• TrueLove12

För oss som tempar för att bli gravid

Hej, hoppas fler kan följa med vi som tempar, jag själv började med detta förra månaden då det inte har blivit något sedan nov 2017.

Denna månad bestämde vi oss för att inte testa med äl tester pga stressrelaterat för min del provar lite olika metoder.

Jag använder babyplan tempen och lägger in i Flo appen.

Jag är 27 år om en vecka ungefär och min man är 34

Vad använder ni?

Hur länge har ni försökt?

Vilka åldrar är ni?

• Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid
  • oshark
    Clemmentina skrev 2018-11-13 15:59:08 följande:

Jag har precis börjat tempa och tycker det är lite klurigt då jag nästan alltid vaknar under natten (går dock sällan upp). Vad tror ni är viktigast; att tempa vid samma tid eller efter minst 4 h sömn?

Jag har en termometer med två decimaler och loggar i fertility friend och p-tracker, FF har markerat flera som osäkra (ofylld ring) då min temperatur varierar en del (från 35,8 till 36,17). Jag har inte mätt tempen de gånger jag varit uppe på natten, gått upp eller lagt mig vid avvinnande tid. Är det normalt att temperaturen diffar ungefär 0,3 grader? :)

0,3 grader är lite mycket, men visst finns det dagar det skiljer. Jag ligger i genomsnitt på 36,26 grader och NC säger att jag diffar +/- 0,1 grad i genomsnitt. 0,3 grader är ju vad som krävs för att ÄL ska sättas ut (när man haft den ökningen i tre dagar).

För mig är det viktigt att göra det ungefär samma tid, men jag brukar inte vakna så mycket undet natten. Vaknar jag en gång på natten och inte går ur sängen brukar jag inte behöva avaktivera tempen. Går jag ur sängen eller vaknar för nära när jag brukar tempa märker jag en skillnad om jag få somnar om och tempar senare.

Sen har jag märkt att för mig är det ingen idé att tempa runt 4-5 på morgonen för då ligger jag alltid väldigt lågt.

Jag tror att det bästa är att bara fortsätta och försöka hitta ditt mönster. När jag hade tempat två fulla cykler gick jag tillbaka till min första cykel och avaktiverade de temperaturer som kändes höga. Vet nu att jag brukar ligga mellan ca 36,2 och 36,3 med några dippar så har jag en temp på 36,4-nåt (vilket är min baslinje) och jag vet att det inte är ÄL-relaterat (min första ÄL-temp är ofta precis ovanför min baslinje) brukar jag avaktivera den även om jag tycker jag sovit ok. Tex var jag på semester och vaknade 2,5h senare än vanligt och låg då på ca 36,44 tre dagar i rad, så avaktiverade dem för det är för högt för att vara normala fluktuationer i min kurva.
  • Clemmentina
    oshark skrev 2018-11-13 16:21:45 följande:

0,3 grader är lite mycket, men visst finns det dagar det skiljer. Jag ligger i genomsnitt på 36,26 grader och NC säger att jag diffar +/- 0,1 grad i genomsnitt. 0,3 grader är ju vad som krävs för att ÄL ska sättas ut (när man haft den ökningen i tre dagar).

För mig är det viktigt att göra det ungefär samma tid, men jag brukar inte vakna så mycket undet natten. Vaknar jag en gång på natten och inte går ur sängen brukar jag inte behöva avaktivera tempen. Går jag ur sängen eller vaknar för nära när jag brukar tempa märker jag en skillnad om jag få somnar om och tempar senare.

Sen har jag märkt att för mig är det ingen idé att tempa runt 4-5 på morgonen för då ligger jag alltid väldigt lågt.

Jag tror att det bästa är att bara fortsätta och försöka hitta ditt mönster. När jag hade tempat två fulla cykler gick jag tillbaka till min första cykel och avaktiverade de temperaturer som kändes höga. Vet nu att jag brukar ligga mellan ca 36,2 och 36,3 med några dippar så har jag en temp på 36,4-nåt (vilket är min baslinje) och jag vet att det inte är ÄL-relaterat (min första ÄL-temp är ofta precis ovanför min baslinje) brukar jag avaktivera den även om jag tycker jag sovit ok. Tex var jag på semester och vaknade 2,5h senare än vanligt och låg då på ca 36,44 tre dagar i rad, så avaktiverade dem för det är för högt för att vara normala fluktuationer i min kurva.

Tack för svar! :) Det låter helt rimligt allt du skriver. Kan vara så att jag mätt för tidigt (4-5) de dagar då jag legat under 36. Ligger för det mesta strax efter 36 grader.

Detta är första månaden för mig så jag tänker att jag kommer få bättre kläm på det om ett tag. Kombinerar med ägglossningstest också. :)
  • oshark
    Clemmentina skrev 2018-11-13 18:02:38 följande:

Tack för svar! :) Det låter helt rimligt allt du skriver. Kan vara så att jag mätt för tidigt (4-5) de dagar då jag legat under 36. Ligger för det mesta strax efter 36 grader.

Detta är första månaden för mig så jag tänker att jag kommer få bättre kläm på det om ett tag. Kombinerar med ägglossningstest också. :)

Låter smart! Jag körde inte ÄL-test första cykeln för jag hade precis slutat med p-piller så ville inte slösa bprt hela lönen på test när jag inte hade någon aning om när jag skulle ha ÄL

När du tempat en cykel får du ju en baslinje att förhålla sig till så då kan du kolla vad som ser "fel"/avvikande ut. FF markerar ju även ut temperaturer som tagits vif vad de tycker är en avvikande tid genom att det är en tom cirkel istället för ifylld, så ganska enkelt att se i grafen.
  • Clemmentina
    oshark skrev 2018-11-13 21:06:29 följande:

Låter smart! Jag körde inte ÄL-test första cykeln för jag hade precis slutat med p-piller så ville inte slösa bprt hela lönen på test när jag inte hade någon aning om när jag skulle ha ÄL

När du tempat en cykel får du ju en baslinje att förhålla sig till så då kan du kolla vad som ser "fel"/avvikande ut. FF markerar ju även ut temperaturer som tagits vif vad de tycker är en avvikande tid genom att det är en tom cirkel istället för ifylld, så ganska enkelt att se i grafen.

Ja himla smart att tiden läggs in också. :) Tack för tips och peppande ord!
  • WanderChild

Tjejer! Måste gnälla av mig lite här också och säga NJUT när ni kan! Jag har drabbats av något som jag inte visste fanns, aldrig hört om det men googlade och jo visst, det verkar inte helt ovanligt under graviditet. Jag har dock fått en rätt kraftig variant av det verkar det som :(. Myset har stannat av HELT sedan plusset, har bara fått till det en enda gång sedan dess! Varför? Jo, för att bli lite intim, när jag får orgasm så följs det direkt av extrem smärta från sammandragningar i livmodern! Ligger i fosterställning med tårar i ögonen 1-2 minuter tills det går över och är sen helt öm hela dagen efter. Hemskt är det!

Det har inträffat 4-5 gånger nu då jag uppenbarligen haft någon form av upphetsande dröm (vilket också är vanligare under grav, har vanligtvis inte det) och jag har då vaknat i extrema smärtor! Fattade inte vad som hände första gången och blev jätterädd och tänkte att jag fick MF, men sen förstod jag vad som utlöste smärtan. Fy säger jag bara!

Lusten är absolut noll och jag vågar knappt ta i mannen av rädsla för att dra igång något. Att mysa utan att gå hela vägen känns också sådär, bara tanken på att va tvungen att begränsa sig är avtändande innan man ens satt igång... Enligt Google verkar det inte finnas så mkt att göra, vissa har blivit av med det längre fram. Ska dock ta upp det med bm vid nästa besök för att se om hon har några råd... Man vill ju passa på och njuta nu när tiden för sig själva bokstavligt talat är räknad..... :(

• TrueLove12
    oshark skrev 2018-11-13 12:14:04 följande:

Jag håller men Jojjans, om ÄL skett tror jag det borde skett runt den där dippen den 6e. Hur lång lutealfas hsr du? Brukar du dippa vid ÄL?

Ingen ingen är inte insatt i allting direkt
  • TrueLove12
    oshark skrev 2018-11-13 12:17:54 följande:

Är du vanligtvis väldigt regelbunden?

Dipp på äl nja de brukar höja sig när äl är tror jag.

Olika 23, 24,26,28 tror ja de ligger i menscykeln
  • oshark
    TrueLove12 skrev 2018-11-14 00:42:09 följande:

Dipp på äl nja de brukar höja sig när äl är tror jag.

Olika 23, 24,26,28 tror ja de ligger i menscykeln

Ok, för om du inte är helt regelbunden så är det ju inte ovanligt att ÄL kommer lite senare än man tror jag bara undrade eftersom du verkade så säker på att du hade BIM om 2 dagar.

Hur var tempen i morse?
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-11-13 23:22:25 följande:

Tjejer! Måste gnälla av mig lite här också och säga NJUT när ni kan! Jag har drabbats av något som jag inte visste fanns, aldrig hört om det men googlade och jo visst, det verkar inte helt ovanligt under graviditet. Jag har dock fått en rätt kraftig variant av det verkar det som :(. Myset har stannat av HELT sedan plusset, har bara fått till det en enda gång sedan dess! Varför? Jo, för att bli lite intim, när jag får orgasm så följs det direkt av extrem smärta från sammandragningar i livmodern! Ligger i fosterställning med tårar i ögonen 1-2 minuter tills det går över och är sen helt öm hela dagen efter. Hemskt är det!

Ouch Hoppas det blir så att det går över snart!
  • TrueLove12
    oshark skrev 2018-11-14 07:49:53 följande:

Ok, för om du inte är helt regelbunden så är det ju inte ovanligt att ÄL kommer lite senare än man tror jag bara undrade eftersom du verkade så säker på att du hade BIM om 2 dagar.

Hur var tempen i morse?

Appen flo brukar stämma när jag ska ha mens ungefär så är rätt säker

Hade ca 36,82 men vet inte om ja ska fortsätta med att tempa
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid