Inlägg från: Anonym (Escitalopram) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Escitalopram)

Insättningsproblem

Hej, jag är själv i den förvirrande insättningsfasen av ett ssri preparat. De två första veckorna var vidriga, jag som knappt aldrig mått dåligt förut hade fruktansvärda hemska självmordstankar. Under de två veckorna nådde jag verkligen botten och jag trodde aldrig jag skulle bli bra igen. Min tanke var, har man någonsin mått så dåligt ter det sig nästan omöjligt för kroppen och psyket att komma tillbaka. Jag trodde i princip att jag höll på att bli riktigt psykiskt sjuk. Efter två veckor vände det, jag mådde bättre. Då tyckte läkaren att jag skulle höja dosen. Sagt och gjort, efter tre dagar började ångesten öka, främst på morgon, förmiddag. Runt 18 lättade den.

Idag har jag tagit 10 mg i tre veckor och jag upolever fortfarande samma mönster med ångesten. Ångesten är ihållande och närvarande i princip from jag vaknar tom 17-18 tiden. Dock aldrig så vidrig ångest som de första två veckorna ( då ville jag bli inlagd). Varför blir det inte bättre? Ska det vara såhär? Innan jag började med ssri hade jag lite ångest då och då på kvällarna. Har GAD och hälsoångest och viss problematik med tvångstankar och katastroftankar.

Hur mår ni andra?

Styrkekramar, och även om det känns hopplöst och mörkt stundvis så ska ni veta att alla ni som vågar och skriver om era historier ger oss andra så mycket kraft. Ni hjälper till att normalisera och ta bort tabun kring depression och ångestsjukdomar! Och det finns hjälp! Vi måste kämpa! ??

• Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Skönt) skrev 2018-11-22 20:33:03 följande:

Jag har fått sätta in lyrica istället, som tydligen ska vara väldigt effektivt mot just ångest... bara ätit ett par dagar så svårt att säga nåt ännu.

Hur funkar lyrica? Jag har hört att den ska vara vidrig att sätta in?

Varför har läkarna inte kunnat utveckla ett läkemedel utan biverkningar än? I kand känns det bara hopplöst!
  • Anonym (Escitalopram)
    Andreax skrev 2018-11-23 14:42:59 följande:

Vad bra att du hittat vår tråd då! Tydligen ska det vara så. Om du ser datumen på våra inlägg, så hade vi båda ungefär samma resa. Ge det 4-5 veckor, så är du en helt annan person. Sen en månad till och du kanske hamnar där jag är nu. Jag hade typ glömt bort att jag mått dåligt. Så jag fick på afterwork i fredags och drack drinkar. Inte mer än vad jag gjort tidigare när jag gått på SSRI, men det tar mer tid att bli stabil, så denna gången fick jag ett ordentligt återfall. (Inte som vecka 1-3, men ändå.)

Det du känner kalas paradoxal ångest, men du har nog läst om det i tråden ovan. Kämpa på! Jag gjorde den redan en gång för 20 år sedan och en gång i somras, och där emellan hade jag 20 bra år med bara svaga höst-dippar någon gång då och då, och aldrig i närheten som insättningen!

En dag i taget!

Tack för pepp!

Jag är medveten om att det kommer att vända snart eller iallafall ska det kännas bättre än jag mår nu, men man tappar modet och hoppet ibland, och då är det så skönt att gå in och läsa om andra som gjort samma resa. Det ger hopp för stunden även om jag misströstar efter ett tag ändå.

Det ter sig bara så underligt för mig att ett läkemedel kan ha en så vidrig biverkning. Jag har ju egentligen aldrig innan mått så dåligt, jag tar ju inte ens medicinen för en depression utan endast ångest. En ångest som inte ens är i närheten av det vidriga insättningsångest eller som den molande jobbiga ångesten jag känner nu!

Det måtte vända snart!

Vad tufft att sätta ut medicinen efter 20 år! Tar du medicinen mot depression eller ångest?
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Följer) skrev 2018-11-23 14:55:30 följande:

Insättning här också. Skakar inifrån, precis som någon beskrev i början. Vimsighet, trötthet, svårt att fokusera på detaljer i omgivningen (har normalt sett ok syn).

Känns som jag halvt om halvt svävar fram ibland och det är jättestressande med människor ute.

Får se när det går över.

Kämpa på! Åh jag minns den där rastlöshetskänslan! Det kändes nästan som om man var besatt av något. Vilket ssri tar du? Kan du sova bra? Min sömn slogs ut helt när jag började med ssri. Nu är det lite bättre, och framförallt när jag fick mirtazapin att ta till natten. Mirtazapin är ett annat antidepressivt medel som gör dig mojsig och sådär härligt lullig en timme efter intag. Har en vän som fick det tillsammans med insättning av ssri, läkaren hade sagt att de kan ta bort de negativa biverkningarna av ssri som ökad ångest bla. Nu klarade han sig från biverkningar ( endast huvudvärk) men det är svårt att veta om det var pga mirta eller ej!

Heja dig! Vi tar oss igenom detta!
  • Anonym (Escitalopram)
    Andreax skrev 2018-11-25 21:09:25 följande:

Tufft? :-P Vet inte, skulle inte rekommendera att göra om det. Jag fick ångest för 20 år sedan, kom från ingenstans. Så troligen lite genetiskt dåliga förutsättningar för seretonin-produktion. Och då fungerar tydligen SSRI-mediciner extra bra.

Jag visste förstås att det var stora odds att jag inte skulle klara mig utan, men jag räknade inte med att gå igenom en hel insättnings-cykel igen.

Nu har jag dessutom haft ett ganska stort bakslag denna veckan, men jag har jag inte sovit och inte tagit någon ångestdämpande (förutom vanliga SSRI såklart), och ta i trä, det har gått bra idag. Ska till jobb imorgon.

Sen har jag en teori, men det är kanske bara något jag har fått för mig. Att under min ångest stå förstärktes de banorna i min hjärna som reagerar med rädsla och ångest för det jag är rädd för. Så att jag nu kommer att vara känsligare för detta under en ganska lång tid framåt tills den "fobin" har lagt sig. Så nu när jag är bättre och klarar av att lägga den tid och ork som krävs för att hitta någon jag kan gå hos i terapi så ska jag göra det. Jag ska prova Mindler, en app som liknar Kry fast med sociologer istället för läkare. Fått en tid imorgon, ska bli intressant...

Jag har också ångest, egentligen har jag haft ångest i hela mitt liv men nu sist fick jag en stressreaktion och på köpet fick jag extremt mycket ångest och ångestattacker.

Jag ör inne på tredje veckan med 10 mg, har ff mycket ångestkänslor och spänningar i armar ( känns som stark träningsvärk). Är helt slut på kvällarna men kan inte sova bra.

Runt 17-18 släpper spänningarna och ångesten lättar lite också, men hur länge ska jag ha ångest? Medicinen ska väl hjälpa mot just ångesten eller? Ska träffa läkare imorgon och se hur jag går vidare.

Spännande med mindlar, återkoppla gärna och berätta hur det gick...
  • Anonym (Escitalopram)
    Andreax skrev 2018-11-26 15:34:26 följande:

Det följer ju ganska exakt det både jag och TS (panikfrun) kände och beskrev. Hur det blev kroppsligt senare i processen tex.

Det du känner heter "paradoxal ångest" på fackspråk, och det är bra! Det betyder att din kropp svarar på behandlingen. Folk som inte känner något alls när de börjar ta medicinen har oftast inte lika bra resultat till slut. Så grattis, det här är bra och exakt enligt planen!

Seretonin överför alla sorters nervimpulser mellan nerver i kroppen. När det blir för lågt börjar kroppen strunta i "mindre viktiga" nervsignaler i hjärnan så som beskriver ovan.

