Varför anses det så illa att vara emot abort?
Jag tror att det finns många olika bakgrunder till att många ogillar abortmotståndare.
Jag är själv för abort men jag förstår absolut vissa argument mot. Jag förstår de som tycker att det är mord men håller inte med förrän fostret är livskraftigt utan att behöva prenatala insatser. Sedan finns det andra orsaker till abort även efter den tidsgränsen om det finns allvarliga sjukdomar.
Jag anser inte att vi skall rädda allt liv bara för att vi nu har kunskap och resurser men det är en annan diskussion.
Mitt ställningstagande bygger på att när abort var förbjudet, hindrade detta inte desperata kvinnor från att söka upp illegala kliniker eller ge sig på livsfarliga "huskurer" som skadade massor av kvinnor för livet. Det är så¨desperata människor beter sig.
Så ett abortförbud enligt mig, är ett "Ja" till att vi återigen börjar få kvinnor som dör för att de har fått en smutsig galge uppkörd i underlivet. Så drastiskt är det.
Gillar jag att vissa kvinnor använder abort som preventivmedel? Nej, tycker väldigt illa om det men det är inte straffbart att vara korkad.
Det låter ju som att det är OK att mörda om man har goda skäl? Det är av någon tillräckligt stark anledning inte OK att döda fostret efter en viss stadie, men har man goda skäl så kan det passera? Tänk om man har goda skäl på en en född bebis eller människa som man av starka skäl tycker är obekväm och bäst för alla om den försvann?
Varför tycker du illa om att använda abort som preventivmedel?