• Panikfrun

Insättningsproblem

Hej!har börjat med insättning av paroxetin efter ett utsättning försök som inte gick så bra.Har ätit detta i 18 år nu.Försökte minska /utsätta i sommar men det gick då inte alls.Har sådana insättninsbesvär och undrar om det är någon mer som känner igen det?hade 20mg och minskade till 10 på 6 veckor

• Svar på tråden Insättningsproblem
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Skönt) skrev 2018-11-29 20:29:24 följande:

Därför prövar jag lyrica nu. Som inte är ett ssri. Utan just är godkänd för ångest specifikt.

Jag känner också att min ångrst är mera ett kemiskt/fysiskt ?fel? i min hjärna så att säga.

Jag hoppas mkt på lyrican... har inte tagit den så länge och inte ens kommit upp i startdos än...så jag får ha lite tålamod.

Tar du alltså ssri och lyrica samtidigt?
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-30 18:45:31 följande:

Hur länge gick du på escitalopram innan du märkte att den inte hjälpte dig? Jag har aldrig haft sådan ångest som jag har nu! Innan jag började med ssri så hade jag ångest ytterst sällan, och när jag hade det så var det panikångest på kvällarna. Men nu har jag jobbiga spänningar i hela kroppen och armarna blir liksom varma och jag får som stark träningsvärk på armarna. Jätteskumt!

På vilket sätt är lyrica bättre? Vilka substanser jobbar den mot?

Jag gick på escitalopram ( cipralex ) i 3 veckor.... eftersom jag provat så många olika mediciner så har hag blivit expert på ?att känna efter? ( både på gott å ont dock ) efter biverkningar då jag misstänker att ssri inte riktigt funkar på min ångest... efter 1 vecka på 5 mg och 2 veckor på 10 mg fick jag nog! Jag mådde ju bara sämre... vi bytte, igen (!!) Nu äter jag sertralin, vi provade att höja och samma hände där... men skillnaden med sertralin att den kan jag äta i lågdos utan svåra biverkningar som förvärras ångest samtidigts den hjälper lite mot Depp/nedstämdhet... men inte ett skit mot ångesten. Ssri funkar inte alls på min ångest! Jag har provat nästan alla nu! Några till å med 2 ggr bara för att vara säker.

Fick nu Lyrica som tillägg och är ff på lågdos men nåt har hänt de sista dagarna.... liiite förbättring på ångesten känner jag faktiskt.... ska höja i nästa vecka och tror jag kommer märka effekt.

Lyrica har flera användningsområden, eg är det en epilepsi-medicin från början, nu även ges mot smärta samt mot Gad.

Jag känner igen så mkt i det du skriver i hur du tänker och känner....<3
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-30 19:08:01 följande:

Tar du alltså ssri och lyrica samtidigt?

Japp, se inlägget ovan.

Dock bara ssri för att hålla gråten/ledsamheten i schack...hjälper inte ett dyft mot min plågsamma ångest.
  • Andreax

Jag skulle nog säga att jag hade förbättring efter 5 veckor, vecka 5 var bättre än vecka 3.

Jag har båda gångerna börjar med psykiatriker för att de är de som kan medicinering för psykiska åkommor. Psykologer har ingen utbildning inom medicin, och allmänläkare är inte experter på psykiska åkommor. Sen när medicinen gjort att jag sansade mig så var jag mottaglig för terapi.

Jag tycker du ska försöka få remiss till psykiatriker, eller hitta en privat (de är läkare så de går under vanliga vårdkostnader) och boka en tid där.

• Anonym (Följer)
    Andreax skrev 2018-11-30 19:48:37 följande:

Jag skulle nog säga att jag hade förbättring efter 5 veckor, vecka 5 var bättre än vecka 3.

Jag har båda gångerna börjar med psykiatriker för att de är de som kan medicinering för psykiska åkommor. Psykologer har ingen utbildning inom medicin, och allmänläkare är inte experter på psykiska åkommor. Sen när medicinen gjort att jag sansade mig så var jag mottaglig för terapi.

Jag tycker du ska försöka få remiss till psykiatriker, eller hitta en privat (de är läkare så de går under vanliga vårdkostnader) och boka en tid där.

Det här låter väldigt vettigt. Bra råd!
  • Anonym (Följer)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-29 20:19:15 följande:

Darrig och skakig var jag också de två första veckorna, hade en otrolig jobbig rastlöshet som inte ville släppa. Jag trodde helt seriöst att jag höll på att bli galen. Rastlösheten i kombination med starka ångesten och självmordstankar är nog det värsta jag varit med om i mitt liv.

Nu efter två veckor med 5 mg och fyra veckor med 10 mg så har jag börjat få starka biverkningar igen. Stark kroppslig ångest, huvudvärk och muskelvärk och spänningar. Idag träffade jag psykologen som sa att det är 20% av befolkningen som svarar bra på ssri. Detta fick mig att fundera, att sannolikheten för att jag ska vara en av de 20% är ganska låg, och framförallt nu när jag börjar känna av starkarw biverkningar igen. Medicinen kanseinte hjälper mig, utan endast ger mig jobbiga biverkningar? Psykologen tyckte ändå att jag skulle ha is i magen och försöka härda ut lite till, kanske vänder det snart. Eller så gör det inte! Vad gör jag då? Byter man preparat? Måste man gå igenom den vidriga insättningsperioden igen? Herregud vilken ångest!

Men har du självmordstankar nu också? Det står om min medicin att man, om man upplever såna, genast ska kontakta vården för det är allvarliga symptom. Jag känner inte samma omfattande problem som du beskriver (tycker mina är jobbiga nog) och jag måste säga att jag känner medkänsla med dig i din ångest. Det kan inte vara lätt. Jag vet för lite för att kunna svara på dina frågor eller ge goda råd, förutom det jag skrev i början då. Jag är ju rätt ny själv på detta. Men jag tycker Andreax har mycket bra input, låter som någon som vet vad h*n talar om.

Ge inte upp! Det är meningen att vi ska må bättre med medicin, gäller bara för oss att hitta rätt preparat i rätt dos.

Själv ska jag fortsätta på 10 mg fluoxetin i ett par veckor till. Min läkare i psykiatri vill inte stressa på insättningen och det låter ju på nåt sätt rätt klokt tänker jag.
  • Anonym (A)

Googla Surviving Antideppressant.

• Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Följer) skrev 2018-12-01 15:30:25 följande:

Men har du självmordstankar nu också? Det står om min medicin att man, om man upplever såna, genast ska kontakta vården för det är allvarliga symptom. Jag känner inte samma omfattande problem som du beskriver (tycker mina är jobbiga nog) och jag måste säga att jag känner medkänsla med dig i din ångest. Det kan inte vara lätt. Jag vet för lite för att kunna svara på dina frågor eller ge goda råd, förutom det jag skrev i början då. Jag är ju rätt ny själv på detta. Men jag tycker Andreax har mycket bra input, låter som någon som vet vad h*n talar om.

Ge inte upp! Det är meningen att vi ska må bättre med medicin, gäller bara för oss att hitta rätt preparat i rätt dos.

Själv ska jag fortsätta på 10 mg fluoxetin i ett par veckor till. Min läkare i psykiatri vill inte stressa på insättningen och det låter ju på nåt sätt rätt klokt tänker jag.

Hej, nej jag upplever inga självmordstankar nu, har egentligen aldrig gjort det innan jag började med medicinen. De två första veckorna upplevde jag stark ångest med självmordstankar som skrämde skiten ur mig. Tänker fortfarande på det och jag kan fortfarande inte förstå hur jag kunde känna så. Jag förstår ju att det var en kemisk reaktion på ssri, men vad gör jag åt minnet att jag inte längre ville leva liksom?

Jag vill helst av allt komma till en psykiater men kommer inte få remiss än på ett tag. Så under tiden får jag försöka att härda ut. Jag tycker ju dock att medicinen borde ha börjat ge mig positiva effekter nu, men jag känner inte att jag blir så mycket bättre. När jag pratar med läkaren så upplever jag det som om han inte förstår riktigt. Han har aldrig hört någon må som mig på ssri. De flesta som tar ssri mår oftast bättre efter tre veckor säger han, men när jag berättar om mina symtom så bortförklarar han det och säger att det är min va liga ångest bara. Fast det är inte det! Jag vet det! Min grundångest känns inte så, har aldrig gjort! Det var som när jag berättade om mina mörka tankar de två första veckorna, då tittade han på mig och sa att det är vanligt, att jag är inte ensam om det. Så då fick jag nöja mig med det.

Just nu känner jag bara en trötthet, hopplöshet, orkar inte ha denna kroppsliga ångest längre. Jag har inte självmordstankar, utan jag är bara så trött på att må dåligt...
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Följer) skrev 2018-12-01 15:30:25 följande:

Är flyoxetin det första ssri du provar?

Har för mig att läkare i första hand förskriver escitalopram eller sertralin då de påstår att de har minst biverkningar.
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Skönt) skrev 2018-11-30 19:11:51 följande:

Jag gick på escitalopram ( cipralex ) i 3 veckor.... eftersom jag provat så många olika mediciner så har hag blivit expert på ?att känna efter? ( både på gott å ont dock ) efter biverkningar då jag misstänker att ssri inte riktigt funkar på min ångest... efter 1 vecka på 5 mg och 2 veckor på 10 mg fick jag nog! Jag mådde ju bara sämre... vi bytte, igen (!!) Nu äter jag sertralin, vi provade att höja och samma hände där... men skillnaden med sertralin att den kan jag äta i lågdos utan svåra biverkningar som förvärras ångest samtidigts den hjälper lite mot Depp/nedstämdhet... men inte ett skit mot ångesten. Ssri funkar inte alls på min ångest! Jag har provat nästan alla nu! Några till å med 2 ggr bara för att vara säker.

