självklart att man har alla pengar tillsammans. Jag förstår mig inte på människor som redan har barn tillsammans, som sitter och splittar kvitton och krognotor på öret... Eller ännu värre: den ena åker på semester med vänner, eller till och med de gemensamma barnen, medan den andra får stanna hemma, för "hon hade inte råd att följa med"! 

Om någon av parterna har ärvda tillgångar - eller kommer att få det när föräldrarna dör - t.ex. en stor fastighet, skog, ett företag etc., så tycker jag dock att det är rimligt att man skriver ett äktenskapsförord, så att det blir hans eller hennes enskilda egendom. För det är inte rätt att sådant ska gå ur släkten vid en skilsmässa, för att den ena måste lösa ut den andra. Men detta är undantaget. Allt annat tycker jag att man självklart äger tillsammans, annars är det inget riktigt äktenskap. 

MEN om man träffas när man är i medelåldern, båda (eller den ena) redan har sina barnkullar och man inte ska ha några gemensamma barn mer - ja då blir det lite annorlunda, för då ska lojaliteten i första hand vara med de egna barnen. Därför tycker jag att det är rimligt att man har separat ekonomi. För det är inte heller rätt att Lasses barn plötsligt måste sluta med sina hobbies, eller att sparandet på deras bosparkonton upphör, för att Lasse ska försörja nya flamman Lisa, och hennes barn med en man som inte bidrar med mer än lagstadgat underhåll. Utan de båda biologiska föräldrarna tillsammans ska stå för barnens utgifter och allt runtomkring, och nya partners ska inte påverka eller påverkas av detta. Enligt mig. 

Ok, när min son gifte sig ägde han redan en villa.

Vare sig han eller blivande frun hade barn sedan innan, idag har de två barn ihop.

När de skulle gifta sig skrevs äktenskapsförord om huset, skiljs de så är huset hans enskilda egendom.

De startade familj ihop, huset är enbart hans. Tycker du att det var fel att undanta huset?

I övrigt har de allt gemensamt, båda jobbar men han drar in ca dubbelt som henne.
  • Anonym (M)
    Anonym (50/50) skrev 2019-02-06 11:26:36 följande:

Vare sig han eller blivande frun hade barn sedan innan, idag har de två barn ihop.

När de skulle gifta sig skrevs äktenskapsförord om huset, skiljs de så är huset hans enskilda egendom.

De startade familj ihop, huset är enbart hans. Tycker du att det var fel att undanta huset?

I övrigt har de allt gemensamt, båda jobbar men han drar in ca dubbelt som henne.
    De hade ju inte "två tomma händer": Han hade ett hus :)

Personligen ser jag inte fel alls i ditt sons äktenskapsförord. Har man med sig tillgångar in i ett äktenskap finns det inget naturlag som säger att "allt ditt är mitt". Däremot det som de jobbar ihop under äktenskapet kan man se annorlunda på. Allt förutsatt att bägge har en likvärdig levnadsstandard.
  • Anonym (Var man är i livet)
    Anonym (50/50) skrev 2019-02-06 11:26:36 följande:

Jag skrev att har den ena med sig t.ex. ett ärvt hus i äktenskapet, så är det rimligt att det skrivs äktenskapsförord på det. Och det kan väl gälla ett hus som personen köpt och amorterat färdigt på själv innan han träffade frun också... även om det inte är lika självklart som om det hade gått i släkten i flera hundra år. 

Många river också äktenskapsförorden när barnen kommer, eller ändrar i dem så att det blir mer jämnt vid en skilsmässa. Kungen gjorde ju så: om Silvia hade skilt sig direkt efter bröllopet hade hon inte fått någonting utom kläderna hon gick i, typ. Men för varje barn hon födde så skrevs äktenskapsförordet om, så att hon skulle få mer och mer vid en eventuell skilsmässa (samt ärva mer och mer i händelse av hans död). Men fortfarande långt ifrån hälften, eftersom det ju var en enorm skillnad mellan deras förmögenheter ifrån början. Det tycker jag är rimligt, och så kan man även som "vanliga människor" tänka, om man går in i ett äktenskap med väldigt olika förmögenheter.  
  • annabellelee

Ert upplägg fungerar jättebra om båda tar ansvar och man litar hundra procent på varandra. Men tänk om du istället hade varit lite opålitlig? Kanske nallat lite på sparkontot? Och sen nallat lite mer? Och sen helt plötsligt hade ni inget sparande, och din man/sambo som betalat allt stod som förlorare? Naivt att inte ta ansvar för sitt liv tänker jag!

• gbgumman

Vi betalar alla räkningar från lönekontot inkl. Kreditkortsräkningen. Det som blir över delas upp på olika sparande. Sedan handlar vi med kreditkortet resten av månaden.

• CinnamonGirl

Jag tycker då det är naturligt att man delar lika på större kostnader, samt gemensamma kostnader. Hyran (eller eventuella bolån), el, internet, TV, hemförsäkring och mat.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Anonym (Var man är i livet)
    CinnamonGirl skrev 2019-04-04 20:48:20 följande:

Jag tycker då det är naturligt att man delar lika på större kostnader, samt gemensamma kostnader. Hyran (eller eventuella bolån), el, internet, TV, hemförsäkring och mat.

