Anonym (På inkomst) skrev 2018-12-28 17:14:14 följande:
Alltså dagisavgiften beräknas väl på inkomst och då beräknas den väl på i det hushåll där barnet är folkbokfört? Så är det iallafall i min kommun. Jag betalade 92 kronor för min son när jag var student för 10 år sen. Nu är både jag och min man (ny) och vi betalar 200 kronor för två barn på dagis och då för att han arbetar lite på sidan av studierna. CSN räknas inte som inkomst så det är enbart på din inkomst från ditt arbete eller andra skattepliktiga inkomster som avgiften beräknas på. Hur kan din avgift vara så dyr?
Nedan gäller i Stockholm, men det är troligtvis ganska lika på andra ställen
Avgiftens storlek
Avgiften för förskola och pedagogisk omsorg beräknas på
- den sammanlagda månadsinkomsten i det hushåll där ditt barn är folkbokfört
- antalet barn som är folkbokförda i samma hushåll
- den tid ditt barn är på förskolan (vistelsetid).
Avgiften beräknas i procent på månadsinkomsten före skatt.Maxtaxa
Det finns ett högsta belopp för hur stor avgift du betalar, maxtaxa. Du betalar maxtaxa om hushållets sammanlagda inkomst är 46 080 kronor/månad eller mer. Den högsta avgiften för ett barn är 1 382 kronor/månad.Heltidsavgift
Heltidsavgift gäller för barn som är mellan ett och två år och som går mer än 30 timmar i veckan i förskola eller pedagogisk omsorg. I augusti det år barnet fyller tre år ändras beloppet till deltidsavgift, oavsett antal timmar.
- Barn 1 (yngsta barnet): 3 % av inkomsten, högst 1 382 kronor/månad
- Barn 2: 2 % av inkomsten, högst 922 kronor/månad
- Barn 3: 1 % av inkomsten, högst 461 kronor/månad
- Barn 4 och följande: ingen avgiftDeltidsavgift
Deltidsavgift gäller för barn som är mellan ett och två år och som går högst 30 timmar i veckan i förskola eller pedagogisk omsorg. I augusti det år barnet fyller tre år gäller deltidsavgift, oavsett antal timmar.
- Barn 1 (yngsta barnet): 2 % av inkomsten, högst 922 kronor/månad
- Barn 2: 1 % av inkomsten, högst 461 kronor/månad
- Barn 3: 1 % av inkomsten, högst 461 kronor/månad
- Barn 4 och följande: ingen avgift
Allmän förskola är avgiftsfri
Barn som är tre till fem år får under skolterminerna gå i förskola eller pedagogisk gratis 15 timmar i veckan. Det gäller från och med augusti det år barnet fyller tre år. Går barnet fler än 15 timmar gäller deltidsavgift.