• Jojjans

Vi som har BIM november 18

Nova92 skrev 2018-10-17 19:37:50 följande:

Hej, jag har använt flo sedan länge, även innan vi började försöka. Är på tredje försöket nu och började använda ägglossningstest och natura cycles. Enligt flo har jag ägglossning imorgon men testerna visar negativt, men enligt NC har jag ägglossning på lördag. Jag har även haft ont i tjejmagen idag så ägglossning g borde vara på g. Är det någon annan som haft olika ägglossning enligt olika appar? Och vad betyder det om man har negativa ÄL test men känner av ägglossningen i magen??

Jag litar verkligen minst på ÄL-tester. Ibland har man bara LH stegring en kort stund på dagen och kan då missa den beroende på när man tar testet. Jag vet exakt mär min äl var och hade bara en superstat stegring dagen innan - testet räknas som negativt enligt tillverkarens exempel-bilder. Men hade ju som sagt äl ändå vilket temperaturen bekräftar.

Om du bara använt NC en kort period så skulle jag lita minst på den. Det tar flera månader innan den hittar rätt och håller ofta på och flyttar äl fram och tillbaka under tiden.
  • Jojjans
    Evi82 skrev 2018-10-19 14:47:30 följande:

j! Var på vul idag som visade tjock livmoderslemhinna jag undrar om det kan va mensen på g el att man är på väg att bli gravid? Läkaren sa antingen blir du gravid eller så får du mens snart och sa inte när, hon sa bara att jag är mitt i cirkeln. Blir bara förvirrad. Tig gravtest i morse men negativ.

Någon som varit på vul och inte uppräckt graviditeten?

Hade min senaste mens 20/9 och fick positivt på ägglossning den 5-7 oktober hade jag positivt på ägglossningen hade mys med mannen 6/10.

Om du ännu inte passerat bim är det i stort sätt omöjligt att upptäcka graviditet med vul. Vet du när du borde få din mens?
  • Jojjans
    Evi82 skrev 2018-10-19 15:06:58 följande:

20/10 tror jag. Hade positiv äl 5-7/10

Om äl-testet var positivt då så tänker jag att du kanske fick äl vid den 8/10, så bim kanske först 22/10. Så då finns det ju hopp. Testa att ta ett nytt test på söndag elller måndag om inte mensen kommit? :)
  • Jojjans
    JohannaLi skrev 2018-10-19 17:47:31 följande:

Jag håller med till tusen procent! Hatade FL innan nu sitter jag här varje dag och läser och googlar minsta symptomfast jag själv gett mig Google-förbud typ tjugo gånger.

Jag har aldrig blivit gravid (har dock alltid vart duktig på att skydda mig) men när folk i ens omgivning blir gravida på första försöket så tror jag direkt att det är ngt fel på mig när det inte funkat på tre försök, fast jag vet att det är helt normalt att det tar upp till ett år.

Ja det är märkligt hur man nästan blir besatt trots att allt faller inom det normala. Jag har förbjudit mig själv att hålla på med olika preparat för det känns som att det lika gärna kan skapa obalans mer än att hjälpa en att bli gravid.

Låter jobbigt att mensen var sen 5 hela dagar! Hann du ta gravtest så du vet att det inte var ett väldigt tidigt missfall?
  • Jojjans
    Kstadtjej87 skrev 2018-10-20 08:16:59 följande:

Har man ägglossning ändå vet du de. I Onsdags hade jag sekret och molvärk men ingen fast gubbe så tror jag hade ägglossning då men borde blivit en ring nu så har inte mycke hopp denna månaden.

Jag lutar inte ett dugg på testerna eftersom det är så lätt att missa stegringen. Enligt mig låter det som att du hade äl ons eller torsdag isåfall. Ligg alltid förebyggande även om du inte får fast gubbe så missar du inte :)

Äl-tester visar bara ifall du har hög nivå av hormonet LH som utslndras av hjärnan för att meddela äggstockarna att släppa ett ägg. Det är ingen bekräftelse på om äggstockarna lyckats släppa något ägg. Det kan msn bara veta om man också tempar.

Så därför litar jag inte särskilt mycket på äl-test. Dels är det lätt att missa stegringen av LH-hormon då den för vissa bara varar i några få timmar. Och då kan man ändå få äl utan glad gubbe/starka sträck. Eller så kan den viss glad gubbe/stegring trots att kroppen sen inte lyckas släppa ett ägg.

Ligger ni bara om du fått fast gubbe eller hur planerar du barnverkstaden? Använder du nån app eller liknande för att hålla koll på din cykel?
  • Jojjans

[quote=79152502]

Jag tog två gravtest båda negativt, en på kvällen på BIM när ingen mens dykt upp och en två dagar senare hos barnmorska som sa ?kan vara att du stressar upp dig då skjuter mensen på sig, försök inte tänka på det? det är ju lätt.

Dock tror jag att min ägglossning var sen förra månaden, fick aldrig ngt starkt streck på stickorna den veckan jag ?skulle? haft ägglossning och fyra dagar senare fick jag sega flytningar men tänkte då att ?jag har ju redan haft ägglossning?. Väldigt konstigt också då min mens som sagt i tio års tid kommit på utsatt dag plus minus ngn dag på sin höjd. Min mens har vart lite skum sen jag tog ut kopparspiralen.

Känns så jäkla surt men då jag och min kille låg typ varje/varannan dag den veckan jag trodde jag hade ägglossning så veckan efter ingenting när jag då tydligen haft ägglossning. Suck...[/quote]

Å det där är så frustrerande! Ja egentligen är det ju aldrig mensen som är sen, tiden mellan äl-mens är typ alltid samma för en person. Men kan säkert vara barnstress som skjuter fram den.

Den månaden jag blev gravid hände samma sak mig. Var säker på att jag skulle ha äl fre eller lör. Hade sex från tis-lör varje eller varannan dag och sen inget. Sen hade jag känning på tisdagen och temphöjning kom först på torsdagen - så enligt NC äl på ons eller tors - alltså minst 4 dagar efter senaste samlag. Mirakulöst funkade det ändå! jag plussade först flera dagar efter bim eftersom jag trodde cykeln flyttats fram massor och att det därför var kört.

Jag tänker att många helst har sex just precis under äl bara, men jag tror att vissa simmare behöver lite tid på sig att hinna fram innan ägget dör. Tror det optimala är ett par dagar innan äl för mig och min partner ;)

• Jojjans
    JohannaLi skrev 2018-10-20 09:38:08 följande:

Jag tog två gravtest båda negativt, en på kvällen på BIM när ingen mens dykt upp och en två dagar senare hos barnmorska som sa ?kan vara att du stressar upp dig då skjuter mensen på sig, försök inte tänka på det? det är ju lätt.

Dock tror jag att min ägglossning var sen förra månaden, fick aldrig ngt starkt streck på stickorna den veckan jag ?skulle? haft ägglossning och fyra dagar senare fick jag sega flytningar men tänkte då att ?jag har ju redan haft ägglossning?. Väldigt konstigt också då min mens som sagt i tio års tid kommit på utsatt dag plus minus ngn dag på sin höjd. Min mens har vart lite skum sen jag tog ut kopparspiralen.

Känns så jäkla surt men då jag och min kille låg typ varje/varannan dag den veckan jag trodde jag hade ägglossning så veckan efter ingenting när jag då tydligen haft ägglossning. Suck...

Å det där är så frustrerande! Ja egentligen är det ju aldrig mensen som är sen, tiden mellan äl-mens är typ alltid samma för en person. Men kan säkert vara barnstress som skjuter fram den.

Den månaden jag blev gravid hände samma sak mig. Var säker på att jag skulle ha äl fre eller lör. Hade sex från tis-lör varje eller varannan dag och sen inget. Sen hade jag känning på tisdagen och temphöjning kom först på torsdagen - så enligt NC äl på ons eller tors - alltså minst 4 dagar efter senaste samlag. Mirakulöst funkade det ändå! jag plussade först flera dagar efter bim eftersom jag trodde cykeln flyttats fram massor och att det därför var kört.

Jag tänker att många helst har sex just precis under äl bara, men jag tror att vissa simmare behöver lite tid på sig att hinna fram innan ägget dör. Tror det optimala är ett par dagar innan äl för mig och min partner ;)
  • Jojjans
    carola18 skrev 2018-10-20 13:52:37 följande:

Kan äl bli förskjuten pga stress? Vet ju att mensen kan vara så

Japp, äl kan flytta på sig eller utebli av massa olika orsaker. Främst hög stress eller stark fysisk påverkan (mycket hård träning, anorexi osv). Mensen brukar alltid komma lika lång tid efter äl, så är mensen sen är det egentligen äl som varit sen. Så när man säger att mensen är sen så är det eg äl man menar :)
  • Jojjans
    carola18 skrev 2018-10-20 20:46:34 följande:

Jag har i 20 årstid haft en cykel som varit sjuk regelbunden och borde haft äl idag...men inte...på ul förra veckan så är det på g men några dagar bort. Vi hade sonens gravsättning idag och jag har mått så sjukt dåligt hela v pga detta så misstänker att det är boven. Psykisk stress

En tung dag antar jag, stor kram till dig! Hoppas det var en fin ceremoni och att det blir lättare att GP vidare när det finns en plats att gå till <3

Jag tycker inte alls det låter konstigt att den skjutits fram isåfall. Förhoppningsvis blir den bara några dagar senare.
  • Jojjans
    JohannaLi skrev 2018-10-22 11:20:16 följande:

En fråga som jag tänkte någon här kanske har svaret på. Jag bar aldrig blivit gravid (oönskat) och nu är vi inne på vårt fjärde försök i november. Jag vet att det är heeelt normalt men man börjar ju noja såklart över om man ens KAN bli gravid. Jag tränar väldigt mycket men har alltid haft regelbunden mens, men har läst lite överallt att det inte är en garanti för att man har ägglossning.

Så nu till min fråga, om man får tempökning mellan det man tror är ägglossning och mens är det en garanti för att man faktiskt hade ägglossning?

Som jag har förstått det så är tempökning en garanti för att ägglossning skett. Brukar du ha tempökning?
Svar på tråden Vi som har BIM november 18