cassandra92 skrev 2018-10-22 19:04:42 följande:
Okej jag riskerar att låta som ett pucko nu men jag vet inte. Tapp, som i livmoderstapp?? Kan man känna den?
Nä, inte alls puckat
Ja, livmodertapp. Om du för in ditt långfinger kan du oftast känna den (en rund grej som pekar ut inne i slidan). Jag brukar göra det direkt när jag ska gå på toa på morgonen. Då blir det nästan samma tid varje dag och samma position (sittandes på toastolen). Tappen ändrar höjd, hårdhet och öppenhet under cykeln, hård mjuk öppen = ägglossningsdags. Sen blir den låg hård stängd till mens då den öppnar sig igen, alternativt håller sig stängd och du får ingen mens och är gravid (lite förenklat). Om du googlar cervical position finns det massvis med bra information (och tom bilder om du är intresserad). Jag är på min andra cykel med tapp-kännande och har vetkligen börjar känna skillnaderna.
När den är riktigt låg får jag bara in till första knogen/böjen på fingret och när den är riktigt hög når jag den knappt. Min är sen alltid lägre på kvällen än på morgonen (vilket jag upptäckte för att det nästan var svårt att få in min menskopp på kvällen för tappen var så låg!).