Inlägg från: Anonym (konstigt argument) |Visa alla inlägg
  • Anonym (konstigt argument)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (Fuling) skrev 2023-04-20 14:29:16 följande:

Jag tror att det finns många olika bakgrunder till att många ogillar abortmotståndare.

Jag är själv för abort men jag förstår absolut vissa argument mot. Jag förstår de som tycker att det är mord men håller inte med förrän fostret är livskraftigt utan att behöva prenatala insatser. Sedan finns det andra orsaker till abort även efter den tidsgränsen om det finns allvarliga sjukdomar.
    Jag anser inte att vi skall rädda allt liv bara för att vi nu har kunskap och resurser men det är en annan diskussion.

Mitt ställningstagande bygger på att när abort var förbjudet, hindrade detta inte desperata kvinnor från att söka upp illegala kliniker eller ge sig på livsfarliga "huskurer" som skadade massor av kvinnor för livet. Det är så¨desperata människor beter sig.
    Så ett abortförbud enligt mig, är ett "Ja" till att vi återigen börjar få kvinnor som dör för att de har fått en smutsig galge uppkörd i underlivet. Så drastiskt är det.

Gillar jag att vissa kvinnor använder abort som preventivmedel? Nej, tycker väldigt illa om det men det är inte straffbart att vara korkad. 

Det låter ju som att det är OK att mörda om man har goda skäl? Det är av någon tillräckligt stark anledning inte OK att döda fostret efter en viss stadie, men har man goda skäl så kan det passera? Tänk om man har goda skäl på en en född bebis eller människa som man av starka skäl tycker är obekväm och bäst för alla om den försvann?

Varför tycker du illa om att använda abort som preventivmedel?

Anonym (Fuling) skrev 2023-04-21 15:21:50 följande:
    En gravid kvinna är riskerar att dö, du måste välja att rädda barnet eller kvinnan. Vad väljer du och varför.
    Aha ok, var det vad du syftade på i ditt inlägg 527 som jag svarade på där? Att det skulle handla om att en av dem måste dö? Det är svårt att svara på vem just jag personligen skulle välja, beror ju på om jag bryr mig och så, vem det är, vad det är för situation osv. Kanske inte skulle rädda någon av dem. Men jag förstår faktiskt inte hur det är relevant vem jag skulle välja, det svarar ju inte på vad jag frågade om dina resonemang.
    Anonym (Fuling) skrev 2023-04-23 12:23:23 följande:
    Du har en inställning som är orealistisk.
    Abortförbud innebär en massa obekväma situationer vilket många fall i Irland har visat, underåriga våldtäktsoffer som tvingas att föda resultatet av övergreppen.
    Illegala aborter utförda av klåpare. Räcker liksom inte att säga att du inte bryr dig. 
    Du kan inte ens ta ställning i en hypotetisk frågeställning.
    Du förstår inte att man kan tycka att aborter är beklagligt men att alternativet är så mycket värre.
    Min inställning är inte relevant utan jag frågade dig om DITT renonemang men du har inte svarat på mina frågor
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 12:47:39 följande:
    Ja men men andra kan ju tycka andra saker är förfärliga och borde förbjudas... så vad är det som säger att just det du tycker borde förbjudas är viktigare än vad andra tycker ska förbjudas? Och vad tror du händer om man börjar lyssna på alla foliehattars önskemål om förbud?
    Det är väl inte att vara foliehatt att anse att rökning är farligt

Det finns gott om förbud för att människor har velat ha det och därefter har det stiftats lagar om det, så ditt mardrömsscenarie är redan här kan jag ju upplysa om
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 13:56:07 följande:
    Jag har redan fattat att du tycker så, men du svarar inte på min fråga om varför just dina åsikter skulle vara viktigare än andras och vad du tror händer om man börjar förbjuda allt någon tycker borde förbjudas?
    Det händer redan som sagt
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 14:00:01 följande:
    Det foliehattiga ligger inte i att ha en åsikt. Det foliehattiga ligger i att tro att ens egna åsikter är viktigare än andras och försöka tvinga andra att göra som man själv vill genom förbud och vara så inskränkt att man inte kan se saker ur ett större perspektiv och fråga sig vad händer om vi börjar förbjuda allt någon tycker ska förbjudas?
    Trams, det är fullt OK att öppet diskutera vad som borde vara förbud, hur tror du lagar och samhällen fungerar egentligen?
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 14:21:46 följande:
    Det var inte inte det jag frågade dig om... jag frågade dig:

Vad tror du händer om man börjar förbjuda allt någon tycker borde förbjudas?

Det finns de som tycker alkohol ska förbjudas... ska vi förbjuda det med?
    Bilar? Cyklar? Godis? Porr? Rösträtt? Åsiktsfrihet? Pasta? Köttbullar?
    Alkohol har redan varit förbjudet, och det finns gott om annat som redan är förbjudet, och vad händer av det? Jag förstår inte vart du vill komma med att fråga vad som händer. Vad är du ute efter, vill du att vi ska förbjuda förbud för att konsekvenserna av förbud är på något sätt hemska?
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 14:34:52 följande:
    Ja och det gick ju skitbra, eller hur?

Vad jag är ute efter... att du ska svara på en ganska enkel fråga.

VAD TROR DU HÄNDER OM MAN BÖRJAR FÖRBJUDA ALLT NÅGON VILL SKA FÖRBJUDAS?

Men det verkar tydligen vara jätte jätte svårt....
    Ja det är svårt, jag har ingen glaskula att se in i framtiden så jag förstår inte vad du är ute efter att jag ska svara.

Men att diskutera och införa diverse förbud är ingenting som ä konstigt alls, det har länge varit och är fortfarande en naturlig del i samhället.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 15:35:35 följande:
    Du menar att du inte har någon som helst uppfattning och vad du tror skulle kunna hända om vi börjar förbjuda allt någon tycker borde förbjudas? Det har jag faktiskt väldigt svårt att tro...

Ja att propagera för tvinga igenom sin vilja på andra genom förbud är ju alltid enklare än att acceptera att andra ska trycka igenom sin vilja på en själv  // Flört 
    Svara själv då om du tycker svaret är så självklart? Jag vet som sagt inte vad du är ute efter eller att man ska svara. Vi har som sagt alltid i samhället diskuterat förbud och sedan infört dem i lagar, vad som händer är väl till exempel att man får ett straff om man gör något som är förbjudet och olagligt.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 15:58:56 följande:
    Jag vet redan vad jag själv tycker, jag undrade vad du tror men du verkar ha extremt svårt att svara på det.

Vad som händer om man bryter mot saker som redan ÄR förbjudna tror jag alla redan vet. Men det var inte det jag frågade dig om.... det jag frågade dig var vad tror du händer om vi BÖRJAR förbjuda allt någon tycker ska förbjudas?
    Vem har sagt att man ska förbjuda allt någon vill? Man får väl diskutera saken först tänker jag. Sedan kanske en viss fråga kommer till slut upp i riksdagsdebatter och kanske går det igenom i lag.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?