• jaktenpaflow

Vi som blivit gravida efter IVF

Hejsan!

Skapar en tråd för alla oss som fick kämpa ett tag för att få ett plus på stickan, oavsett om det är genom IVF eller på naturlig väg. Vill gärna dela resan som gravid med andra som har varit i liknande situation. Spelar inte heller någon roll när BF är:)

Har försökt med ett syskon i ett och ett halvt år och blev gravid nu i augusti och BF 22 april!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF
  • BaKu
    170909 skrev 2019-01-29 10:11:48 följande:

Jag läser det mesta men loggar sällan in. SÅ jag kanske blandar ihop er nu. Men jag tror väl att det var du som undrade om barnvagnsbäddning och hur mycket och vilka kläder man borde skaffa.

Till barnvagnen så bäddade vi med ett gammalt lakan som jag klippt till och hade runt madrassen bara och sen beroende på dotterns storlek och väder olika filtar och overaller. När hon var runt ett år och vi bytte till sittdelen så skaffade jag någon slags åkpåse från emmaljunga. Vilket var bra att ha när hon skulle sova på förskolan. visade det sig.

Hon föddes under sommaren så när hon var ca 6mån så hade vi en liknande sådan här som hon fick ha i vagnen

www.elodiedetails.com/se/stroller-stuff/babyoverall-powder-pink

När det gäller hur mycket kläder man bör köpa så beror det på vilken typ av barn man får. Man kan få ett kräk och då kan man behöva mer kläder än annars, eller en som inte riktigt passar i blöjorna så det läcker väldigt mycket. 

VI gjorde så för att jag är snål/ekonomisk/planerande att vi köpte en del och utgick från det och tänkte att behöver vi mer så kan vi köpa efter hand. 

En kompis till mig köpte kläder i stl 50 ganska mycket innan, barnet hon fick var för stor för stl 50 och behövde 56. Det tyckte hon kändes trist. 

Så man vet aldrig.

Tack för tips med bäddning av vagn. Vi ska precis ge oss ut på premiärtur. Väntar på att lillen ska äta klart bara. Det har ju kommit massor av snö så är lite nervöst med just klädsel. Men vi har fårskinn i botten och utöver vanliga kläderna en ulloverall och så filtar på det. Är soligt och vindstilla så borde funka bra. Blir ju varmare i vagnen än vad man tror och det är väl vinden som är det värsta...
  • anina
    Mjbo skrev 2019-01-29 09:44:17 följande:

Någon mer än jag som har problem med tandköttet? 
    Blöder som bara den när jag borstar tänderna, och är alldeles öm.. varit i flera veckor nu :/ Någon mer? Någon som sitter på något tips kanske? :)

Jag blöder massor. Fullt med blod i handfatet. Min tandläkare sa att jag ska borsta tandköttet också trots att det blöder. 
  • 170909
    Inalina skrev 2019-01-29 10:47:39 följande:
    Ok jag förstår- Vilken vecka föddes hon i?
    ja det löser sig ju alltid med kläder såklart - men nu är det så kul att för första gången få köpa kläder till sin egen Hjärta
    Ungefär v33 jag upplevde att "alla" hade olika tideräkning att jag inte blev riktigt klok. För jag trodde man räknade från senaste mensens första dag sådär många kalkylatorer på nätet gör. Sen spelar det ju faktiskt mindre roll egentligen. 

Jag har inte köpt något än, tänker använda det som finns istället. Därför vore det praktiskt om det vore en tjej men det är det inte.
  • 170909
    BaKu skrev 2019-01-29 11:49:56 följande:
    Tack för tips med bäddning av vagn. Vi ska precis ge oss ut på premiärtur. Väntar på att lillen ska äta klart bara. Det har ju kommit massor av snö så är lite nervöst med just klädsel. Men vi har fårskinn i botten och utöver vanliga kläderna en ulloverall och så filtar på det. Är soligt och vindstilla så borde funka bra. Blir ju varmare i vagnen än vad man tror och det är väl vinden som är det värsta...
    Det är lätt hänt att klä på dem för mycket och har man locket på vagnen så att säga, vet inte vad det där lock-liknande skyddet heter och suffletten uppdragen så blir det varmt. 
    Första tiden var jag nervös för allt, så liten och det kändes som hon kunde gå sönder om vägen guppade för mycket, eller om man lyfte henne slarvigt etc. Nu vet jag bättre

Och som man fått höra sen man var liten lager på lager är en bra ide och enklare att hitta temperatur då.

Lycka till med premiär turen
  • 170909
    BaKu skrev 2019-01-29 11:49:56 följande:
    Kan också berätta att promenaderna blev längre och längre, först bara prova att gå runt huset typ. Man vill ha nära hem ifall hon blir hungrig, behöver blöjbyte, eller hon är för varm eller kall osv. Sen utökade successivt till ca 5km slingan som går här. 
  • Inalina
    Mjbo skrev 2019-01-29 10:45:08 följande:
    Ja det är svårt. Jag har oxå köpt mest 56 nu.. iallafall på bodys. Har köpt rätt många byxor i strl 50 då jag vet att byxor kan de ha längre i mindre strl eftersom de har så små korta ben när de föds :P Nått plagg 62 oxå har jag köpt, men inte så mycket.. har fått en del i 62 oxå.. Men ja det är jätte svårt! Speciellt när man ska tänka vilken årstid det blir oxå.. man har ju ingen aning! haha :) 

Men jag tänker att jag kommer inte köpa så mycket mer nu.. har köpt hem så de finns lite grann i olika strl så klarar man sig nog på det tills att man mer än gärna tar en promenad på stan med barnvagnen och kollar in nya kläder om de behövs ;)

Igår fick jag hem lekmattan och mysflätan jag pratat om.. Även mina mrs mighetto posters jag beställt.. ÄÄÄÄÄLSKAR dem! Älskar märket mrs mighetto, så sjukt fina saker.. Rekommenderas att kolla in detta. Dock är det tyvärr rätt dyrt, men så himla fina saker, så jag kunde inte låta bli att beställa 3st posters som kommer passa perfekt in på lillans rum :D 
    ja det verkar vettigt =) och precis - en sommar i sverige kan ju innebära förra sommaren med 30gr varje dag eller 16-20 grader.. vilket inte är så himla varmt. då går man ju själv runt i mjukisbyxor typ... kunde inte ha på mig jeans en enda dag på min 4 veckors semester i sverige i somras Tungan ute

jättefina posters på mrs mighetto - hade aldrig sett dem förrHjärta! alla tips e välkomna gällande kläder o inredning och annat praktiskt också =)

fastnade framför datorn på newbie, ellos och hm baby - gud så mkt fint det finns!! får ta lite beslut ikväll vad jag ska beställa =) ska även beställa en myspöl.. 
  • BaKu
    170909 skrev 2019-01-29 13:02:47 följande:

Det är lätt hänt att klä på dem för mycket och har man locket på vagnen så att säga, vet inte vad det där lock-liknande skyddet heter och suffletten uppdragen så blir det varmt. 

Första tiden var jag nervös för allt, så liten och det kändes som hon kunde gå sönder om vägen guppade för mycket, eller om man lyfte henne slarvigt etc. Nu vet jag bättre

Och som man fått höra sen man var liten lager på lager är en bra ide och enklare att hitta temperatur då.

Lycka till med premiär turen

170909 skrev 2019-01-29 13:07:12 följande:

Kan också berätta att promenaderna blev längre och längre, först bara prova att gå runt huset typ. Man vill ha nära hem ifall hon blir hungrig, behöver blöjbyte, eller hon är för varm eller kall osv. Sen utökade successivt till ca 5km slingan som går här. 

Ja det känns ju som man kommer ha sönder dem när de är så små. Promenaden gick bra och vi gick en lite lagom runda i området. Hade ju med mannen och det gör det lite tryggare. Kändes som vi lyckades bra med mängden kläder. Han verkade inte ha något emot att åka vagn heller utan sov gott hela vägen och var väldigt nöjd när vi kom hem. Ser fram emot när man kan/vågar gå lite längre.

Men han är världens matvrak. Halva dagen gör han inget annat än att äta. Ska bli intressant att se om han börjat gå upp i vikt igen. På torsdag kommer BVC på hembesök så då får vi se hur det gått :) men har han inte börjat lägga på sig blir jag förvånad för han äter som sagt konstant och mjölk verkar jag ha gott om eftersom det ganska snabbt börjar läcka om han skulle råka gå lite längre utan att äta.
  • S91

Åh vad roligt det är att läsa allas inlägg om era graviditeter! Och att det även är en och annan bebis i gruppen nu :) läser men har inte skrivit nåt på länge.. tycker tiden går sååå långsamt just nu. I vecka 13+3 idag och var på KUB i fredags. Allt såg fint ut med väldigt låg sannolikhet på avvikelser :) bebis låg stilla länge i början men när BM skulle få den att vända på sig och "puttade" med UL-staven på magen så blev den sur och började röra sig jättemycket. Så häftigt! Kunde se hjärnhalvorna tydligt och hjärtats kamrar och förmakarna, skithäftigt! Vi var lyriska. Nu blir det att vänta till rul i mitten på mars. Men nu känns det på riktigt och har börjat berätta på jobbet äntligen! Har tyckt det varit hemskt att behöva vara tyst om det då jag mått så dåligt.

Hur är det med er??

• Ellencassandra
    Mjbo skrev 2019-01-29 10:04:08 följande:

Åh, vad räknar du med för storlek tills dess?? Så svårt med storlekarna tycker jag. Man vet ju inte. Tänk om hon är jätte stor när hon föds, då har hon ju typ 56 när hon kommer ut..  Eller om hon är jätte liten när hon föds, så kanske hon har 56-62 lagom till hösten! haha..Såå svårt! Hur har du gjort??

Jag har mest köpt i storlek 50 och 56.. försöker köpa de lite ?varmare? kläder i storlek 50 för juni kan ju va lite kylig ibland å så tunnare kläder i storlek 56. Men har köpförbud nu :P har så det räcker i början tror jag. Så svårt också när man inte har nån aning hur stor hon kommer vara när hon föds.. :)
  • Ellencassandra
    Mjbo skrev 2019-01-29 10:04:08 följande:

Åh, vad räknar du med för storlek tills dess?? Så svårt med storlekarna tycker jag. Man vet ju inte. Tänk om hon är jätte stor när hon föds, då har hon ju typ 56 när hon kommer ut..  Eller om hon är jätte liten när hon föds, så kanske hon har 56-62 lagom till hösten! haha..Såå svårt! Hur har du gjort??

Jag har mest köpt i storlek 50 och 56.. försöker köpa de lite ?varmare? kläder i storlek 50 för juni kan ju va lite kylig ibland å så tunnare kläder i storlek 56. Men har köpförbud nu :P har så det räcker i början tror jag. Så svårt också när man inte har nån aning hur stor hon kommer vara när hon föds.. :)
Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF