• TrueLove12

För oss som tempar för att bli gravid

Hej, hoppas fler kan följa med vi som tempar, jag själv började med detta förra månaden då det inte har blivit något sedan nov 2017.

Denna månad bestämde vi oss för att inte testa med äl tester pga stressrelaterat för min del provar lite olika metoder.

Jag använder babyplan tempen och lägger in i Flo appen.

Jag är 27 år om en vecka ungefär och min man är 34

Vad använder ni?

Hur länge har ni försökt?

Vilka åldrar är ni?

• Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid
  • WanderChild
    Anonym (T) skrev 2018-10-23 13:32:50 följande:

Tyvärr inte =/ Jag får försöka hålla ut i några dagar till och testa igen.. Äl+12 idag, bim på fredag..

Jag hade tagit nytt redan i morgon om jag fått så! :P
  • WanderChild
    oshark skrev 2018-10-23 13:06:47 följande:

Och att jag är 'gästvänlig' haha!!

Hahahaha ja sant ;P
  • cassandra92

Hej. En fråga. Måste man ha en dipp i temperaturen efter ÄL för att det ska finnas chans att vara gravid?

• oshark
    cassandra92 skrev 2018-10-23 15:20:46 följande:

Hej. En fråga. Måste man ha en dipp i temperaturen efter ÄL för att det ska finnas chans att vara gravid?

Nä absolut inte. Och även om man har en dipp måste man inte vara gravid. I mina två cykler jag tempat har jag dippat ÄL+4/5/6 men inte varit gravid. Troligtvis är jag bara känslig för att östrogenet skjuter till.

Så finns de som dippar och är gravida, de som dippar och inte är gravida, de som inte dippar och är gravida och de som inte dippar och inte är gravida
  • oshark
    oshark skrev 2018-10-23 15:29:04 följande:

Nä absolut inte. Och även om man har en dipp måste man inte vara gravid. I mina två cykler jag tempat har jag dippat ÄL+4/5/6 men inte varit gravid. Troligtvis är jag bara känslig för att östrogenet skjuter till.

Så finns de som dippar och är gravida, de som dippar och inte är gravida, de som inte dippar och är gravida och de som inte dippar och inte är gravida

Alltså en dipp per cykel runt ÄL +4, 5 eller 6 (kommer inte helt ihåg). Sen upp igen dagen efter.
  • WanderChild
    cassandra92 skrev 2018-10-23 15:20:46 följande:

Läste i fertility friend att äl-dipp är vanligare i cykler som resulterar i graviditet än de som inte gör det. Dock är en dipp ingen garanti för att det tagit sig, bara att det är vanligare när det tagit sig än när det inte tagit sig. Som oshark skriver så finns det alla varianter, man kan va gravid även om det inte dippar osv.

Infogar bild nedan på mina 3 sista cykler, den ljusblåa slutade i pluss. Jag började känna stick i höger sida av livmodern på äl+5, särskilt på kvällen gjorde det ganska ont lång ner till höger då det kanske fäste ordentligt och jag fick sen en dipp på äl+7. Även vid äl har jag märkt att temp dipp/ökning varit lite fördröjt i förhållande till hur det känts så kroppen verkar ligga lite efter i reaktionerna. De andra cyklerna är lite för korta för att eg vara jämförbara men man ser lite iaf.

• cassandra92
    oshark skrev 2018-10-23 15:30:24 följande:

Alltså en dipp per cykel runt ÄL +4, 5 eller 6 (kommer inte helt ihåg). Sen upp igen dagen efter.

Okej för min temp fortsätter att stiga, vid det här laget brukar min temp gå ner. Men har inte haft någon dipp så tänkte att det kanske var kört ändå. Men va skönt!
    WanderChild skrev 2018-10-23 15:46:49 följande:

Läste i fertility friend att äl-dipp är vanligare i cykler som resulterar i graviditet än de som inte gör det. Dock är en dipp ingen garanti för att det tagit sig, bara att det är vanligare när det tagit sig än när det inte tagit sig. Som oshark skriver så finns det alla varianter, man kan va gravid även om det inte dippar osv.

Infogar bild nedan på mina 3 sista cykler, den ljusblåa slutade i pluss. Jag började känna stick i höger sida av livmodern på äl+5, särskilt på kvällen gjorde det ganska ont lång ner till höger då det kanske fäste ordentligt och jag fick sen en dipp på äl+7. Även vid äl har jag märkt att temp dipp/ökning varit lite fördröjt i förhållande till hur det känts så kroppen verkar ligga lite efter i reaktionerna. De andra cyklerna är lite för korta för att eg vara jämförbara men man ser lite iaf.

Jaa okej! Tack för infon. Min kurva ser ut såhär. ÄL är på sista som är grön! :)

• oshark

Är det någon som vet hur snabbt livmodertappen sluter sig efter ägget släppt?

Jag gick och la mig i måndags med öppen tapp. Vaknade på morgonen med stängd tapp. Då antar jag att ägget släppt under natten? Min temphöjning på tiafagen var upp till CL (samma sak förra cykeln). FF sätter ut ÄL i måndags, NC i tisdags.

Inte för att det spelar jättemycket roll, men min tanke är att ägget släpper mitt i natten när jag sover och att progesteronet inte hinner kicka in tillräckligt för att temperaturen ska höjas över CL. Dock en nästan 0.3 graders höjning från måndag till tisdag då jag dippar lågt innan höjningen till CL.

Den här cykeln känns det dock som jag ligger ganska lågt i temp de här första dagarna.. 36.5 och 36.6 jmf med 36.72 och 36.68.

• Issari

ÄL+12 idag. Har haft väldigt jämn temperatur nu i lutealfasen jämfört med andra cykler. Känner ett svagt molande från livmodern eftermiddagar/kvällar när jag är mer stilla. Vet inte om jag vågar hoppas eller inte. Åttonde försöket nu!

• oshark
    Issari skrev 2018-10-25 10:23:34 följande:

ÄL+12 idag. Har haft väldigt jämn temperatur nu i lutealfasen jämfört med andra cykler. Känner ett svagt molande från livmodern eftermiddagar/kvällar när jag är mer stilla. Vet inte om jag vågar hoppas eller inte. Åttonde försöket nu!

Ja, ser väldigt jämn ut. När är BIM?
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid