• TrueLove12

För oss som tempar för att bli gravid

Hej, hoppas fler kan följa med vi som tempar, jag själv började med detta förra månaden då det inte har blivit något sedan nov 2017.

Denna månad bestämde vi oss för att inte testa med äl tester pga stressrelaterat för min del provar lite olika metoder.

Jag använder babyplan tempen och lägger in i Flo appen.

Jag är 27 år om en vecka ungefär och min man är 34

Vad använder ni?

Hur länge har ni försökt?

Vilka åldrar är ni?

• Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid
  • SofieElise
    oshark skrev 2018-10-31 09:28:53 följande:

Skulle kunna vara eftersom du verkar följa ett mönster. Men skulle ju också kunna vara ett avvikande från mönstret. Förra cykeln dippade jag lågt två dagar innan ÄL, upp igen dagen efter och sen dippade lågt på ÄL. Den här cykeln dippade jag lågt fem dagar innan ÄL, låg sen ganska normalt och dippade igen på ÄL. Hur många cykler har du med samma mönster som de förra två?

Men ta och köp ÄL-tester och ta ett idag så vet du

Jag har bara de två, har en till men det var precis efter ppillerstoppet. Men jag köper ÄL-test så får vi se. Hade typ varit nice om den kommer nu, så är det närmare BIM = färre dagar av ältande kring div symtom temperaturer och tester hahaha
  • Onlyme86
    Jojjans skrev 2018-10-31 16:37:29 följande:

Det som räknas som en temphöjning är när temperaturen stiger över det som är ditt max i follikulärfasen (från mens-äl). Det ser ut som att du legat under 36,4 hela perioden, även om det såklart varierar lite från dag till dag. Om du fick pos äl-test i måndags så känns det troligt att du hade äl sent den 29e eller den 30e. Den 30e går ju också temperaturen upp över 36,4, ända upp till 36,5, så om den fortsätter hålla sig ovanför 36,4 de kommande dagarna skulle jag säga att du kan bekräfta din äl till 29/30 okt.

Tack för ett lättförståeligt svar. Då har jag lärt mig något nytt om att tempa. Då håller jag tummarna att tempen håller sig ovanför 36,4. Vore trist att missa äl.
  • Onlyme86
    oshark skrev 2018-10-31 16:41:17 följande:

Välkommen!

När du har haft tre temperaturer i rad som är ca 0.3-0.5 högre än de föregående temperaturerna sätts ÄL ut på den sista dagen med låg temperatur. Om du tar min kurva som exempel ser du att ÄL är utsatt 22 okt, men den sattes inte ut där förrän 25 okt. (När du har tempat en hel cykel får du även en baslinje och normen är att ligga under den feån mens till ÄL och över från ÄL till mens).

Tack! Spännande att lära sig mer om tempning och sin cykel.

Tack även till dig för ett lättförståeligt svar. Då får jag helt enkelt avvakta några dagar för att se ÄL under den här cykeln enligt appen. Jag kom på att jag inte fört över förra månadens tempning till den här appen. Men där i sep kan jag verkligen se vad du menar. Där ligger det under baslinjen fram till ÄL och sen över linjen fram tills mens.
  • Anonym (T)

Så glad att jag hittade den här gruppen. Slutade med p-piller i mars och lyckades plussa första månaden som jag tempade =D

• Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2018-10-31 17:51:59 följande:

Så glad att jag hittade den här gruppen. Slutade med p-piller i mars och lyckades plussa första månaden som jag tempade =D

Gruppen? Tråden, haha:P
  • oshark
    SofieElise skrev 2018-10-31 17:21:01 följande:

Jag har bara de två, har en till men det var precis efter ppillerstoppet. Men jag köper ÄL-test så får vi se. Hade typ varit nice om den kommer nu, så är det närmare BIM = färre dagar av ältande kring div symtom temperaturer och tester hahaha

Haha eller hur!
  • WanderChild
    SofieElise skrev 2018-10-31 17:21:01 följande:

Nja, kommer äl senare än den brukar så brukar mensen också komma lite senare. För de flesta är tiden från äl till mens alltid ungefär samma antal dagar, ungefär 12-16 dagar (dock olika från person till person) Tiden mellan mens och äl kan dock variera lite. I cykler som är oregelbundna brukar det vara tiden mens->äl som skiljer och inte äl->mens. Oftast! Ska dock sägas, finns så klart undantag.

Sen när man kan testa beror på hur många dagar från äl du är och inte hur många dagar innan BIM då BIM kan skilja sig. Jag hade tex BIM endast ca en vecka efter äl då min cykel var helt off efter pillerstoppet. Hade jag då testat på BIM så hade jag antagligen fått negativt test eftersom hormonerna inte hunnit upp tillräckligt för att ge utslag.
  • oshark
    WanderChild skrev 2018-10-31 20:56:15 följande:

Nja, kommer äl senare än den brukar så brukar mensen också komma lite senare. För de flesta är tiden från äl till mens alltid ungefär samma antal dagar, ungefär 12-16 dagar (dock olika från person till person) Tiden mellan mens och äl kan dock variera lite. I cykler som är oregelbundna brukar det vara tiden mens->äl som skiljer och inte äl->mens. Oftast! Ska dock sägas, finns så klart undantag.

Sen när man kan testa beror på hur många dagar från äl du är och inte hur många dagar innan BIM då BIM kan skilja sig. Jag hade tex BIM endast ca en vecka efter äl då min cykel var helt off efter pillerstoppet. Hade jag då testat på BIM så hade jag antagligen fått negativt test eftersom hormonerna inte hunnit upp tillräckligt för att ge utslag.

Ah, jag tolkade det som att hon menade att om ÄL kommer nu är det närmre till BIM eftersom ÄL kommit. Dvs om ÄL kommer om fem dagar kommer BIM vara fem dagar längre bort än om ÄL kommer idag
  • SofieElise
    oshark skrev 2018-10-31 21:22:00 följande:

Ah, jag tolkade det som att hon menade att om ÄL kommer nu är det närmre till BIM eftersom ÄL kommit. Dvs om ÄL kommer om fem dagar kommer BIM vara fem dagar längre bort än om ÄL kommer idag

Precis så jag menade, negativt ÄL-test ikväll dock, så kanske en avvikelse som du berättade om
  • Jojjans

Jsg har nu tempat mig förbi 3 ägglossningar, den då jag blev gravid i våras, september direkt efter mitt missfall och oktober nuvarande cykel (bim 8/11).

Jag känner väldigt tydligt när jag har äl och från vilken sida och det jag vet är att jag under det här året börjat få spottings innan mens när jag har äl från vä sida, men inte från hö.

Första försöket i våras var från vä och det tog sig inte. Andra försöket var från hö sida och det tog sig. Nu efter missfallet kom min äl igång efter 3 veckor, och vi hoppade över den cykeln med att försöka.

Nu när vi skulle börja försöka fick jag från vä, och ser nu att tempen inte alls är lika hög som när jag haft äl från vä. Visst är det progrsteronnivån som får tempen att höjas? Och även lågt progesteron som ger spottings? Kan det vara så att den ena äggledarens ägg skapar sämre gulkropp? Blir orolig att jag inte kommer bli gravid denna månad pga det...

Ligger in en bild på min cykel i våras då jag blev gravid, samt förra månaden och nuvarande cykel.

Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid