• TrueLove12

För oss som tempar för att bli gravid

Hej, hoppas fler kan följa med vi som tempar, jag själv började med detta förra månaden då det inte har blivit något sedan nov 2017.

Denna månad bestämde vi oss för att inte testa med äl tester pga stressrelaterat för min del provar lite olika metoder.

Jag använder babyplan tempen och lägger in i Flo appen.

Jag är 27 år om en vecka ungefär och min man är 34

Vad använder ni?

Hur länge har ni försökt?

Vilka åldrar är ni?

• Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid
  • oshark
    cassandra92 skrev 2018-11-11 13:14:09 följande:

Nej. Så jag kanske bara ska sluta med NC för det är det jag inte gillar haha. Så jag ska nog bara hålla mig till mitt armband och ÄL-tester. Anledningen att jag lite trodde på det är att jag hade älflytningar i torsdags, men det kan man väl ha långt innan?

Om du inte tempar rätt kan ju inte NC veta. Det är därför man måste markera alla temperaturer som inte följer mönstret som avvikande.

Jag tempar 06:45 varje måndag - fredag. Då har jag också gårt och lagt mig ca 22:30-23 kvällen innan. Vaknar jag senare på helgen tar jag antingen inte tempen alls, eller så markerar jag den som avvikande. Gör man inte det blir det fel i algoritmen.

Det finns jättemycket information om hur viktigt det är att vara konsekvent på deras hemsida - och massa tips. Tempar man rätt 5 dagar i veckan ska 2 saknade eller strukna temperaturer inte göra för mycket för helheten. Men om du har två höga temperaturer varje vecka som du inte markerar som avvikande gör det ganska stor skillnad.

Har du ett annat sätt som du tycker är bättre verkar det ju som att du borde hålla dig till det istället? Jag använder ju både NC och FF, men basen i båda är samma temperaturmätning på morgonen, bara atr man kan fylla i mer info runtom i FF.
  • Jojjans
    oshark skrev 2018-11-11 13:42:18 följande:

Nja, om NC har satt ut att du redan haft ÄL är det bara fel om du tempar fel. Och som jag förstått det har NC satt ut att hon redan haft ÄL?

Ja såklart, så kan det ju vara. Menar mest att det kan dröja iallafall en cykel innan NC hittar rätt osv. Men finns en tydlig höjning så har ju ägglossning skett, det har du helt rätt i (om man tempat konsekvent).
  • oshark
    Jojjans skrev 2018-11-11 13:49:23 följande:

Ja såklart, så kan det ju vara. Menar mest att det kan dröja iallafall en cykel innan NC hittar rätt osv. Men finns en tydlig höjning så har ju ägglossning skett, det har du helt rätt i (om man tempat konsekvent).

Ja exakt, är man inte superregelbunden kan de ju ha lite svårt att förutse nästa ordentligt.

Min NC säger just nu att jag ska ha ÄL mellan CD18 och 23, så ett ganska stort glapp, vilket ju beror på att jag haft ÄL CD27, 21, och 18
  • cassandra92
    oshark skrev 2018-11-11 13:48:21 följande:

Om du inte tempar rätt kan ju inte NC veta. Det är därför man måste markera alla temperaturer som inte följer mönstret som avvikande.

Jag tempar 06:45 varje måndag - fredag. Då har jag också gårt och lagt mig ca 22:30-23 kvällen innan. Vaknar jag senare på helgen tar jag antingen inte tempen alls, eller så markerar jag den som avvikande. Gör man inte det blir det fel i algoritmen.

Det finns jättemycket information om hur viktigt det är att vara konsekvent på deras hemsida - och massa tips. Tempar man rätt 5 dagar i veckan ska 2 saknade eller strukna temperaturer inte göra för mycket för helheten. Men om du har två höga temperaturer varje vecka som du inte markerar som avvikande gör det ganska stor skillnad.

Har du ett annat sätt som du tycker är bättre verkar det ju som att du borde hålla dig till det istället? Jag använder ju både NC och FF, men basen i båda är samma temperaturmätning på morgonen, bara atr man kan fylla i mer info runtom i FF.

Ja jag har köpt ett armband som mäter temperatur under natten så det blir mycket lättare. Så slipper man tänka på när man somnar och allt. Bara man sover minst 5 timmar i streck. Har fungerat bra hittills sen i augusti. Men sen blev jag nyfiken och ville testa natural cycles. Men det gjorde mig bara förvirrad hahaha
  • DaniellaCal

Hej:) Kan någon hjälpa mig att tyda min kurva? Har tempat sen 2015 men aldrig varit med om att mensen är såhär försenad. Brukar ha 26-29 dagar men är nu på dag 33, ÄL+19 enligt FF appen. Testet var helt blankt imorse..suck :(

Hur brukar kurvan se ut om ÄL uteblir??

Kan det vara det som hänt?

Testar att bifogar bild:

• oshark
    DaniellaCal skrev 2018-11-11 16:03:28 följande:

Hej:) Kan någon hjälpa mig att tyda min kurva? Har tempat sen 2015 men aldrig varit med om att mensen är såhär försenad. Brukar ha 26-29 dagar men är nu på dag 33, ÄL+19 enligt FF appen. Testet var helt blankt imorse..suck :(

Hur brukar kurvan se ut om ÄL uteblir??

Kan det vara det som hänt?

Testar att bifogar bild:

För det första skulle jag tipsa om att köpa en termometer med två decimaler.

För det andra, tempar du samma tid på morgonen? Du har flera tempar markerade som tomma ringar, vilket innebär att de är tagna vid en annan tid än normalt.

För det tredje känns din kurva väldigt hoppig och vanligtvis ska man ju ligga under badlinjen innan ÄL och över baslinjen efter, vilket du inte riktigt gör. Eftersom det hoppar så mycket.

Hur ser dina andra kurvor ut? (Om du inte släpper ett ägg ska du inte få någon temphöjning.)
  • DaniellaCal

Tiden har diffat ca 15 min men kan nog vara lite extra hoppig pga varit sovit jättedåligt (sjuk dotter). Brukar alltid ha en rejäl tempdipp några dagar efter ÄL men annars brukar kurvan ligga runt 37,3 jämt tills dagen innan mens då den dippar till 36,8. Det skumma är att jag inte har den vanliga jobbiga mensvärken som alltid kommer 3-4 dagar innan.

Aja.. det visar väl sig snart ????

• TrueLove12

Idag hade jag 37,00 och iförgår hade jag 37,11 men resten av dagarna innan har bara vart lågt vet inte vad man ska tro

• SofieElise

Nu dippade tempen på ÄL+9, haft molvärk sedan ÄL+6 men ganska mkt igår på ÄL+8. Borde inte ha mens riktigt än, har bim 16/11...

• Jojjans
    TrueLove12 skrev 2018-11-11 23:35:09 följande:

Idag hade jag 37,00 och iförgår hade jag 37,11 men resten av dagarna innan har bara vart lågt vet inte vad man ska tro

Om du fått en höjning så låter det ju som att äl kan ha skett, men det är lite svårt om man inte vet när du hade mens eller borde ha äl... posta en bild på din kurva så är det nog lättare att läsa av.
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid