• Amne18

Gravid med Letrozol

Hej!

Fick i förra veckan reda på att jag har PCOS. Väldigt jobbigt då jag endast är 21 och förväntade mig att jag skulle kunna bli gravid hur lätt som helst.
    Men det finns hjälp att få och det är lugnande, igår fick jag letrozol utskrivet. Jag ska börja med enkel dos så fort min mens kommit vilket förhoppningsvis är om max 7 dagar då den är beräknad. Är väldigt förväntansfull på att få ägglossning och försöka bli gravid "påriktigt".

Ni som blivit gravida med PCOS, hur såg er resa ut? Hur lång tid tog det, med hur många doser krävdes för ett plus, endast letrozole eller några fler hjälpmedel?

Tack för att ni hjälper mig med min nyfikenhetSkrattande

• Svar på tråden Gravid med Letrozol
  • becca90
    Mema9 skrev 2018-11-27 20:58:45 följande:

Hej, man vet aldrig hur kroppen svarar på medicinen och utan ett vul vet man ju inte om det blir flerbörd och det är en risk både för barn och för dig. O det vill tyvärr inte jag ha på mitt samvete.. Dessutom har min läkare (såklart) koll på hur många tabletter som jsg förbrukar så jag vet inte hur jag ska förklara om jag helt plötsligt saknar några :/ Kan du inte kolla på andra privata mottagningar? Skickar all styrka till dig! Måste vara hemskt! Du får inga ägg på egen hand eller?Jag är på ovitrelle + 7 , bara en vecka kvar tills jag kan ta ett test! Längtar sååå såså..

Spännande med en vecka kvar!!! Jag tog ett grav test imorse för jag ville se hur det ser ut när det är positivt, haha jag Hr aldrig plussat!
  • lilagrodautanben

Kan kanske va missfallet som spökar.. är bara så otålig.. vem fasen testar mitt i mens liksom? Haha! Men min fertläkare sa det så jag ska kolla att det inte är någon blödning i graviditet. Men gravtestet visade också plus men svagare.. så det är nog missfallet..

Okek, hur stor ska en blåsa va ett ungefär?

becca90 skrev 2018-11-27 20:42:32 följande:

Jaa denna väntar är verkligen hemsk!!!

Jag var på vul på cd 11. Alltså så är det 8 dagar efter

Påbörjad kur. 8 + 3 dagar. Jag hade då en blåsa på 17 mm

• becca90
    lilagrodautanben skrev 2018-11-27 21:03:53 följande:

Kan kanske va missfallet som spökar.. är bara så otålig.. vem fasen testar mitt i mens liksom? Haha! Men min fertläkare sa det så jag ska kolla att det inte är någon blödning i graviditet. Men gravtestet visade också plus men svagare.. så det är nog missfallet..

Okek, hur stor ska en blåsa va ett ungefär?

Jaha jag förstår!!:/

Det sägs att den släpper efter 20 mm och växer ungefär 2 mm per dygn
  • lilagrodautanben
    becca90 skrev 2018-11-27 21:26:15 följande:

Jaha jag förstår!!:/

Det sägs att den släpper efter 20 mm och växer ungefär 2 mm per dygn

Okej så du som 17mm va det va?- ska helst ligga inom några dagar? Eller någon dag?

Jag har fått hjälp tidigare men är snart sex år sen så glömmer så lätt.
  • becca90
    lilagrodautanben skrev 2018-11-27 21:47:31 följande:

Okej så du som 17mm va det va?- ska helst ligga inom några dagar? Eller någon dag?

Jag har fått hjälp tidigare men är snart sex år sen så glömmer så lätt.

Det var på en onsdag och då sa hon ?ägglossning på fredag då?! Så vi låg ons-sön ibland 2 ggr. Första försöket med letrozol för oss
  • lilagrodautanben

Då borde ni täckt upp det riktigt bra!

Håller tummarna för oss, man kan inte tro att en så ?vanlig? sak ska bli så komplicerad..

becca90 skrev 2018-11-27 22:28:20 följande:

Det var på en onsdag och då sa hon ?ägglossning på fredag då?! Så vi låg ons-sön ibland 2 ggr. Första försöket med letrozol för oss

• becca90
    lilagrodautanben skrev 2018-11-27 23:18:56 följande:

Då borde ni täckt upp det riktigt bra!

Håller tummarna för oss, man kan inte tro att en så ?vanlig? sak ska bli så komplicerad..

Ja jag hoppas det!! Vill bara ha testdag haha!

Ja väldigt komplicerat har de blivit :(
  • lilagrodautanben

Funderar på en sak - kan man ha pco men ändå ha mens? Läste symtom och allt stämde förutom mensen.. jag har ökat kraftigt i vikt men är ej överviktig. Säkert tretti kilo på bara 1,5 år. Hade iofs anorexia som höll på att kosta mig livet men blev fri den. Har tjocka hårstrån på hakan som jag plockar med pincett och mustasch som jag vaxar eller rakar. Iofs är jag mörk, helsvensk, men pappas släkt va från Bulgarien.. måste kolla med fertläkaren å men tänkte om någon visste då jag inte blivit kollad för det. Hur kollar man sånt?

• Mema9
    lilagrodautanben skrev 2018-11-28 09:09:08 följande:

Funderar på en sak - kan man ha pco men ändå ha mens? Läste symtom och allt stämde förutom mensen.. jag har ökat kraftigt i vikt men är ej överviktig. Säkert tretti kilo på bara 1,5 år. Hade iofs anorexia som höll på att kosta mig livet men blev fri den. Har tjocka hårstrån på hakan som jag plockar med pincett och mustasch som jag vaxar eller rakar. Iofs är jag mörk, helsvensk, men pappas släkt va från Bulgarien.. måste kolla med fertläkaren å men tänkte om någon visste då jag inte blivit kollad för det. Hur kollar man sånt?

Ja man kan ha både mens och ägglossning men ändå ha pcos :) mina symptom är endast oregelbundna menscyklar, får egna ägg, mens och förmodligen ägglossning men väldigt långa cyklar alltifrån 30-60dagar. Så det är svårt att pricka in äl för oss på egen hand. Sen har jag de klassiska pcos äggstockarna som är större och har fler ägg än *vanliga* :)

Är oftast via äggstockarna de kan fastställa pcos samt ett blodprov som mäter testestoron och östrogen
  • lilagrodautanben

Skrev till dom nyss och den 6e ska jag komma in för äggkontroll och då kollar dom samtidigt :)

Mema9 skrev 2018-11-28 09:14:13 följande:

Ja man kan ha både mens och ägglossning men ändå ha pcos :) mina symptom är endast oregelbundna menscyklar, får egna ägg, mens och förmodligen ägglossning men väldigt långa cyklar alltifrån 30-60dagar. Så det är svårt att pricka in äl för oss på egen hand. Sen har jag de klassiska pcos äggstockarna som är större och har fler ägg än *vanliga* :)

Är oftast via äggstockarna de kan fastställa pcos samt ett blodprov som mäter testestoron och östrogen

Svar på tråden Gravid med Letrozol