• Anonym (Leden och fattig)

Hjälp! Varför så orättvist?!

Separerade 2017. Han vägrar betala nåt för dottern. Alla hennes kostnader står jag för. Med allt menar jag rubbet och stubbet!

Hon står skriven hos mig och vi har ett "växelvist" boende som funkar sådär. Inga avtal finns.

Eftersom vi har delad vårdnad (varit gifta) så får han halva barnbidraget (som givetvis går till hans bimbo tjej och hennes barn).

Jag är helt ensam i denna ekonmin. Kan inte sätta dit honom på nåt sätt! Kommunen kan inte ens dela förskoleavgiften!

Vad kan jag göra?? Snart måste jag säga upp förskoleplatsen av ren panik! :(

Jag kan tydligen inte ens få underhåll då Försäkringskassan menar att vi har ju typ delad boende,,, vad fan !! Detta är verkligen toppen för mitt ex där han får alla rättigheter men inte behöver stä för några skyldigheter!

Alla ni smarta! Vad göra?? :(

• Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!
  • Anonym (På inkomst)

Alltså dagisavgiften beräknas väl på inkomst och då beräknas den väl på i det hushåll där barnet är folkbokfört? Så är det iallafall i min kommun. Jag betalade 92 kronor för min son när jag var student för 10 år sen. Nu är både jag och min man (ny) och vi betalar 200 kronor för två barn på dagis och då för att han arbetar lite på sidan av studierna. CSN räknas inte som inkomst så det är enbart på din inkomst från ditt arbete eller andra skattepliktiga inkomster som avgiften beräknas på. Hur kan din avgift vara så dyr? 

• Anonym (Min erfarenhet)

Min erfarenhet är att när barnen föddes så vägrade han betala något för barnen. Jag var tvungen att börja jobba enstaka pass, när dom var två månader. Då fick jag höra att jag var en " dålig mor" som jobbade o lät han ta hand om allt? Jag separerade efter våld från han. Än idag, flera år senare, så håller han på.

Han har halva barnbidrag. Han har halva umgänge ( trots att han var våldsam vid ena barnet. Men det pratade han bort inför soc. Var ju synd om han?) Han köper inte ytterkläder till barnen. Till dagis kommer dom otillräcklig klädda. Vilket ansvar som läggs på mig, som mamma? Jag kan ju inte veta vad han gör på sina pappa veckor ju? Ändå kontaktas jag? Så mycket mera som hänt. Jag har valt att vara tyst om allt. Säga så lite som möjligt till alla. Jag köper alla barnes kläder. För dom behöver det.

• Anonym (fy fasan ja)
    Brumma skrev 2018-12-28 17:00:13 följande:
    Så gjorde min mans ex.. Vi hade inte växelvis boende (hon flyttade mot pappans vilja) utan vh samt lov. Barnet kom i klänning o tights oavsett väder... i början köpte vi o skickade med hem men de kläderna såg vi aldrig igen, så vi hade helt enkelt en uppsättning "pappakläder" som var hos oss.. kändes sådär :/
    m... ja förstår. Är inte alls kul någonstans. Alltså stackars alla dessa barn. De är så inte värda detta. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (På inkomst) skrev 2018-12-28 17:14:14 följande:

Alltså dagisavgiften beräknas väl på inkomst och då beräknas den väl på i det hushåll där barnet är folkbokfört? Så är det iallafall i min kommun. Jag betalade 92 kronor för min son när jag var student för 10 år sen. Nu är både jag och min man (ny) och vi betalar 200 kronor för två barn på dagis och då för att han arbetar lite på sidan av studierna. CSN räknas inte som inkomst så det är enbart på din inkomst från ditt arbete eller andra skattepliktiga inkomster som avgiften beräknas på. Hur kan din avgift vara så dyr? 

Nedan gäller i Stockholm, men det är troligtvis ganska lika på andra ställen
    Avgiftens storlek
    Avgiften för förskola och pedagogisk omsorg beräknas på

- den sammanlagda månadsinkomsten i det hushåll där ditt barn är folkbokfört
    - antalet barn som är folkbokförda i samma hushåll
    - den tid ditt barn är på förskolan (vistelsetid).

Avgiften beräknas i procent på månadsinkomsten före skatt.
    Maxtaxa
    Det finns ett högsta belopp för hur stor avgift du betalar, maxtaxa. Du betalar maxtaxa om hushållets sammanlagda inkomst är 46 080 kronor/månad eller mer. Den högsta avgiften för ett barn är 1 382 kronor/månad.
    Heltidsavgift
    Heltidsavgift gäller för barn som är mellan ett och två år och som går mer än 30 timmar i veckan i förskola eller pedagogisk omsorg. I augusti det år barnet fyller tre år ändras beloppet till deltidsavgift, oavsett antal timmar.

- Barn 1 (yngsta barnet): 3 % av inkomsten, högst 1 382 kronor/månad
    - Barn 2: 2 % av inkomsten, högst 922 kronor/månad
    - Barn 3: 1 % av inkomsten, högst 461 kronor/månad
    - Barn 4 och följande: ingen avgift
    Deltidsavgift
    Deltidsavgift gäller för barn som är mellan ett och två år och som går högst 30 timmar i veckan i förskola eller pedagogisk omsorg. I augusti det år barnet fyller tre år gäller deltidsavgift, oavsett antal timmar.

- Barn 1 (yngsta barnet): 2 % av inkomsten, högst 922 kronor/månad
    - Barn 2: 1 % av inkomsten, högst 461 kronor/månad
    - Barn 3: 1 % av inkomsten, högst 461 kronor/månad
    - Barn 4 och följande: ingen avgift
    Allmän förskola är avgiftsfri
    Barn som är tre till fem år får under skolterminerna gå i förskola eller pedagogisk gratis 15 timmar i veckan. Det gäller från och med augusti det år barnet fyller tre år. Går barnet fler än 15 timmar gäller deltidsavgift.
    Anonym (På inkomst) skrev 2018-12-28 17:14:14 följande:

Jag arbetar heltid men tar tjänstledigt/semester de dagar jag går i skolan. Vet inte varför man måste betala så mycket i avgift till förskolan ! :( Och att inte går att dela den i min kommun! Vansinne 2018! Har de inte hört talas om delad vårdnad.. De antar väl att alla föräldrar tar sitt ansvar.
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-28 16:30:49 följande:

Då har du det mesta i skrift, 

En annan sak som jag tror kan förstärka din position är ett sk. expert vittne det kan ex. vara en psykolog som du har delgivit all info till eller kanske någon på förskolan, BVC, samtalskontakt etc. Att kunna påvisa något som någon annan har noterat i journal etc. har ofta ett högre bevisvärde än något som du säger själv då du är part.

Sök sedan med ljus och lykta efter en jurist som du känner kan företräda dig på ett bra sätt, det kan vara bättre att ta en bra jurist som är i en annan stad om denne är bra jämfört med en som inte är speciellt bra men finns i din stad. 

Ska faktiskt börja prata med en psykolog för jag mår så dåligt. Inte bara ekonmin utan den psykiska stressen. Hur ska man vara en bra mamma när man inte vet vad hans tankar och planering är? Jag tänker redan nu på sommarlovet... sjukt... Hur ska min flicka vara ledig? Har vi råd att köpa sandaler eller kommer hon få gå med vårskorna (har ingen csn ens under sommaren!) :(

Allt detta skiter hennes pappa i fullständigt. Och så tar han hand om sin öststats-fru och hennes söner! De har det bra.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 17:53:49 följande:

Ska faktiskt börja prata med en psykolog för jag mår så dåligt. Inte bara ekonmin utan den psykiska stressen. Hur ska man vara en bra mamma när man inte vet vad hans tankar och planering är? Jag tänker redan nu på sommarlovet... sjukt... Hur ska min flicka vara ledig? Har vi råd att köpa sandaler eller kommer hon få gå med vårskorna (har ingen csn ens under sommaren!) :(

Allt detta skiter hennes pappa i fullständigt. Och så tar han hand om sin öststats-fru och hennes söner! De har det bra.

Bra att prata med psykolog men hen kommer inte kunna hjälpa dig rättsligen. Allt du säger till hen är ju saker du sagt (din version) och det väger på sin höjd lika tungt som ditt eget vittnesmål i rätten. Så det kommer inte tillföra något. Men om förskolepersonalen själva bevittnat något otillbörligt beteende som din man haft. Tex skicka barnet i pyjamas så kan ju de bli kallade som vittnen.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Suck) skrev 2018-12-28 18:19:28 följande:
    Bra att prata med psykolog men hen kommer inte kunna hjälpa dig rättsligen. Allt du säger till hen är ju saker du sagt (din version) och det väger på sin höjd lika tungt som ditt eget vittnesmål i rätten. Så det kommer inte tillföra något. Men om förskolepersonalen själva bevittnat något otillbörligt beteende som din man haft. Tex skicka barnet i pyjamas så kan ju de bli kallade som vittnen.
    Där får jag nog säga att jag inte håller med dig, av erfarenhet kan jag säga att det har visat sig stor skillnad på sådant som framförs direkt av part i MUF eller HUV jämfört med sådant  som går att ta fram i annan dokumentation.

Det är här en riktigt bra jurist kan göra underverk
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Suck) skrev 2018-12-28 18:19:28 följande:
    Om det är så att förskolepersonal "bevittnat något otillbörligt beteende" ligger det mycket nära tillhands att detta faller under ansvar att göra orosanmälan snarare än att bli vittne i en rättstvist.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-28 18:34:32 följande:

Där får jag nog säga att jag inte håller med dig, av erfarenhet kan jag säga att det har visat sig stor skillnad på sådant som framförs direkt av part i MUF eller HUV jämfört med sådant  som går att ta fram i annan dokumentation.

Det är här en riktigt bra jurist kan göra underverk

Om det är så, är det märkligt för en psykolog som endast träffat mamman kan bara återupprepa hennes version. Det blir bara en avancerad version av hörsägen. Det är en annan sak om barnet själv varit hos en psykolog och psykologen gjort en bedömning av barnets mående och behov då kan man prata om ett expertvittne. Eller om psykologen fått observera båda föräldarna i sin föräldraroll vilket sker vid vissa utredningar.

Är psykolog och har arbetat med barn under min tidiga karriär så är inte obekant med dessa fenomen.
Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!