• Panikfrun

Insättningsproblem

Hej!har börjat med insättning av paroxetin efter ett utsättning försök som inte gick så bra.Har ätit detta i 18 år nu.Försökte minska /utsätta i sommar men det gick då inte alls.Har sådana insättninsbesvär och undrar om det är någon mer som känner igen det?hade 20mg och minskade till 10 på 6 veckor

• Svar på tråden Insättningsproblem
  • Anonym (Följer)
    Andreax skrev 2018-11-28 08:36:10 följande:

Nu är jag absolut ingen läkare, så något kvitto vill jag inte utlova! Och bara för det faktum att man mår dåligt betyder ett medicinen tar, så betyder det ju _inte_ att om man inte mår dåligt så tar medicinen inte. Du känner ju av att något händer i kroppen i musklerna, så något händer uppenbarligen!

Okej, tack för svar :)

Jag hoppas de hjälper på sikt. Just nu är det bara biverkningar. Har även läst någon gång tidigare att "svår insättning = god effekt" så när även du talade om detta så undrade jag lite. Ska fortsätta och ge det en ordentlig chans :)
  • Anonym (Escitalopram)
    Andreax skrev 2018-11-28 08:36:10 följande:

Nu är jag absolut ingen läkare, så något kvitto vill jag inte utlova! Och bara för det faktum att man mår dåligt betyder ett medicinen tar, så betyder det ju _inte_ att om man inte mår dåligt så tar medicinen inte. Du känner ju av att något händer i kroppen i musklerna, så något händer uppenbarligen!

Idag är det exakt 4 veckor sedan upptrappning med 10 mg. Och jag tycker faktiskt inte att det är bättre. I tre dagar har jag haft starka kroppsliga ångestsymptom, alltså det är starka spänningar i armar framförallt. Misstänker starkt att det är kemisk kroppslig ångest då jag inte mår dåligt psykiskt. Detta släpper framåt kvällen och samtidigt som det släpper så får jag en molande huvudvärk. I tre dagar har jag haft samma mönster och sammasymtom. Vad är det frågan om? Är det någon som känner igen detta? Kan det vara att 10 mg är för hög dos för mig? Eller behöver jag ha mer is i magen? Det är skitjobbigt att vara spänd hela jäkla dagen och när det äntligen släpper så får man huvudvärk istället! Har läst att huvudvärk är en biverkning av ssri. Minns att jag fick huvudvärk under de jobbiga två veckors insättning, men sedan har jag inte känt av det. Snälla! Är det någon som känner igen symtomen?
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Följer) skrev 2018-11-27 00:13:38 följande:

Fy vad jobbigt det låter!! Så där illa är det inte för mig, och då har jag ändå startat på 10 mg per dag. Men det skiljer säkert på preparat och person, har fått veta att alla reagerar på sitt egna vis.

Det Andreax beskriver, alltså att tyngre insättningssymptom innebär ett kvitto på att man ksn vänta sig god effekt på sikt, gör mig lite fundersam. Jag går visserligen här med min läskiga känsla av att vara darrig och skakig och lite annat också men det där läkaren sa, att man kan rent av må sämre känslomässigt första veckorna, det har jag inte märkt.

Jag mår som innan ungefär, plus jobbiga biverkningar.

Kämpa på!

Darrig och skakig var jag också de två första veckorna, hade en otrolig jobbig rastlöshet som inte ville släppa. Jag trodde helt seriöst att jag höll på att bli galen. Rastlösheten i kombination med starka ångesten och självmordstankar är nog det värsta jag varit med om i mitt liv.

Nu efter två veckor med 5 mg och fyra veckor med 10 mg så har jag börjat få starka biverkningar igen. Stark kroppslig ångest, huvudvärk och muskelvärk och spänningar. Idag träffade jag psykologen som sa att det är 20% av befolkningen som svarar bra på ssri. Detta fick mig att fundera, att sannolikheten för att jag ska vara en av de 20% är ganska låg, och framförallt nu när jag börjar känna av starkarw biverkningar igen. Medicinen kanseinte hjälper mig, utan endast ger mig jobbiga biverkningar? Psykologen tyckte ändå att jag skulle ha is i magen och försöka härda ut lite till, kanske vänder det snart. Eller så gör det inte! Vad gör jag då? Byter man preparat? Måste man gå igenom den vidriga insättningsperioden igen? Herregud vilken ångest!
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-29 20:19:15 följande:

Darrig och skakig var jag också de två första veckorna, hade en otrolig jobbig rastlöshet som inte ville släppa. Jag trodde helt seriöst att jag höll på att bli galen. Rastlösheten i kombination med starka ångesten och självmordstankar är nog det värsta jag varit med om i mitt liv.

Nu efter två veckor med 5 mg och fyra veckor med 10 mg så har jag börjat få starka biverkningar igen. Stark kroppslig ångest, huvudvärk och muskelvärk och spänningar. Idag träffade jag psykologen som sa att det är 20% av befolkningen som svarar bra på ssri. Detta fick mig att fundera, att sannolikheten för att jag ska vara en av de 20% är ganska låg, och framförallt nu när jag börjar känna av starkarw biverkningar igen. Medicinen kanseinte hjälper mig, utan endast ger mig jobbiga biverkningar? Psykologen tyckte ändå att jag skulle ha is i magen och försöka härda ut lite till, kanske vänder det snart. Eller så gör det inte! Vad gör jag då? Byter man preparat? Måste man gå igenom den vidriga insättningsperioden igen? Herregud vilken ångest!

