Inlägg från: Inalina |Visa alla inlägg
  • Inalina

Vi som blivit gravida efter IVF

Fröken Rabarber skrev 2019-01-21 06:33:44 följande:

Hejhej, funderar över det här med träning under graviditeten. Under IVF varken orkade jag eller riktigt vågade före äggplock, och har tagit det rätt lugnt nu första veckorna av graviditeten med. Men nu är jag sugen på att komma igång så jag går så stark som möjligt genom graviditet och förlossning. Hur har ni andra gjort? Vad har ni tränat? Vågar inte riktigt springa då jag inte är en van löpare, och hitintills undvikit all studsig jympa. Jag har börjat gå en Mamma mage-kurs som är för att stärka bålen och bäckenbotten, rekommenderas ofta efter förlossningen, men tänkte det inte skada att förebygga. :)

Hej! Jag är en van löpare men har ändå inte sprungit då jag mådde riktigt kasst fram till v 12- och sen kände jag att ?studset? vid en löprunda blir för mkt så jag kör power Wallström och yoga vilket varit helt perfekt. Jag har nog vart lite nojig också då jag blödde lite i omgångar fram till v 12 så jag ville inte riskera fler blödningar även om de var helt oberoende på träning. Vissa tränar jättemkt och vissa inget alls- man gör som man vill :) nu går jag hos fysioterapeut och fått rygg och höft övningar so jag ska göra både där o hemma för att stärka ryggen- då gör jag åtminstone något. :)
  • Inalina
    jaktenpaflow skrev 2019-01-18 21:52:50 följande:

Jaa haha det var exakt så jag kände och tönkte om min! Jag frågade tom om hon masserade eller om någon annan gjorde det där och hon sa nej:/! Hur gick det på ditt andra besök? Jag fick en övning, höftlyft vilket är den enda övningen jag redan gör...:/

Ja såå kul med renovering! Nej ett lekrum faktiskt till min dotter, gjorde om mannens hemmakontor haha! Slängde ut honom och målade om och målat lite möbler, nya gardiner ja hela rummet är nytt:) Blev såå fint! Har fått lite panik här hemma och gjort om en del, har nästan blivit en stress att allt ska vara harmoniskt och perfekt! Har du några projekt på gång? Ja jag har hört så bra om den! Ska bara försöka sälja vår andra vagn nu haha:)

Jag var så inställd på att byta fysioterapeut inför mitt andra besök- men då körde han triggerpunkt- massage så han är jättebra nu! :) jag är tacksam att jag är kvar och jag får 15 min triggerpunkt massage på höften (gör ont så man börjar gråta..- mitt problem sitter i muskeln inte i några fogar!) sen har han idag visat mig olika övningar för höft o rygg att göra hemma så det känns jättebra nu :)

Hehe jag är rädd att den där paniken ska komma om jag inte börjar inhandla saker till lillan nu så försöker kolla efter begagnade sängar etc. vilken säng har ni tänkt?

Jag tänker nog en sån där de bebisen ligger bredvid en de första 6 mån typ - babybay eller bedside crib tror jag de heter, och sen köpa en spjälsäng. Men kanske onödigt att köpa 2 sängar :/? Alternativet är en spjälsäng från början (enligt mig är de sjukt stora dock!!) med ett babynest i- men då måste man ju lyfta upp babyn istället för att bara enkelt kunna lägga handen på den typ bredvid sig...ja denna djungel.. hur tänker ni andra? Kram!!
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-20 14:17:09 följande:
    Stort grattis till ditt plus!

Jag va precis som du en riktig testare. Kunde inte sluta testa. Testade varje dag, och ibland 2ggr om dagen. Precis som jag läste ni skrivit så blir man lugn för stunden, men det är ju inget säkert kort för det såklart, men det vet man ju om.. jag tänker att mår du bra av att testa och det gör dig lugn, och du kan rent ekonomiskt, så testa på! :) så jobbigt allt detta man går igenom ändå, så får man en stunds lycka av att få se plus en gång till så varför inte :)

Jag testade som sagt varje dag, fram till ca 2 veckor efter officiella testdagen. Sen va vi på ul nån vecka efter det. Och jag slutade nog inte kolla blod i toan/pappret fören ca vecka 14 kanske.. även efter kub alltså. Dit jag vill komma med detta är att går man igenom detta så hör det nog till.. Man ÄR orolig, hela tiden, dygnen runt. Känn dig inte onormal eller konstig för det :)

Har fortfarande hjärtat i halsgropen ibland om det känns konstigt eller annorlunda, och då har vi ändå varit på både rul och kub och fått höra att allt ser perfekt ut. Är i vecka 22.. Men nu blir man lugnare när man känner henne i magen flera gånger om dagen <3

Stort lycka till i din graviditet, och håll ut! <3 Kram.
    Jag känner så väl igen mig i detta - kunde ha skrivit det själv!

jag är FORTFARANDE orolig över blod på pappret - har ju kommit till v 23 nu - så har man en eller flera gånger fått blödning under graviditeten är det svårt att till 100% 'glömma bort' eller slappna av. Dock skulle jag nog inte tänka att det är missfall bara för att man blöder - utan vi har väldigt känsliga slemhinnor etc i graviditeten.

nu har jag börjat märka att jag får sammandragningar till och från - jag märker det dock endast på att magen blir stenhård och typ pekar åt ena hållet - men jag känner inget om jag inte känner på magen.. märkligt.. men så underbart att man känner henne sprattla/sparkas/boxas/stångas?? dagligen nuSolig

Har du det bättre nu när du tar det lugnare? är du sjukskriven nåt eller jobbar du fullt?
  • Inalina
    authentic skrev 2019-01-20 17:19:42 följande:
    Beklagar verkligen att du blödde brunt mellan v7-10 men att läsa det just nu betyder mycket. Är så orolig nu igen, aldrig är det en lugn stund i denna ständiga fight till ett litet barn. Förra söndagen blödde jag ju färskt blod och allt såg ändå bra ut på VUL senare samma kväll. Även på tisdagen vid VUL igen såg allting finfint ut och fostret är rätt storlek och allt. Men nu imorse så kom det bruna flytningar när jag torkar mig och det känns som om någon stuckit hål med en nål på min tidigare ballongmage. Jag tittade i min app och såg att jag egentligen ska ha mens just nu så får hoppas att det är någon slags genombrottsblödning. 
    Vill så gärna få njuta av graviditeten någon gång och känna sig lugn men jag gissar att de är en dröm :p

Vi har UL igen 1 februari och det känns som en evighet dit. Det är då UL för privat NIPT test och sen kort därefter blir det för KUBen, eller om det blir innan.

Är det någon annan i tråden som haft två hinnsäckar varav en var tom som gjorde att man blödde? Det var ju både klinikens och gynakutens läkares gissning.
    Åh jag förstår precis hur du känner med att man aldrig 'får' slappna av... om du kan  - så försök vara så neutral det går och läs inte för mkt skräckscenarior på FL.

Jag blödde minst 3-4 ggr innan v 12 - någon gång helt färskt så det droppade i toan, och några ggr bruna flytningar som var rätt rikliga men bebisen mådde bra.

Jag satte in 2 frysta så visst kan det haft att göra med att en av dem försvann - men trots att ingen läkare eller barnmorska vill skriva/säga att det är 'normalt' med blödningar är vi många här i gruppen som haft det lite till och från. Så länge du inte får jätteont i magen i samband så försök att inte oroa ihjäl dig. Hjärta
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-21 10:27:18 följande:
    Ja det är väl så, man kommer inte kunna slappna av, inte ens när hon är ute. Bara att vänja sig ;) 

Jag får oxå sammandragningar flera gånger i veckan, dock är det stor skillnad på dessa "vanliga" sammandragningar och de jag får när jag får ont.. De här vanliga är precis som du skriver magen blir hård och pekar åt ena hållet typ, dock känner jag det oxå att det spänner typ. Kommer ofta på kvällarna och gör inte alls ont...

Jag har ju ett fysiskt lugnt/stilla jobb men dock rätt stressigt mentalt och nu är det ganska hög press av olika anledningar så jag kommer faktiskt bli sjukskriven. Pratade med barnmorskan idag om det och hon vill verkligen sjukskriva mig av anledningen jag nämnt tidigare, så jag tycker att det är lika bra att lyssna på dom som kan, även om det känns tufft med inkomstbortfall när man ska båda köpa barnvagn och renoverar barnrum och så ska vi bygga ut altanen nu i vår innan bebis kommer har vi planerat, så det känns lite tufft, men men.. :) 

Hur mår du? Kan du leva "som vanligt"? tycker du tiden går långsamt fortfarande? :) 
    nä precis - det är ju nu vi egetnligen ska vara lugna - vi kan inte göra något åt de små liven och ansvaret sen när de väl är ute är ju MYCKET större!Tungan ute

ok, skönt att höra att det är normalt med sammandragningar - bara känt det en vecka ungefär, mina kommer ofta kvällstid också. mitt jobb låter lite som ditt - jag jobbar med sälj och marknadsföring men sitter ju stilla - har ju dock en hel del press med budgetar etc - men kan ju inte jämföra med tjejerna härinne som jobbar som undersköterskor etc - herregud så tufft!!!

ja jag lever som 'vanligt' (förutom att mina underbara högintensiva träning blivit vilande) jag har promenerat långa sträckor i helgen vilket jag mår bra av men är fortfarande lite orolig över att eventuellt föda för tidigt då min livmoderhals är förkortad av en tidigare konisering. (vet dock ej hur mkt). ska kolla upp det med ultraljud med min gyn nästa gång - men det är ju först nästa torsdag... vill bara veta med säkerhet att den är tillräckligt lång så man inte behöver oroa sig för det.

i februari har jag en del roliga saker planerade som resor o så - så då tror jag tiden kommer börja gå fortare :) jobbar med ett rätt trist projekt på jobbet nu som är slut efter denna veckan så efter det blir det nog roligare på jobbet ocksåSkrattande

menar du att du skulle bli sjukskriven 100%? har du haft fler 'onda' sammandragningar sen du åkte in på sjukhuset i julas? ja den ekonomiska biten är ju en del i det hela - tror min man är mer orolig för den delen. då man bara får 14 veckors betald mammaledighet i det här landet börjar ju vissa arbeta direkt efter, men många blir 'stay at home mum's' under flera år. har inte bestämt hur jag ska göra ännu mer än att jag vill vara med den lilla i alla fall ett år - och då hon föds i maj (förhoppningsvis inte tidigare) så känns det vettigt att kanske börja jobba i sep året efterGlad det är nog min plan.... 
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-21 12:26:25 följande:

14 veckors föräldraledighet är jag inte avundsjuk på.. Låter så konstigt, men alla land har ju olika så de är väl så.. Då förstår jag verkligen att det är lite "press" ekonomiskt om man ska va hemma ett helt år extra utan någon som helst inkomst.. :P 

Skönt att du kan leva som vanligt under graviditeten.. Och dessa långpromenader saknar jag. Tränar styrketräning och går mycket långpromenader och vandringar osv i natur när jag inte är gravid, men i och med allt detta nu så har jag inte gått en enda kilometer på flera månader, det är lite frustrerande absolut, men vad gör man inte för de små liven ;) 
    Ja, jag har haft ont flertalet gånger, har dock inte åkt in men pratat med min bm om det nästan varje gång. Det har varit gånger då jag tex vart och storhandlat och gjort många/stora ärenden på en dag, när det varit extra mycket på jobbet eller när jag vart på ikea och promenerat en heldag.. Då har det kommit på kvällen och dagen efter. Antar att det är anledningen till att hon nu vill sjukskriva mig, och med tanke på att vi har det stressigt/rörigt på jobbet nu oxå så bidrar det nog med. Vet inte ännu om det blir 100%, men jag hoppas på typ 50% eller nått så man kan jobba litegrann iallafall, annars blir det dyrt, och tiden kommer gå SÅ sakta :P

Skönt att ett tråkigt projekt äntligen är över! Det är alltid roligt med nånting nytt, då får man lite extra krafter, kul! Just det, ni skulle till sverige i februari? hur länge stannar ni? :) 

Nä schweiz är lite av ett U-land på det sättet. Ingen lagstadgad pappaledighet och bara 14 veckor för mamman (vilket kom 2005!!). Däremot är det ett land där lönenivån ligger väldigt högt (och skattenivån lågt..) så man kan ofta klara sig rätt bra på en lön även om man inte är VD på ett företag.