Det kan ju bli väldigt orättvist i ett par där den ena - vanligen mannen - tjänar mycket mer än den andra. Tänk om han får ut 60 000 netto varje månad och hon 10 000. Ska hon då betala hälften av det du skriver, så får hon inget alls över till sig själv - för kläder, nöjen, mobil etc.. Och dessutom måste de bo så billigt att hon överhuvudtaget KAN betala hälften av det beloppet. Samtidigt som han får en massa pengar över till nöjen, som hon inte kan följa med på för att hon inte har råd. Helt tokigt i mina öron, eller rättare sagt: funkar bara om man tjänar ungefär lika mycket. 
  • Anonym (12345)

Ser det som narturligt att man betalar hälften  om man vill ha hälften om det nu ska delas på något tex bostaden.

Andra får bjuda på vad dom vill men jag skulle aldrig personligen betala mer och få mindre tillbaka.

Jag har alltid betalat mer då jag tjänar mer, betalar 80% av alla kostnader.
    Gifter jag mig så ser jag äktenskapsförord som en självklarhet.

• Hararochkaniner

Vi har delad ekonomi så vi delar på hela familjens inkomst och utgifter. Vilket konto det dras från spelar därför ingen roll. 

• KurtKoben
    Meili skrev 2019-02-04 19:46:15 följande:

Har länge funderat då både vänner och kollegor som har sambos pratar om att man delar lika på allt, eller att "man betalar halva hyran var".

Jag och min man båda arbetar och har vad man kan säga medelinkomster och tjänar ungefär lika mycket. Hos oss har det aldrig varit detta med att tex att han betalar in hyran och jag sen ska skicka/swisha över exakta halva beloppet. Så är det inte med några av våra kostnader.

Vi har sen tidigare våra mobilabonnemang som dras från varsitt håll, och han har ett CSN lån. Men majoriteten av våra kostnader/räkningar dras från hans konto för vi satte helt enkelt upp det så, och jag har mer pengar kvar efter utgifterna är betalda, dem väljer jag att slänga undan på ett sparkonto som vi kan ha till något kul i framtiden.

Hur gör ni andra? Det förbluffar mig att folk som lever som sambos/gifta splittar lika på allt i minsta detalj och att man har "sina egna pengar", typ mitt är mitt och ditt är ditt tänk. Är det att vara snåljåp?

Alltså helt ärligt! Om ni båda tjänar lika mycket, ni betalar mobiler på var sitt håll, han betalar själv sitt CSN lån också betalar han princip allt annat, vem är liksom snåljåpen? Du sparar ju visserligen undan, men detta förutsätter att det är ert gemensamma och att du inte passar på att unna dig lite mer pga du har mer att röra dig med.
  • Tom Araya

Om ni ändå avser ha helt gemensam ekonomi så tycker jag ni har krånglat till det i onödan. Varför inte bara ösa in alla pengar på ett gemensamt konto och betala allt därifrån?

Jag själv förespråkar en semi-gemensam ekonomi.

Man kan ha gemensamma konton för räkningar, hushållets konsumtion (mat, hygien o.dyl.) och gemesamt sparande (exempelvis för semester, ny bil, bostadsrenovering e.t.c.), dit man för över lika mycket var från sina respektive lönekonton.

Jag förespråkar också att man särar på räkningskonto och konsumtionskonto, där betal- och bankomatkort går till det senare kontot enbart.

Sedan kan man ha även egna konsumtions- och sparkonton, exempelvis för egna kläder, egen hobby o.dyl.
  • Jamesdio

Vi har inget gemensamt konto.

Jag betalar alla räkningar, all mat, precis ALLT. Jag swishar över pengar till det min man behöver (eller rättare sagt det jag har råd av det han behöver) och det som jag vill att han ska köpa/uträtta. Men jag har ett eget sparkonto med en väldigt blygsam summa på.

• Anonym (Ingen snaljap - tvartom)

...dem väljer jag att slänga undan på ett sparkonto som vi kan ha till något kul i framtiden.

Jag och min man har allt gemensamt, MEN har en slakting dar det hade varit katastrof om inte slaktingen sett till att de haft pengar, eftersom hans sambo ar en "Slosa" med noll konsekvenstank. De kopte hus, sa de ar belanade upp over oronen. Slaktingen ar medveten om att man maste ha en buffert for oforutsedda utgifter och sparar darmed sa mycket han kan av "sina" pengar (och unnar sig inte nagot), sa att de ska klara sig. Sambon daremot gar pa massage, ater ofta ute, vill ha bade det ena och det andra (nya mobler, ny bil, utlandsresor, renovera trots att inget behov finns) och lever standigt over sina tillgangar sa att slaktingen alltid far skjuta till eller betala helt och hallet nar de ska gora nagot eller behover nagot. Detta ar ett standigt stressmoment for slaktingen (och heller inget dess sambo "tar in" nar man forsoker forklara eller forbattra situationen), sa om inte slaktingen hade tagit ansvar for deras ekonomi sa hade de suttit pa pottan idag. Sa gemensam ekonomi hade inte funkat i detta fallet, och slaktingen ar pa inget satt en snaljap da han ar den som far sta for det mesta i den familjen...
Svar på tråden Halva hyran - snåljåpar?