Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-23 21:29:19 följande:
Vad tufft att sätta ut medicinen efter 20 år! Tar du medicinen mot depression eller ångest?
Tufft? :-P Vet inte, skulle inte rekommendera att göra om det.
Jag fick ångest för 20 år sedan, kom från ingenstans. Så troligen lite genetiskt dåliga förutsättningar för seretonin-produktion. Och då fungerar tydligen SSRI-mediciner extra bra.
Jag visste förstås att det var stora odds att jag inte skulle klara mig utan, men jag räknade inte med att gå igenom en hel insättnings-cykel igen.
Nu har jag dessutom haft ett ganska stort bakslag denna veckan, men jag har jag inte sovit och inte tagit någon ångestdämpande (förutom vanliga SSRI såklart), och ta i trä, det har gått bra idag. Ska till jobb imorgon.
Sen har jag en teori, men det är kanske bara något jag har fått för mig. Att under min ångest stå förstärktes de banorna i min hjärna som reagerar med rädsla och ångest för det jag är rädd för. Så att jag nu kommer att vara känsligare för detta under en ganska lång tid framåt tills den "fobin" har lagt sig. Så nu när jag är bättre och klarar av att lägga den tid och ork som krävs för att hitta någon jag kan gå hos i terapi så ska jag göra det. Jag ska prova Mindler, en app som liknar Kry fast med sociologer istället för läkare. Fått en tid imorgon, ska bli intressant...