När du nu börjar justera dina nivåer med medicin så höjs de _i hela kroppen_, även nervsignaler som går till musklerna. Därför känner sig kroppen konstig när nivåerna ändras, det tar tid att anpassa sig till. Men nu vet du som sagt att nivåerna seretonin i din kropp håller på att justeras, och det är som sagt gjorda nyheter!

Anledningen till att det släpper på kvällen är hormonell, man har andra hormoner på morgonen. Jag kunde ibland se hur tiden för vändningen kom 1-2 timmar tidigare och tidigare varje dag när det var sista veckan kvar. (Sen när de fyra veckorna gått så gick det några veckor till, då mådde jag aldrig riktigt dåligt men också sällan väldigt bra. Så kom aldrig vändningen. Men det mattades också ut, tills det blev helt bra.)

Ja jag läste om er tråd och ser att det var samma som ni upplevde! Skönt att höra att det är ?normalt? och att ni känner igen er i min beskrivning. Jag har ju nu sammanlagt ätit två veckor 5 mg och på torsdag har jag ätit 10 mg i fyra veckor. Tycker det borde gett med sig nu?! Man blir sjukt otålig.

Jag märker också att medicinen verkar de gånger jag och min man haft sex, allt går fint tills det inte längre går. Jag får inte orgasm och det är sjukt frustrerande. Jag känner liksom en sorg över det eftersom vi alltid haft bra sexliv. Även med tre små barn har sexet funkat över förväntan, men nu helt plötsligt funkar det inte. Jättesorgligt!

Ångestkänslan jag får på dagen är så svår att sätta fingret på. Jag mår ju inte sådär dåligt som under insättningen ( då man ville bli inlagd eller ville dö och tyckte att alla skulle må bättre utan mig). Känslan jag har nu påminner om starka stresskänslor, som om min kropp genomgick ett maraton och det börjar värka i mina muskler och leder. Som om kroppen spänner sig konstant för att sedan mot kvällen runt 17-18 släppa på spänningen. Och då kan jag faktiskt känna lättnad, jag känner mig glad och får lite av ett lyckorus och får liksom tillbaka mitt känsloregister( de positiva känslorna). Jag känner mig mer eller mindre som innan jag fick min ångestsjukdom.

Hur mår du nu? Hur gick det efter ditt bakslag? Har det blivit bättre?
  • Anonym (Escitalopram)
    Andreax skrev 2018-11-26 22:05:12 följande:

Det finns flera olika sorters "för-stunden"-ångestlindrande som man kan få som hjälp i samband med insättning. Jag fick till slut oxascand, typ liknande som valium och rohypnol... Inte så bra i långa loppet, men kan hjälpa till under insättningen för att ge hjärnan lite vila... Det finns andra lite snällare varianter också, gamla allergimediciner som man blir trött av. Kan vara bra att känna till och diskutera med sin läkare om det behövs.

Ja jag har lergigan som jag tar vid behov. Men märker att jag börjar få någon sorts tolerans mot dom, de är inte lika lugnande längre.

Jag fick också oxascand att ta vid behov under insättningen men klarade mig utan dom, jag grät mig igenom insättningen, skrek och grät och ringde psykakuten om vartannat som i princip sa att allt var normalt, och allt skulle bli bättre, vilket det gjorde efter två veckor. Jag blev livrädd för ocascand och alla annan medicin som kan göra en beroende och ge ännu mer ångest och abstinens. Hemska tanke!

Hur länge räknar man att man är under insättning egentligen?
  • Anonym (Escitalopram)
    Andreax skrev 2018-11-26 21:53:10 följande:

Jag är försiktigt optimistisk, var på jobb 6 timmar idag, så jag är väll på väg tillbaka.

Jag minns den här känslan från i somras, jag vill inte tänka att jag mår lite bättre, för då är det som om jag nöjer mig med att må så här bara för att jag inte har ångest. Kan ni känna igen det? Jag går liksom och känner efter hela tiden.

Angående sexlust, jag provade flera varianter innan jag hittade en som fungerade. Och vad jag minns så var det inga "insättningssymptom" arla när man bytte från en till en annan typ. Det är väl tyvärr en av de vanligaste biverkningarna, men det finns ett gäng att pröva om jag förstått rätt.

Åh ja, jag känner igen mig i din känsla. Det är lite så jag känner inför mötet med läkaren imorgon, att jag vill inte säga eller tycka att jag mår bättre för då kanske läkaren anser att medicinen verkar på rätt sätt och att de få biverkningar jag har kvar kan jag gott få leva med( ångestkänslan under dagen samt muskelspänningar). Jag kanske hoppas för mycket men jag har ju läst hur många mår helt bra efter ett tag och jag vill inte nöja mig med att få må bra men med ångest på dagarna. Jag vill må helt bra, helt ångestfri annars kan jag lika gärna skippa medicin!

Just nu är jag också i en så period där jag går runt och känner efter hela tiden. Och intalar mig själv att det är kroppslig ångest, inte psykisk ångest. Det är jobbigt att få runt och analysera sina känslor hela tiden. Jag vill ju kunna leva utan tänka på allt hela tiden. Det var ju bla därför jag började med ssri, tänkandet och ältandet tog över mitt liv...
  • Anonym (Escitalopram)
    Andreax skrev 2018-11-28 08:36:10 följande:

Nu är jag absolut ingen läkare, så något kvitto vill jag inte utlova! Och bara för det faktum att man mår dåligt betyder ett medicinen tar, så betyder det ju _inte_ att om man inte mår dåligt så tar medicinen inte. Du känner ju av att något händer i kroppen i musklerna, så något händer uppenbarligen!

Idag är det exakt 4 veckor sedan upptrappning med 10 mg. Och jag tycker faktiskt inte att det är bättre. I tre dagar har jag haft starka kroppsliga ångestsymptom, alltså det är starka spänningar i armar framförallt. Misstänker starkt att det är kemisk kroppslig ångest då jag inte mår dåligt psykiskt. Detta släpper framåt kvällen och samtidigt som det släpper så får jag en molande huvudvärk. I tre dagar har jag haft samma mönster och sammasymtom. Vad är det frågan om? Är det någon som känner igen detta? Kan det vara att 10 mg är för hög dos för mig? Eller behöver jag ha mer is i magen? Det är skitjobbigt att vara spänd hela jäkla dagen och när det äntligen släpper så får man huvudvärk istället! Har läst att huvudvärk är en biverkning av ssri. Minns att jag fick huvudvärk under de jobbiga två veckors insättning, men sedan har jag inte känt av det. Snälla! Är det någon som känner igen symtomen?
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Följer) skrev 2018-11-27 00:13:38 följande:

Fy vad jobbigt det låter!! Så där illa är det inte för mig, och då har jag ändå startat på 10 mg per dag. Men det skiljer säkert på preparat och person, har fått veta att alla reagerar på sitt egna vis.

Det Andreax beskriver, alltså att tyngre insättningssymptom innebär ett kvitto på att man ksn vänta sig god effekt på sikt, gör mig lite fundersam. Jag går visserligen här med min läskiga känsla av att vara darrig och skakig och lite annat också men det där läkaren sa, att man kan rent av må sämre känslomässigt första veckorna, det har jag inte märkt.

Jag mår som innan ungefär, plus jobbiga biverkningar.

Kämpa på!

Darrig och skakig var jag också de två första veckorna, hade en otrolig jobbig rastlöshet som inte ville släppa. Jag trodde helt seriöst att jag höll på att bli galen. Rastlösheten i kombination med starka ångesten och självmordstankar är nog det värsta jag varit med om i mitt liv.

