• TrueLove12

För oss som tempar för att bli gravid

Hej, hoppas fler kan följa med vi som tempar, jag själv började med detta förra månaden då det inte har blivit något sedan nov 2017.

Denna månad bestämde vi oss för att inte testa med äl tester pga stressrelaterat för min del provar lite olika metoder.

Jag använder babyplan tempen och lägger in i Flo appen.

Jag är 27 år om en vecka ungefär och min man är 34

Vad använder ni?

Hur länge har ni försökt?

Vilka åldrar är ni?

• Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid
  • Anonym (T)
    cassandra92 skrev 2018-10-26 10:28:25 följande:
    Den sjönk 0.4 grader. Och jag är på ÄL+10. Kan man ha hög temp och så, trots att ägget inte har fäst än? 
    Min temp har förresten hoppat en hel del, men så länge den ändå på det stora hela är förhöjd och håller sig över strecket så har jag ändå känt mig lugn.
  • cassandra92
    Anonym (T) skrev 2018-10-26 10:42:28 följande:
    Min temp har förresten hoppat en hel del, men så länge den ändå på det stora hela är förhöjd och håller sig över strecket så har jag ändå känt mig lugn.
    Hm okej. Jag har AVA så har ingen linje men den är 0.4 över "average" :)
  • cassandra92
    Anonym (T) skrev 2018-10-26 10:36:34 följande:
    Om ägget inte fäster så kommer tempen ändå vara hög fram tills kring mens. För vissa droppar det precis innan mensen kommer, för andra när mensen kommit.
    Hm okej. Men då kan det antingen vara att mensen är påväg, eller att det är ägget som fäster då? Trodde inte det kunde fästa så sent. Men kan man ha symptom trots att det inte har fäst? För annars har jag total inbillat mig massor... 
  • Anonym (T)
    cassandra92 skrev 2018-10-26 10:45:20 följande:
    Ok, dom säger ju att det vanligaste är att öka 0,3-0,5 så du ligger ju precis inom det :) Vad är AVA förresten?
  • Anonym (T)
    cassandra92 skrev 2018-10-26 10:45:20 följande:
    Ok, dom säger ju att det vanligaste är att öka 0,3-0,5 så du ligger ju precis inom det :) Vad är AVA förresten?
  • oshark
    Anonym (T) skrev 2018-10-26 10:30:44 följande:

Ah, jag förstår.. Det kan ju ta ett tag innan kroppen hittar tillbaka =/ Har själv haft cyklar mellan 32 och 39 dagar med ett medel på 35 sedan jag slutade med piller. Man får vara redo för mens redan på den tidigaste dagen, men vågar inte hoppas på plus förrän man passerat den senaste =/

Nä exakt. NC säger mensen ska komma på torsdag (1/11) och att jag ska testa lördag och söndag. Men måndag är ÄL+13 så tänker inte testa innan dess. Bara onödigt att stresda upp sig om det blir neg.
  • cassandra92
    Anonym (T) skrev 2018-10-26 10:48:32 följande:
    Hoppas det är så och att mensen lyser med sin frånvaro!!

AVA är ett armband som man har när man sover. Den läser av olika parametrar och sen så synkar man det till en app på morgonen. JAg tycker den är jättebra....
  • oshark
    cassandra92 skrev 2018-10-26 10:46:45 följande:

Hm okej. Men då kan det antingen vara att mensen är påväg, eller att det är ägget som fäster då? Trodde inte det kunde fästa så sent. Men kan man ha symptom trots att det inte har fäst? För annars har jag total inbillat mig massor... 

Ägget fäster i genomsnitt mellan ÄL+7 och ÄL+10 men kan fästa tidigare (dock inte tidigare än ÄL+3 och väldigt ovanligt vad jag förstått att det fäster innan ÄL+5).

Jag har förstått det så här:

När ägget släpps börjar kroppen producera progesteron. Om kroppen inte får besked om att ägget fäst innan BIM slutar kroppen producera progesteron och slemhinnan sköljs ut (mens) om ägget fäster och börjar skicka ut hcg fortsätter kroppen producera progesteron.

Tillförseln av progesteron och östrogen bidrar till symptom som kan vara samma oavsett om du är gravid eller inte, eftersom progestetontillförseln börjar redan innan ägget fäster. Sen kan man naturligtvis inbilla sig också, när man verkligen vill, men det troligaste är att du skulle ha liknande symptom även om du får mens (tex molvärk, ömma bröst..).

Progesteronet är det som höjer temperaturen. När progesteronet slutas produceras inför mens sjunker därför temperaruren igen. Vissa kan öven få en dipp (som jag) runt ÄL+4/5 då man får en tillförsel av östrogen som "krockar" med progesteronet och tempen. Vissa får även en implantationsdipp men jag vet inte vad den beror på.
  • Anonym (T)
    oshark skrev 2018-10-26 11:12:00 följande:
    Nä exakt. NC säger mensen ska komma på torsdag (1/11) och att jag ska testa lördag och söndag. Men måndag är ÄL+13 så tänker inte testa innan dess. Bara onödigt att stresda upp sig om det blir neg.

Ja men precis.. eller så sitter man där, förvirrad, med ett test man inte riktigt vet hur man ska tolka...been there, done that....

• Anonym (T)
    cassandra92 skrev 2018-10-26 11:15:35 följande:
    Hoppas det är så och att mensen lyser med sin frånvaro!!

AVA är ett armband som man har när man sover. Den läser av olika parametrar och sen så synkar man det till en app på morgonen. JAg tycker den är jättebra....
    Håller tummarna för dig!

Men gud så smidigt det låter!
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid