• Anonym (Suck)

Hjälp! Varför så orättvist?!

Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 21:26:51 följande:

1. Vi pratar inte alls, sen han träffade sin tjej. Hon vill antagligen inte att vi har någon kontakt och han är ryggradslös. De flesta dagar har han blockerat mig på mobilen. Inte för att jag hör av mig till honom men det händer en gång varje månad ungefär. Då får jag svar som: dra åt helvete / eller: skit du i det.

2. Han vägrar familjerätt. Vi var där en gång (över ett år sen) och han sa där att han inte vill ha med mig att göra. Detta frågade jag kvinnan i mötet om hon kunde intyga när jag skulle ta vårdnaden men då sa hon att hon inte kunde pga tystnadsplikt. Han kommer undan ALLT!!

3. Det är INTE lätt att behålla de kläder man betalat för. Kan inte skicka flickan utan skor och jacka osv. Överlämning sker via förskolan pga att han vägrar se mig. Kan inte heller lämna flickan till honom utan skor vid överlämning.. synd om henne. Varför ska hon straffas :(

Hon gick en hel sommar med små skor för att han vägrade köpa nya, fastän jag tjatade. Sa att det var hans tur nu!! (Var hans tur ett år tidigare men sa det bara). Han svarade: köp du dina grejer så köper jag våra grejer!

Finns ingen logik! Om flickan behöver regnstövlar på förskolan - ska jag ta med detta hem?? Vilken dag om det tex är överlämning på torsdag? Ska hon vara utan regnstövlar/overall/mössa/vantar hela den dagen pga överlämningen ?

Ni förstår att detta är jättekrångligt. Han svarar alltid samma: (detta tillhör hans trevligaste svar) KÖP DU DITT SÅ KÖPER VI VÅRT OCH DRÅ ÅT HELVETE SEN.

Det lustiga han de köper ju ingenting! Det kan bli minusgrader innan jag förstått att "nä det blir ingen overall från pappas sida". Ni förstår, han köper inte ens strumpor till henne... såååå lågt är det.

Vad gäller kostnader:

Det är kläder -

Ytterkläder tex regnställ, mössa, overall, vantar, kängor mm. (som bör stanna på förskolan!!)

Förskoleavgiften

Barnförsäkring

Detta landar på ca 1000kr i månaden ! Då pratar vi exkluderatjacka, skor, halsduk, mössa...

Synd att du skaffade barn med en jävla idiot. Jag hade ansökt om ensam vårdnad på basis av hans barnsliga och oansvariga beteende. Han vill ju inte samarbets om vårdnaden vilket märks på hans beteende! Om du vinner ensam vårdnad blir han underhållsskyldig. Barnet kan fortfarande bo hos honom regelbundet. Det har inget med vårdnadsansvaret att göra egentligen.

Han verkar vara en riktig patetisk förälder som låter bråket mellan er gå ut över barnet. Jag förvånas aldrig över vilka jävla lortar det finns till karlar.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-27 22:13:14 följande:

Och detta skrämmer mig... att ansöka om ensam vårdnad verkar vara en vetenskap ? Han sa till mig: lycka till haha (hånflin). Han vet att det i princip krävs att han langar knark och bor på en parkbänk för att jag ska kanske få vårdnaden.

Orkar man dra upp det till tingsrätt? När ekonomin redan är skit? Och sen kanske utfallet blir att "nä men ni verkar vara vettiga båda två (han kan prata omkull en professor!!) så ni får samarbeta lite så löser det sig". Ähhh nej jag tänker inte lägga 100 tusen på domstol för att få detta svar :(

Och som sagt... kommer han dit med sin kostym eller Ganttröja så verkar han vettig på direkten. Han kan konsten att sälja in sig... tro mig. Det är sjukt.

Har varit hos en advokat. Hon orkade inte. Hon var hopplös och bad mig vänta mer.... Förstod henne. Hon tyckte väl att det var så krångligt och svårt att sätta dit honom. Då han inte gör några uppenbara "fel"..

Men vad fan :(

Det ingår rättskydd i de flesta hemförsäkringar så kolla upp det. För du behöver en BRA advokat. För övrigt så är rätten rätt så skolad i att se igenom bullshit. Om det är som du säger så har han ju inte betalat mer än för hennes mat sedan ni separerade. Jag har väldigt svårt att se en domare köpa en ursäkt för detta beteende speciellt om han har det gott ställt.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Leden och fattig) skrev 2018-12-28 17:53:49 följande:

Ska faktiskt börja prata med en psykolog för jag mår så dåligt. Inte bara ekonmin utan den psykiska stressen. Hur ska man vara en bra mamma när man inte vet vad hans tankar och planering är? Jag tänker redan nu på sommarlovet... sjukt... Hur ska min flicka vara ledig? Har vi råd att köpa sandaler eller kommer hon få gå med vårskorna (har ingen csn ens under sommaren!) :(

Allt detta skiter hennes pappa i fullständigt. Och så tar han hand om sin öststats-fru och hennes söner! De har det bra.

Bra att prata med psykolog men hen kommer inte kunna hjälpa dig rättsligen. Allt du säger till hen är ju saker du sagt (din version) och det väger på sin höjd lika tungt som ditt eget vittnesmål i rätten. Så det kommer inte tillföra något. Men om förskolepersonalen själva bevittnat något otillbörligt beteende som din man haft. Tex skicka barnet i pyjamas så kan ju de bli kallade som vittnen.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-28 18:34:32 följande:

Där får jag nog säga att jag inte håller med dig, av erfarenhet kan jag säga att det har visat sig stor skillnad på sådant som framförs direkt av part i MUF eller HUV jämfört med sådant  som går att ta fram i annan dokumentation.

Det är här en riktigt bra jurist kan göra underverk

Om det är så, är det märkligt för en psykolog som endast träffat mamman kan bara återupprepa hennes version. Det blir bara en avancerad version av hörsägen. Det är en annan sak om barnet själv varit hos en psykolog och psykologen gjort en bedömning av barnets mående och behov då kan man prata om ett expertvittne. Eller om psykologen fått observera båda föräldarna i sin föräldraroll vilket sker vid vissa utredningar.

Är psykolog och har arbetat med barn under min tidiga karriär så är inte obekant med dessa fenomen.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-28 18:37:36 följande:

Om det är så att förskolepersonal "bevittnat något otillbörligt beteende" ligger det mycket nära tillhands att detta faller under ansvar att göra orosanmälan snarare än att bli vittne i en rättstvist.

Jag håller med och jag kommenterade att de borde gjort det tidigare i tråden. Men när nu inte detta blivit gjort då får man väl kalla dem som vitten i rätten istället.
Svar på tråden Hjälp! Varför så orättvist?!