Fick nu Lyrica som tillägg och är ff på lågdos men nåt har hänt de sista dagarna.... liiite förbättring på ångesten känner jag faktiskt.... ska höja i nästa vecka och tror jag kommer märka effekt.

Lyrica har flera användningsområden, eg är det en epilepsi-medicin från början, nu även ges mot smärta samt mot Gad.

Anonym (Skönt) skrev 2018-11-30 19:11:51 följande:

Har du provat snri? Nassa eller tricykla? Brukar inte läkare ofta rekommendera att prova dessa innan de förskriver Lyrica? Har för mig att jag jag har läst det någonstans, just eftersom lyrica inte i första hand används som antidepressiv utan mot epilepsi?
  • Anonym (Följer)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-12-01 22:07:52 följande:

Hej, nej jag upplever inga självmordstankar nu, har egentligen aldrig gjort det innan jag började med medicinen. De två första veckorna upplevde jag stark ångest med självmordstankar som skrämde skiten ur mig. Tänker fortfarande på det och jag kan fortfarande inte förstå hur jag kunde känna så. Jag förstår ju att det var en kemisk reaktion på ssri, men vad gör jag åt minnet att jag inte längre ville leva liksom?

Jag vill helst av allt komma till en psykiater men kommer inte få remiss än på ett tag. Så under tiden får jag försöka att härda ut. Jag tycker ju dock att medicinen borde ha börjat ge mig positiva effekter nu, men jag känner inte att jag blir så mycket bättre. När jag pratar med läkaren så upplever jag det som om han inte förstår riktigt. Han har aldrig hört någon må som mig på ssri. De flesta som tar ssri mår oftast bättre efter tre veckor säger han, men när jag berättar om mina symtom så bortförklarar han det och säger att det är min va liga ångest bara. Fast det är inte det! Jag vet det! Min grundångest känns inte så, har aldrig gjort! Det var som när jag berättade om mina mörka tankar de två första veckorna, då tittade han på mig och sa att det är vanligt, att jag är inte ensam om det. Så då fick jag nöja mig med det.

Just nu känner jag bara en trötthet, hopplöshet, orkar inte ha denna kroppsliga ångest längre. Jag har inte självmordstankar, utan jag är bara så trött på att må dåligt...

Tycker att det låter lite beige att läkaren bortförklarar din känsla med att det är din vanliga ångest trots att du säger att denna känns annorlunda. Läkaren kunde i så fall gärna förklara närmare hur hen menar, inte bara dra en snabb slutsats sådär. Det är ju viktigt att hänsyn tas till din faktiska upplevelse!

Jag är glad att läsa att du inte lever med självmordstankar idag. Vad du ska göra med det minnet... är en allvarlig fråga som jag faktiskt inte riktigt vet vad jag ska svara på. Det är ju hemskt att du behövde genomlida dessa tankar, och jag undrar vilket stöd du hade i det? Från vårdens sida, men även privat? Jag hoppas du hade någon eller några att prata med. Och efter att ha gjort den resan kanske du idag snabbare kan identifiera de tankarna, och därmed förhoppningsvis snabbare lägga in bromsen mot dem om du någonsin känner likadant igen.

Det verkar som ett vanligt problem att tvingas vänta lång tid på tid hos psykiatriker. Jag önskar att det inte var så. Vården är viktig att prioritera, det innebär ett onödigt lidande för många att behöva vänta så länge. Det är inte läkarnas fel, det är nog så att besluten tas högre upp men resultatet drabbar i slutänden patienterna.
  • Anonym (Följer)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-12-01 22:10:42 följande:

Är flyoxetin det första ssri du provar?

Har för mig att läkare i första hand förskriver escitalopram eller sertralin då de påstår att de har minst biverkningar.

Nej, jag provade även Venlafaxin för några år sedan. Den gav mig enorma problem med svettningar och s.k. brainzaps. Avbröt då jag inte mådde bättre men fick biverkningar. Minns inte hur länge jag härdade ut, men några veckor i alla fall.

Fluoxetinet ger mig ju också biverkningar, och vinsten med att äta dem har jag inte riktigt upplevt så här långt. Jag hade en telefontid med läkaren förra veckan, jag ska fortsätta på samma (låga) dos fram till efter jul nyår någonstans. Jag fortsätter ett tag till och ger det en ärlig chans.
  • zandos

hej
    jag undrar du som heter escitalopramom det gick bra till slut?
    jag äter det också och har samma som dig men bara ätit i 3 veckor och 2 dagar.
    bränner och håller på i huden, så hur gick det? har ätit den här förut men inte fått såhär innan:/

• zandos

hej
    jag undrar du som heter escitalopramom det gick bra till slut?
    jag äter det också och har samma som dig men bara ätit i 3 veckor och 2 dagar.
    bränner och håller på i huden, så hur gick det? har ätit den här förut men inte fått såhär innan:/

• Anonym (E)
    Andreax skrev 2018-08-28 20:21:57 följande:

Jag upplevde också vecka 3 som väldigt kroppslig, brännande och stela muskler. Men det har faktiskt släppt till stor del nu. Nu har jag har två väldigt annorlunda dagar. Känns som om medicinen tar udden av ångesten nu, så jag har varit igång två dagar. Pysslat lite i köket och trädgården och kommit ur sängen. Till och med tagit bussen till stan. Och andra sidan släppert det inte längre på kvällen. Fast det rullar på ändå. Fortfarande är inget roligt, men bara små stunder av ångest på förmiddagen. (Kanske lagom intressant att läsa om, men jag skriver lite för min egen skull också. )

Tja
    Måste fråga om du menar brännande generellt eller i musklerna?
    hela min jävla kropp bränner (huden) och är varm, ätit i 8 veckor nu snart.
  • Anonym (Escitaloprams)

Hej!

Lever tråden fortfarande?

Jag tog mig igenom den värsta tiden med insättningen, och tro det eller ej så blev det bättre med tiden. Så pass att jag kände att det är nog dags att klara mig utan medicin. Sagt och gjort, uthärdade 6 veckor med insättningssymtom som konstant yrsel, huvudvärk, kräkningar osv. Äntligen kände jag mig som mig själv igen. Kunde skratta hysteriskt, men även gråta och tycka att allt var sorgligt. Tyckte att jag hade en balans. För två veckor sedan började jag känna av en molande kroppslig ångestkänsla, som om det brann i armarna, kroppen var på helspänn, rastlös och en aggressivitet som jag inte känner igen. Strax därpå kom panikångestattackerna! Gång på gång! Otroligt skrämmande och obehagligt. Läkaren satte in mig på SSRI igen, och nu är jag här igen... återupplever den fruktansvärda insättningen...

nu vill jag bara upp i rätt dos så jag kan fortsätta älta över mitt liv. Kommer jag aldrig kunna klara mig utan medicin? Har jag blivit beroende? Vill tillägga att jag aldrig haft panikångestattacker innan SSRI! Skulle jag testat ett nytt preparat?

Om det är någon skillnad mot hur det var under min första insättningsperiod så är jag nog inte lika rädd för ångesten, jag vet att den är kemisk, och att den kommer gå över. Den här gången vill jag komma upp i rätt behandlingsdos och inte stressa med att sätta ut medicinen. Been there, Done that.

Är det någon som är kvar från tråden?

• Anonym7703
    Andreax skrev 2018-09-08 19:16:05 följande:

Hej!

Jag hade också lite upp och ner vecka 4, följt av 3 rätt jobbiga dagar. Men efter 4 veckor och 3 dagar så bara slog det om och mitt gamla jag var tillbaka! I alla fall till 90%. Jag har jobbat halvtid denna veckan och det har gått bra. Jag kan inte ens riktigt minnas hur jag mådde för 1-2 veckor sedan och allt känns lite som en avlägsen (mar)dröm.

Jag kan få lite oroskänslor på morgnarna, men milsväg ifrån ångest. Jag har dock haft svårt att somna på kvällarna senaste 1-2 veckorna, men inte pga ångest. Jag somnar bara helt enkelt inte vissa kvällar. Jag håller på att övergå till att ta medicinen på morgnarna (som jag alltid gjort innan), får se om det hjälper. Eller behövs bara mer tid, det ska ju ta mig ytterligare 5-6 veckor innan medicinen ger full effekt enligt min läkare. Kör lite sömn-guider som jag hittat på youtube, och det det hjälper faktisk.

Och jag är inte längre på något sätt orolig att jag inte kommer bli som förut igen! Om en vecka har du alldeles säkert också nått hit! Även om jag (mot all förmodan) inte skulle bli bättre så har jag inga problem med att må så här, och så kände jag absolut inte för en halv vecka sedan!!

Hej, hur mår du nu? Jag är i precis samma sits, att återinsätta Seroxat, de är helt fruktansvär. gått 4 v imorgon, & mår Inge vidare. Höjt dosen för 5 dgr sedan. Hur kände du? Kram
Svar på tråden Insättningsproblem