• tikki masala

När ska era 12 åringar ha lagt sig på en skoldag?

Jag vill att min dotter stänger av datorn kl 2100 för att efter borsta tänder mm och sedan lägga sig. Då brukar hon somna vid 2200.

Hon brukar vakna jättetrött kl 0630.

Ändå vill hon kunna vara uppe till 23 som ?alla? hennes kompisar får på en skoldag. Helger har hennes kompisar ingen tid de senast måste lägga sig. De får vara uppe tills de blir trötta.

Dottern tycker jag är för hård som tvingar henne att lägga sig den tiden.

Men man behöver ju sin sömn för att fungera. Hur gör ni?

• Svar på tråden När ska era 12 åringar ha lagt sig på en skoldag?
  • No Logo

22.30-23.00 MEN han behövde inte stiga upp förrän 7.30 eller 8.30. Han hade träning till kl 21 ett par dagar i veckan, sen hemresa, dusch, äta något.. Tur att han hade nära till skolan och ett schema med flera sovmorgnar. 9 timmar var optimalt för att må bra, men lite mindre sömn funkade om det var någon gång ibland och inte regelbundet.

• Fru Ve

Min son är 11. Han får titta på tv eller dator till kl 21,sen lägga sig i sängen. Han brukar läsa då till han blir trött. Ofta somnar han runt kl 21.30-22. Vi går upp ca 6.30 de flesta dagar, vissa dagar redan 5.45. Tycker kl 23 låter alldeles för sent för en 12-åring så du gör rätt Ts. Det finns säkert vissa föräldrar som låter barnen vara uppe så sent vardagar men det är inte ok tycker jag.

• elsi

Jag vill att de ska lägga sig och släcka senast kl 22 för att de ska ha sovit lagom till morgonen därpå. Men det kan vara knepigt att få till, det blir gärna fram emot 22.30 och en massa tjatande. Helst skulle jag vilja att de la sig kl 21 men det känns omöjligt att uppnå.

• Danitra

Med tanke på att barn i den åldern behöver 9-11 timmars sömn låter det inte som att du borde låta henne vara uppe senare direkt...

• Trädgårdsland

Lägger sig vid 19.30-20. Läser ca en timme, sover sedan. Vaknar ca 7-7.30, ibland själv, ibland väcks han.

Vid 22 ligger ju även vi vuxna, tycker det låter galet sent för en tolvåring...

• tankfull
    Trädgårdsland skrev 2018-12-18 14:33:15 följande:

Lägger sig vid 19.30-20. Läser ca en timme, sover sedan. Vaknar ca 7-7.30, ibland själv, ibland väcks han.

Hur gammal är han? 12? Undrar bara hur det är möjligt att få honom att somna så tidigt och sova så många timmar?
    Min dotter blir bara trött om hon hållit igång massor under dagen, jag fasar för jullovet då hon kommer ha sin mobil mycket och somna sent. Jag orkar inte se till att något händer och aktivera henne jämt. Barn som inte gör så mycket under dagen blir väl rimligtvis inte trötta heller men väldigt sega...
  • Mrs Green

Min 13-åring brukar försöka vara i säng vid 22-tiden (hon går upp runt kl.7), men ibland är det svårt om det varit träning sent och hon ska hinna äta något och duscha och varva ner innan hon kan sova. 

• elsi
    Trädgårdsland skrev 2018-12-18 14:33:15 följande:

Och det låter ju som helt fel åt andra hållet. Lägga sig 19.30 när man är 12 år, inte kunna hänga eller spela med en kompis, se en film på kvällen. Låter som en trist tillvaro för en snart tonåring att bli behandlad som ett småbarn. 
  • cosinus

12-åringen sparkas isäng 22 på vardagar. Sen kan han sova till 7:45 de flesta dagar och ändå hinna till skolan (de börjar relativt sent).

På helgerna får han vara vaken längre men inte längre än midnatt om det inte är något väldigt speciellt och oftast får han lägga sig kring 23-23:30 då.

• Duckan

Släcker kring 22-22.30 och väcks 7.15 de flesta skoldagarna.

• scanmia

13-åring som ska ha släckt ljus kl 22. Ett par kvällar i veckan somnar han närmre 21 och ett par kvällar närmre 23. Han vaknar vid 7-tiden, men det är svårt.
    10-åringen släcker vid 21:30 och vaknar vid 5:30-6 av sig själv.

• Trädgårdsland

www.netdoktor.se/somn/artiklar/barns-somn/

www.1177.se/Vasterbotten/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Hur-lange-behover-barn-sova-i-olika-aldrar/

unglivsstil.se/foraldrar/somn/somnbehov/

Jag tror många barn sover alldeles för lite. Min teori är att detta har med skärmarnas framtåg att göra, innan det var vanligt att barn satt vid en skärm var det nog inte många barn som var uppe till 22 på skolkvällar?

Hur många av barnen i tråden är det som får ihop 10-11 timmars sömn?

• elsi
    Trädgårdsland skrev 2018-12-20 10:03:04 följande:

www.1177.se/Vasterbotten/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Hur-lange-behover-barn-sova-i-olika-aldrar/

Jag tror många barn sover alldeles för lite. Min teori är att detta har med skärmarnas framtåg att göra, innan det var vanligt att barn satt vid en skärm var det nog inte många barn som var uppe till 22 på skolkvällar?

Jag la mig ungefär såsom mina barn gör nu när jag var i tonåren eller lite innan tonåren, växte upp under 80-talet. Jag läste eller skrev eller lyssnade på musik till sena kvällen och var ofta uppe senare än mina föräldrar tyckte var lämpligt. Jag var ofta uppe efter kl 22 på skolkvällar och på loven långt efter midnatt trots att jag inte hade en enda skärm i mitt rum. Detta från ca 11-12 års ålder. Hade ofta kompis eller min kusin som sov över och då låg vi och fnittrade och pratade till sent.

Tonåringar behöver 8-10 timmars sömn, sjunkande antal timmar från 13-18 år (10-11 timmar är snarare för 6-10-åringar) per natt. Många tonåringar har en annorlunda dygnsrytm där det är mer naturligt att vara vaken på kvällen och sova längre på morgonen. Tyvärr tar vårt samhälle inte hänsyn till det även om forskning finns att det skulle vara gynnsamt.

För just mina barn så har man i år lagt schemat så att de börjar omkring kl 9 de flesta dagarna och det har gjort jätteskillnad. Men jag tror inte att det har varit med tonåringarnas sömnbehov i åtanke utan utifrån lärarnas andra lektioner, men bieffekten har blivit jättebra för barnen. 
  • tvillingmammaVastmanland
    Trädgårdsland skrev 2018-12-20 10:03:04 följande:

Mina tonåringar får ganska bra sömn tack vare att de börjar skolan sent, så de sover ca 9 h till 10 h per natt. När barnen gick i låg och mellanstadiet var jag med då och då i skolan och lärarna klagade på att många barn var jättetrötta redan på förmiddagarna. Inte mina dock, de var i princip de enda som inte var trötta sa de. Vi har alltid varit jättenoga med läggtider och nattningsritualer. Nu i tonåren har vi förstås ingen nattning av tonåringarna.. men vi måste säga till dem , annars skulle de utan tvekan sitta uppe minst en timme till. 
    Vissa barn sover knappt på natten heller då de kan få meddelanden på telefonen dygnet runt..Somnar man efter att ha läst bok fram till 24 sover man nog bättre än om man spelat Counter strike eller liknande fram till midnatt. Ljuset i skärmarna och det höga tempot stimulerar hjärnan så att det blir svårare att somna och sova djupt, tror jag.
  • Sharper

10-åringen här hemma ska lägga sig senast 20, vill hon lyssna på ljudbok får hon göra det till 20.30 men då ska tandborstning och allt vara klart. Jag tycker 22 är sent att lägga sig som 12-åring, jag själv är 26 och jag skulle ligga i sängen med släckt lampa vid 21 när jag var 12.

• Minlillaplutt

Min 14-åring sover ofta för lite. Jag har svårt att hålla koll på henne då hon nästan alltid skött sig själv.

Nu är jag dessutom utbränd och har hennes småsyskon att sköta, så hörs ofta ljud från hennes rum 23-00 på skolkvällar. Hon försover sig ganska ofta, då hon måste vakna senast 06. Ibland får jag höra att hon bara sovit 2-4 timmar. Svårt!!!

• Stålmamma

Min 12 åring stänger av kl 22 då får han lägga sig i sängen. Sen ligger han nog vaken betydligt längre. Min 15 åring får sköta sina sömntider själv och det har hon gjort sedan hon var 13 år. Min 9 och 10 åring stänger av 21.00 och sover inom en halvtimme. Alla barnen kliver upp kl 7. P0 helgen har 12 åringen inga läggtider och de "små" brukar jag skicka i säng när jag själv lägger mig. Dock brukar dom ligga o se film då

• Rebecca1987

Min dotter lägger sig vid 20 ibland 21 vid undantag. Går upp kl 06:15

Utvilad och redo för dagen.

Svar på tråden När ska era 12 åringar ha lagt sig på en skoldag?