• Anonym (fy fasan ja)

Hjälp! Varför så orättvist?!

Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 20:51:29 följande:
    Alla säger som du gör men snälla tänk efter, RENT praktiskt. Om jag köper vinterkängor till förskolan. Vad ska jag göra när hon är hos sin pappa? Ta med dessa hem? Låta flickan frysa på förskolan? Soc anmälningar osv.... förskolan blir inte glada, de kommer pratas och tittas snett. Pappan pissar på allt. Han bryr sig inte ett dugg. Dessutom, vad göra med jackan och skorna hon gått med hemifrån till förskolan? Lämna henne utan ytterkläder där?

Alltså ni som har barn på förskolan förstår ju att man inte kan lämsa korgen/hennes plats och säga hejdå och gå från förskolan. Ska jag lämna henne utan nåt de dagar pappan ska hämta? Och vad lär han sig då? Ingenting. Han kommer bara säga till förskolan: såg ni vad mamman gjorde? Tog med sig allt och lämnade flickan utan nåt på hyllan osv. Han är ett svin. Stort svin!

Nej, den kommunen jag bor delar INTE fakturan.

Jag har ju givetvis pratat med dom!
    Han är en idiot. Man får bara hoppas att karma biter honom hårt i arslet. Så oansvarigt.Om inte nu så senare kommer det bita tillbaka på ett eller annat sätt. 

Ne det är ju det svåra. Vinterskor, skor, jackor a...alla slags ytterkläder efter väder är ju svårt att liksom bara ta hem som du säger. Det vore ju också jäkligt elakt mot ditt egna barn. Som jag förstår vill du inte heller utsätta henne för detta vilket är fint. Ne ja säger han är en idiot. Fy fan altså. 

Mitt ex lät mina två söner komma ut utan vinterjackor en riktigt frusen dag när jag skulle hämta dem. De såg alldeles rådvilla ut. Två pojkar på 7 och 9 år. Det gjorde så ont i mig. Hans jäkla sätt altså.
    Vi hade kommit överens om att de skulle ha de jackorna de hade och att jag skulle köpa termobyxor vilket jag gjorde.

Men av någon anledning fick de inte ha de jackorna som de hade föregående vecka. Och där stor de helt frusna. Så jag köpte jackor också. Jag köpte grejer till dem och vad hans problem var fattar jag inte. Han var omöjlig speciellt när han levde med den han då levde med. Han var elak och tryckte på alla knappar han kunde. Hemsk tid. När det tog slut mellan dem då började han agera mer normalt. 

Nu är det länge sedan men det kommer en tår även nu.
  • Anonym (fy fasan ja)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 16:27:49 följande:
    Så än är inte den sista idioten född... hur kan en förälder göra så mot sina barn? Skäms de inte? :(

Det där kommer pojkarna minnas.. usch blir ledsen.

Verkar som ensam vårdnad är enda alternativet.
    Ja... Jag känner med dig. Det är jobbigt att gå igenom en skilsmässa men du visar att du är en ansvarsfull förälder. Det ska du vara stolt över.
    Ja och mitt ex gick isär 2002
  • Anonym (fy fasan ja)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-28 16:44:42 följande:
    Jag måste bara fråga, har det blivit något bättre efter 2002 eller är detta vansinne något man måste lära sig leva med?
    Det beror på om det är två rätt funtade föräldrar. Men han var inte det. Det var han som lämnade mig dessutom.
    Som sagt när det hade tagit slut mellan den han levde med efter vår skilsmässa så blev han mer normal igen. Men visst ibland fick han ändå lustiga utbrott. Tog ett tag att mästra honom på det. Han gick bara på känsloutbrott. Inget som egentliga hade med saken att göra liksom. Idag kommer han inte åt mig. Men det kan bero på att barnen nu är vuxna och har egna arbeten. Så ja... kanske om det är riktigt illa så kan det ju vara så att man får leva med det. 
  • Anonym (fy fasan ja)
    Brumma skrev 2018-12-28 17:00:13 följande:
    Så gjorde min mans ex.. Vi hade inte växelvis boende (hon flyttade mot pappans vilja) utan vh samt lov. Barnet kom i klänning o tights oavsett väder... i början köpte vi o skickade med hem men de kläderna såg vi aldrig igen, så vi hade helt enkelt en uppsättning "pappakläder" som var hos oss.. kändes sådär :/
    m... ja förstår. Är inte alls kul någonstans. Alltså stackars alla dessa barn. De är så inte värda detta. 
  • Anonym (fy fasan ja)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 19:41:48 följande:

Man känner sig så ensam i detta. Har många som berättat för mig att de fått ensam vårdnad men de tillägger direkt att pappan/mamman varit direkt olämplig (handlar om missbruk, en pappa som försvann i nåt år och sen återuppstod, nån som åkt in och ut ur fängelse mm.) Såna fall är mycket "lättare". Önskar att mitt ex langade eller nåt.... nä men ni förstår min frustration. Det är mycket svårare att sätta dit en helylle, kostymkille. Dessutom gör han precis det som plågar mig men utåt gör han inte nåt uppenbart fel. Det krävs verkligen att man granskar det noga för att förstå hans psykopatiska drag.

Måste också berätta vad som gör mig skeptisk till allt! Han är en av de charmigaste människorna ni nånsin har mött. Han skulle kunna sälja timmer till en skogsägare. Folk som mött honom har börjat fnissa blygt och smälter i hans närvaro. Har kompisar som vet allt han gjort men som i ögonblicket i hans närvaro blivit fascinerade av hans snälla ögon och mjuka sätt. "Men han verkar så snäll" säger de. Sjukt !! Den egenskapen hade jag velat ha!

Jag förstår. Inte lätt att vara objektiv i speciellt dessa lägen.

Det som hjälpte mig att få ett mer objektiv synsätt och det var genom min nuvarande sambos ögon. Han fick läsa de sms:n exet skickade. Han såg direkt vad jag inte skulle "nappa vidare på" att skriva om (det som var känslomässigt laddat). För då hade det blivit ett onödigt energidränerande gräl. Efter ett tag fattade jag själv. Mina sms tillbaka började sakta men säkert bli mer objektiva istället för att svara på en massa påhopp.

Men att få stöd av någon utifrån är nog det bästa stödet man kan få. Har du en riktigt förtrolig vän? Be hen läsa de sms och mail han skickar och be hen säga sin sak på ett objektivt sätt. Hen är ju inte känslomässigt involverad och då kan det vara mycket lättare för dig att distansera dig till hans omänskliga sätt.
  • Anonym (fy fasan ja)

dessutom få honom att känna sig dum

• Anonym (fy fasan ja)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 22:14:09 följande:
    Exakt så har jag gjort för till slut blir man galen. Tror ni mig när två personer (bästa vän och pojkvän) bara gapat åt hans sms? Det är liksom "vad är de för idiot?".

Som exemplet ovan då jag skulle opereras.. Går inte att tolka på annat sätt än att han vill vara ett svin - medvetet.

Häromdan skrev jag ännu ett sakligt sms till honom. Ungefär sådär "X har börjat få mardrömmar på natten och har även börjat gå i sömnen. Snälla, ha uppsikt och tänk på trappan".

Vet att flickan har sitt rum på övervåningen precis vid trappan. Är så orolig för henne (såklart man är som mamma) :(

Han svarade "Bara dra åt helvete".

Kan nån förklara hur man bemöter sånt? Min bästa vän har inga fler svar och min pojkvän försökte göra mig stark men nu ser han att allt är hopplöst.
    M....I ett sådant läge kanske jag skulle skicka iväg ett svar som detta:
    Jag förstår inte riktigt vad det är för svar. Jag har all anledning att berätta att jag är orolig över (dotterns namn) om hon går i sömnen och kan ramla i trappan. Ber dig bara att hålla uppsikt.
    Reagerar han negativt på det. Skriv inget mer. Håll dig sakligt. Tillslut måste det väl gnaga på honom tänker jag.... Vet inte men va tror du?
  • Anonym (fy fasan ja)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 22:37:08 följande:
    Jag är alltid saklig eller tyst. Ändå tröttnar han inte. Eftersom kontakten är ganska gles så har han väl hunnit förnya energin på hat till nästa sms... Han bokstavligen talat dryper av hat.
    Ja ok jag förstår dig. Han må va omöjlig men betalar du med samma mynt vinner han. Han är hemsk som jag skrev innan en idiot. Tror bara inte att det finns så mycket som kan göras om det inte börja falla över till att han direkt trakasserar dig. Men då måste det vara riktiga trakasserier och inte bara psyksaker som dessa. Gränsen är svår.

Tyvärr jag har inte fler bra råd att ge. 

Tyst tycker jag inte att du ska vara.

Familjerätten kan lösa några trådar. Är det ett alternativ?
  • Anonym (fy fasan ja)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 23:20:50 följande:
    Precis... moment 22. Ensam vårdnad är svårt att få. Familjerätten är frivillig. Barnbidraget går automatiskt till båda. Kostnaderna faller på mig, bland annat för att flickan är skriven hos mig. Socialen gör inget då "flickan mår bra hos båda". Men ingen tar honom i kragen och undrar "vadfan håller du på med??". Inte ens när han inte dyker på överlämningarna kan nån sätta dit honom...

Han gör i princip precis vad han vill - SÅ länge det inte är olagligt så funkar det. Men att flickan och jag går fattiga och mår dåligt (speciellt flickan!!) är ju helt lagligt... och okej för alla som ser på.

Jag vet samtidigt (innerst inne) att det krävdes mindre för de som yrkade på samarbetssvårigheter och fick enskild vårdnad. Men det är en skitprocess ..... :(
    Ja det förstår jag. Det är inte lätt att vara stark. Och jag vet att jag kände då när det var som värst att jag önskade om bara allt kunde stå stilla så man kunde ta tag i "en sak i taget". Ne....allt ska flyta på som vanligt liksom.
    Jag tror ju att du kommer få enskild vårdnad. Du betalar allt (trots att han får halva barnbidraget) och är den som är samarbetsvillig och saklig.
Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!