Inlägg från: tvillingmammaVastmanland |Visa alla inlägg
  • tvillingmammaVastmanland

När ska era 12 åringar ha lagt sig på en skoldag?

8,5 timmars sömn får hon, låter lite mina femtonåringar sover minst 9,5 timmar.

• tvillingmammaVastmanland
    Trädgårdsland skrev 2018-12-20 10:03:04 följande:

www.netdoktor.se/somn/artiklar/barns-somn/

www.1177.se/Vasterbotten/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Hur-lange-behover-barn-sova-i-olika-aldrar/

unglivsstil.se/foraldrar/somn/somnbehov/

Jag tror många barn sover alldeles för lite. Min teori är att detta har med skärmarnas framtåg att göra, innan det var vanligt att barn satt vid en skärm var det nog inte många barn som var uppe till 22 på skolkvällar?

Hur många av barnen i tråden är det som får ihop 10-11 timmars sömn?

Mina tonåringar får ganska bra sömn tack vare att de börjar skolan sent, så de sover ca 9 h till 10 h per natt. När barnen gick i låg och mellanstadiet var jag med då och då i skolan och lärarna klagade på att många barn var jättetrötta redan på förmiddagarna. Inte mina dock, de var i princip de enda som inte var trötta sa de. Vi har alltid varit jättenoga med läggtider och nattningsritualer. Nu i tonåren har vi förstås ingen nattning av tonåringarna.. men vi måste säga till dem , annars skulle de utan tvekan sitta uppe minst en timme till. 
    Vissa barn sover knappt på natten heller då de kan få meddelanden på telefonen dygnet runt..Somnar man efter att ha läst bok fram till 24 sover man nog bättre än om man spelat Counter strike eller liknande fram till midnatt. Ljuset i skärmarna och det höga tempot stimulerar hjärnan så att det blir svårare att somna och sova djupt, tror jag.
Svar på tråden När ska era 12 åringar ha lagt sig på en skoldag?