Alltså 20% av de som tar ssri, inte av hela befolkningen alltså.
  • Anonym (Skönt)

Jag känner igen en hel del av vad du skriver... och jag är nog en av dom som inte svarar bra på ssri.

Går typ igenom samma som dig just nu...
  • Anonym (Skönt)

Därför prövar jag lyrica nu. Som inte är ett ssri. Utan just är godkänd för ångest specifikt.

Jag känner också att min ångrst är mera ett kemiskt/fysiskt ?fel? i min hjärna så att säga.

Jag hoppas mkt på lyrican... har inte tagit den så länge och inte ens kommit upp i startdos än...så jag får ha lite tålamod.

• Anonym (Skönt)

Och just escitalopram var hemsk för mig...fick såna enorma spänningar i kroppen av den...och vidrig ångest

• Andreax

Psykologen tyckte ändå att jag skulle ha is i magen och försöka härda ut lite till, kanske vänder det snart.

Du menar psykiatriker (läkare med inriktning på psyket) och inte psykolog (som brukar ha terapi) hoppas jag?

Jag tror du ska lita på psykiatrikern. Jag hade en helsikes resa för 15-20 år sedan, men sen hade jag 15-20 bra år! Hade jag inte varit dum och slutat med medicinen i somras hade allt fortfarande varit tipp topp!

Kämpa på, detta halvåret kanske inte kommer in på din topp-tio över bra halvår, men tillslut är du tillbaka. Många människor tappar ett halvår här eller där... Räkna minuterna ett par dagar till och se var du är då.

Prova lite meditation på youtube så länge kanske?

• Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Skönt) skrev 2018-11-29 20:29:24 följande:

Därför prövar jag lyrica nu. Som inte är ett ssri. Utan just är godkänd för ångest specifikt.

Jag känner också att min ångrst är mera ett kemiskt/fysiskt ?fel? i min hjärna så att säga.

Jag hoppas mkt på lyrican... har inte tagit den så länge och inte ens kommit upp i startdos än...så jag får ha lite tålamod.

Hur länge gick du på escitalopram innan du märkte att den inte hjälpte dig? Jag har aldrig haft sådan ångest som jag har nu! Innan jag började med ssri så hade jag ångest ytterst sällan, och när jag hade det så var det panikångest på kvällarna. Men nu har jag jobbiga spänningar i hela kroppen och armarna blir liksom varma och jag får som stark träningsvärk på armarna. Jätteskumt!

På vilket sätt är lyrica bättre? Vilka substanser jobbar den mot?
  • Anonym (Escitalopram)

[quote=79250077][quote-nick]Andreax skrev 2018-11-29 20:58:29 följande:[/quote-nick]

Du menar psykiatriker (läkare med inriktning på psyket) och inte psykolog (som brukar ha terapi) hoppas jag?

Jag tror du ska lita på psykiatrikern. Jag hade en helsikes resa för 15-20 år sedan, men sen hade jag 15-20 bra år! Hade jag inte varit dum och slutat med medicinen i somras hade allt fortfarande varit tipp topp!

Kämpa på, detta halvåret kanske inte kommer in på din topp-tio över bra halvår, men tillslut är du tillbaka. Många människor tappar ett halvår här eller där... Räkna minuterna ett par dagar till och se var du är då.

Prova lite meditation på youtube så länge kanske?

[/

Hur lång tid tog det för dig innan du kände att medicinen verkligen hjälpte dig? Båda gångerna? Jag är uppe i sex veckor sammanlagt varav fyra veckor med 10 mg. Hur länge ska jag vänta?

Nä alltså det var psykologen jag pratade med. Jag får i terapi samtidigt som ssri men han verkar inte veta så mycket liksom. Han försökte förklara för mig att det är nog min vanliga ångest som jag känner, men det tror jag inte på. Jag har ju aldrig känns detta innan. Min ångestproblematik innan jag började med ssri var inte alls på detta sätt. Jag har inte fått träffa någon psykiatriker än. Efter fullgjord terapi ska jag, läkaren och psykologen göra en utvärdering och se hur jag går vidare med medicinering och om jag ska få en remiss till psykiatriker.

Detta halvår, snarare hela 2018, kommer defenitivt inte platsa in på min lista över bästa år. Det här är det värsta jag varit med om! Jag tappar hoppet då och då och allt känns meningslöst... men jag måste kämpa vidare för mina barn framförallt. Många gånger när ag upplevt något tråkigt kan jag ändå tänka ? om några år kommer jag skratta år detta?, men det här kan jag inte tänka så, dels för att jag inte tror att det kommer bli bättre och dels för att jag inte ser så ljust på framtiden just nu.

Mindfulness gör jag då och då, och yoga. Men jag finner det svårt att slappna av när mina muskler är konstant spända.

Det är jobbig dag idag!

Svar på tråden Insättningsproblem