• Anonym (Leden och fattig)

Hjälp! Varför så orättvist?!

Separerade 2017. Han vägrar betala nåt för dottern. Alla hennes kostnader står jag för. Med allt menar jag rubbet och stubbet!

Hon står skriven hos mig och vi har ett "växelvist" boende som funkar sådär. Inga avtal finns.

Eftersom vi har delad vårdnad (varit gifta) så får han halva barnbidraget (som givetvis går till hans bimbo tjej och hennes barn).

Jag är helt ensam i denna ekonmin. Kan inte sätta dit honom på nåt sätt! Kommunen kan inte ens dela förskoleavgiften!

Vad kan jag göra?? Snart måste jag säga upp förskoleplatsen av ren panik! :(

Jag kan tydligen inte ens få underhåll då Försäkringskassan menar att vi har ju typ delad boende,,, vad fan !! Detta är verkligen toppen för mitt ex där han får alla rättigheter men inte behöver stä för några skyldigheter!

Alla ni smarta! Vad göra?? :(

• Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 23:34:45 följande:
    Mellan 10-12 dagar per månad. Under sommaren blev det ca 20 dagae utspritt på två månader. :/
    En Magisk gräns går vid 18dagar/månad
  • Anonym (Leden och fattig)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-27 23:49:38 följande:

Så hur bevisar jag att barnet är hos mig så pass mycket? Vid tvisten om barnbidrag vinner han alltid. Det räcker att han bestrider mina uppgifter hos försäkringskassan. Jag deklarerar till de att flickan är hos mig si och så många dagar - han dementerar uppgifterna. Då blir det åter delat. Förskolan vill inte lägga sig i dagarna. :/
  • Brumma
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-27 23:49:38 följande:

12 dagar räknas som växelvis på försäkringskassan gällande barnbidraget. så har han 12 dagar mestadels är det svårt att hävda att han inte har barnet växelvis.
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 23:53:27 följande:

Så hur bevisar jag att barnet är hos mig så pass mycket? Vid tvisten om barnbidrag vinner han alltid. Det räcker att han bestrider mina uppgifter hos försäkringskassan. Jag deklarerar till de att flickan är hos mig si och så många dagar - han dementerar uppgifterna. Då blir det åter delat. Förskolan vill inte lägga sig i dagarna. :/

• Anonym (Pappa)
    Då är vi där igen, systemet gynnar den som strular,

Dokumentation är det som jag ser som ditt medel för att visa att barnet är hos dig 18 dagar eller mer i månaden.

Om du inte kan få förskolan att typ signera inlämning respektive hämtning så får du ta till egen dokumentation i form av inspelning, har du bra kontakt med en annan förälder på samma förskola skulle du kunna be denna att bekräfta dina uppgifter.

En annan lösning kan vara den klassiska med foto tillsammans med en dagstidning. Fota/filma barnet i sängen när det sover och få med något som kan styrka dag och tid. (ex. nyheter på radio/tv eller en dagstidning)

Använd din fantasi så kanske du hittar ännu bättre lösningar
  • Anonym (Pappa)
    Brumma skrev 2018-12-28 00:00:05 följande:
    12 dagar räknas som växelvis på försäkringskassan gällande barnbidraget. så har han 12 dagar mestadels är det svårt att hävda att han inte har barnet växelvis.

yeap så är det, du måste upp i 18 dagar för att kunna hävda att barnet har sin huvudsakliga dygnsvila hos dig.
  • Tiina87
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 23:31:35 följande:

Jag KAN faktiskt ordna omsorg på mina dagar (pensionerade föräldrar). Men då kommer han springa till socialen som han alltid säger och hotar med. I detta fall gör det inget men ändå.. :(

Han har även sagt för längesen att om han ska betala förskolan så vill han ha flickan skriven hos sig. Vilket jag vägrar. Varför ska adress ändras bara för att han ska börja betala. Han kör med mig och det är en psykologisk nedtryckning.

Och du som skrev att det inte är lönt att bråka om 500kr... vet du vad? Ibland är 500 kr det enda vi har till mat en hel månad. Jag förstår om du har det bättre och jag kunde också en gång i tiden tycka att 500kr inte var mycket men förhållandena förändras och jag har en dotter som behöver kvällsmat och frukost på helgerna. Det är mycket pengar för oss.

Vad tror han soc ska göra?

Du har ju ordnat barnomsorg på annat sätt.
  • Anonym (Pappa)
    Tiina87 skrev 2018-12-28 00:21:21 följande:
    Vad tror han soc ska göra?

Du har ju ordnat barnomsorg på annat sätt.
    Jag skulle tro att det var tänkt som ett hot, då man aldrig kan vara säker på vad som kommer att hända om socialtjänsten blir inkopplad.
  • Tiina87
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-28 00:24:08 följande:

Jag skulle tro att det var tänkt som ett hot, då man aldrig kan vara säker på vad som kommer att hända om socialtjänsten blir inkopplad.

Oavsett så bryr sig inte soc hurvida man har förskola eller annan barnomsorg eller är hemma med barnet....
  • Anonym (Pappa)
    Tiina87 skrev 2018-12-28 00:29:10 följande:
    Oavsett så bryr sig inte soc hurvida man har förskola eller annan barnomsorg eller är hemma med barnet....
    Helt riktigt att dessa frågeställningar faller utanför socialtjänsten men frågan är vad TS fd. man hade tänkt att framföra till soc i det s,k. hotet.
  • elin1989
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 23:31:35 följande:

Jag KAN faktiskt ordna omsorg på mina dagar (pensionerade föräldrar). Men då kommer han springa till socialen som han alltid säger och hotar med. I detta fall gör det inget men ändå.. :(

Han har även sagt för längesen att om han ska betala förskolan så vill han ha flickan skriven hos sig. Vilket jag vägrar. Varför ska adress ändras bara för att han ska börja betala. Han kör med mig och det är en psykologisk nedtryckning.

Och du som skrev att det inte är lönt att bråka om 500kr... vet du vad? Ibland är 500 kr det enda vi har till mat en hel månad. Jag förstår om du har det bättre och jag kunde också en gång i tiden tycka att 500kr inte var mycket men förhållandena förändras och jag har en dotter som behöver kvällsmat och frukost på helgerna. Det är mycket pengar för oss.

Om din ekonomi är så pass dålig tycker jag i så fall att du borde säga upp förskoleplatsen, eller bara använda allmän förskola (15 timmar i veckan). Kanske smsa honom och säg att du inte längre behöver förskoleplatsen så om han inte har lust att betala hälften så kommer du att säga upp den?
Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!