Insättningsproblem
Hej, jag är själv i den förvirrande insättningsfasen av ett ssri preparat. De två första veckorna var vidriga, jag som knappt aldrig mått dåligt förut hade fruktansvärda hemska självmordstankar. Under de två veckorna nådde jag verkligen botten och jag trodde aldrig jag skulle bli bra igen. Min tanke var, har man någonsin mått så dåligt ter det sig nästan omöjligt för kroppen och psyket att komma tillbaka. Jag trodde i princip att jag höll på att bli riktigt psykiskt sjuk. Efter två veckor vände det, jag mådde bättre. Då tyckte läkaren att jag skulle höja dosen. Sagt och gjort, efter tre dagar började ångesten öka, främst på morgon, förmiddag. Runt 18 lättade den.
Idag har jag tagit 10 mg i tre veckor och jag upolever fortfarande samma mönster med ångesten. Ångesten är ihållande och närvarande i princip from jag vaknar tom 17-18 tiden. Dock aldrig så vidrig ångest som de första två veckorna ( då ville jag bli inlagd). Varför blir det inte bättre? Ska det vara såhär? Innan jag började med ssri hade jag lite ångest då och då på kvällarna. Har GAD och hälsoångest och viss problematik med tvångstankar och katastroftankar.
Hur mår ni andra?
Styrkekramar, och även om det känns hopplöst och mörkt stundvis så ska ni veta att alla ni som vågar och skriver om era historier ger oss andra så mycket kraft. Ni hjälper till att normalisera och ta bort tabun kring depression och ångestsjukdomar! Och det finns hjälp! Vi måste kämpa! ??