Inlägg från: Anonym (konstigt argument) |Visa alla inlägg
  • Anonym (konstigt argument)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (därför) skrev 2023-05-12 15:29:32 följande:
    Du svarade inte på min fråga.... jag ställer den igen

Ponera att du får som du vill och abort blir förbjudet. Vad ska en kvinna som blir gravid genom en våldtäkt göra då?
    Och jag har redan svarat att du kan kan lägga av med att tala om för mig vad jag vill så din fråga är meningslös. Din fråga har inte heller någon som helst bäring på om det är tvång eller inte, vilket är det enda jag har hävdat någonting om. 
    Anonym (därför) skrev 2023-05-12 15:39:02 följande:
    Ok, jag formulerar om frågan:

Ponera att abort blir förbjudet. Vad ska en kvinna som blir gravid genom en våldtäkt göra då?
    Hon kan väl inte göra så mycket i så fall. Kanske vill hon inte ens det? Finns ju de som väljer att behålla ändå.

Men det är fortfarande inte att tvinga henne. Den enda som har tvingat är våldtäktsmannen.

Nej jag tycker inte det är OK att hon tvingades till det. 

Men jag fattar inte vad det har för betydelse vad jag tycker? Kan du förklara det? Det är ju inte relevant för vad som är tvång eller inte, det var ju det som jag vände mig emot och inte om det ska finnas abortförbud eller ej

Anonym (därför) skrev 2023-05-12 17:55:59 följande:
    Nä precis hon kan inte göra så mycket. Tycker du att det är ok?
    Anonym (därför) skrev 2023-05-12 18:19:02 följande:
    Det har bäring för vad du tycker för om du tycker att abort ska förbjudas så tycker ju du oxå att kvinnor ska utsättas för såna situationer för det är ju vad konsekvensen av att förbjuda abort blir.
    Det var inte vad jag frågade. Jag frågade vad jag tycker om abortförbud har för betydelse för vad tvång innebär?
    Anonym (därför) skrev 2023-05-12 18:42:58 följande:
    Jag förstår att att gärna hellre ägnar dig åt ordlekar istället för att diskutera verklighet... men oavsett vad du vill kalla det så gör ingen som helst skillnad. Konsekvensen av ett förbud blir fortfarande densamma för en kvinna som blev gravid av en våldtäkt. Hon kommer inte kunna göra abort och det enda alternativ som återstår då är att föda ett barn som kom till genom en våldtäkt.

Och nej jag tror faktiskt inte det kommer vara mycket till hjälp att du kommer och säger att det minsann inte kan kallas för tvång. Eller hur?

Det var just vad tvinga betyder som jag diskuterade, är du inte intresserad av att diskutera det utan någonting annat som jag inte diskuterade så förstår jag inte varför du citera mig.

Om det är till hjälp har ingen betydelse, det är ju inget argument emot någonting av det jag skrev.

Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-13 11:18:26 följande:

Tillägg till mitt svar. Jag glömde kommentera de 3 frågorna, så jag gör ett tillägg till mitt svar för en stund sen.

Jag är som sagt inte så intresserad av diskussionen om statens lagstiftning. Jag tror att det finns en högre rättvisa som vi alla ska stå inför en dag. Jag är troende, aktiv i Svenska Kyrkan, och jag tror att en kristen är skyldig att hålla en högre etisk standard än statens lag kräver av oss, även i fråga om aborter. Ja, jag vet att det inte finns så många kristna i Sverige, men jag vill ändå tala för vissa värderingar och bidra till att fler individer stöder dem och därför efterlever dem - alldeles utan statlig lag, t.ex att avstå från abort även om staten tillåter den aborten.

Frågorna är för enkelt, för generellt formulerade

Du frågade om "abort skall förbjudas". Men vad menar du med "förbjudas"?  Abort ÄR redan förbjudet om inte vissa villkor är uppfyllda. Det finns  inte bara 2 lägen: antingen totalförbud eller fri abort i 9 månader. Det finns hur många mellanting som helst. Jag har inte något färdigt förslag på abortlagstiftning, men visst tror jag att det vore bättre om den såg annorlunda ut än 1974 års lag. Kanske den lagstiftning som fanns i Sverige före 1974, (är inte säker på hur den exakt såg ut) kombinerad  med den praxis som rådde precis innan 1974 kunde fungera. Man får inte glömma bort att vad som står på papperet och praxis är 2 helt olika saker, och dessa 2 sidor kan balansera varandra.till ett "lagom" mellanting.

Kanske vore det bättre att ha det som i andra Europeiska länder, med en fri-abort-gräns vid 10,12 eller 13 veckor i stället för Sveriges 18. Men det viktigaste är inte vad lagen säger, utan vad som sker i verkligheten. 

Gör ett tankeexperiment : Om jag skulle välja mellan en situation där det är fri abort i 9 månader på papperet, men 0 aborter i verkligheten och en situation där det är totalt förbud och 100 000 aborter i verkligheten så väljer jag självfallet det första alternativet. Det som verkligen räknas är ju vad som faktiskt sker verkligt.

Du frågade om en 16-åring ska ha rätt att göra abort. Jag känner inte till att det skulle finnas någon speciell lagstiftning vad gäller abort och åldersgräns. Jag har inget sådant förslag heller.

Just vad gäller de 2 fallen vid våldtäkt och medicinskt nödfall där det inte går att rädda  båda liven är jag inte för förbud..

Men det viktiga är den stora huvudmassan av vanliga aborter. Det är där jag tänker att absolut mest finns att göra.

Fast ett våldtäktsfoster är väl lika mycket ett liv, vad säger din Gud om det?

Vad jag vet så kan en kvinna välja att behålla ändå men abortivrarna tar alltid för givet att det vill man inte.
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-13 12:07:18 följande:

Man får hålla isär olika saker här. Just på den punkten svarade jag på en rent juridisk fråga, inte den etisk/ teologiska. Jag har svårt att se det som realistiskt med ett rent juridiskt förbud av aborter i de 2 fallen våldtäkt eller medicinskt nödläge där inte båda kvinnans och barnets liv kan räddas.

Jag går aldrig emot att välja att behålla. Rent allmänt ser jag det som att  vi kristna är skyldiga att hålla en högre etisk standard än medelSvensson, och högre än vad den världsliga lagen ställer som krav att göra.

Sen är naturligtvis våldtäkt ett mycket allvarligt brott.

Om din fru blev gravid av en våldtäkt så skulle ni alltså behålla barnet?
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-13 13:03:52 följande:
    Om din fru blev gravid av en våldtäkt så skulle ni alltså behålla barnet?
    Nu menar jag givetvis att våldtäktmannen inte skulle vara du
    nihka skrev 2023-05-23 19:54:52 följande:

Trådens ämne är:

"Varför anses det så illa att vara emot abort?"

och alla svar på det möts av mestadels ändlöst tjafs från abortmotståndare om hur dessa skäl inte är giltiga. Snacka om att tala för totalt döva öron.

Jag kan lägga till ytterligare en orsak och det är att den rabiata synen från abortmotståndare spär ytterligare på varför så många anser att det är så illa att vara emot abort.
    Ja det blir lätt mycket fördomar mot abortkritiska människor. De är alla rabiata. Och har en ond agenda, hatar kvinnor med mera, vill bestämma kvinnors kroppar. Det anse därmed mycket illa att vara emot abort.
    nihka skrev 2023-05-23 23:29:49 följande:
    Läs om, läs rätt. Den rabiata syn som ger ändlöst tjafs om hur skälen inte är giltiga när man frågar varför.
    Och därför anses det illa att vara emot abort allmänt, jag fattar.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?