Inlägg från: Anonym (konstigt argument) |Visa alla inlägg
  • Anonym (konstigt argument)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (därför) skrev 2023-05-11 16:06:07 följande:

Men skitsamma, du vill uppenbarligen inte svara på den frågan och jag tror du vet lika bra som jag varför du slingrar dig.

Poängen är att du kanske borde fundera lite över om det är så smart att gapa om förbud för du är inte den enda som gör det och rätt vad det är så är det DIN frihet som blir drabbad och saker DU gillar som blir förbjudna.

Jag har redan svarat att jag inte kan svara bättre än att man kanske får ett straff eller så. Det händer ju redan att vi har olika förbud, vissa gillar det andra är inte lika förtjusta. Det är väl vad som händer. Det finns redan lagar och förbud som begränsar mig. Det är ingen nyhet alls att man förbjuder saker som vissa gilla och andra inte, sen har jag inte ens gapat om att jag vill ha något rökförbud.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 16:34:11 följande:
    Och det är allt du tror händer?
    Det kan inte vara så att man till slut inte får göra någonting för det har ju förbjudits för att någon tyckte det?

Är det ett sånt samhälle du vill leva i eller räknar du bara iskallt med att bara det du tycker ska förbjudas kommer bli förbjudet och allt du gilla kommer vara kvar?
    Nej, jag tror inte att allting kommer att förbjudas, och så är det ju inte heller, alla förslag går ju inte igenom men vissa förbud blir ju klubbade.

Nej jag räknar inte med att allt jag tycker ska bli, var får du det ifrån? Det jag skrivit är att man får diskutera sådana frågor och komma med förslag.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 17:03:22 följande:
    Nä det gör ju inte det TACK VARE att det finns folk som fattar att det inte är en bra idé att förbjuda allt som någon tycker ska förbjudas.
    Tack vare att vi har det systemet vi har i samhället. Vi får lov att i samhället yttra oss om vad vi vill ha, diskutera och komma med olika förslag. Sen kan vissa av förslag på förbud till slut gå igenom politiskt. Det kommer inte att hindras bara för att någon kommer med att det går ju inte att förbjuda allt för vad kommer hända då.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 18:07:10 följande:
    Att yttra sig är en sak, det speglar en åsikt....  att propagera för förbud är något helt annat det speglar att man vill tvinga andra att göra som man själv vill genom att förbjuda dem att göra på något annat sätt. Så nej det är absolut inte samma sak.
    Båda har man faktiskt lov att göra. Och en del förslag om förbud går igenom, medan andra förkastas.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 18:44:17 följande:
    Tills någon förbjuder det Flört
    Någon kan inte bara förbjuda det. Det är en process
    nihka skrev 2023-05-11 18:44:45 följande:
    För att du försöker tvinga dina val på andra. Du vill tvinga någon som inte vill ha ett barn att föda fram det mot deras vilja. Stifta lagar som tvingar andra att göra som du vill. Hur hade du reagerat om någon ville stifta lagar som tvingar dig till något du inte vill?
    Så är det ju för pappan om du anser att vägra göra en åtgärd är att tvinga någon
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 18:59:24 följande:
    Japp en process som hänt många ggr i historien, det kallas för diktatur och sker ofta när någon/några anser sig veta bättre än alla andra och tvingar då igenom sin vilja på alla och förbjuder allt som inte stämmer med man själv vill.
    Nej det är ingen diktatur att komma fram till att stifta lagar om förbud. 
    nihka skrev 2023-05-11 18:59:17 följande:
    Finns inga lagar som bestämmer över en pappas kropp.
    Det skrev jag inte heller. Jag skrev om resonemanget att vägra göra en åtgärd som en person vill är att tvinga någon till nåt.

Men så är det ju med allting som blivit olagligt. Någon eller några har propagerat för att det ska förbjudas och fått igenom frågan. Så det där med förbud som någon har velat ha, har vi ju redan och ingenting konstigt eller diktatur med det.

Anonym (därför) skrev 2023-05-11 19:47:17 följande:
    När det blir förbjudet att yttra sig så är det en diktatur. En demokrati handlar som sagt inte enbart om att kräva förbud mot allt man inte gillar, det handla lika mycket om att acceptera att andra gör saker man själv inte gillar.

Och ja att propagera för förbud handlar just om att tvinga andra att göra som man själv vill.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 19:53:01 följande:
    Att vägra göra ett ingrepp är absolut inte detsamma som förbud, det ena bygger på möjligheten till ett fritt val, det andra ger dig ingen möjlighet att välja.

Det du vill är att tvinga kvinnor som inte vill föda ett barn att göra det för att du tycker så.
    Det vet jag att det är men nu kommenterade jag ett resonemang som går ut på att inte göra något som någon vill, är att tvinga den personen.

Det vill jag inte alls så du kan lägga av med att lägga ord i mun på mig.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?