• tikki masala

När ska era 12 åringar ha lagt sig på en skoldag?

Jag vill att min dotter stänger av datorn kl 2100 för att efter borsta tänder mm och sedan lägga sig. Då brukar hon somna vid 2200.

Hon brukar vakna jättetrött kl 0630.

Ändå vill hon kunna vara uppe till 23 som ?alla? hennes kompisar får på en skoldag. Helger har hennes kompisar ingen tid de senast måste lägga sig. De får vara uppe tills de blir trötta.

Dottern tycker jag är för hård som tvingar henne att lägga sig den tiden.

Men man behöver ju sin sömn för att fungera. Hur gör ni?

• Svar på tråden När ska era 12 åringar ha lagt sig på en skoldag?
  • Sisisisi

Jag har samma regler som du till min 13-åring.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Mascaraklumpar

Vi har inga regler kring det utan han tar ansvar för sin sömn själv sedan 8 år tillbaka eller så. Han somnar ca 23 och sover till mellan 7.30-8.

• Dementoria
    Mascaraklumpar skrev 2018-12-18 07:45:39 följande:

Vi har inga regler kring det utan han tar ansvar för sin sömn själv sedan 8 år tillbaka eller så. Han somnar ca 23 och sover till mellan 7.30-8.

När börjar han skolan? Här börjar de 8.15, svårt att hinna om man kliver upp 8 :)

Mina tonåringar sover i god tid innan 22. Såhär års ber de nästan att få lägga sig när klockan är 20:30 för de är så trötta. Det är mycket med skola, aktiviteter, det är mörkt ute osv. Framåt våren när ljust kommer blir det lättare att vara pigg på kvällarna igen!
  • Anotherone

Vi brukar vara uppe till 21-21:30 på vardagarna.
    Väckning 07:30 och skolan börjar 08:30. Min son går i åk6.

Har hittills inte hört "alla andra" just när det gäller läggningstiderna på vardagar men det kanske kommer ?.

• tikki masala

Min dotter skulle inte kunna ta eget ansvar för sömnen. Då hon sitter på datorn på kvällen försvinner tiden för henne. 1 timma känns som 5 minuter. Har provat att låta henne sköta det själv men då satt hon upp till 3-4 på morgonen. Då hon måste upp till kl 0630 blir det ju inte mycket sömn

• tvillingmammaVastmanland

8,5 timmars sömn får hon, låter lite mina femtonåringar sover minst 9,5 timmar.

• Moder1

Min 12 åring lägger sig 20-20.30, läser /kollar mobil till 21. Sover innan 21.30 och går upp 6.30.

18 åringen lägger sig senast 23 skoldagar.

9 åringen kl 19 och läser till 19.30.

• Moder1

Min 12 åring lägger sig 20-20.30, läser /kollar mobil till 21. Sover innan 21.30 och går upp 6.30.

18 åringen lägger sig senast 23 skoldagar.

9 åringen kl 19 och läser till 19.30.

• MissBave

Läggning 21:00 släckning 22:30 väckning 6:15 gäller samtliga barn 12-13-15år

• sextiotalist

Nu är det flera år sedan, men vi behövde ytterst sällan säga till om att det var dags att sova och än mer sällan väcka sonen på morgonen, han har alltid haft ett mindre sömnbehov än normen. Han skötte sin sömn tidigt själv. Visst fanns det tillfällen när vi styrde upp, men inte ofta.

Ofta somnade han vid 22 och vaknade vid halvsju

Svar på tråden När ska era 12 åringar ha lagt sig på en skoldag?