Jag la mig ungefär såsom mina barn gör nu när jag var i tonåren eller lite innan tonåren, växte upp under 80-talet. Jag läste eller skrev eller lyssnade på musik till sena kvällen och var ofta uppe senare än mina föräldrar tyckte var lämpligt. Jag var ofta uppe efter kl 22 på skolkvällar och på loven långt efter midnatt trots att jag inte hade en enda skärm i mitt rum. Detta från ca 11-12 års ålder. Hade ofta kompis eller min kusin som sov över och då låg vi och fnittrade och pratade till sent.
Tonåringar behöver 8-10 timmars sömn, sjunkande antal timmar från 13-18 år (10-11 timmar är snarare för 6-10-åringar) per natt. Många tonåringar har en annorlunda dygnsrytm där det är mer naturligt att vara vaken på kvällen och sova längre på morgonen. Tyvärr tar vårt samhälle inte hänsyn till det även om forskning finns att det skulle vara gynnsamt.
För just mina barn så har man i år lagt schemat så att de börjar omkring kl 9 de flesta dagarna och det har gjort jätteskillnad. Men jag tror inte att det har varit med tonåringarnas sömnbehov i åtanke utan utifrån lärarnas andra lektioner, men bieffekten har blivit jättebra för barnen.