• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-01-31 09:23:57 följande:

Hej på er!

Jag var ju på en undersökning hos gyn förra veckan pga sammandragningar och allt verkade frid o fröjd när jag var där. hon tog dock lite prover för att säkerställa att jag inte hade uvi eller annan infektion. igår fick jag hem ett BREV från gyn där det sod att de hittat en 'ofarlig' infektion och bifogat låg ett recept på medicin som skulle hämtas ut. 

jag hade haft en middag hemma så öppnade inte brevet förrän kl 22 och började googla på 'bakteriell vaginos' som jag tydligen hade. hittade då givetvis en massa statsitik och undersökningar om att just BV kan leda till för tidig födsel 

som tur e har vi ett nattöppet apotek i stan så jag fixade tabletterna direkt och tog första igår innan jag la mig. Men känner mig fortfarande orolig (trots att jag inte kan göra nåt åt detta nu) och irriterad på min gyn att de inte ringde och berättade detta så fort de fick svaren istället. (kollar inte brevlådan varje dag).

någon annan som hört om/haft bakteriell vaginos? skräckhistorierna kan ni kanske hålla för er själva...men så 'ofarlig' känns den här infektonen absolut inte...kram på er!

Usch så jobbigt. Men om du har fått medicin så ska det nog inte vara någon fara. Tänker att om de hade trott det skulle vara något farligt så skulle de ju ha ringt så ta brevet som något positivt!

Vet att det är omöjligt att sluta oroa sig. Men passa på att varva ner och ta hand om dig själv.
  • Inalina
    BaKu skrev 2019-01-31 10:25:15 följande:
    Usch så jobbigt. Men om du har fått medicin så ska det nog inte vara någon fara. Tänker att om de hade trott det skulle vara något farligt så skulle de ju ha ringt så ta brevet som något positivt!

Vet att det är omöjligt att sluta oroa sig. Men passa på att varva ner och ta hand om dig själv.
    ja man tycker ju det borde vara ett bra tecken att de inte ringde med andan i halsen.. - ska tlll gyn nästa vecka kanske kollar de att allt är bra då.

jobbigt för dig med feber :/ och 39gr är ju högt- - förstår att du mår dåligtRynkar på näsan hoppas du kommer på benen snabbt och kanske kan få lite tips o knep mot mjölkstockning. Kul att lillen är som ett litet ljus i alla fall då hihiHjärta
  • BaKu
    Inalina skrev 2019-01-31 10:54:15 följande:

ja man tycker ju det borde vara ett bra tecken att de inte ringde med andan i halsen.. - ska tlll gyn nästa vecka kanske kollar de att allt är bra då.

jobbigt för dig med feber :/ och 39gr är ju högt- - förstår att du mår dåligt hoppas du kommer på benen snabbt och kanske kan få lite tips o knep mot mjölkstockning. Kul att lillen är som ett litet ljus i alla fall då hihi

Be att de kollar när du ändå är där så kan ju du känna dig lite lugnare.

Han är väldigt nöjd idag, men han var precis så snäll att han bajsade och kräktes på sin far. Han höll på att spy själv då så fick ta över och då kissade han på mig. Inte världens mest lyckade blöjbyte, men bara att vänja sig...
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-30 13:38:52 följande:
    Vart ska du beställa din myspöl ifrån? Finns så många olika.. kollat på såna jag med :D

Ja det är svårt med kläder i sverige.. man vet ju inte alls hur sommarn blir, antingen som du säger 16 grader och spöregn eller 30 grader och oändlig värme haha :P 

Jag tar oxå gärna emot tips på kläder/tillbehör gärna i ekologiskt material, om någon sitter inne på lite tips :D
    Jag tror det kan bli en NG baby myspöl- de är så fina tycker jag och ser fantastiskt mysiga ut! har du hittat andra bra? 
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-31 09:23:57 följande:

Hej på er!

Jag var ju på en undersökning hos gyn förra veckan pga sammandragningar och allt verkade frid o fröjd när jag var där. hon tog dock lite prover för att säkerställa att jag inte hade uvi eller annan infektion. igår fick jag hem ett BREV från gyn där det sod att de hittat en 'ofarlig' infektion och bifogat låg ett recept på medicin som skulle hämtas ut. 
    jag hade haft en middag hemma så öppnade inte brevet förrän kl 22 och började googla på 'bakteriell vaginos' som jag tydligen hade. hittade då givetvis en massa statsitik och undersökningar om att just BV kan leda till för tidig födsel Gråter

som tur e har vi ett nattöppet apotek i stan så jag fixade tabletterna direkt och tog första igår innan jag la mig. Men känner mig fortfarande orolig (trots att jag inte kan göra nåt åt detta nu) och irriterad på min gyn att de inte ringde och berättade detta så fort de fick svaren istället. (kollar inte brevlådan varje dag).
    någon annan som hört om/haft bakteriell vaginos? skräckhistorierna kan ni kanske hålla för er själva...men så 'ofarlig' känns den här infektonen absolut inte...kram på er!Hjärta

Förstår din oro! Usch va dåligt att de inte sa det direkt de fick svaren.. Man vill ju gärna börja behandla så snart som möjligt. Förstår att du är orolig, men det är säkert ingen fara! Jag hoppas att du kan försöka slappna av trotts vetskapen om detta då jag tror oron är ännu "farligare" för bebisen än själva infektionen, den är vad jag förstått ganska vanlig.. Har minst 2 st som haft detta i min bekantskap som gått över tiden till och med, båda två. Så det behöver inte betyda nånting alls..Men som sagt, jag förstår dig.. Aldrig ska det få vara helt bra. :( <3 

Tänk att det är bra att du nu fått behandling och att du vet om det, så du kan med jämna mellanrum kontrollera så allt står rätt till. Stor kram till dig <3 

• Mjbo
    Elcca skrev 2019-01-30 19:22:51 följande:

Hej!

Har nu på kvällen testat mig. Är i v.6 (5+3) via ivf. Så anledningen till att jag testar trots flertalet positiva tester är för att försöka intala mig själv att det är påriktigt!

Dock så är jag nu väldigt orolig! Jag testade mig i lördags med morgonurin och fick då +3 på CB digital, tog nu samma test fast med utspätt kvällsurin och fick nu 2-3 veckor! Är nu arg på mig själv att jag testade och börjat stressa upp mig själv. Är det någon mer varit med om liknade och det har gått bra?

Förstår att du blir orolig. Det behöver dock inte betyda nånting om du tagit dem på olika tidpunkter eller druckit olika mycket vätska under dagen. Har du något ul inbokat snart?
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-31 11:55:04 följande:

Förstår din oro! Usch va dåligt att de inte sa det direkt de fick svaren.. Man vill ju gärna börja behandla så snart som möjligt. Förstår att du är orolig, men det är säkert ingen fara! Jag hoppas att du kan försöka slappna av trotts vetskapen om detta då jag tror oron är ännu "farligare" för bebisen än själva infektionen, den är vad jag förstått ganska vanlig.. Har minst 2 st som haft detta i min bekantskap som gått över tiden till och med, båda två. Så det behöver inte betyda nånting alls..Men som sagt, jag förstår dig.. Aldrig ska det få vara helt bra. :( <3 

Tänk att det är bra att du nu fått behandling och att du vet om det, så du kan med jämna mellanrum kontrollera så allt står rätt till. Stor kram till dig <3 

Precis - jag hade nog inte fått en blund i natt om jag inte åkt till apoteket, så glad att vi bor i stan. men jag vet - min oro är ju sådant som skapar sammandragningar så ska försöka komma in i lugnet nu och tänka på annat och drömma om bebisen och bebisgrejerHjärta
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-31 12:05:22 följande:
    Precis - jag hade nog inte fått en blund i natt om jag inte åkt till apoteket, så glad att vi bor i stan. men jag vet - min oro är ju sådant som skapar sammandragningar så ska försöka komma in i lugnet nu och tänka på annat och drömma om bebisen och bebisgrejerHjärta
    Ja det låter bra, även om jag förstår dig fullt ut! Kryp upp i soffan och kolla på en riktigt bra serie, mys hela helgen.. Eller är det fullt upp med planer i helgen åt dig? :) 
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-31 13:27:57 följande:
    Ja det låter bra, även om jag förstår dig fullt ut! Kryp upp i soffan och kolla på en riktigt bra serie, mys hela helgen.. Eller är det fullt upp med planer i helgen åt dig? :) 
    hehe nädå inga storslagna planer denna helgen så det känns skönt! känns lite bättre nu ändå, inte känt några sammandragningar på flera dagar. Hur känns det själv? du verkar blivit av med dina? Åh tycker NG baby har jättefina saker (kolla deras hemsida www.ngbaby.se/ - men den där myspölen är i dyraste laget.. får nog intala mig själv att det är en INVESTERING hehe Hjärta
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-31 15:13:44 följande:

hehe nädå inga storslagna planer denna helgen så det känns skönt! känns lite bättre nu ändå, inte känt några sammandragningar på flera dagar. Hur känns det själv? du verkar blivit av med dina? Åh tycker NG baby har jättefina saker (kolla deras hemsida www.ngbaby.se/ - men den där myspölen är i dyraste laget.. får nog intala mig själv att det är en INVESTERING hehe 

Va skönt att det är bättre. Hoppas det fortsätter så!

Nja jag är inte av med magsmärtorna, men sammandragningarna gör inte ont längre, det är skönt.. Däremot har jag magsmärtor ofta fortfarande. Va soffliggandes senast för två dagar sedan med magont, och det ändå som hjälper är att lägga mig ner. Jätte konstigt. Men ingen som vet vad det är för nått eller vart det kommer ifrån, så ingen mening att åka in när ja får ont heller.

Ska in och kolla på hemsidan! :D tack för tips!
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF