• Panikfrun

Insättningsproblem

Hej!har börjat med insättning av paroxetin efter ett utsättning försök som inte gick så bra.Har ätit detta i 18 år nu.Försökte minska /utsätta i sommar men det gick då inte alls.Har sådana insättninsbesvär och undrar om det är någon mer som känner igen det?hade 20mg och minskade till 10 på 6 veckor

• Svar på tråden Insättningsproblem
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Skönt) skrev 2018-11-22 20:33:03 följande:

Jag har fått sätta in lyrica istället, som tydligen ska vara väldigt effektivt mot just ångest... bara ätit ett par dagar så svårt att säga nåt ännu.

Hur funkar lyrica? Jag har hört att den ska vara vidrig att sätta in?

Varför har läkarna inte kunnat utveckla ett läkemedel utan biverkningar än? I kand känns det bara hopplöst!
  • Anonym (Skönt)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-23 09:06:26 följande:

Hur funkar lyrica? Jag har hört att den ska vara vidrig att sätta in?

Varför har läkarna inte kunnat utveckla ett läkemedel utan biverkningar än? I kand känns det bara hopplöst!

Den är inte alls känd för att ha insättningsbesvär... var har du hört det?
  • Andreax
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-22 20:16:11 följande:

Varför blir det inte bättre? Ska det vara såhär?

Vad bra att du hittat vår tråd då! Tydligen ska det vara så. Om du ser datumen på våra inlägg, så hade vi båda ungefär samma resa. Ge det 4-5 veckor, så är du en helt annan person. Sen en månad till och du kanske hamnar där jag är nu. Jag hade typ glömt bort att jag mått dåligt. Så jag fick på afterwork i fredags och drack drinkar. Inte mer än vad jag gjort tidigare när jag gått på SSRI, men det tar mer tid att bli stabil, så denna gången fick jag ett ordentligt återfall. (Inte som vecka 1-3, men ändå.)

Det du känner kalas paradoxal ångest, men du har nog läst om det i tråden ovan. Kämpa på! Jag gjorde den redan en gång för 20 år sedan och en gång i somras, och där emellan hade jag 20 bra år med bara svaga höst-dippar någon gång då och då, och aldrig i närheten som insättningen!

En dag i taget!
  • Anonym (Följer)

Insättning här också. Skakar inifrån, precis som någon beskrev i början. Vimsighet, trötthet, svårt att fokusera på detaljer i omgivningen (har normalt sett ok syn).

Känns som jag halvt om halvt svävar fram ibland och det är jättestressande med människor ute.

Får se när det går över.

• Anonym (Escitalopram)
    Andreax skrev 2018-11-23 14:42:59 följande:

Vad bra att du hittat vår tråd då! Tydligen ska det vara så. Om du ser datumen på våra inlägg, så hade vi båda ungefär samma resa. Ge det 4-5 veckor, så är du en helt annan person. Sen en månad till och du kanske hamnar där jag är nu. Jag hade typ glömt bort att jag mått dåligt. Så jag fick på afterwork i fredags och drack drinkar. Inte mer än vad jag gjort tidigare när jag gått på SSRI, men det tar mer tid att bli stabil, så denna gången fick jag ett ordentligt återfall. (Inte som vecka 1-3, men ändå.)

Det du känner kalas paradoxal ångest, men du har nog läst om det i tråden ovan. Kämpa på! Jag gjorde den redan en gång för 20 år sedan och en gång i somras, och där emellan hade jag 20 bra år med bara svaga höst-dippar någon gång då och då, och aldrig i närheten som insättningen!

En dag i taget!

Tack för pepp!

Jag är medveten om att det kommer att vända snart eller iallafall ska det kännas bättre än jag mår nu, men man tappar modet och hoppet ibland, och då är det så skönt att gå in och läsa om andra som gjort samma resa. Det ger hopp för stunden även om jag misströstar efter ett tag ändå.

Det ter sig bara så underligt för mig att ett läkemedel kan ha en så vidrig biverkning. Jag har ju egentligen aldrig innan mått så dåligt, jag tar ju inte ens medicinen för en depression utan endast ångest. En ångest som inte ens är i närheten av det vidriga insättningsångest eller som den molande jobbiga ångesten jag känner nu!

Det måtte vända snart!

Vad tufft att sätta ut medicinen efter 20 år! Tar du medicinen mot depression eller ångest?
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Följer) skrev 2018-11-23 14:55:30 följande:

Insättning här också. Skakar inifrån, precis som någon beskrev i början. Vimsighet, trötthet, svårt att fokusera på detaljer i omgivningen (har normalt sett ok syn).

Känns som jag halvt om halvt svävar fram ibland och det är jättestressande med människor ute.

Får se när det går över.

Kämpa på! Åh jag minns den där rastlöshetskänslan! Det kändes nästan som om man var besatt av något. Vilket ssri tar du? Kan du sova bra? Min sömn slogs ut helt när jag började med ssri. Nu är det lite bättre, och framförallt när jag fick mirtazapin att ta till natten. Mirtazapin är ett annat antidepressivt medel som gör dig mojsig och sådär härligt lullig en timme efter intag. Har en vän som fick det tillsammans med insättning av ssri, läkaren hade sagt att de kan ta bort de negativa biverkningarna av ssri som ökad ångest bla. Nu klarade han sig från biverkningar ( endast huvudvärk) men det är svårt att veta om det var pga mirta eller ej!

Heja dig! Vi tar oss igenom detta!
  • Anonym (Följer)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-23 21:35:14 följande:

Kämpa på! Åh jag minns den där rastlöshetskänslan! Det kändes nästan som om man var besatt av något. Vilket ssri tar du? Kan du sova bra? Min sömn slogs ut helt när jag började med ssri. Nu är det lite bättre, och framförallt när jag fick mirtazapin att ta till natten. Mirtazapin är ett annat antidepressivt medel som gör dig mojsig och sådär härligt lullig en timme efter intag. Har en vän som fick det tillsammans med insättning av ssri, läkaren hade sagt att de kan ta bort de negativa biverkningarna av ssri som ökad ångest bla. Nu klarade han sig från biverkningar ( endast huvudvärk) men det är svårt att veta om det var pga mirta eller ej!

Heja dig! Vi tar oss igenom detta!

Tack för peppningen!

Jag har fått något som heter Fluoxetin. Har ångest och fobiska rädslor. Läkaren sa att det kunde bli värre i början, men det har jag inte märkt. Kan sova, det funkar. Men den vidriga darrigheten och konstiga känslan att sväva fram är obehaglig. Känner mig tröttare än vanligt, allt går segt. Men kommer att fortsätta och se om de hjälper på sikt. Då kan det vara värt den här tiden med jobbiga symptom.

Blev glad att hitta den här tråden. Intressant att få veta hur andra upplevt det, det verkar kunna bli på väldigt olika vis. Jag gick in i behandlingen ganska förutsättningslöst, tänkte att det är värt ett försök, låt se om det hjälper. Men så här långt är det väl inte jättemysigt direkt...
  • Andreax
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-23 21:29:19 följande:

Vad tufft att sätta ut medicinen efter 20 år! Tar du medicinen mot depression eller ångest?

Tufft? :-P Vet inte, skulle inte rekommendera att göra om det. Jag fick ångest för 20 år sedan, kom från ingenstans. Så troligen lite genetiskt dåliga förutsättningar för seretonin-produktion. Och då fungerar tydligen SSRI-mediciner extra bra.

Jag visste förstås att det var stora odds att jag inte skulle klara mig utan, men jag räknade inte med att gå igenom en hel insättnings-cykel igen.

Nu har jag dessutom haft ett ganska stort bakslag denna veckan, men jag har jag inte sovit och inte tagit någon ångestdämpande (förutom vanliga SSRI såklart), och ta i trä, det har gått bra idag. Ska till jobb imorgon.

Sen har jag en teori, men det är kanske bara något jag har fått för mig. Att under min ångest stå förstärktes de banorna i min hjärna som reagerar med rädsla och ångest för det jag är rädd för. Så att jag nu kommer att vara känsligare för detta under en ganska lång tid framåt tills den "fobin" har lagt sig. Så nu när jag är bättre och klarar av att lägga den tid och ork som krävs för att hitta någon jag kan gå hos i terapi så ska jag göra det. Jag ska prova Mindler, en app som liknar Kry fast med sociologer istället för läkare. Fått en tid imorgon, ska bli intressant...
  • Anonym (Escitalopram)
    Andreax skrev 2018-11-25 21:09:25 följande:

Tufft? :-P Vet inte, skulle inte rekommendera att göra om det. Jag fick ångest för 20 år sedan, kom från ingenstans. Så troligen lite genetiskt dåliga förutsättningar för seretonin-produktion. Och då fungerar tydligen SSRI-mediciner extra bra.

Jag visste förstås att det var stora odds att jag inte skulle klara mig utan, men jag räknade inte med att gå igenom en hel insättnings-cykel igen.

Nu har jag dessutom haft ett ganska stort bakslag denna veckan, men jag har jag inte sovit och inte tagit någon ångestdämpande (förutom vanliga SSRI såklart), och ta i trä, det har gått bra idag. Ska till jobb imorgon.

Sen har jag en teori, men det är kanske bara något jag har fått för mig. Att under min ångest stå förstärktes de banorna i min hjärna som reagerar med rädsla och ångest för det jag är rädd för. Så att jag nu kommer att vara känsligare för detta under en ganska lång tid framåt tills den "fobin" har lagt sig. Så nu när jag är bättre och klarar av att lägga den tid och ork som krävs för att hitta någon jag kan gå hos i terapi så ska jag göra det. Jag ska prova Mindler, en app som liknar Kry fast med sociologer istället för läkare. Fått en tid imorgon, ska bli intressant...

Jag har också ångest, egentligen har jag haft ångest i hela mitt liv men nu sist fick jag en stressreaktion och på köpet fick jag extremt mycket ångest och ångestattacker.

Jag ör inne på tredje veckan med 10 mg, har ff mycket ångestkänslor och spänningar i armar ( känns som stark träningsvärk). Är helt slut på kvällarna men kan inte sova bra.

Runt 17-18 släpper spänningarna och ångesten lättar lite också, men hur länge ska jag ha ångest? Medicinen ska väl hjälpa mot just ångesten eller? Ska träffa läkare imorgon och se hur jag går vidare.

Spännande med mindlar, återkoppla gärna och berätta hur det gick...
Svar på tråden Insättningsproblem