Nu efter två veckor med 5 mg och fyra veckor med 10 mg så har jag börjat få starka biverkningar igen. Stark kroppslig ångest, huvudvärk och muskelvärk och spänningar. Idag träffade jag psykologen som sa att det är 20% av befolkningen som svarar bra på ssri. Detta fick mig att fundera, att sannolikheten för att jag ska vara en av de 20% är ganska låg, och framförallt nu när jag börjar känna av starkarw biverkningar igen. Medicinen kanseinte hjälper mig, utan endast ger mig jobbiga biverkningar? Psykologen tyckte ändå att jag skulle ha is i magen och försöka härda ut lite till, kanske vänder det snart. Eller så gör det inte! Vad gör jag då? Byter man preparat? Måste man gå igenom den vidriga insättningsperioden igen? Herregud vilken ångest!
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Escitalopram) skrev 2018-11-29 20:19:15 följande:

Darrig och skakig var jag också de två första veckorna, hade en otrolig jobbig rastlöshet som inte ville släppa. Jag trodde helt seriöst att jag höll på att bli galen. Rastlösheten i kombination med starka ångesten och självmordstankar är nog det värsta jag varit med om i mitt liv.

Nu efter två veckor med 5 mg och fyra veckor med 10 mg så har jag börjat få starka biverkningar igen. Stark kroppslig ångest, huvudvärk och muskelvärk och spänningar. Idag träffade jag psykologen som sa att det är 20% av befolkningen som svarar bra på ssri. Detta fick mig att fundera, att sannolikheten för att jag ska vara en av de 20% är ganska låg, och framförallt nu när jag börjar känna av starkarw biverkningar igen. Medicinen kanseinte hjälper mig, utan endast ger mig jobbiga biverkningar? Psykologen tyckte ändå att jag skulle ha is i magen och försöka härda ut lite till, kanske vänder det snart. Eller så gör det inte! Vad gör jag då? Byter man preparat? Måste man gå igenom den vidriga insättningsperioden igen? Herregud vilken ångest!

Alltså 20% av de som tar ssri, inte av hela befolkningen alltså.
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Skönt) skrev 2018-11-29 20:29:24 följande:

Därför prövar jag lyrica nu. Som inte är ett ssri. Utan just är godkänd för ångest specifikt.

Jag känner också att min ångrst är mera ett kemiskt/fysiskt ?fel? i min hjärna så att säga.

Jag hoppas mkt på lyrican... har inte tagit den så länge och inte ens kommit upp i startdos än...så jag får ha lite tålamod.

Hur länge gick du på escitalopram innan du märkte att den inte hjälpte dig? Jag har aldrig haft sådan ångest som jag har nu! Innan jag började med ssri så hade jag ångest ytterst sällan, och när jag hade det så var det panikångest på kvällarna. Men nu har jag jobbiga spänningar i hela kroppen och armarna blir liksom varma och jag får som stark träningsvärk på armarna. Jätteskumt!

På vilket sätt är lyrica bättre? Vilka substanser jobbar den mot?
  • Anonym (Escitalopram)

[quote=79250077][quote-nick]Andreax skrev 2018-11-29 20:58:29 följande:[/quote-nick]

Du menar psykiatriker (läkare med inriktning på psyket) och inte psykolog (som brukar ha terapi) hoppas jag?

Jag tror du ska lita på psykiatrikern. Jag hade en helsikes resa för 15-20 år sedan, men sen hade jag 15-20 bra år! Hade jag inte varit dum och slutat med medicinen i somras hade allt fortfarande varit tipp topp!

Kämpa på, detta halvåret kanske inte kommer in på din topp-tio över bra halvår, men tillslut är du tillbaka. Många människor tappar ett halvår här eller där... Räkna minuterna ett par dagar till och se var du är då.

Prova lite meditation på youtube så länge kanske?

[/

Hur lång tid tog det för dig innan du kände att medicinen verkligen hjälpte dig? Båda gångerna? Jag är uppe i sex veckor sammanlagt varav fyra veckor med 10 mg. Hur länge ska jag vänta?

Nä alltså det var psykologen jag pratade med. Jag får i terapi samtidigt som ssri men han verkar inte veta så mycket liksom. Han försökte förklara för mig att det är nog min vanliga ångest som jag känner, men det tror jag inte på. Jag har ju aldrig känns detta innan. Min ångestproblematik innan jag började med ssri var inte alls på detta sätt. Jag har inte fått träffa någon psykiatriker än. Efter fullgjord terapi ska jag, läkaren och psykologen göra en utvärdering och se hur jag går vidare med medicinering och om jag ska få en remiss till psykiatriker.

Detta halvår, snarare hela 2018, kommer defenitivt inte platsa in på min lista över bästa år. Det här är det värsta jag varit med om! Jag tappar hoppet då och då och allt känns meningslöst... men jag måste kämpa vidare för mina barn framförallt. Många gånger när ag upplevt något tråkigt kan jag ändå tänka ? om några år kommer jag skratta år detta?, men det här kan jag inte tänka så, dels för att jag inte tror att det kommer bli bättre och dels för att jag inte ser så ljust på framtiden just nu.

Mindfulness gör jag då och då, och yoga. Men jag finner det svårt att slappna av när mina muskler är konstant spända.

Det är jobbig dag idag!

• Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Skönt) skrev 2018-11-29 20:29:24 följande:

Därför prövar jag lyrica nu. Som inte är ett ssri. Utan just är godkänd för ångest specifikt.

Jag känner också att min ångrst är mera ett kemiskt/fysiskt ?fel? i min hjärna så att säga.

Jag hoppas mkt på lyrican... har inte tagit den så länge och inte ens kommit upp i startdos än...så jag får ha lite tålamod.

Tar du alltså ssri och lyrica samtidigt?
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Följer) skrev 2018-12-01 15:30:25 följande:

Men har du självmordstankar nu också? Det står om min medicin att man, om man upplever såna, genast ska kontakta vården för det är allvarliga symptom. Jag känner inte samma omfattande problem som du beskriver (tycker mina är jobbiga nog) och jag måste säga att jag känner medkänsla med dig i din ångest. Det kan inte vara lätt. Jag vet för lite för att kunna svara på dina frågor eller ge goda råd, förutom det jag skrev i början då. Jag är ju rätt ny själv på detta. Men jag tycker Andreax har mycket bra input, låter som någon som vet vad h*n talar om.

Ge inte upp! Det är meningen att vi ska må bättre med medicin, gäller bara för oss att hitta rätt preparat i rätt dos.

Själv ska jag fortsätta på 10 mg fluoxetin i ett par veckor till. Min läkare i psykiatri vill inte stressa på insättningen och det låter ju på nåt sätt rätt klokt tänker jag.

Hej, nej jag upplever inga självmordstankar nu, har egentligen aldrig gjort det innan jag började med medicinen. De två första veckorna upplevde jag stark ångest med självmordstankar som skrämde skiten ur mig. Tänker fortfarande på det och jag kan fortfarande inte förstå hur jag kunde känna så. Jag förstår ju att det var en kemisk reaktion på ssri, men vad gör jag åt minnet att jag inte längre ville leva liksom?

Jag vill helst av allt komma till en psykiater men kommer inte få remiss än på ett tag. Så under tiden får jag försöka att härda ut. Jag tycker ju dock att medicinen borde ha börjat ge mig positiva effekter nu, men jag känner inte att jag blir så mycket bättre. När jag pratar med läkaren så upplever jag det som om han inte förstår riktigt. Han har aldrig hört någon må som mig på ssri. De flesta som tar ssri mår oftast bättre efter tre veckor säger han, men när jag berättar om mina symtom så bortförklarar han det och säger att det är min va liga ångest bara. Fast det är inte det! Jag vet det! Min grundångest känns inte så, har aldrig gjort! Det var som när jag berättade om mina mörka tankar de två första veckorna, då tittade han på mig och sa att det är vanligt, att jag är inte ensam om det. Så då fick jag nöja mig med det.

Just nu känner jag bara en trötthet, hopplöshet, orkar inte ha denna kroppsliga ångest längre. Jag har inte självmordstankar, utan jag är bara så trött på att må dåligt...
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Följer) skrev 2018-12-01 15:30:25 följande:

Men har du självmordstankar nu också? Det står om min medicin att man, om man upplever såna, genast ska kontakta vården för det är allvarliga symptom. Jag känner inte samma omfattande problem som du beskriver (tycker mina är jobbiga nog) och jag måste säga att jag känner medkänsla med dig i din ångest. Det kan inte vara lätt. Jag vet för lite för att kunna svara på dina frågor eller ge goda råd, förutom det jag skrev i början då. Jag är ju rätt ny själv på detta. Men jag tycker Andreax har mycket bra input, låter som någon som vet vad h*n talar om.

Ge inte upp! Det är meningen att vi ska må bättre med medicin, gäller bara för oss att hitta rätt preparat i rätt dos.

Själv ska jag fortsätta på 10 mg fluoxetin i ett par veckor till. Min läkare i psykiatri vill inte stressa på insättningen och det låter ju på nåt sätt rätt klokt tänker jag.

Är flyoxetin det första ssri du provar?

Har för mig att läkare i första hand förskriver escitalopram eller sertralin då de påstår att de har minst biverkningar.
  • Anonym (Escitalopram)
    Anonym (Skönt) skrev 2018-11-30 19:11:51 följande:

Jag gick på escitalopram ( cipralex ) i 3 veckor.... eftersom jag provat så många olika mediciner så har hag blivit expert på ?att känna efter? ( både på gott å ont dock ) efter biverkningar då jag misstänker att ssri inte riktigt funkar på min ångest... efter 1 vecka på 5 mg och 2 veckor på 10 mg fick jag nog! Jag mådde ju bara sämre... vi bytte, igen (!!) Nu äter jag sertralin, vi provade att höja och samma hände där... men skillnaden med sertralin att den kan jag äta i lågdos utan svåra biverkningar som förvärras ångest samtidigts den hjälper lite mot Depp/nedstämdhet... men inte ett skit mot ångesten. Ssri funkar inte alls på min ångest! Jag har provat nästan alla nu! Några till å med 2 ggr bara för att vara säker.

Fick nu Lyrica som tillägg och är ff på lågdos men nåt har hänt de sista dagarna.... liiite förbättring på ångesten känner jag faktiskt.... ska höja i nästa vecka och tror jag kommer märka effekt.

Lyrica har flera användningsområden, eg är det en epilepsi-medicin från början, nu även ges mot smärta samt mot Gad.

Jag känner igen så mkt i det du skriver i hur du tänker och känner....<3

Anonym (Skönt) skrev 2018-11-30 19:11:51 följande:

Jag gick på escitalopram ( cipralex ) i 3 veckor.... eftersom jag provat så många olika mediciner så har hag blivit expert på ?att känna efter? ( både på gott å ont dock ) efter biverkningar då jag misstänker att ssri inte riktigt funkar på min ångest... efter 1 vecka på 5 mg och 2 veckor på 10 mg fick jag nog! Jag mådde ju bara sämre... vi bytte, igen (!!) Nu äter jag sertralin, vi provade att höja och samma hände där... men skillnaden med sertralin att den kan jag äta i lågdos utan svåra biverkningar som förvärras ångest samtidigts den hjälper lite mot Depp/nedstämdhet... men inte ett skit mot ångesten. Ssri funkar inte alls på min ångest! Jag har provat nästan alla nu! Några till å med 2 ggr bara för att vara säker.

Fick nu Lyrica som tillägg och är ff på lågdos men nåt har hänt de sista dagarna.... liiite förbättring på ångesten känner jag faktiskt.... ska höja i nästa vecka och tror jag kommer märka effekt.

Lyrica har flera användningsområden, eg är det en epilepsi-medicin från början, nu även ges mot smärta samt mot Gad.

Jag känner igen så mkt i det du skriver i hur du tänker och känner....<3

Har du provat snri? Nassa eller tricykla? Brukar inte läkare ofta rekommendera att prova dessa innan de förskriver Lyrica? Har för mig att jag jag har läst det någonstans, just eftersom lyrica inte i första hand används som antidepressiv utan mot epilepsi?
Svar på tråden Insättningsproblem