Vi har sedan vi flyttade hit försökt se till att bara leva på min mans lön för att vi ska veta att det går - och det har funkat - inkl alla resor och annat kul man vill göra =)

finns väl egentligen ingenting man inte skulle göra för det lilla livet - man förstår ju mer och mer att hon kommer bli viktigare än något annat.
    Jobbigt att du haft ont, men bra om du försöker vara lite 'mindful' och medveten om att du inte ska gå för mkt på en gång eller göra tunga saker. i dagsläget kan man ju alltid lägga sig i soffan med gott samvete också - det får ju vara ok om inte allt ser perfekt ut i hemmet heller - det kommer det ju knappast göra när babyn kommer haha!!

hur funkar det om man blir sjukskriven - får man ändå betalt 80% ?   
  • Inalina
    170909 skrev 2019-01-21 13:30:17 följande:
    Du är svensk medborgare va? Har du jobbat i Sverige något? Om du svarar Ja på båda frågorna så kan det vara idé att kolla med försäkringskassan om du kan få bidrag. 
    Japp är svensk medborgare men har inte jobbat/bott i Sverige på 9 år så inte mkt att hämta där - men det vet vi ju om och har valt själva. Man ska ju inte kunna utnyttja försäkringskassan om man inte betalar skatt i Sverige så inget konstigt med det =) 
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-01-21 18:32:52 följande:

Här kommer en liten uppdatering. Vi har det bra och ligger kvar på BB. Imorgon åker vi hem så länge allt ser bra ut. Har inte varit någon press om att åka hem, vilket jag är så glad för.

Första dygnen är tuffa. Man är trött och kroppen är sliten. Så skönt att få hjälp med allt man inte har en aning om. Ska bli både skönt och läskigt att komma hem imorgon. Fattar inte att vi får ta med honom hem...

Åh tänk att du är mamma nu!! Så häftigt från en dag till en annan! Vad skönt att de tar det lugnt på BB men blir säkert jättebra när ni kommer hem till lugnet och egna rutiner :) förstår att det måste vara overkligt att det plötsligt är ens eget barn man håller i :) stor kram!!!
  • Inalina
    170909 skrev 2019-01-21 17:57:41 följande:

Har du kollat upp det?

Jag har hört en heldel historier från tidigare anställda och jag trodde knappt det var sant. Hade jag/vi bott kvar utomlands hade vi haft rätt till ersättning från fkassan, kommer inte ihåg varför. 

Kanske beror det på om ni var ?utskickade? från Sverige?- men både jag och min man har lokala jobbkontrakt i- då jag är utskriven ur försäkringskassan sedan många år har jag inga rättigheter till bidrag och annat från Sverige. Skulle vi däremot flytta hem till Sverige skulle jag kunna räkna min lön här som att jag arbetat och därmed få svensk föräldrapenning på den lönen verkar det som istället för att få mini-bidraget man får i föräldrapenning. Men det kommer vi/ju ändå inte att göra.

jag får heller inte vistas för mkt i Sverige och samtidigt betala skatt i Schweiz-så reglerna är väldigt strikta ...
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-21 16:30:20 följande:

Okej, men va skönt ändå att det löser sig på det viset:)

Ja, det är lite så man måste tänka, att det är helt ok att sätta sig i soffan även mitt på dagen, jag försöker men det är svårt när man har en till som ska stimuleras och köras till kompisar och träningar och aktiviteter och allt vad det är. Och när det är mycket på jobbet så är det svårt att släppa den delen med även när man kommit hem.. Men som sagt, jag försöker ;)

Jag har faktiskt aldrig någonsin varit sjukskriven så jag är lite dåligt insatt i hur det funkar. Man får 80 procent av lönen första 14 dagarna från arbetsgivaren vet jag. Sen efter det ska man få 80 procent av försäkringskassan om de godkänner ärendet. Men det är bara upp till en viss summa, det finns alltså ett max belopp i både föräldrapenning och sjukskrivning vilket jag tycker är helt sjukt. Jag som ligger ovanför detta belopp i lön kommer gå miste om massor av pengar både vid sjukskrivning och föräldrapenning. Men men.. systemet är så och går såklart inte att påverka :)

Just det- jag glömmer ju ibland att ni är många här som redan har barn och därmed ansvar för någon annan än er själva :) då förstår jag det är svårare att bara ligga på soffan såklart!!!

jag förstår hur du tänker- tror många länder har en maxgräns för vad de räknar de där 80% på- men ja det blir ju mer kännbart när man normalt har en högre lön såklart. Men förstår att du inte kan fundera så mkt på det utan fokusera på vad som blir bäst för dig och bebisen :)

Men klarar du att jobba en del och bara få 50% sjukpeng hjälper ju det lite.. förstår också om man är lite orolig att bli uttråkad av en full sjukskrivning (speciellt nu på vintern) men du får konsultera med din läkare.. hoppas det löser sig på bästa sätt och att dina onda magperioder försvinner såklart :) kram!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF