anina skrev 2019-01-11 09:42:24 följande:
Ja klimatet kanske kan göra nåt. Intressant, det borde man kolla upp mer. =)
Sen tror jag att min hemska matthet i kroppen beror en del på att min kropp var slutkört. 2 år med IVF, malaria 2017. Plus de kroniska sjukdomarna som jag har. Så bebisen tar nog all energi.
Går det inte skicka saker till Schweiz alltså? Genom beställningar menar jag. Skönt att ni har nära till Tyskland, såg att du skrivit det.,
Vilket språk hade du tänkt prata med bebisen förresten? Blir det svenska? Jag hade tänkt att bara köra engelska, resten av familjen kör svenska. För att få henne tvåspråkig. Vi gillar att resa mycket, jag har många vänner som inte kan svenska, så jag tror det blir kanon. Resten av familjen skrattar lite åt mig dock.
Jag har en kollega som också är gravid faktiskt, som jag gärna träffar privat. Och nån bekant till. Och så en annan kollega som fick i december som precis har flyttat till samma område som vi bor i. Så det blir roligt. =) Har du några vänner i närheten som är gravida?
skrev precis värsta uppsatsen här så försvann den när jag skulle svara dig!!!
det går att skicka saker hit men kostar något över 300 euro så kan de fastna i tullen och ta evigheter innan man får hem.. men vi kanske hyr en bil och kör över till tyskland och tar hem grejerna själva över gränsen istället :)
vi kommer prata svenska med bebisen - sen lär den ju sig tyska på dagis- och eventuellt sätter vi henne på biligual dagis där de pratar både tyska o engelska så slipper vi fundera på det haha
dock kostar dagis en förmögenhet här - kollade upp det igår - är bebisen mindre än 18 mån och du vill ha den på dagis heltid i veckan blir det över 30 000 kr per månad...
tja så vi får se hur det blir med det - billigare att ha nanny i så fall! här är det ju vanligt att man är hemma med barnen fram tills de är typ 4 år.
det enda vi bestämt än så länge gällande vagn är nog att köpa en resevagn: babyzen yoyo + från att den föds typ då vi kommer resa en del. fått bra rekommendetioner av vänner och verkar smidig att ta med sig på flyg i bil etc. annars ska vi kika vanliga barnvagnar i morgon! jag tror dock inte de har emmaljunga här - men de gör väldigt snygga vagnar håller jag med om!!
ang babysängar har jag inte ens funderat över vagga - men som du säger gäller kanske det mest bara för några månader i början...? vi har ju inte jättemycket plats då barnet inte får ett eget rum så kan inte samla på oss för mkt grejer. får nog bli en vanlig säng - även om jag också funderat på en sån där man sätter bredvid sin egen säng så barnet kommer i samma höjd. å andra sidan tror jag det kan vara nyttigt att hon får lära sig vara vara lite 'själv' också.
sen har jag en fundering över att köpa en fåtölj till mig själv. framförallt för amning/matning så att man kan sitta nånstans väldigt bekvämt, vilket jag inte tror att soffan kommer bli då man inte kan luta sig tillbaka tillräckligt.
Är det 'overkill' tror ni? Hur har ni med barn sen innan gjort vid amning? har ni haft någon speciellt fåtölj eller så..?
Vi har ingen och jag skulle ändå vilja ha en så tänkte det kunde passa bra. Har funderat på en lamino med fotpall innan men börjar bli osäker om det är en sån jag vill ha...
(jaha nu fick jag ihop en uppsats till - vilken tur haha!)